• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • Ellikapellika

Jag behöver hjälp med att hitta ett passande norsk-klingande pojknamn. Gillar mjuka namn, inte för långa max 5-6 bokstäver. Helst utan åäö.

• spöke
    stenmarck skrev 2013-12-21 18:03:35 följande:
    Hej spökis :) skrev till dig förut ang pojknamn men nu ligger det en tjej i magen! Vi har ett namn som jag hittat tack vare dig när du skrivit till andra... Gammalt ovanligt namn, under 100 personer som heter :) vi kallar henne inte det än utan väntar med det tills hon kommer (det KAN ju kännas helt fel då?).
    Men... Har fastnat för ett annat namn också som jag tror att jag hittat genom dig också.. Eliora. Tycker det är jättevackert men förstår att många nog kommer tycka det är ett konstigt namn. Hur tror du folk skulle reagera på det? Är det rätt i tiden? Är det FÖR ovanligt/konstigt? Tycker du att det finns någon bättre stavning på det?
    Många frågor hihi... Tacksam för svar :) kram
    Eliora är väldigt ovanligt, men eftersom det påminner om Elinora/Eleonora så känns det inte alltför udda. Jag tror att Eliora kommer att förbli ett ovanligt namn - om det inte skulle dyka upp i nån film, tv-serie, bok etc. framöver. Folk kommer nog att missuppfatta namnet ibland, men om man inte stör sig på sånt så tycker jag att det är ett tufft namn. 

Andra liknande namn: Eleora, Elora
  • spöke
    hedviga skrev 2013-12-26 07:46:37 följande:
    Hej Spöke!

Nu kommer snart lillebror (tror vi) och vi har inte kunnat enas om något pojknamn. Vi gillar äldre namn som är lätta att uttala. Jag har t.ex. svårt för namn med L och N i även om de är fina. Gärna tvåstaviga. Storebror heter Harry. Tacksam för tips!! Vad är bra att tänka på för att namnet ska passa med storebrors? :)
    Undvik andra namn som slutar på y. Det låter för Piff- & Puffigt ihop. Och inte för dominant R i namnet, då konkurrerar det med storebrors namn.

Några förslag: 
    Edgar Astor Ivar Otto Rufus Viggo Ebbe Edvard Georg Hektor Hugo
  • spöke
    Ellikapellika skrev 2013-12-27 02:10:53 följande:
    Jag behöver hjälp med att hitta ett passande norsk-klingande pojknamn. Gillar mjuka namn, inte för långa max 5-6 bokstäver. Helst utan åäö.
    Atle Sindre Sondre Svein Truls Espen Eskil Odd Finn Arild Egil Amund Eirik Einar Frode Geir Joar Roar

Solig
  • AstaMärta

Nu är det spännande att se hur det gått för MoGi! Är hon fortfarande en Stella eller får hon bli en Julie eller Pennie (även om jag föredrar Penny med y) eller kanske något helt annat namn som seglat upp? Jag gillar alla tre alternativen så det går inte att göra ett dåligt val enligt mig.

• monika84

Vi har två flickor sen innan Kaylee och Keira nu väntar vi tvillingar min fråga är vilken av dessa kombination passar bäst ? Ruben Joseph Jonathan och Signe Aphrodite Rakel eller Raelynn Aphrodite Rakel och Immanuel Joseph Jonathan 

• MoGi
    AstaMärta skrev 2014-01-01 03:34:36 följande:
    Nu är det spännande att se hur det gått för MoGi! Är hon fortfarande en Stella eller får hon bli en Julie eller Pennie (även om jag föredrar Penny med y) eller kanske något helt annat namn som seglat upp? Jag gillar alla tre alternativen så det går inte att göra ett dåligt val enligt mig.

Vad gulligt att du tänker på mig och tack för fina ord om namnen också :) Vi insåg att det var lite optimistiskt att tro att vi skulle hinna besluta om namn över jul och nyår, med två barn (och allt vad det innebär), vi har varit sjuka och sen allt julstök på det, så vi har gett oss liiiite mer tid. Lovar att meddela er här här så fort vi bestämt oss, vilket blir snart :) Gott Nytt År på er alla!
  • spöke
    AstaMärta skrev 2014-01-01 03:34:36 följande:
    MoGi skrev 2014-01-02 08:59:55 följande:

Vad gulligt att du tänker på mig och tack för fina ord om namnen också :) Vi insåg att det var lite optimistiskt att tro att vi skulle hinna besluta om namn över jul och nyår, med två barn (och allt vad det innebär), vi har varit sjuka och sen allt julstök på det, så vi har gett oss liiiite mer tid. Lovar att meddela er här här så fort vi bestämt oss, vilket blir snart :) Gott Nytt År på er alla!
    Ser med spänning fram emot att få höra vad ni har bestämt er för.

• spöke
    monika84 skrev 2014-01-01 22:38:10 följande:
    Vi har två flickor sen innan Kaylee och Keira nu väntar vi tvillingar min fråga är vilken av dessa kombination passar bäst ? Ruben Joseph Jonathan och Signe Aphrodite Rakel eller Raelynn Aphrodite Rakel och Immanuel Joseph Jonathan 
    Hej! Det beror på vad ni är ute efter. Signe är stilmässigt väldigt långt från Kaylee och Keira, och därmed blir det inte samma "syskonkänsla" när det gäller namnen. Kaylee och Keira är väldigt matchade syskonnamn, men Signe passar inte in. Så, fundera på om det är viktigt för er eller inte...
  • monika84
    spöke skrev 2014-01-02 15:33:24 följande:
    Hej! Det beror på vad ni är ute efter. Signe är stilmässigt väldigt långt från Kaylee och Keira, och därmed blir det inte samma "syskonkänsla" när det gäller namnen. Kaylee och Keira är väldigt matchade syskonnamn, men Signe passar inte in. Så, fundera på om det är viktigt för er eller inte...
    Jo de ska jo låta som syskon. Pojken lutas mest till Ruben som Immanuel tycker jag är så otroligt vackert. Du kanske har några förslag till flicka som just passar till Ruben
Svar på tråden Spökes namn(t)råd