• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • monika84
    spöke skrev 2014-01-02 15:33:24 följande:
    Hej! Det beror på vad ni är ute efter. Signe är stilmässigt väldigt långt från Kaylee och Keira, och därmed blir det inte samma "syskonkänsla" när det gäller namnen. Kaylee och Keira är väldigt matchade syskonnamn, men Signe passar inte in. Så, fundera på om det är viktigt för er eller inte...
    Jag kan tillägga att min man har barn sen innan som heter Carl och Zoe :)
  • AstaMärta
    MoGi skrev 2014-01-02 08:59:55 följande:
    Vad gulligt att du tänker på mig och tack för fina ord om namnen också :) Vi insåg att det var lite optimistiskt att tro att vi skulle hinna besluta om namn över jul och nyår, med två barn (och allt vad det innebär), vi har varit sjuka och sen allt julstök på det, så vi har gett oss liiiite mer tid. Lovar att meddela er här här så fort vi bestämt oss, vilket blir snart :) Gott Nytt År på er alla!

Det är så roligt att få följa hur det blir! Det stämmer nog att julhelgerna inte är de lugnaste att ta viktiga beslut under ja, det är fullt upp som det är.
  • gröna L

Hej Spöke! Om ungefär en månad kommer vårt andra barn och min karl tycker det räcker att ha ett flicknamn och ett pojknamn på listan, men det tycker inte jag! Kan du ge lite feedback på de namn vi överväger och komma med något mer förslag? Vi är överens om Hilda och Henning, sen gillar jag även bland annat Flora och Ebbe skarpt, men får inte medhåll av mannen där tyvärr! Blivande storebror heter Alfred. Att det matchar är inte viktigt, men det får inte vara besvärligt att säga ihop, eller vara FÖR lika.

• spöke
    monika84 skrev 2014-01-02 20:21:00 följande:
    Jo de ska jo låta som syskon. Pojken lutas mest till Ruben som Immanuel tycker jag är så otroligt vackert. Du kanske har några förslag till flicka som just passar till Ruben
    monika84 skrev 2014-01-03 11:53:13 följande:
    Jag kan tillägga att min man har barn sen innan som heter Carl och Zoe :)
    Okej, då har vi Carl, Zoe, Kaylee, Keira ...

Och även Ruben känns som ett internationellt namn - så mitt förslag är att fortsätta på den linjen ...

Ruben & Alba
    Ruben & Bianca
    Ruben & Belle
    Ruben & Gabrielle/Gabriella
    Ruben & Isabelle/Isabella
    Ruben & Rebecca/Rebecka
    Ruben & Annabelle

(bokstaven B gemensamt för tvillingarna)

Fler namn:
    Annie Daisy Tilly Lana Noelle  Leah Celia Cleo Daphne Leona Sienna Stella Zelda Noomi Nikki Sally
  • spöke
    gröna L skrev 2014-01-09 12:00:07 följande:
    Hej Spöke! Om ungefär en månad kommer vårt andra barn och min karl tycker det räcker att ha ett flicknamn och ett pojknamn på listan, men det tycker inte jag! Kan du ge lite feedback på de namn vi överväger och komma med något mer förslag? Vi är överens om Hilda och Henning, sen gillar jag även bland annat Flora och Ebbe skarpt, men får inte medhåll av mannen där tyvärr! Blivande storebror heter Alfred. Att det matchar är inte viktigt, men det får inte vara besvärligt att säga ihop, eller vara FÖR lika.
    Hej! Finns två olika skolor när det gäller att välja namn: en del bestämmer sig för ett namn redan innan och sen kör de på det, andra vill ha olika alternativ och vänta tills barnet kommer för att känna efter vad som passar. Och du och din karl verkar tillhöra olika läger.

Hilda och Henning är jättefina namn. Egentligen behövs kanske inga fler alternativ när man har så bra förslag, men det är ju så skoj med namn:

Hjalmar Folke Ivar Edgar Gustav Elis Eskil Georg Nils Oskar Sixten Tage Edvin Ture Vilhelm

Britta Disa Edit Gerda Hedvig Hilma Märta Sonja Tyra Iris Elsa Ester Greta Hedda Ada
  • Cilla93

Jag ska inte ha barn ännu på några år, men tycker namn är intressant. Jag hörde idag ett fint namn Emelin/Emmelin/Emeline eller hur man väljer att stava det. Jag har inte hört/tänkt på det förut? Vet du kanske mer om det namnet? Och vad tycker ni andra om det? Jag tycker att det är vackert. :)

• spöke
    Cilla93 skrev 2014-01-16 23:56:46 följande:
    Jag ska inte ha barn ännu på några år, men tycker namn är intressant. Jag hörde idag ett fint namn Emelin/Emmelin/Emeline eller hur man väljer att stava det. Jag har inte hört/tänkt på det förut? Vet du kanske mer om det namnet? Och vad tycker ni andra om det? Jag tycker att det är vackert. :)
    Emeline och Emelina är nybildade namn. Både för- och efterledet är ju etablerade i namnsammanhang så det är några glada föräldrar som monterat ihop namn som Emma, Emelie, Emilia med Carolina, Lina etc. Antagligen ganska oberoende av varandra eftersom namnet förekommer i hela landet. 

Jag tycker att det är ett sött namn. Och det känns inte konstigt eftersom man känner igen delarna väldigt väl.
  • Cilla93
    spöke skrev 2014-01-24 15:27:37 följande:
    Emeline och Emelina är nybildade namn. Både för- och efterledet är ju etablerade i namnsammanhang så det är några glada föräldrar som monterat ihop namn som Emma, Emelie, Emilia med Carolina, Lina etc. Antagligen ganska oberoende av varandra eftersom namnet förekommer i hela landet.  Jag tycker att det är ett sött namn. Och det känns inte konstigt eftersom man känner igen delarna väldigt väl.

Ja det lät inte konstigt fast det är ovanligt. Vackert är det i alla fall. :)
  • spöke
    Cilla93 skrev 2014-01-25 17:50:54 följande:

Ja det lät inte konstigt fast det är ovanligt. Vackert är det i alla fall. :)
    Solig
  • solstol
    spöke skrev 2014-01-24 15:27:37 följande:
    Emeline och Emelina är nybildade namn. Både för- och efterledet är ju etablerade i namnsammanhang så det är några glada föräldrar som monterat ihop namn som Emma, Emelie, Emilia med Carolina, Lina etc. Antagligen ganska oberoende av varandra eftersom namnet förekommer i hela landet. 

Jag tycker att det är ett sött namn. Och det känns inte konstigt eftersom man känner igen delarna väldigt väl.
    Nu blev jag nyfiken, Emmeline är väl inte ett nytt namn? Har stött på det i fransktalande sammanhang tex, och tex Emmeline Pankhurst är ju ett känt namn från förra sekelskiftet.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd