• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    solstol skrev 2014-01-28 13:13:53 följande:
    Nu blev jag nyfiken, Emmeline är väl inte ett nytt namn? Har stött på det i fransktalande sammanhang tex, och tex Emmeline Pankhurst är ju ett känt namn från förra sekelskiftet.
    Jo, det så klart. Jag utgick mest från Emmelina (som fanns i en av mina namnböcker) och var kanske lite väl kategorisk när jag tryckte ihop det med Emmeline. Säkert har många föräldrar fått inspiration direkt från utlandet och inte alls pusslat ihop det själva. Tack för påpekandet, det uppskattas.
  • solstol
    spöke skrev 2014-01-29 21:55:09 följande:
    Jo, det så klart. Jag utgick mest från Emmelina (som fanns i en av mina namnböcker) och var kanske lite väl kategorisk när jag tryckte ihop det med Emmeline. Säkert har många föräldrar fått inspiration direkt från utlandet och inte alls pusslat ihop det själva. Tack för påpekandet, det uppskattas.
    Då förstår jag! Tack själv för en bra tråd ;)
  • Swadika

Hej :D Jag vet inte om du också kan tänka dig att komma på något hundnamn till en blivande hanhund. Då jag vill ha människonamn så tänkte jag att denna tråd kan passa :) 

Krav:

Ett pojknamn Kort, max två stavelser Får inte sluta på "eo" då jag har en Theo Enkelt att uttala  Ett namn som enkelt går att ropa Gärna lite tuffare, så att det väger upp mot att det är en chihuahua ;) Men annars tycker jag om söta namn som Theo :)
  • nivatuq

Hej Spöket! Har följt din tråd sen den starta. Har aldrig kommenterat något på familjeliv men nu tyckte jag det var dags När vi väntade våran dotter (visste inte om könet) så hade vi bestämt oss för Joline eller Ellie direkt efter v12. Några dagar innan hon kom fick min sambo plötsligt för sig att Joline lät lite WT. Vilket jag absolut inte håller med om. När hon kom var det ingen Ellie heller utan det blev en liten Filippa. Ett namn vi aldrig ens nämnt. Jag skulle nu behöva hjälp med lite namn. Man snöar ju in sig på samma namn. Vet inte riktigt vilken typ av namn jag gillar. Har inte fastnat för ett enda pojknamn.. Flicknamn jag gillar är Viola - Sambon gillar det inte. Stella - Är lite osäkerpå det. Tuva - Heter våran hund Tyra - sambon ogillar starkt Joline - nedröstat av sambon Olivia - vill helst inte ha ett topp 10namn Cornelia - heter nära vänners barn o nära släkt Nora - Sambon totalvägrar. Iris - heter Filippas kusin. Ida - sött! Min sambo är iofs inte svårövertalad förutom Nora. Har du några tips? Får gärna klinga lite med Filippa men inte nödvändigt. Pojknamn har vi som sakt inga alls.. Nu blev de väldigt långt här. Hoppas du orkar läsa allt

• nivatuq

Hej igen!

Ser nu att mitt inlägg inte blev så fint med en lista på namn som jag hade tänk. Skriver från en telefon.

Hoppas på svar Spöket

Namn jag gillar är som sakt Viola, Stella, Ida, Joline, Tuva, Tyra, Iris, Ellie, Olivia, Nora.

• Cilla93
    nivatuq skrev 2014-01-31 02:45:14 följande:
    Hej Spöket! Har följt din tråd sen den starta. Har aldrig kommenterat något på familjeliv men nu tyckte jag det var dags När vi väntade våran dotter (visste inte om könet) så hade vi bestämt oss för Joline eller Ellie direkt efter v12. Några dagar innan hon kom fick min sambo plötsligt för sig att Joline lät lite WT. Vilket jag absolut inte håller med om. När hon kom var det ingen Ellie heller utan det blev en liten Filippa. Ett namn vi aldrig ens nämnt. Jag skulle nu behöva hjälp med lite namn. Man snöar ju in sig på samma namn. Vet inte riktigt vilken typ av namn jag gillar. Har inte fastnat för ett enda pojknamn.. Flicknamn jag gillar är Viola - Sambon gillar det inte. Stella - Är lite osäkerpå det. Tuva - Heter våran hund Tyra - sambon ogillar starkt Joline - nedröstat av sambon Olivia - vill helst inte ha ett topp 10namn Cornelia - heter nära vänners barn o nära släkt Nora - Sambon totalvägrar. Iris - heter Filippas kusin. Ida - sött! Min sambo är iofs inte svårövertalad förutom Nora. Har du några tips? Får gärna klinga lite med Filippa men inte nödvändigt. Pojknamn har vi som sakt inga alls.. Nu blev de väldigt långt här. Hoppas du orkar läsa allt
    Hälsa din sambo att både Viola och Nora är superfina namn!!
  • nivatuq
    Cilla93 skrev 2014-02-02 16:53:55 följande:
    Hälsa din sambo att både Viola och Nora är superfina namn!!

Det tycker jag också???? får bli till att tjata ifall nästa blir en tjej!
  • Lowika
    Lowika skrev 2011-08-12 11:32:57 följande:
    Vi har en liten kille i magen. Och har väl hittat ett namn på temat "vanligt hederligt svenskt namn, som ändå inte är så välanvänt" och det är Petter. (Inte ens med på topp 100!... jag var väldigt förvånad, för det är ju ett "vanligt" namn" (=okonstigt)) Kan du några fler namn som uppfyller "kraven"?
    Hej igen spöke! :D Det blev en liten Petter i november 2011. Nu ska han bli storebror i juni!

Den här gången indikerar ultraljudet flicka, om än inte helt säkert. Pojknamn finns om det skulle varit en lillebror, men nu är det dåligt med lillasysternamn.....

Kraven är ungefär samma som förra gången, "vanligt hederligt svenskt namn som inte är så välanvänt" fast tjej då den här gången.

Idéer? (Har några i listan, men tänkte ge dig öppet för förslag först :D )
  • gröna L

Tack snälla Spöke för dina synpunkter och förslag angående lillasyster/-bror Henning eller Hilda! Det var flera av namnen du föreslog som föll mig i smaken, bland annat propagerade jag för Eskil till mannen. Inte framgångsrikt dock, men det gjorde just ingenting, eftersom det visade sig vara en flicka i magen, som dessutom passar utmärkt att heta Hilda! Så nu sitter jag på bb och ammar en 26 timmar gammal Hilda

Svar på tråden Spökes namn(t)råd