• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • MoGi

Vill bara säga att jag inte glömt bort er... vi bara bara inte bestämt oss än (*skäms*).
    Återkommer igen när jag verkligen har något att komma med :)

• MoGi
    MoGi skrev 2014-02-05 09:30:48 följande:
    Vill bara säga att jag inte glömt bort er... vi bara bara inte bestämt oss än (*skäms*).
    Vill bara säga att jag inte glömt bort er... vi har bara inte bestämt oss för något än (*skäms*).
  • spöke
    Swadika skrev 2014-01-30 09:35:26 följande:

Hej :D Jag vet inte om du också kan tänka dig att komma på något hundnamn till en blivande hanhund. Då jag vill ha människonamn så tänkte jag att denna tråd kan passa :) 

Krav:

Ett pojknamn Kort, max två stavelser Får inte sluta på "eo" då jag har en Theo Enkelt att uttala  Ett namn som enkelt går att ropa Gärna lite tuffare, så att det väger upp mot att det är en chihuahua ;) Men annars tycker jag om söta namn som Theo :)
    Man får gärna fråga om alla typer av namn.

Enstaviga namn:
    Zack Jack Birk Frank Bob Clint Knut Rex Max Roy Ted

Tvåstaviga namn;
    Malte Aron Billy Alfons Hektor Ingo Buster Caesar Kasper Bruno Ozzy Primus Rocky Dino Douglas Elton Svante Algot Assar Valter Sixten Dexter Abbe Alban Elvis Enzo Felix Gusten Hardy Laban Ivan Jaxon Jussi Rufus Sigge Sture
  • spöke
    nivatuq skrev 2014-01-31 02:45:14 följande:
    Hej Spöket! Har följt din tråd sen den starta. Har aldrig kommenterat något på familjeliv men nu tyckte jag det var dags När vi väntade våran dotter (visste inte om könet) så hade vi bestämt oss för Joline eller Ellie direkt efter v12. Några dagar innan hon kom fick min sambo plötsligt för sig att Joline lät lite WT. Vilket jag absolut inte håller med om. När hon kom var det ingen Ellie heller utan det blev en liten Filippa. Ett namn vi aldrig ens nämnt. Jag skulle nu behöva hjälp med lite namn. Man snöar ju in sig på samma namn. Vet inte riktigt vilken typ av namn jag gillar. Har inte fastnat för ett enda pojknamn.. Flicknamn jag gillar är Viola - Sambon gillar det inte. Stella - Är lite osäkerpå det. Tuva - Heter våran hund Tyra - sambon ogillar starkt Joline - nedröstat av sambon Olivia - vill helst inte ha ett topp 10namn Cornelia - heter nära vänners barn o nära släkt Nora - Sambon totalvägrar. Iris - heter Filippas kusin. Ida - sött! Min sambo är iofs inte svårövertalad förutom Nora. Har du några tips? Får gärna klinga lite med Filippa men inte nödvändigt. Pojknamn har vi som sakt inga alls.. Nu blev de väldigt långt här. Hoppas du orkar läsa allt
    Du har många bra förslag. Hur många har din sambo?  

Filippa är ett fint namn. Tycker t.ex. att Viola, Cornelia och Nora låter toppen ihop med Filippa.

Här kommer lite fler namn som du kan fundera på:
    Filippa & Frida
    Filippa & Elvira
    Filippa & Flora
    Filippa & Josefin
    Filippa & Klara
    Filippa & Ottilia
    Filippa & Petronella
    Filippa & Cecilia
    Filippa & Ellinor (då kan ni ju även återanvända idén från första graviditeten genom smeknamnet Ellie)
  • spöke
    Lowika skrev 2014-02-03 13:35:56 följande:
    Hej igen spöke! :D Det blev en liten Petter i november 2011. Nu ska han bli storebror i juni!

Den här gången indikerar ultraljudet flicka, om än inte helt säkert. Pojknamn finns om det skulle varit en lillebror, men nu är det dåligt med lillasysternamn.....

Kraven är ungefär samma som förra gången, "vanligt hederligt svenskt namn som inte är så välanvänt" fast tjej då den här gången.

Idéer? (Har några i listan, men tänkte ge dig öppet för förslag först :D )
    Petter är jättefint. I like.  

Här kommer lite förslag till en ev lillasyster:

Kajsa Lena Alvida Hilma Sonja Svea Karin Asta Ida Greta Lisa Hilda Nanna Pia Eva Tora Vanja
  • spöke
    gröna L skrev 2014-02-04 12:38:28 följande:
    Tack snälla Spöke för dina synpunkter och förslag angående lillasyster/-bror Henning eller Hilda! Det var flera av namnen du föreslog som föll mig i smaken, bland annat propagerade jag för Eskil till mannen. Inte framgångsrikt dock, men det gjorde just ingenting, eftersom det visade sig vara en flicka i magen, som dessutom passar utmärkt att heta Hilda! Så nu sitter jag på bb och ammar en 26 timmar gammal Hilda
    Grattis till lilla Hilda! Solig
  • spöke
    MoGi skrev 2014-02-05 19:15:31 följande:
    Vill bara säga att jag inte glömt bort er... vi har bara inte bestämt oss för något än (*skäms*).
    Solig
  • nivatuq

Tack för svar! Frida, Josefin och Cecilia är namn på jämnåriga till mig och sambon. Är öppen för alla förslag till namn utom 70-80 tals namn. Klara tycker jag är jättegulligt men förmodligen inget jag själv valt. Ottilia gillar jag också men har svårt att se det som en barnnamn istället för en sagofigur.
    Jag (tror) jag gillar relativt korta namn som är lite hårda. Såsom Tyra, Stella osv. Samtidigt gillar jag äldre namn som Elsa, Hilma och Iris.
    I vilken kategori skulle du sätta in Filippa? När var det popis? Har upplevt att det är ett namn som aldrig varit listetta men heller aldrig varit omodernt. Att det liksom flutit med? Pojknamn uppskattas också om du har tips

• SannaM
    nivatuq skrev 2014-02-10 22:17:17 följande:
    Tack för svar! Frida, Josefin och Cecilia är namn på jämnåriga till mig och sambon. Är öppen för alla förslag till namn utom 70-80 tals namn. Klara tycker jag är jättegulligt men förmodligen inget jag själv valt. Ottilia gillar jag också men har svårt att se det som en barnnamn istället för en sagofigur.

Jag (tror) jag gillar relativt korta namn som är lite hårda. Såsom Tyra, Stella osv. Samtidigt gillar jag äldre namn som Elsa, Hilma och Iris.

I vilken kategori skulle du sätta in Filippa? När var det popis? Har upplevt att det är ett namn som aldrig varit listetta men heller aldrig varit omodernt. Att det liksom flutit med? Pojknamn uppskattas också om du har tips

Magdalena, Isabella, Tora, Tuva, Tove, Theodora, Angelica, Cornelia (som spöke föreslog). (Förlåt för tillfällig kapning, won't happen again...)
  • nivatuq

Tack! Jag gillar Tora jättemycket. Har försökt övertala sambon 100 ggr men Nora/Tora ger han inte vika för pga av att det rimmar på så mycket dumt. Jag får försöka tjata lite till

Svar på tråden Spökes namn(t)råd