• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • Flizan30

Spöke: Tack! Märta Catharina med den stavningen blir andranamnen helt säkert:). Kanske kanske kanske att Sophia kläms in som andranamn. Hade eg sagt att Sophia skulle varit med först som andranamn då dottern föddes på släkting Sophias födelsedag men så ville vi hellre ha med Catharina efter barnens farmor. Sophia får vi tyvärr inte ta som förstanamn men Sophie går bra.( Det rimmar inte så bra med andranamnen isåfall som slutar på a men är ok tycker jag.)

Hanna är ett otroligt vackert namn, också favorit här.GladMen det heter tyvärr svägerskan så funkar inte.

Drar alla namnen här åt kungliga håll på ett eller annat sätt? Inte något måste men ett plus.

• spöke
    Flizan30 skrev 2014-09-08 12:38:31 följande:
    Spöke: Tack! Märta Catharina med den stavningen blir andranamnen helt säkert:). Kanske kanske kanske att Sophia kläms in som andranamn. Hade eg sagt att Sophia skulle varit med först som andranamn då dottern föddes på släkting Sophias födelsedag men så ville vi hellre ha med Catharina efter barnens farmor. Sophia får vi tyvärr inte ta som förstanamn men Sophie går bra.( Det rimmar inte så bra med andranamnen isåfall som slutar på a men är ok tycker jag.)

Hanna är ett otroligt vackert namn, också favorit här.GladMen det heter tyvärr svägerskan så funkar inte.

Drar alla namnen här åt kungliga håll på ett eller annat sätt? Inte något måste men ett plus.
    Maria Märta Catharina tycker jag funkar utmärkt. Det är bara om Maria och Märta är själva som det inte blir så bra flyt och för lika. 

Tycker att alla namnen på er lista låter ståtliga och vackra. Det är svårt när man gillar många namn, men med din fina lista kan det inte bli helt fel. 

Vad tycker syskonen? 
    Har ni provat att testa ett namn per dag åt lillan? Då kan ni känna efter vad som känns mest naturligt.
  • Flizan30

Jag har redan provat att försöka kalla flickan för olika namn. Nu är vi mest superstressade att tiden går och det blir inte direkt enklare och alla frågar vad hon heterSkäms. Josefine och Anna känns mest onaturligt för mig att säga. Men jag kan nog vänja mig vid Anna. Det var längesen jag träffade någon Anna. Min dotter tycker Agnes, Ebba eller Alice. Ebba har också varit en stor favorit hos mig.(Det tyckte du inte passade så bra eller?) Men hon gillar alla namnen. Sonen har ingen aning alls vad hon passar i säger han själv

Finns det möjligtvis något/några namn som du tycker känns mer elegant eller klassiskt vackert som sticker ut? 

Stort tack för all tid du har lagt på att hjälpa mig.Solig Vi får kanske bara ställa namnen mot varandra som du sa. Om du har tid och lust får du gärna rösta i min namntråd och kommentera gärna isåfall vad du röstar på då jag inte kan se vem som röstar på vad. Alice finns nog inte med i den tråden så om du väljer det får du skriva rösten.
    www.familjeliv.se/forum/thread/73947799-vad-ska-lillasyster-till-anton-och-isabella-heta

Jag får återkomma med vilket namn vi väljer

• Honungsblomman
    spöke skrev 2014-09-08 11:39:58 följande:
    Några förslag:

Gabriella & Adrian
    Gabriella & Leonard
    Gabriella & Alexander
    Gabriella & Amadeus
    Gabriella & Fabian
    Gabriella & Nicholas
    Gabriella & Theodor
    Gabriella & Adam
    Gabriella & Florian
    Gabriella & Roman
    Gabriella & Ruben
    Gabriella & Sebastian
    Gabriella & Viktor

Vad tycker du om Gabriella och Christian?

Christian eller Kristian isf?

• spöke
    Flizan30 skrev 2014-09-08 13:20:27 följande:
    Jag har redan provat att försöka kalla flickan för olika namn. Nu är vi mest superstressade att tiden går och det blir inte direkt enklare och alla frågar vad hon heterSkäms. Josefine och Anna känns mest onaturligt för mig att säga. Men jag kan nog vänja mig vid Anna. Det var längesen jag träffade någon Anna. Min dotter tycker Agnes, Ebba eller Alice. Ebba har också varit en stor favorit hos mig.(Det tyckte du inte passade så bra eller?) Men hon gillar alla namnen. Sonen har ingen aning alls vad hon passar i säger han själv smile5.gif

Finns det möjligtvis något/några namn som du tycker känns mer elegant eller klassiskt vackert som sticker ut? 

Stort tack för all tid du har lagt på att hjälpa mig.Solig Vi får kanske bara ställa namnen mot varandra som du sa. Om du har tid och lust får du gärna rösta i min namntråd och kommentera gärna isåfall vad du röstar på då jag inte kan se vem som röstar på vad. Alice finns nog inte med i den tråden så om du väljer det får du skriva rösten.
    www.familjeliv.se/forum/thread/73947799-vad-s...

Jag får återkomma med vilket namn vi väljer
    Jag tycker absolut att Ebba funkar. Det är ett namn som många adelsdamer har burit genom historien.

Jag tänker nog ändå att de lite längre namnen funkar allra bäst med syskonens namn: Maria, Josefine, Lovisa... 
    Isabella känns långt bredvid två tvåstaviga namn. 

Ska kolla in din tråd också.
  • spöke
    Honungsblomman skrev 2014-09-08 13:52:12 följande:

Vad tycker du om Gabriella och Christian?

Christian eller Kristian isf?

Funkar fint.

Christian är kanske lite mer internationellt, i stil med Gabriella. Men jag tycker i allmänhet bäst om enkla stavningar - alltså Kristian. Så... vilket som!
  • Honungsblomman
    spöke skrev 2014-09-08 15:44:12 följande:
    Funkar fint.

Christian är kanske lite mer internationellt, i stil med Gabriella. Men jag tycker i allmänhet bäst om enkla stavningar - alltså Kristian. Så... vilket som!
    Tack! Glad
  • spöke
    Honungsblomman skrev 2014-09-08 18:12:02 följande:
    Tack! Glad
    Så lite så. Solig
  • Flizan30

Vi valde Anna till slut, men hon heter också Märta i andranamn. En tanke som slagit mig är att kalla henne Anna Märta som ett dubbelnamn så kan hon själv välja sen. Jag kan dock inte bestämma mig för om det är vackert eller gräsligt. hör väl inte till de traditionella dubbelnamnen iallafall. Vad tycker du, dubbelnamn eller namnen var för sig?Finns det några regler för dubbelnamn?

• spöke
    Flizan30 skrev 2014-09-26 09:35:43 följande:
    Vi valde Anna till slut, men hon heter också Märta i andranamn. En tanke som slagit mig är att kalla henne Anna Märta som ett dubbelnamn så kan hon själv välja sen. Jag kan dock inte bestämma mig för om det är vackert eller gräsligt. hör väl inte till de traditionella dubbelnamnen iallafall. Vad tycker du, dubbelnamn eller namnen var för sig?Finns det några regler för dubbelnamn?
    Tror du får testa dig fram om det känns naturligt att använda dubbelnamn. Kan vara bra att markera båda som tilltalsnamn på blanketten som man skickar in till Skatteverket, annars kommer bara det ena namnet att användas i myndighetssammanhang.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd