• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    Flizan30 skrev 2014-08-11 23:03:59 följande:
    Tack Spöke: intressant att läsa:).Tack för all info.
    Tänkte också passa på att meddela att vi till slut valt namnet Lovisa till vår dotter idag. Det var svårt att välja då jag och pappan haft olika typ av favoritnamn. Först nu har vi känt att vi hittat rätt namn (trots att namnet är så mjukt) och det känns naturligt att säga till vår dotter. Tack för hjälpen med att hitta ett namn vi båda gillar.  
    Lovisa är ett utmärkt val. Skönt att ni har kommit fram till ett beslut.
  • yoshimi
    spöke skrev 2014-07-27 16:47:10 följande:
    Hej! smile1.gif
    X (ks) är ett väldigt dominant ljud, så det kan lätt bli lite för mycket med två x-namn. Här är iaf länkar till listor som jag har gjort med x-namn:

Flicknamn: www.familjeliv.se/forum/thread/70744477-flicknamn-med-mycket-x-vilket-gillar-du-bast
    Pojknamn: www.familjeliv.se/forum/thread/70744517-pojknamn-med-mycket-x-vilket-gillar-du-bast

Istället för att ha två namn som börjar på samma bokstav så kan man stoppa in den gemensamma bokstaven på nån annan position i namnet. Det gör att det låter matchat, men inte för mycket.

Vad sägs om (till exempel)?

Max & Emma
    Max & Alma
    Max & Emmie
    Max & Hilma
    Max & Nemi

Max & Hampus
    Max & William
    Max & Roman
    Max & Tim
    Max & Emil
    Hej!

Det blev en lillebror och han fick heta Elias.

Så A blev den gemensamma bokstaven som du föreslog. Tack för inspirationen!
  • spöke
    yoshimi skrev 2014-08-12 10:27:38 följande:
    Hej!

Det blev en lillebror och han fick heta Elias.
    Så A blev den gemensamma bokstaven som du föreslog. Tack för inspirationen!
    Grattis till lillebror Elias! Baby
  • tussilago84

Hej!
    Vi ska ha bebis i höst och vet inte om det är en pojke eller flicka.. tjejnamn har vi många vi gillar men kommer inte överrens/hittar inget pojknamn som båda gillar!

Vilka namn tror du är populära om 5-10 år? jag kan tänka mig ett namn på topplistan men kanske inte de som ligger som nr 1-5 men vill inte ha något konstigt eller för ovanligt namn.
    Några förslag på namn som vi kanske gillar? Här är några namn vi tycker om men som är "tagna", inte passar osv.. Ludvig, Vidar, Ebbe, Love, Valdemar och Milton. Kom gärna med förslag, annars får vi hoppas de blir en tjej... ;)

Tacksam för lite hjälp!

• spöke
    tussilago84 skrev 2014-08-13 19:20:30 följande:
    Hej!
    Vi ska ha bebis i höst och vet inte om det är en pojke eller flicka.. tjejnamn har vi många vi gillar men kommer inte överrens/hittar inget pojknamn som båda gillar!

Vilka namn tror du är populära om 5-10 år? jag kan tänka mig ett namn på topplistan men kanske inte de som ligger som nr 1-5 men vill inte ha något konstigt eller för ovanligt namn.
    Några förslag på namn som vi kanske gillar? Här är några namn vi tycker om men som är "tagna", inte passar osv.. Ludvig, Vidar, Ebbe, Love, Valdemar och Milton. Kom gärna med förslag, annars får vi hoppas de blir en tjej... ;)

Tacksam för lite hjälp!
    Om 5-10 år kommer antagligen trettiotalsnamnen vara populära igen. Namn brukar gå i livscykler och komma igen efter 80-100 år. Så kanske Kerstin, Inger, Barbro, Sven, Lars, Bo osv.
  • Flizan30

Hej! Undrar hur du tänker om val av andranamn? bara välja släktnamn eller något extra som man tycker är fint ifall barnet inte gillar sitt tilltalsnamn? Vi har valt tilltalsnamn och andranamn (dessa är två levande släktingar). Jag skulle vilja ta med ett namn som är från min svärmors sida. Det namn jag hittar som finns återkommande både min svärmors och svärfars sida är Ingeborg och egentligen fint tycker jag, även om jag inte tycker det funkar som tilltalsnamn. Alternativ Ebba som jag är jätteförälskad i men min make inte vill ha som tilltalsnamn. (Ebba finns på min mans fars sida men inte alls på moderns). Hur troligt och vanligt är det att man byter ut sitt tilltalsnamn mot ett annat av sina förnamn?

• spöke
    Flizan30 skrev 2014-08-19 12:19:43 följande:
    Hej! Undrar hur du tänker om val av andranamn? bara välja släktnamn eller något extra som man tycker är fint ifall barnet inte gillar sitt tilltalsnamn? Vi har valt tilltalsnamn och andranamn (dessa är två levande släktingar). Jag skulle vilja ta med ett namn som är från min svärmors sida. Det namn jag hittar som finns återkommande både min svärmors och svärfars sida är Ingeborg och egentligen fint tycker jag, även om jag inte tycker det funkar som tilltalsnamn. Alternativ Ebba som jag är jätteförälskad i men min make inte vill ha som tilltalsnamn. (Ebba finns på min mans fars sida men inte alls på moderns). Hur troligt och vanligt är det att man byter ut sitt tilltalsnamn mot ett annat av sina förnamn?
    Hej! Jag vet faktiskt inte hur många det är som byter tilltalsnamn till något av sina andra förnamn. Det är iofs lättare att byta till ett av sina befintliga namn, men kanske är man inte nöjd alls med föräldrarnas smak och vill ha nåt heeelt annat - typ Twilight istället för Ingeborg. 

Jag tycker det känns som en lite tråkig tanke att barnet inte skulle gilla sitt namn och att man redan i förväg måste ha en plan B för barnet. Alla föräldrar väljer ändå namn till sina barn med stor omtanke och kärlek. Namnet är som en fin, mycket omsorgsfullt vald gåva - returkvittot behöver man inte lägga inuti paketet redan från början. Tycker inte att du behöver känna dig osäker. Alla namn blir vackra om det är en vacker person som bär namnet (och då menar jag så klart inte utsidan). 

Släktnamn som andranamn är väldigt trevligt, tycker Spöket. Det sätter oss i ett sammanhang - vi är en länk i en lång kedja av människor som hör ihop. Har man inga släktnamn som man känner att man vill föra vidare, så är det ändå trevligt att välja något annat som har betydelse för er. Kanske efter en plats, en karaktär i en film som ni såg på er första dejt osv. Helt enkelt att det finns en liten historia att berätta för barnet om varför ni har valt just dessa namn. Man för vidare kärleken till namnet helt enkelt.

P.S. Man får i princip ha hur många förnamn man vill, men det är bra om de får plats på passet.
  • enanna
    spöke skrev 2014-08-19 18:13:59 följande:
    Hej! Jag vet faktiskt inte hur många det är som byter tilltalsnamn till något av sina andra förnamn. Det är iofs lättare att byta till ett av sina befintliga namn, men kanske är man inte nöjd alls med föräldrarnas smak och vill ha nåt heeelt annat - typ Twilight istället för Ingeborg. 

Jag tycker det känns som en lite tråkig tanke att barnet inte skulle gilla sitt namn och att man redan i förväg måste ha en plan B för barnet. Alla föräldrar väljer ändå namn till sina barn med stor omtanke och kärlek. Namnet är som en fin, mycket omsorgsfullt vald gåva - returkvittot behöver man inte lägga inuti paketet redan från början. Tycker inte att du behöver känna dig osäker. Alla namn blir vackra om det är en vacker person som bär namnet (och då menar jag så klart inte utsidan). 

Släktnamn som andranamn är väldigt trevligt, tycker Spöket. Det sätter oss i ett sammanhang - vi är en länk i en lång kedja av människor som hör ihop. Har man inga släktnamn som man känner att man vill föra vidare, så är det ändå trevligt att välja något annat som har betydelse för er. Kanske efter en plats, en karaktär i en film som ni såg på er första dejt osv. Helt enkelt att det finns en liten historia att berätta för barnet om varför ni har valt just dessa namn. Man för vidare kärleken till namnet helt enkelt.

P.S. Man får i princip ha hur många förnamn man vill, men det är bra om de får plats på passet.

Jag måste komma med en liten inflikning här faktiskt Skrattande Jag själv fick som liten ett "dubbelnamn", inom citationstecken eftersom det var utan bindestreck och endast det ena som officiellt var tilltalsnamn. Jag var i början av skolåldern när mina föräldrar berättade att de faktiskt kallat mig båda namnen, utan bindestreck, för att jag en dag skulle ha chansen att välja om jag ville kallas det första, det andra eller båda. Jag valde genast det första och har sedan den dagen hetat bara Anna (gillade väl inte dubbelnamnet precis).

Dessutom råkar jag vara sambo med en person som för något år sedan officiellt bytte tilltalsnamn till ett annat av sina förnamn, eftersom han aldrig känt igen sig i sitt ursprungliga tilltalsnamn.

Detta gör att jag inte alls är så övertygad om att ett byte mellan förnamn är särskilt ovanligt Glad

• spöke
    enanna skrev 2014-08-19 19:49:45 följande:

Jag måste komma med en liten inflikning här faktiskt Skrattande Jag själv fick som liten ett "dubbelnamn", inom citationstecken eftersom det var utan bindestreck och endast det ena som officiellt var tilltalsnamn. Jag var i början av skolåldern när mina föräldrar berättade att de faktiskt kallat mig båda namnen, utan bindestreck, för att jag en dag skulle ha chansen att välja om jag ville kallas det första, det andra eller båda. Jag valde genast det första och har sedan den dagen hetat bara Anna (gillade väl inte dubbelnamnet precis).

Dessutom råkar jag vara sambo med en person som för något år sedan officiellt bytte tilltalsnamn till ett annat av sina förnamn, eftersom han aldrig känt igen sig i sitt ursprungliga tilltalsnamn.

Detta gör att jag inte alls är så övertygad om att ett byte mellan förnamn är särskilt ovanligt Glad

Tack för ditt inlägg. Som sagt, jag har ingen aning om hur vanligt det är att byta tilltalsnamn till ett annat av sina förnamn, kanske tycker man att föräldrarna i alla fall lyckades med ETT av namnvalen. Min poäng var att man inte behöver tänka på att ge barnet en B-plan utan att när barnet är gammalt nog att bestämma själv så är det ändå relativt enkelt att byta till vilket namn man vill.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd