• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    Flizan30 skrev 2014-08-06 14:56:36 följande:
    Charlotta är kanske inte så dumt smile1.gif . Det känns lite långt. Men å andra sidan så är Isabella också ett långt namn med tre stavelser så det är nog mest en vanesak. Vad tycker du om namnet Agnes annars? (Storebrors namn börjar på och har två stavelser).
    Agnes är ett klassiskt och vackert namn. Som mjukglass i munnen. Men ändå med lite citrussmak.
  • Flizan30

Spöke: vad tycker du om namnen Josephine och Alice: Är de för söta? Svårt att veta vad bebisen passar i om några år. Tycker du att båda namnen är klassiska? Verkar som att Josephine var mycket poppis under 80-90 talet? Funderar mycket på Agnes som är fint, hur kommer det funka uttalsmässigt utomlands? Är det mycket svårt att uttala tror du?

• spöke
    Flizan30 skrev 2014-08-06 21:02:42 följande:
    Spöke: vad tycker du om namnen Josephine och Alice: Är de för söta? Svårt att veta vad bebisen passar i om några år. Tycker du att båda namnen är klassiska? Verkar som att Josephine var mycket poppis under 80-90 talet? Funderar mycket på Agnes som är fint, hur kommer det funka uttalsmässigt utomlands? Är det mycket svårt att uttala tror du?
    Josephine och Alice är definitiv klassiska namn. Skulle inte kalla dem söta, snarare vackra (och sofistikerade).

Josephine hade en topp under slutet av 1900-talet, ja. Men även i slutet av 1800-talet. 

På engelska uttalas Agnes (äg-nes) till skillnad från svenska (ang-näss). Funkar utmärkt alltså.
  • Flizan30

Tack! Ursäkta att jag är lite tjatig;). Men hur definierar du Ebba? Går det också inom normen som klassiskt namn och har det haft någon topp då det har varit populärt tidigare?

• spöke
    Flizan30 skrev 2014-08-07 17:09:20 följande:
    Tack! Ursäkta att jag är lite tjatig;). Men hur definierar du Ebba? Går det också inom normen som klassiskt namn och har det haft någon topp då det har varit populärt tidigare?
    Nädå, jag gillar ju namnfrågor.

Ja, Ebba är också ett klassiskt kvinnonamn. Ett namn som har använts av adeln i många århundrade. Det blev speciellt poppis i slutet av 1800-talet när prins Oscar gifte sig med sin Ebba och nästa peak kom cirka ett sekel senare. (Precis så som det brukar göra).
  • enanna
    enanna skrev 2014-02-24 18:13:05 följande:

Hej Spöke! Jag har följt med såå många av dina namntrådar och nu får jag äntligen tillfälle att ställe en fråga själv Glad Min sambo har två pojkar, Nico och Marco! Jag har en dotter, Nadja. Namnet Nico råkade faktiskt vara ett som funnits på mina listor på fina namn, och jag tycker definitivt att de här tre namnen passar bra ihop. Nu är i alla fall en fjärde på väg, en gemensam, vad är det första namn du tänker på när du hör "Nico, Marco, Nadja och..."?

Vi vet inte om det är pojke eller flicka!

Har du andra tips än det första som poppar upp? Jag har haft Leo(!), Viktor, Hannes, Simon, Johannes och Mattis på favoritlistan men de är alla av orsak eller annan strukna. På flicklistan finns färre men några riktigt fina är Cecilia, Lovis, Ella, Minna och Julia.

Enda egentliga kravet är att det ska vara ett namn som fungerar både på finska och svenska (även om finnarna inte behöver tycka att det är vanligt så måste de kunna uttala det) och gärna engelska någorlunda. Tusen tack på förhand, och förstås får andra gärna svara om det är ok för Spöke!

Hej igen! Tack för hjälpen, Ella, Julia och Minna tyckte du fungerade bäst av mina förslag på flicknamn. För tre dagar sedan fick vi äntligen träffa vår dotter, Isabelle, som hittills lugnt fått godkänna att kallas Isabelle, Bella, Ella eller Ella-Bella Flört

Hela namnet blir Isabelle Victoria + finskt efternamn Glad

• spöke
    enanna skrev 2014-08-07 20:07:52 följande:

Hej igen! Tack för hjälpen, Ella, Julia och Minna tyckte du fungerade bäst av mina förslag på flicknamn. För tre dagar sedan fick vi äntligen träffa vår dotter, Isabelle, som hittills lugnt fått godkänna att kallas Isabelle, Bella, Ella eller Ella-Bella Flört

Hela namnet blir Isabelle Victoria + finskt efternamn Glad

Grattis till er lilla dotter Isabelle. Ett klassiskt och vackert namn. Tack för att du berättade vad ni valde till sist, det är alltid kul att få höra.
  • Flizan30

Här kommer några fler frågor om namn till :

Ellen
    Elsa
    Ebba

Hur räknas dessa namn: som smeknamn eller varianter ellr kortformer?  undrar då jag är förtjust i namnen men min man tycker att de låter som ett smeknamn och inte som ordentliga namn:).

Undrar också om du kan något historiskt om dessa namn?:

Lovisa
    Josephine
    Agnes

namnen Ellen Elsa och Agnes är de ursprungligen kopplade till någon samhällsklass?  Undrar då jag kommer från en bondsläkt och inget av dessa namn finns i släkten på min sida. (Josefina finns men inte ens Lovisa). Däremot min make som har lite finare släktband har alla dessa namn i släkten. Min söta lilla "danska mormor" heter dock Ellen  .
    Tack på förhand för svar!

• spöke
    Flizan30 skrev 2014-08-10 17:21:01 följande:
    Här kommer några fler frågor om namn till smile5.gif :

Ellen
    Elsa
    Ebba

Hur räknas dessa namn: som smeknamn eller varianter ellr kortformer?  undrar då jag är förtjust i namnen men min man tycker att de låter som ett smeknamn och inte som ordentliga namn:).

Undrar också om du kan något historiskt om dessa namn?:

Lovisa
    Josephine
    Agnes

namnen Ellen Elsa och Agnes är de ursprungligen kopplade till någon samhällsklass?  Undrar då jag kommer från en bondsläkt och inget av dessa namn finns i släkten på min sida. (Josefina finns men inte ens Lovisa). Däremot min make som har lite finare släktband har alla dessa namn i släkten. Min söta lilla "danska mormor" heter dock Ellen  .
    Tack på förhand för svar!
    Ellen är en dansk respektive engelsk kortform av det grekiska namnet Helena (som betyder fackla).
    Elsa är en svensk form av namn som Else och Elsaby. De är i sin tur former av det hebreiska namnet Elisabet (som betyder Gud är fullkomlighet).
    Ebba är en feminin form av det tyska namnet Ebenhardt (som betyder vildgalt).

De flesta namn som vi använder är varianter och kortformer av äldre namn. Ellen, Elsa och Ebba är dock väl etablerade namn i det svenska namnbruket och ses inte som smeknamn längre.

Lovisa är en svensk form av det franska namnet Louise - som i sin tur är en feminin form av det tyska namnet Ludvig (som betyder berömd kämpe). Äldsta belägget för namnet i Sverige är år 1652.
    Exempel på Lovisor genom historien:
    - Drottning Lovisa Ulrika (gift med Adolf Fredrik)
    - Lovisa Bellman (gift med Bellman)

Josephine eller Josefin är en fransk feminin form av det hebreiska namnet Josef (som betyder må han föröka). Äldsta belägget i Sverige är från 1806. Varianten Josefina fanns något tidigare.
    Exempel på damer med namnet Josefin genom historien:
    - Joséphine, kejsarinna av Frankrike, hustru till Napoleon I
    - Josephine Baker, sångerska

Agnes är ett grekiskt namn (som betyder kysk). Äldsta belägg i Sverige: 1285.
    Exempel på kända bärare av namnet Agnes:
    - Sankta Agnes, katolskt helgon (kyskhetens jungfru)

När det gäller frågan om samhällsklasser så skulle jag nog (historiskt sett) ranka Elsa och Agnes lite högre upp än Ellen. Men jag har ingen bra källa för detta påstående - utan grundar det på personer som ofta nämns i den svenska historieskrivningen.
  • Flizan30

Tack Spöke: intressant att läsa:).Tack för all info.
    Tänkte också passa på att meddela att vi till slut valt namnet Lovisa till vår dotter idag. Det var svårt att välja då jag och pappan haft olika typ av favoritnamn. Först nu har vi känt att vi hittat rätt namn (trots att namnet är så mjukt) och det känns naturligt att säga till vår dotter. Tack för hjälpen med att hitta ett namn vi båda gillar.  

Svar på tråden Spökes namn(t)råd