• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • plopp76

Hej Spöket!

Jag och min sambo har precis fått reda på att plusset vi fått är två :) Så var det svårt att komma på ETT namn tidigare så känner vi att vi har ännu svårare nu! Vi vet inte kön, men tänker att vi behöver spåna fram två av varje som känns lite bra iallafall. Jag gillar lite ovanliga namn, mina favoriter just nu är Dante, Sandor och Adrian på pojkar. Flickor får dessa som favvo från mig: Mio, Minna och Lovisa.

Men sambon håller ju så klart inte med.. Han vill ha vanliga namn som Mattias, John, Karl, Eva, Karin och Stina (några av hans förslag). Och så klart, där håller inte jag med. Så vi står och stampar lite. Jag berättade om din tråd och sa att jag skulle kolla lite med dig :)

Så, vi väntar enäggstvillingar och har lyckats hitta ett par naman som skulle kunna fungera:

Pojkar: Oscar, William, Charlie, Tim och Eddie.
    Flickor: Ammie, Linn, Matilda, Ellie och Amanda.

Tanken är att om det blir flickor så är det Catharina som andranamn på den ena och Viola på den andra, båda är släktnamn som vi tycker om. Pojkar.. där har vi bara Erik som andranamn, vi vet inte hur vi ska hitta ett andra andranamn som kommer från släkten men ändå känns bra :) Det får vi lösa under vägen gång.

Har du några tips? Hur kombinerar vi namnen vi har så det låter bra? Finns det fler namn i samma "stil" som kan fungera? 

Tack på förhand!

• spöke
    plopp76 skrev 2014-10-09 11:24:59 följande:
    Hej Spöket!

Jag och min sambo har precis fått reda på att plusset vi fått är två :) Så var det svårt att komma på ETT namn tidigare så känner vi att vi har ännu svårare nu! Vi vet inte kön, men tänker att vi behöver spåna fram två av varje som känns lite bra iallafall. Jag gillar lite ovanliga namn, mina favoriter just nu är Dante, Sandor och Adrian på pojkar. Flickor får dessa som favvo från mig: Mio, Minna och Lovisa.

Men sambon håller ju så klart inte med.. Han vill ha vanliga namn som Mattias, John, Karl, Eva, Karin och Stina (några av hans förslag). Och så klart, där håller inte jag med. Så vi står och stampar lite. Jag berättade om din tråd och sa att jag skulle kolla lite med dig :)

Så, vi väntar enäggstvillingar och har lyckats hitta ett par naman som skulle kunna fungera:

Pojkar: Oscar, William, Charlie, Tim och Eddie.
    Flickor: Ammie, Linn, Matilda, Ellie och Amanda.

Tanken är att om det blir flickor så är det Catharina som andranamn på den ena och Viola på den andra, båda är släktnamn som vi tycker om. Pojkar.. där har vi bara Erik som andranamn, vi vet inte hur vi ska hitta ett andra andranamn som kommer från släkten men ändå känns bra :) Det får vi lösa under vägen gång.

Har du några tips? Hur kombinerar vi namnen vi har så det låter bra? Finns det fler namn i samma "stil" som kan fungera? 

Tack på förhand!
    Hej! Och grattis till tvillingarna.

Bland pojknamnen tycker jag att Oscar & William låter snyggast ihop. De är klassiska, men ligger samtidigt helt rätt i tiden. 

Fler förslag:
    David Aron Adam Elias Isak Jonathan Ruben Simon Felix Fabian Gabriel Caesar Samuel
    Viktor Alexander Julius Benjamin Axel Ludvig Frank Jakob Leonard Malcolm Marius Vincent

Bland flicknamnen så tycker jag att Ellie & Linn känns lite svårare att säga ihop än de andra. Blir mycket L där. Ellie & Ammie blir kanske för gulligt ihop. Röstar på Amanda & Matilda, som ni eventuellt kan ge smeknamnen Ammie & Tillie eller Manda & Tilda. 

Fler förslag:
    Elise Elvira Sally Ines Miranda Milla Joline Leah Alice Annie Hanna Jill Celia Nannie
    Julia Laura Stella Linnéa Lilly Miriam Nancy Thelise Emmie Isabelle Vanna Agnes 
  • spöke
    kawaii87 skrev 2014-10-11 23:25:41 följande:
    Vad tycker du om Ewelina (tilltalsnamnet) Izabella Carolin?
    Tycker att det är ett bra flyt i namnordningen.
    Skulle hellre se Evelina med enkel-v eftersom jag gillar enkelhet och "ew" på engelska betyder typ usch. 

Evelina är ett vackert namn.
  • kawaii87
    spöke skrev 2014-10-15 13:06:49 följande:

Tycker att det är ett bra flyt i namnordningen.

Skulle hellre se Evelina med enkel-v eftersom jag gillar enkelhet och "ew" på engelska betyder typ usch. 

Evelina är ett vackert namn.

Ewelina är polskt, dotterns pappa är polsk så därför blev det med W =)
  • spöke
    kawaii87 skrev 2014-10-15 14:12:16 följande:
    Ewelina är polskt, dotterns pappa är polsk så därför blev det med W =)
    Okej, då förstår jag. Mina kunskaper om polsk stavning är tyvärr begränsade.
  • plopp76
    spöke skrev 2014-10-15 13:04:36 följande:
    Hej! Och grattis till tvillingarna.

Bland pojknamnen tycker jag att Oscar & William låter snyggast ihop. De är klassiska, men ligger samtidigt helt rätt i tiden. 

Fler förslag:
    David Aron Adam Elias Isak Jonathan Ruben Simon Felix Fabian Gabriel Caesar Samuel
    Viktor Alexander Julius Benjamin Axel Ludvig Frank Jakob Leonard Malcolm Marius Vincent

Bland flicknamnen så tycker jag att Ellie & Linn känns lite svårare att säga ihop än de andra. Blir mycket L där. Ellie & Ammie blir kanske för gulligt ihop. Röstar på Amanda & Matilda, som ni eventuellt kan ge smeknamnen Ammie & Tillie eller Manda & Tilda. 

Fler förslag:
    Elise Elvira Sally Ines Miranda Milla Joline Leah Alice Annie Hanna Jill Celia Nannie
    Julia Laura Stella Linnéa Lilly Miriam Nancy Thelise Emmie Isabelle Vanna Agnes 
    Tack för tipsen! Ska ta med det hem och diskutera lite så får vi se sen vad det blir. Antar att det även kan tänkas ändras längs med vägen!
  • spöke
    plopp76 skrev 2014-10-16 10:45:54 följande:
    Tack för tipsen! Ska ta med det hem och diskutera lite så får vi se sen vad det blir. Antar att det även kan tänkas ändras längs med vägen!
    Återkom gärna om du vill bolla idéer och förslag.
  • plopp76
    spöke skrev 2014-10-16 10:51:34 följande:
    Återkom gärna om du vill bolla idéer och förslag.
    Tack, det gör jag säkert :)
  • HelloSweetie

Hej Spöke!

Vi försöker hitta ett namn till lillasyster. Storebror heter Edvin.

Dessa är våra starkaste kandidater just nu: Erla, Elly, Alva.

Andra möjliga namn är Ellen, Ebba, Estrid, Elise, Elma, Erna och Hilma.

Som du märker gillar vi namn som börjar på E. Känns inte helt 100 att båda barnen får samma begynnelsebokstav, men vi ser det inte som något hinder heller.

Egentligen gillar vi inte namn som är för udda/ovanliga/märkliga, men så stötte jag på namnet Erla, vilket vi båda fastnat för. Trots att det är få som heter Erla så känns det inte som ett "konstigt" namn, om du förstår vad jag menar. Vad har du för information om namnet Erla (ursprung, betydelse m.m.)?

Vad har du för information om namnen Elly och Alva (ursprung, betydelse m.m.)?

Har du någon favorit av alla namn jag nämnt och hur tycker du de passar ihop med Edvin?

Lillasyster kommer högst sannolikt även få namnet Maria - är det något av mina förslag som du tycker passar bättre eller mindre bra ihop med Maria?

Du får hemskt gärna ge oss fler namnförslag också!

Oj, vad många frågor det blev! Hoppas att du vill hjälpa oss med denna viktiga uppgift! :)

Med vänliga hälsningar

Terese

Svar på tråden Spökes namn(t)råd