• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    Grus grus skrev 2016-02-19 23:18:08 följande:
    Hej! Vi kan inte enas om vad Lovis lillasyster ska heta. De namnen vi pratar om just nu är Majken, Signe och Maja. Vad tycker du om de namnen? Något annat förslag som vi bara inte får missa när vi diskuterar? (Ej Ronja)
    Fina förslag. Jag tycker att alla funkar fint med Lovis. Håller med om att ni ska hålla er borta från Ronja. Det blir lite för mycket. Däremot finns det andra namn som, liksom Lovis, doftar av skog, natur och saga. 

Idun Alma Malva Saga Eira Embla Linn Alva Disa Freja Selma Hedda Tuva Smilla 

Det är fint att återanvända bokstäver. V är t.ex. en bra bokstav ...

Lovis & Vera
    Lovis & Svea
    Lovis & Elvira
    Lovis & Vilma
  • Trolleri
    spöke skrev 2016-02-19 23:17:32 följande:

Vissa spöken gillar sånt. 

Jag tycker om att kombinera namn som börjar på vokal. Allitteration är ett gammalt säkert knep vid namngivning. 

Förslag:

Elias

Isak

Emanuel

Edvard

Alexander

Jag är inne på sanna spår som du. Edvard gillar jag men jag vill inte att han ska förknippas med en glittrande vampyr. Emanuel har ena sonen i andranamn Elias och Isak är namn som en "bekant" har på sina så jag är tveksam. Annars gillar jag Isak.
  • summa21
    spöke skrev 2016-02-19 23:13:33 följande:

Jag tror att 30-talsnamnen kommer att öka i popularitet. Namnens popularitetscykler brukar vara runt 90 år. De populära namnen från början av förra seklet och 20-talet har redan slagit igenom under 2010-talet, t.ex. Elsa och Nils. Nu borde det bli dags för namn som Kerstin och Bo.

Jag tror även att populärkulturen kommer att fortsätta påverka namnbruket. Där är det dock omöjligt att redan nu sia om vad som kommer att slå igenom.

Jag får en känsla av att cyklerna blir/blivit kortare och att vi nog kommer få se mer från 40- och 50-talen. Ska bli spännande att se ????
  • spöke
    Trolleri skrev 2016-02-20 07:28:31 följande:
    Jag är inne på sanna spår som du. Edvard gillar jag men jag vill inte att han ska förknippas med en glittrande vampyr. Emanuel har ena sonen i andranamn Elias och Isak är namn som en "bekant" har på sina så jag är tveksam. Annars gillar jag Isak.
    En glittrande vampyr? Hehe!  
    Vad tycker du om Edvin, Edgar och Edmund?
  • spöke
    summa21 skrev 2016-02-20 12:35:28 följande:
    Jag får en känsla av att cyklerna blir/blivit kortare och att vi nog kommer få se mer från 40- och 50-talen. Ska bli spännande att se ????
    Jag tror det beror på vilka kretsar man rör sig i. Det finns de som är snabbare när det gäller alla trender. Den stora massan är inte lika snabb.
  • pinoisme

Kul tråd!

Vi funderar på ordningen på vår sons namn. Alfred är tilltalsnamn, men vad är bäst (tycker du): Alfred Bo eller Bo Alfred?

Och vad ska Alfreds bror heta? Just nu lutar det åt Edgar, men hade gärna haft fler alternativ. Vill att tilltalsnamnet är internationellt och lite "coolt", medan andranamnet helst ska vara kort. Kan Edgar Finn funka?

• spöke
    pinoisme skrev 2016-02-29 10:55:54 följande:
    Kul tråd! Vi funderar på ordningen på vår sons namn. Alfred är tilltalsnamn, men vad är bäst (tycker du): Alfred Bo eller Bo Alfred? Och vad ska Alfreds bror heta? Just nu lutar det åt Edgar, men hade gärna haft fler alternativ. Vill att tilltalsnamnet är internationellt och lite "coolt", medan andranamnet helst ska vara kort. Kan Edgar Finn funka?
    Alfred & Edgar passar jättebra ihop. Dels är båda vokalnamn (vilket oftast ger en snygg kombo), dels är båda ståtliga fornengelska namn.

Jag tycker inte att det spelar så stor roll när det gäller ordningen på namnen, men jag vet att många tycker att tilltalsnamnet ska vara först. Det underlättar också om man vistas utomlands (vilket jag själv har fått erfara). Man kan också tänka på rytmen ihop med efternamnet. Ensamt låter kanske Bo Alfred bäst (ofta har vi korta namn först), men med efternamnet kan det få en annan rytm.

Både Bo och Finn är förresten fornnordiska namn.
  • Grus grus

Passar Heidi ihop med Lovis?

online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • spöke
    Grus grus skrev 2016-03-20 22:22:45 följande:
    Passar Heidi ihop med Lovis?
    Det beror på vad man menar med "passar ihop".  

Heidi är ett tyskt namn, en kortform av namn som innehåller "heid", t.ex. Adelheid. Men det kan också komma från det nordiska namnet Heid som betyder ljus eller molnfri.

Lovis är också ett tyskt namn. Det kommer från Ludvig och kan ha kommit hit via den franska namnet Louise. Mest känt är det väl dock pga Astrid Lindgrens bok.

Så etymologiskt sett är båda tyska namn, med ett uns av nordisk känsla. 

En annan sak som gör att namnen kan passa ihop är att båda namnen förekommer i kända barnböcker.
  • JoJ1

Hej spöke,

Vilka tjejnamn tycker du passar bra tillsammans med Matilda?

Svar på tråden Spökes namn(t)råd