• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • flislis

Hej! Vilken rolig tråd!

Jag väntar mitt första barn inom ett par veckor, en pojke. Både jag och pappan vill ha ett klassiskt svenskt/nordiskt namn utan "krusiduller" och funderar på: Nils, Erik, Gustav och överst på listan står Jens! Har du något mer förslag?

Har förstått att Jens är danskt - är det konstigt att välja ett danskt namn (vi har inga danska rötter)? Är det en dansk version av Johannes?

• charlie00
    Min dotter skrev 2015-11-02 22:35:58 följande:
    Tack för svar! Vi har tyvärr inte så många fler namn på listan. Vi gillar just stiliga namn gärna klassiska men helst inte 10-i topp. Ovanligare namn funkar det med, men det måste vara ett etablerat namn ändå. Helst inte för korta, David är egentligen på gränsen Helst inte för mjuka namn heller. Ja du hör ju så insnöade vi är
    Kanske:
    Ludvig & Gustav?
    Ludvig & Johannes?
    Ludvig & Philip?
    Ludvig & Viktor
    Ludvig & Vilhelm?

Alexander är också jättefint men plats nummer 10 på topplistan.
  • Min dotter

Tack snälla för era förslag!

Älskar Alexander men det är dessvärre "upptaget" av väldigt nära släkting. Viktor & Philip gillar vi också, men de känns inte helt rätt, kanske för att flera barn runt omkring oss som heter just det.

• winterlilja
    winterlilja skrev 2015-07-30 21:26:07 följande:
    Usch, det här är svårt Spöke!
    Gillade inte de namnen. Enar var väl ok men det ratade maken. Valdemar funkar men jag tycker det blir fel ihop med Alfhild, om man testar säga de ihop. Det namn vi mest inne på nu är Tore, men det känns som det minst dåliga alternativet, snarare än: Åh, vilket fint namn, det ska mitt barn heta!

Det är dock rätt spår med germanska/nordiska namn, främst för att maken föredrar dem och vi vill ju vara ense om namnet :)
    Hej spöke!
    Ville berätta att efter mycket velande fram och tillbaka fick han till slut namnet Stig!
    Tack för all hjälp ändå! :)
  • spöke
    Seven Costanza skrev 2015-10-30 23:50:15 följande:
    Hej spöke!

Jag har tidigare frågat efter namn som passar med Elisabeth, men har nu fått veta att vi väntar en pojke. Vårt bästa förslag just nu är Carl Fredrik (utan bindestreck) och så kan sonen själv välja när han blir äldre om han vill kallas bara Carl. Vi själva kommer kalla honom ett annat smeknamn men har inte bestämt om vi vill att tilltalsnamnet ska vara Carl eller Carl Fredrik (prinsen heter ju t ex Carl Philip utan bindestreck så det borde ju gå, bindestreck vill vi inte ha). Båda namnet är släktnamn och vi tycker mycket om dem. Frågan är om namnen är klassiska eller kan kännas daterade? Finns ju många i vår generation också som heter så. Idag är ju namnvariationen större men jag minns som barn en på min skola som hette Ingela och en som hette Birger, och det kändes helt fel för det var rätt ovanliga namn men ändå vanligare i föräldragenerationen än i den egna.

Vad tycker du om detta? Har du några andra namnförslag i liknande klassiska stil som ändå känns som att det kan passa bra på ett barn fött på 10-talet? Gärna som passar med Carl eller Fredrik så man kan ha åtminstone ett av dem som andranamn. Stort tack!
    Jadå, dubbelnamn måste inte ha bindestreck. Carl Fredrik är dock ett ganska långt namn. Tänker ni använda hela namnet? Annars tycker jag att det funkar lika bra med ett av namnen som förnamn och det andra som andranamn. Carl är ett typiskt tidlöst namn. Fredrik har haft större svängningar och är därför lite mer förknippat med vissa generationer, just nu framför allt med 60-, 70- och 80-talister. 

Erik är ett annat tidlöst namn. Oskar/Oscar är hyfsat tidlöst, även om det också har haft en lite ojämnare popularitetskurva. Dock är namnet helt rätt nu.

Andra klassiska namn som passar på 10-talet: Edvard/Edward, Ludvig, Axel, Viktor, Gustav, August, Samuel, Vilhelm.
  • spöke
    Min dotter skrev 2015-11-02 22:35:58 följande:
    Tack för svar! Vi har tyvärr inte så många fler namn på listan. Vi gillar just stiliga namn smile1.gif gärna klassiska men helst inte 10-i topp. Ovanligare namn funkar det med, men det måste vara ett etablerat namn ändå. Helst inte för korta, David är egentligen på gränsen smile1.gif Helst inte för mjuka namn heller. Ja du hör ju så insnöade vi är smile5.gif
    Okej. Här kommer några förslag:

Ludvig & Adrian
    Ludvig & Oskar
    Ludvig & Valter
    Ludvig & Jonatan
    Ludvig & Gabriel
    Ludvig & Martin
    Ludvig & Joakim/Joachim
    Ludvig & Kristian
    Ludvig & Samuel
    Ludvig & Edgar
  • Seven Costanza
    spöke skrev 2015-11-09 22:54:43 följande:

Jadå, dubbelnamn måste inte ha bindestreck. Carl Fredrik är dock ett ganska långt namn. Tänker ni använda hela namnet? Annars tycker jag att det funkar lika bra med ett av namnen som förnamn och det andra som andranamn. Carl är ett typiskt tidlöst namn. Fredrik har haft större svängningar och är därför lite mer förknippat med vissa generationer, just nu framför allt med 60-, 70- och 80-talister. 

Erik är ett annat tidlöst namn. Oskar/Oscar är hyfsat tidlöst, även om det också har haft en lite ojämnare popularitetskurva. Dock är namnet helt rätt nu.

Andra klassiska namn som passar på 10-talet: Edvard/Edward, Ludvig, Axel, Viktor, Gustav, August, Samuel, Vilhelm.

Tack för svar! Vi har i så fall tänkt registrera Carl som förnamn och Fredrik som andranamn men om han själv vill kan han ju presentera sig som Carl Fredrik ändå när han blir äldre. Varför vi eventuellt tänkte oss Carl Fredrik som dubbelnamn (fast utan bindestreck) är för att vi har ett enstavigt efternamn så vi ville helst ha ett längre förnamn, men har inte kunnat enas helt om något långt förnamn utan Carl är det bästa vi kommit fram till.

Vi har haft flera av de namnen på vår lista och båda tycker om Edward och Samuel hyfsat, men känns inte helt rätt till det här barnet. Det blir kanske något av de namnen till syskon i så fall, om det inte blir någon Elisabeth .
  • spöke
    flislis skrev 2015-11-02 23:20:54 följande:
    Hej! Vilken rolig tråd!
    Jag väntar mitt första barn inom ett par veckor, en pojke. Både jag och pappan vill ha ett klassiskt svenskt/nordiskt namn utan "krusiduller" och funderar på: Nils, Erik, Gustav och överst på listan står Jens! Har du något mer förslag?
    Har förstått att Jens är danskt - är det konstigt att välja ett danskt namn (vi har inga danska rötter)? Är det en dansk version av Johannes?
    Hej!

Ja, det stämmer att Jens är den danska formen av Johannes. Vår svenska form är Jöns. Namnet Jens har varit ett vanligt bondenamn i Skåne under många sekel, men under 1800-talet spred sig namnet även norrut. 

Jag tycker inte att det är konstigt att välja Jens som icke-dansk. Det är ett väletablerat namn i Sverige och finns representerat med en namnsdag i almanackan. Jag tycker att Jens låter snällt och stabilt. Det enda problemet är kanske att det rimmar, men det gör många fina namn. 

Andra förslag: Sven, Arvid, Olof, Folke, Jon, Gunnar, Tage
  • spöke
    winterlilja skrev 2015-11-08 13:03:50 följande:
    Hej spöke!
    Ville berätta att efter mycket velande fram och tillbaka fick han till slut namnet Stig!
    Tack för all hjälp ändå! :)
    Bra val!
  • spöke
    Seven Costanza skrev 2015-11-09 23:14:08 följande:
    Tack för svar! Vi har i så fall tänkt registrera Carl som förnamn och Fredrik som andranamn men om han själv vill kan han ju presentera sig som Carl Fredrik ändå när han blir äldre. Varför vi eventuellt tänkte oss Carl Fredrik som dubbelnamn (fast utan bindestreck) är för att vi har ett enstavigt efternamn så vi ville helst ha ett längre förnamn, men har inte kunnat enas helt om något långt förnamn utan Carl är det bästa vi kommit fram till.

Vi har haft flera av de namnen på vår lista och båda tycker om Edward och Samuel hyfsat, men känns inte helt rätt till det här barnet. Det blir kanske något av de namnen till syskon i så fall, om det inte blir någon Elisabeth smile1.gif .
    Kanske Edgar eller Artur/Arthur? 
Svar på tråden Spökes namn(t)råd