• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    JoJ1 skrev 2016-03-27 23:12:26 följande:
    Hej spöke,
    Vilka tjejnamn tycker du passar bra tillsammans med Matilda?
    Hej! Till ett syskon eller som andranamn?
  • JoJ1
    spöke skrev 2016-04-01 20:18:33 följande:

Hej! Till ett syskon eller som andranamn?

Till en lillasyster.
  • spöke
    JoJ1 skrev 2016-04-01 22:23:08 följande:
    Till en lillasyster.
    Ellinor
    Josefin
    Lovisa
    Sofia
    Linnéa
    Johanna
    Klara
    Alice
    Agnes
    Hedvig
  • ÖnskaTroHoppas

Vad tycker du om alternativen Alice och Klara till en ev lillasyster till Ella? (Om det blir en pojke så är vi redan överens.)

• Ellaria

Hej Spöke :)

Väntar en pojke om två månader. Sambon och jag har ett par namn som vi båda tycker om, men han avskyr mitt favoritnamn, Tuve. Du som är så duktig på namn kanske kan ge nått förslag vi missat. Här är de vi båda gillar:

Loa, Otto, Charlie, Harry, Morris, Mio, Finn.

Här är de jag gillar som sambon antingen är likgiltig till eller inte gillar: Noa, Ebbe/Ebbot, Julius, Louie, Ture, Elliott, Tuve, Knut, Alfons, Love, Algot, Amyas, Alvis, Arlo, Alvi/Alve, Ellis/Elis/Eli, Joni/Jona, Leo, Moses.

Sambon har finska föräldrar, är inte helt emot ett finsktklingande namn men hittar inga fina pojknamn alls. Sonen kommer heta Axel i andranamn.

You know nothing, Jon Snow
  • NorthK

Kära spöke!

Vi behöver din hjälp! Vi väntar på en liten tjej och har nog överdoserat för många namn. Vet varken ut eller in.

Vi båda gillar:

Greta

Ruth

Ava

Lea

Lo

Jag älskar även namn som slutar på -e, så som Lone, Grethe, Lärke, Line, Oline osv men min sambo är inte lika förtjust.

Jag älskar Hillevi och Iselin också (Iselin blir dock svårt då vårt efternamn slutar på -in, blir lite kaka på kaka?)

• Micha91

Hej spöke :)

Är gravid med tvillingar som kommer i november. Vi vet inte kön än men det är tvåäggstvillingar så det kan vara två tjejer, två killar eller en av varje. =) Storasyster heter Naomi. De namnen som både jag och sambon gillar är Lilly och Hugo. Tycker det är jättesvårt att komma på fler namn. Har du några förslag? =)

• tinis

Hej Spöke!
    Vi har en Isabelle Timja Mona Maria  (Isabelle tilltalsnamn snart 2,5 år) här hemma o tänkte köra igång med syskon snart.
    Det första jag tänker på är namn :D
    Vad tycker du om kombon Sol Lovina Maria Esmeralda, med Lovina som tilltalsnamn?
    Isabelle & Lovina, funkar det? :)

• MariaLinnea

Hej Spöke!
    Jag undrar om du kan ge lite fakta om namnen Anna och Ingrid och dina egna associationer till namnen? Ett tredje alternativ vi har är namnet Ebba.

Det lutar åt något av dessa namn men här står jag och min man fast och kan inte välja. Min man föredrar namnet Anna medan jag tycker om Ingrid lite mer.
    Vilket föredrar du själv av dessa och varför?  Kravet på namn hos oss är att det får gärna ha klassiska och kungliga associationer. Vilket ligger mest "rätt i tiden"?
    (På killnamn tycker vi om namn som Oscar, Erik och Gustav).

• MariaLinnea

Glömde säga att du får gärna kommentera Ebba också men mest lutar det åt Anna eller Ingrid.

Svar på tråden Spökes namn(t)råd