• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    Hilda77 skrev 2016-07-04 13:44:18 följande:
    Hej.
    Jag har fastnat lite för namnet Guste till pojken i magen. Hittade det på en sida med pojknamn.
    Dock verkar det vara flickor som får namnet?
    För mig känns det som ett pojknamn. Men vad är det egentligen?
    Hej!

Enligt SCB finns det 8 kvinnor i Sverige som bär namnet Guste, varav 7 bär det som tilltalsnamn. Antalet män är 0.

När jag kikar i mina namnböcker hittar jag ingenting om Guste i någon av alla mina böcker. På den här sajten listas det dock under pojknamn: kulturbilder.wordpress.com/2013/07/14/nordiska-namn/

Min teori (efter en del eftersökningar) är att Guste är ett flicknamn i många andra länder (antagligen kortform av Auguste/Augusta). Det är ett latinskt namn med betydelsen upphöjd eller vördnadsvärd.

I Norden var förmodligen Guste ett mansnamn, en variant av Gusten som kommer från Gudsten. Kan även vara en kortform av Gustav/Gustaf.

Ibland kan ett och samma namn egentligen vara två helt olika namn med olika bakgrund.

Men som sagt, det här är min teori. Jag är bara hobbynamnforskare.
  • Hilda77

Hm. Tack för svar.

Märkligt att det inte går att hitta någon info om detta namn som jag tycker är oerhört vackert.

Jag kör på din teori. För mig låter det som ett pojknamn. Och jag tycker det passar så fint med storebror Tyr.

Får se om han är en Guste när han kommer. Har varit väldigt svårt att hitta pojknamn denna gången.

spöke skrev 2016-07-07 12:16:19 följande:

Hej!

Enligt SCB finns det 8 kvinnor i Sverige som bär namnet Guste, varav 7 bär det som tilltalsnamn. Antalet män är 0.

När jag kikar i mina namnböcker hittar jag ingenting om Guste i någon av alla mina böcker. På den här sajten listas det dock under pojknamn: kulturbilder.wordpress.com/2013/07/14/nordiska-namn/

Min teori (efter en del eftersökningar) är att Guste är ett flicknamn i många andra länder (antagligen kortform av Auguste/Augusta). Det är ett latinskt namn med betydelsen upphöjd eller vördnadsvärd.

I Norden var förmodligen Guste ett mansnamn, en variant av Gusten som kommer från Gudsten. Kan även vara en kortform av Gustav/Gustaf.

Ibland kan ett och samma namn egentligen vara två helt olika namn med olika bakgrund.

Men som sagt, det här är min teori. Jag är bara hobbynamnforskare.

• spöke
    Hilda77 skrev 2016-07-07 12:38:16 följande:
    Hm. Tack för svar.
    Märkligt att det inte går att hitta någon info om detta namn som jag tycker är oerhört vackert.
    Jag kör på din teori. För mig låter det som ett pojknamn. Och jag tycker det passar så fint med storebror Tyr.
    Får se om han är en Guste när han kommer. Har varit väldigt svårt att hitta pojknamn denna gången.
    Tycker du inte om Gusten då?
  • Hilda77

Gusten är fint men känns inte rätt. Tänk att ett litet n kan göra sån skillnad. :)

Får försöka luska vidare.

Tack för hjälpen förresten. :)

spöke skrev 2016-07-07 14:04:24 följande:

Tycker du inte om Gusten då?

• Miaairam

Hej!
    Vår Folke ska få en lillebror och vi letar namn som passar ihop "tidsmässigt", alltså som varit vanligt under samma tid. Har funderingar som Ture, Sture och Helge, men de känns inte helt rätt. Tar gärna emot tips!

• spöke
    Miaairam skrev 2016-07-15 22:29:20 följande:
    Hej! Vår Folke ska få en lillebror och vi letar namn som passar ihop "tidsmässigt", alltså som varit vanligt under samma tid. Har funderingar som Ture, Sture och Helge, men de känns inte helt rätt. Tar gärna emot tips!
    Vill ni att det ska sluta på E? Då finns ju även Tage, Rune, Sune, Ebbe, Malte, Svante osv.
    Men jag tycker att det är snyggare om namnen slutar på olika ändelser. Annars konkurrerar de mer med varandra.

Förslag:
    Sven Ragnar Georg Knut Otto Hjalmar Olof Harald Gunnar Nils Stig Allan Axel Einar Elof Ivar Artur Bertil
  • Miaairam
    spöke skrev 2016-07-28 13:25:09 följande:
    Vill ni att det ska sluta på E? Då finns ju även Tage, Rune, Sune, Ebbe, Malte, Svante osv.
    Men jag tycker att det är snyggare om namnen slutar på olika ändelser. Annars konkurrerar de mer med varandra.

Förslag:
    Sven Ragnar Georg Knut Otto Hjalmar Olof Harald Gunnar Nils Stig Allan Axel Einar Elof Ivar Artur Bertil
    Tack! Några av dessa namn åker upp på listan! :)
Svar på tråden Spökes namn(t)råd