• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • moja

Hej!

Har du några förslag på vackra bibliska namn? Flick/pojknamn :)

De allra vanligaste namnen går bort eftersom de är upptagna :)

• spöke
    papaver skrev 2015-12-14 21:44:24 följande:

Hej Spöke!

Behöver verkligen din hjälp! Har blivit medlem för att be dig om hjälp!

Jag har en dotter som heter Signe och funderar på vad hennes syskon skall heta.

Flicknamn

Favoriter: Helmi, Hilma, Ines/Inez, Judith, Källa, Laura, Lilian, Lovis, Lydia, Susanna.

Fina men upptagna: Alice, Alva, Alma, Elly, Harriet, Hillevi, Ida, Lilly, Naimi, Nora, Selma, Tuva, Vida.

Fina men går bort av andra skäl: Agnes, Astrid, Ellen, Iris, Siri.

Pojknamn

Favoriter: Alvar, Alve, Edmund, Einar, Emil, Folke, Gillis, Hjalmar, Olle, Oskar.

Fina men upptagna: Vilhelm, Vidar.

Vad tänker du om mina favoritnamn och har du några andra förslag? 

Åh, massor av vackra namn! Signe är ett av mina personliga favoritnamn.

Helmi: Väldigt vackert. Och har en vacker betydelse på finska: pärla. Men det är inte för gulligt, vilket är bra. 
    Hilma: Likt Helmi, men mer svenskt. Inte heller för gulligt.
    Ines/Inez: Ett bra namn som funkar på många språk.
    Judith: Vackra ljud i tjusig kombination. Minus kan vara de där tanterna i reklamen: Judit & Judit. (Men de lär väl inte hålla på för alltid.)
    Källa: Ett vackert namn, men lite problematiskt uttalsmässigt internationellt sett. Och i e-postadresser och sånt.
    Laura: Starkt och vackert. Och bra internationellt sett. Nackdel: olika uttal.
    Lilian: Mjukt, men inte för gulligt. Låter kungligt (med tanke på prinsessan Lilian). Lite vuxnare än Lilly.
    Lovis: Starkt namn med sagokänsla. Internationellt kan det förväxlas med pojknamnet Louis.
    Lydia: Vackert och ståtligt. Lite mer herrgårdskänsla än Signe som är mer frisk, glad bondjänta.
    Susanna: Vackert men väldigt annorlunda stilmässigt från Signe.

Alvar/Alve: Nordiska namn, liksom Signe. Hellre Alvar än Alve då Signe redan slutar på e.
    Edmund: Stiligt och starkt namn. Kan dock bli lite olika uttal.
    Einar: Också nordiskt namn. Starkt men ändå mjukt.
    Emil: Astrid Lindgren-namnen har lång hållbarhet. Aldrig fel.
    Folke: Folkligt, men ändå stiligt. Slutar dock på samma ljud som Signe.
    Gillis: Stiligt. Kan bli olika uttal. Blondin-Bellas son heter så (kan tolkas positivt eller negativt).
    Hjalmar: Rejält och starkt. 
    Olle: Gulligt, men ändå rejält. Slutar på e.
    Oskar: Klassiskt. Kan aldrig bli fel.

Andra namn att tänka på:
    Edith Turid Vera Hilda Liv Märta Tyra Stina Tekla Svea Frida
    Nora Gerda Elin Disa Elsa Ebba Flora Greta Tora Asta Britta 

Edgar Astor Axel Alfred Vilgot Anton Herman Frej Knut
    Nils Allan Otto Egil Eskil Gustav Harald Joar Olof Erik
  • spöke
    moja skrev 2015-12-14 23:11:19 följande:
    Hej!
    Har du några förslag på vackra bibliska namn? Flick/pojknamn :)

De allra vanligaste namnen går bort eftersom de är upptagna :)
    Gabriel Jonatan Aron Ruben Simon Efraim Isak Samuel Adam Johannes Rafael Sakarias Noah

Lea Rakel Miriam Ester Judit Rebecka Eva Anna Dina Sara Eden Hanna Naomi Debora Maria

Nåt sånt?
  • moja
    spöke skrev 2015-12-14 23:30:18 följande:

Gabriel Jonatan Aron Ruben Simon Efraim Isak Samuel Adam Johannes Rafael Sakarias Noah

Lea Rakel Miriam Ester Judit Rebecka Eva Anna Dina Sara Eden Hanna Naomi Debora Maria

Nåt sånt?

Vackra namn, men de flesta går bort eftersom de är upptagna av nära släkt :) tack!
  • Line85
    spöke skrev 2015-12-14 22:58:19 följande:
    Jodå, jag är här. Har bara haft lite mycket annat på sistone. Vad vill du ha hjälp med?
    Jag väntar lite oväntat en lillasyster till familjen, och var lite frustrerad sist när jag skulle få en pojke att jag bara hade tjejnamn!! Tji fick jag, nu är jag nollställd!
    De stora heter Tilde och Edvin. Inget av namnen fanns med på kartan innan jag fick dem men nu älskar jag såklart båda namnen.
    Jag gillar tvåstaviga, lättstavade namn där inget självklart smeknamn finns. Får inte sluta på s då efternamnet börjar på det.
    Tacksam för hjälp
  • papaver

Tack så jättemycket spöke för att du tog dig tid att kommentera alla mina favoritnamn och komma med ytterligare förlag!

Tycker själv att det blir lite svårt med två namn som slutar på e. Olle är annars en stark favorit så det är lite synd...

Vilken stavning är att föredra av Ines/Inez?

Vilka av mina favoritnamn tycker du passar allra bäst ihop med Signe? Och av dina förslag?

Många vackra namn bland dina förslag. Alfred, Herman, Nils, Joar, Gustav och Erik är tyvärr upptagna. Gillar Edgar och Egil.

Bland flicknamnen är tyvärr Edith, Vera, Liv, Tyra, Elin och Nora upptagna - annars är de jättevackra allihop! Gillar Asta, Flora och Märta!

• spöke
    moja skrev 2015-12-15 07:44:34 följande:
    Vackra namn, men de flesta går bort eftersom de är upptagna av nära släkt :) tack!
    Oj då! Ja, det kan vara lite knepigt med stor släkt.

Fler bibliska namn:

Set Joel Levi Gideon Joakim Jakob Emanuel Timoteus Lucius Dan Rufus Simson Petrus Laban Felix Abel Silas Amon Jonas Jeremia Abraham Esaias Josef Benjamin Tobias Daniel Salomon Matteus Enok Ismael Filemon Amos Darius David Elias Andreas Cornelius Jona Lukas Markus Natanael Moses Xerxes Paul Simeon Tomas Amnon Clemens Israel Julius Natan Nikodemus

Abigail Lilith Susanna Tabita Elisabet Lydia Safira Johanna Marta Delila Chloe Noomi Ada Magdalena Hagar Salome

Tyvärr finns det ju mest män i Bibeln... Obestämd
  • spöke
    Line85 skrev 2015-12-15 08:00:38 följande:
    Jag väntar lite oväntat en lillasyster till familjen, och var lite frustrerad sist när jag skulle få en pojke att jag bara hade tjejnamn!! Tji fick jag, nu är jag nollställd! De stora heter Tilde och Edvin. Inget av namnen fanns med på kartan innan jag fick dem men nu älskar jag såklart båda namnen. Jag gillar tvåstaviga, lättstavade namn där inget självklart smeknamn finns. Får inte sluta på s då efternamnet börjar på det. Tacksam för hjälp smile1.gif
    Kanske något med D i (liksom syskonen)?

Judit Ida Astrid

Eller...

Laura Nora Emmy Sonja Vanja Klara Nancy Siri Stella Vera

• spöke
    papaver skrev 2015-12-15 20:37:45 följande:

Tack så jättemycket spöke för att du tog dig tid att kommentera alla mina favoritnamn och komma med ytterligare förlag!

Tycker själv att det blir lite svårt med två namn som slutar på e. Olle är annars en stark favorit så det är lite synd...

Vilken stavning är att föredra av Ines/Inez?

Vilka av mina favoritnamn tycker du passar allra bäst ihop med Signe? Och av dina förslag?

Många vackra namn bland dina förslag. Alfred, Herman, Nils, Joar, Gustav och Erik är tyvärr upptagna. Gillar Edgar och Egil.

Bland flicknamnen är tyvärr Edith, Vera, Liv, Tyra, Elin och Nora upptagna - annars är de jättevackra allihop! Gillar Asta, Flora och Märta! smile1.gif

När det gäller Ines eller Inez så föredrar jag nog med s. Det känns lite rundare. Inte så spetsigt som z. Men den vanligaste stavningen i Sverige är med z. Ines är dock ganska likt Signe ljudmässigt. De konkurrerar lite istället för att lyfta fram och komplettera varandra.

Jag ser gärna Signe ihop med andra nordiska namn. Eller namn som känns lite mer bondgård än herrgård. Det är så klart också viktigt att det ligger bra i munnen. Signe & Helmi känns till exempel lättare att säga än Signe & Hilma. Man kan också tänka att eftersom Signe är ett väldigt mjukt namn så kan ett lite hårdare namn ge en snygg kontrast och få båda namnen att lyfta individuellt. 

Bland dina förslag röstar jag på Hjalmar. Signe & Hjalmar är båda nordiska namn och låter båda som stabila, rejäla och intellektuella personer.  Bland mina förslag röstar jag nog på Signe & Egil. De har nordiskt ursprung och har många gemensamma bokstäver, men Egil är lite hårdare. Det är dessutom lättare att få ihop Signe (som slutar på ett kort e) med ett namn som börjar på långt E (Egil) än ett som börjar på kort E (Einar). 

När det gäller flicknamn får det bli Signe & Helmi eller Signe & Märta (ett hårdare namn som kompletterar). 

• papaver
    spöke skrev 2015-12-16 22:40:03 följande:
    När det gäller Ines eller Inez så föredrar jag nog med s. Det känns lite rundare. Inte så spetsigt som z. Men den vanligaste stavningen i Sverige är med z. Ines är dock ganska likt Signe ljudmässigt. De konkurrerar lite istället för att lyfta fram och komplettera varandra.

Jag ser gärna Signe ihop med andra nordiska namn. Eller namn som känns lite mer bondgård än herrgård. Det är så klart också viktigt att det ligger bra i munnen. Signe & Helmi känns till exempel lättare att säga än Signe & Hilma. Man kan också tänka att eftersom Signe är ett väldigt mjukt namn så kan ett lite hårdare namn ge en snygg kontrast och få båda namnen att lyfta individuellt. 

Bland dina förslag röstar jag på Hjalmar. Signe & Hjalmar är båda nordiska namn och låter båda som stabila, rejäla och intellektuella personer.  Bland mina förslag röstar jag nog på Signe & Egil. De har nordiskt ursprung och har många gemensamma bokstäver, men Egil är lite hårdare. Det är dessutom lättare att få ihop Signe (som slutar på ett kort e) med ett namn som börjar på långt E (Egil) än ett som börjar på kort E (Einar). 

När det gäller flicknamn får det bli Signe & Helmi eller Signe & Märta (ett hårdare namn som kompletterar). 

Håller med dig Spöke! Särskilt fint med Signe och Märta samt Signe och Helmi!

Har tänkt på det att det skulle vara snyggt med ett namn som börjar på (eller innehåller?) långt E. Har du fler förslag på sådana namn?

Svar på tråden Spökes namn(t)råd