• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    MariaLinnea skrev 2016-06-20 15:13:23 följande:
    Det var många kungar:). Ja jag vet inte heller vilket som vi tycker bäst om, kanske Erik. Jag är mer än nöjd med svaret jag fick, tack! 
    Så bra! Då är jag också nöjd. Solig
  • Björken
    spöke skrev 2016-06-18 22:42:31 följande:
    Javisst! Kul att Bertil finns med på din lista. I like.

Märta Britta Tora Hilda Ida Tove Doris Edit Hedvig Alma Siri Astrid
    Vera Gerda Tyra Ingrid Ada Rut Signe Stina Agnes Tekla Hedda
    Hilma Aina Asta Dagny Frida Irma Karin Moa Nora Svea Sonja

Axel Hjalmar Einar Malte Rune Sixten Arvid Albin Sven Gustav
    Egil Sune Folke SvanteAlvar Alfred Harald Ivar Tor Vidar Allan
    Artur Ture Assar Birger Henning Sture Olof Stig Knut Ragnar
    Oh, tack för hjälpen! Astrid har seglat upp som en storfavorit om det lir en flicka. Sixten och Alfred föll både mig och maken på läppen. Jag gillar Olof också, men det kanske blir lite mycket Frost
  • Micha91
    spöke skrev 2016-06-18 22:06:29 följande:

Hej! Spännande med tvillingar - men så klart dubbelt så svårt att hitta två namn på en gång.

Här kommer lite blandade förslag som jag tycker passar med storasysters namn. Tänk på att tvillingnamn inte bör vara för lika - även om man inte blandar ihop tvåäggstvillingar till utseendet så kan ändå alldeles för lika namn krångla till det för andra runt omkring (och alla, även tvillingar, vill ju känna sig som unika individer).

Vera Alba Miriam Lea Nella Celia Nancy Iris Ellen Emmy 

Aline Judit Laura Cleo Ruth Klara Stella Thelma Alice 

Adrian Edgar Elias Lukas Ruben Bruno Felix Hannes Jakob Gabriel

Theodor Emanuel Oskar Valter Samuel Julius Vincent Viktor 

Tack för svar! :) Jo precis, vi tycker också att det är väldigt viktigt att dem får vara och att folk ska se dem som olika individer. Lilly är nog ganska spikat om en av dem är en tjej. Vera, Miriam och Adrian gillar både jag och sambon, dock blir det lite jobbigt med uttalet eftersom vi är smålänningar och jag kan verkligen inte uttala "R" haha. Theodor har jag haft som favorit länge, Vincent också men det är upptaget av en släkting. :)
  • Ellaria
    spöke skrev 2016-06-18 21:18:06 följande:
    Hej!
    Med tanke på att er lista innehåller en massa ovanliga namn, så gissar jag på att ni inte har missat särskilt många namn.  

Tuve är ju ett namn med nordisk touch, så kanske kan den här listan ge dig fler förslag: kulturbilder.wordpress.com/2013/07/14/nordiska-namn/

Själv röstar jag på Otto eller Finn. Fast om han ska ha ett finskklingande efternamn så blir det kanske lite för skojigt med Finn. 

Namn som funkar bra på både finska och svenska:
    Ville Allan Manne Alfred Elmer Kalle Leevi Alvar Arvi Elias Niko Samuel
    Det blev en Otto :)
    You know nothing, Jon Snow
  • matildanerdna

Hej! :)

Vi funderar på namnet Cevin (alt. Kevin) som tilltalsnamn. Tankar angående stavning? Vi båda föredrar stavningen med C men jag är rädd att andra kan säga "Sevin" istället för Kevin..

Som mellannamn är vi dock inte överrens. Namn vi tycker om; Lucas, Hektor, Samuel, Theodor. Vad passar bäst? Har du något annat förslag? Tack!

• Hilda77

Hej.

Jag har fastnat lite för namnet Guste till pojken i magen. Hittade det på en sida med pojknamn.

Dock verkar det vara flickor som får namnet?

För mig känns det som ett pojknamn. Men vad är det egentligen?

• spöke
    Björken skrev 2016-06-29 22:05:28 följande:
    Oh, tack för hjälpen! Astrid har seglat upp som en storfavorit om det lir en flicka. Sixten och Alfred föll både mig och maken på läppen. smile1.gif Jag gillar Olof också, men det kanske blir lite mycket Frost smile5.gif
    Hihi, ja, men inte så uppenbart som Aladdin & Jasmine i alla fall.
  • spöke
    Micha91 skrev 2016-07-01 22:29:22 följande:
    Tack för svar! :) Jo precis, vi tycker också att det är väldigt viktigt att dem får vara och att folk ska se dem som olika individer. Lilly är nog ganska spikat om en av dem är en tjej. Vera, Miriam och Adrian gillar både jag och sambon, dock blir det lite jobbigt med uttalet eftersom vi är smålänningar och jag kan verkligen inte uttala "R" haha. Theodor har jag haft som favorit länge, Vincent också men det är upptaget av en släkting. :)
    Jag är också smålänning så jag förstår R-problemet. Bättre att skippa R helt.
  • spöke
    Ellaria skrev 2016-07-03 10:16:02 följande:
    Det blev en Otto :)
    Bra val!
  • spöke
    matildanerdna skrev 2016-07-03 22:01:16 följande:
    Hej! :)
    Vi funderar på namnet Cevin (alt. Kevin) som tilltalsnamn. Tankar angående stavning? Vi båda föredrar stavningen med C men jag är rädd att andra kan säga "Sevin" istället för Kevin..
    Som mellannamn är vi dock inte överrens. Namn vi tycker om; Lucas, Hektor, Samuel, Theodor. Vad passar bäst? Har du något annat förslag? Tack!
    Hej! Jag skulle starkt avråda från att stava Kevin med C. Enligt svenska uttalsregler uttalas C som S framför mjuka vokaler (e, i, y, ä, ö) och som K framför hårda vokaler (a, o, u, å). De flesta kommer därför att uttala Cevin med S-ljud när de ser det skrivet och de kommer att stava det med K när de hör namnet och ska skriva ner det. 

Risken är att ni ses som icke-bildade om ni väljer att stava Kevin med C. Gillar ni verkligen C, så kanske Calvin kan vara ett alternativ istället.

Kevin är ett iriskt namn, från början Caomhghin. På iriska uttalas bokstaven C alltid som K. Formen Kevin är en anglifierad form (anpassad efter det engelska språket). Det engelska språket har samma uttalsregler som svenskan när det gäller uttal av C – därav ett K istället för ett C framför bokstaven E.

Något som man bör vara medveten om när man väljer namn till sitt barn är associationerna och konnotationerna som finns inbakade i varje namn. Leias föräldrar ses som Star Wars-fans, Carl Fredriks föräldrar ses som konservativa överklassmänniskor osv. Det finns en intressant studie som bär just namnet Kevins konnotationer. Där undersöks attityden bland högstadielärare när det gäller olika namn. Kevin representerade namn som är vanliga i grupper med lägre socioekonomisk status. Du kan läsa den här: oru.diva-portal.org/smash/record.jsf%3A135146&dswid=8557

Sammanfattning: 331 svenska högstadielärare bedömde i en enkät tio olika förnamn på fiktiva elever inom fem dimensioner: framgångsrik, populär bland kamrater, social förmåga, maskulin/feminin och socioekonomisk status. Namnen valdes enligt följande: två vanliga namn, två ovanliga, två namn vanligast bland höginkomsttagare, två vanligast bland låginkomsttagare och två av icke-svenskt ursprung. Hypoteserna var att förnamnen skulle ha olika konnotationer, att detta skulle visa sig inom samtliga fem dimensioner samt att vanliga namn och namn typiska för höginkomsttagare skulle få en mera positiv bedömning än övriga. Undersökningen gav stöd åt samtliga hypoteser. 
    Resultaten indikerar att namnkonnotationer är ett förekommande fenomen även i Sverige, åtminstone på högstadiet.

Oavsett vilket namn man väljer ska man ställa sig frågor som: Hur vill jag att andra ser på mig och mitt barn? Spelar det någon roll för mig vad andra tycker? Hur kommer det att påverka förutsättningarna i livet för mitt barn?

När det gäller andranamn så är jag en anhängare av släktnamn. Om man inte har något släktnamn som man vill föra vidare kan man välja ett namn som på något annat sätt betyder mycket för er föräldrar – kanske från en favoritbok, en plats osv. Det är fint när det finns en liten story bakom namnet. Bland era förslag tycker jag att alla passar bra. Röstar på Samuel eller Theodor som ger en fin rytm tillsammans med ett namn med två stavelser som Kevin.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd