matildanerdna skrev 2016-07-03 22:01:16 följande:
Hej! :)
Vi funderar på namnet Cevin (alt. Kevin) som tilltalsnamn. Tankar angående stavning? Vi båda föredrar stavningen med C men jag är rädd att andra kan säga "Sevin" istället för Kevin..
Som mellannamn är vi dock inte överrens. Namn vi tycker om; Lucas, Hektor, Samuel, Theodor. Vad passar bäst? Har du något annat förslag? Tack!
Hej! Jag skulle starkt avråda från att stava Kevin med C. Enligt svenska uttalsregler uttalas C som S framför mjuka vokaler (e, i, y, ä, ö) och som K framför hårda vokaler (a, o, u, å). De flesta kommer därför att uttala Cevin med S-ljud när de ser det skrivet och de kommer att stava det med K när de hör namnet och ska skriva ner det.
Risken är att ni ses som icke-bildade om ni väljer att stava Kevin med C. Gillar ni verkligen C, så kanske Calvin kan vara ett alternativ istället.
Kevin är ett iriskt namn, från början
Caomhghin. På iriska uttalas bokstaven C alltid som K. Formen Kevin är en anglifierad form (anpassad efter det engelska språket). Det engelska språket har samma uttalsregler som svenskan när det gäller uttal av C – därav ett K istället för ett C framför bokstaven E.
Något som man bör vara medveten om när man väljer namn till sitt barn är associationerna och konnotationerna som finns inbakade i varje namn. Leias föräldrar ses som Star Wars-fans, Carl Fredriks föräldrar ses som konservativa överklassmänniskor osv. Det finns en intressant studie som bär just namnet Kevins konnotationer. Där undersöks attityden bland högstadielärare när det gäller olika namn. Kevin representerade namn som är vanliga i grupper med lägre socioekonomisk status. Du kan läsa den här:
oru.diva-portal.org/smash/record.jsf%3A135146&dswid=8557
Sammanfattning: 331 svenska högstadielärare bedömde i en enkät tio olika förnamn på fiktiva elever inom fem dimensioner: framgångsrik, populär bland kamrater, social förmåga, maskulin/feminin och socioekonomisk status. Namnen valdes enligt följande: två vanliga namn, två ovanliga, två namn vanligast bland höginkomsttagare, två vanligast bland låginkomsttagare och två av icke-svenskt ursprung. Hypoteserna var att förnamnen skulle ha olika konnotationer, att detta skulle visa sig inom samtliga fem dimensioner samt att vanliga namn och namn typiska för höginkomsttagare skulle få en mera positiv bedömning än övriga. Undersökningen gav stöd åt samtliga hypoteser.
Resultaten indikerar att namnkonnotationer är ett förekommande fenomen även i Sverige, åtminstone på högstadiet.
Oavsett vilket namn man väljer ska man ställa sig frågor som: Hur vill jag att andra ser på mig och mitt barn? Spelar det någon roll för mig vad andra tycker? Hur kommer det att påverka förutsättningarna i livet för mitt barn?
När det gäller andranamn så är jag en anhängare av släktnamn. Om man inte har något släktnamn som man vill föra vidare kan man välja ett namn som på något annat sätt betyder mycket för er föräldrar – kanske från en favoritbok, en plats osv. Det är fint när det finns en liten story bakom namnet. Bland era förslag tycker jag att alla passar bra. Röstar på Samuel eller Theodor som ger en fin rytm tillsammans med ett namn med två stavelser som Kevin.