• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    Loppan84 skrev 2016-08-29 18:05:15 följande:
    Tack för utförligt svar! Vår lista har dock ändrat sig och nu är vi nere på August, Gustav och Evert.
    Om du har tanker om Gustav och Evert också får du gärna dra dem :) Och såklart om du har nån favorit av de 3 :)

Nu kommer han snart :D
    Min favorit på den uppdaterade listan är Gustav. En riktig klassiker.
  • yoshimi

Hej Spöke!

Har två pojkar sen innan Max och Elias.
    Väntar nu nummer tre och behöver tips på både pojk och flicknamn.

Gillar korta namn (nähä... ;) ) annars kan du få spåna lite fritt om du vill.

Tusen tack!

• spöke
    yoshimi skrev 2016-09-11 10:29:35 följande:
    Hej Spöke! Har två pojkar sen innan Max och Elias. Väntar nu nummer tre och behöver tips på både pojk och flicknamn. Gillar korta namn (nähä... ;) ) annars kan du få spåna lite fritt om du vill. Tusen tack!
    Här kommer lite korta namn som skulle kunna passa. En del klassiska, en del lite mer ovanliga. Har inte tagit med några namn som slutar på s-ljudet eftersom de äldre syskonen redan gör det.

Flicknamn:
    Annie Linn Aila Lea(h) Laura Juli(e) Tilly Klara Juno Thea Nancy
    Tilde Stella Noomi Sally Alba Cleo Emmy Jill Minna Juni(e) Nemi 

Pojknamn: 
    Fred Adam Bruno John Kasper Theo Dante Frank Tim Hugo Jakob
    Levi Oskar Filip Joel Harry Leo Finn Alban Jesper Aron Ralf Sam
  • yoshimi
    spöke skrev 2016-09-13 16:27:01 följande:
    Här kommer lite korta namn som skulle kunna passa. En del klassiska, en del lite mer ovanliga. Har inte tagit med några namn som slutar på s-ljudet eftersom de äldre syskonen redan gör det.

Flicknamn:
    Annie Linn Aila Lea(h) Laura Juli(e) Tilly Klara Juno Thea Nancy
    Tilde Stella Noomi Sally Alba Cleo Emmy Jill Minna Juni(e) Nemi 

Pojknamn: 
    Fred Adam Bruno John Kasper Theo Dante Frank Tim Hugo Jakob
    Levi Oskar Filip Joel Harry Leo Finn Alban Jesper Aron Ralf Sam
    Fantastiskt! Du satte huvudet på spiken.

Flera i varje kategori hade vi redan på våra listor och flera av dina förslag föll mig verkligen i smaken.
    Tack igen! :)
  • Yilla

Hej! 

Våra tre barn heter Saga, Malte och Elsa, nu väntar vi en lillebror men har jättesvårt att hitta namn som vi tycker passar.

Gillar alltså gamla namn, korta, gärna nordiska och gärna som inte går att rimma på så mycket Flört Mitt favoritnamn just nu är Arvid, men det känns inte helt hundra ändå. 

Tar tacksamt emot förslag!

• spöke
    yoshimi skrev 2016-09-13 18:36:59 följande:
    Fantastiskt! Du satte huvudet på spiken. Flera i varje kategori hade vi redan på våra listor och flera av dina förslag föll mig verkligen i smaken. Tack igen! :)
    Kul att höra!
  • spöke
    Yilla skrev 2016-09-13 18:57:54 följande:

Hej! 

Våra tre barn heter Saga, Malte och Elsa, nu väntar vi en lillebror men har jättesvårt att hitta namn som vi tycker passar.

Gillar alltså gamla namn, korta, gärna nordiska och gärna som inte går att rimma på så mycket Flört Mitt favoritnamn just nu är Arvid, men det känns inte helt hundra ändå. 

Tar tacksamt emot förslag!

Vad sägs om Vidar? Som Arvid fast stavelserna är tvärtom.

Fler förslag:
    Alvar Gustav Harald Hjalmar Ivar Joar Sixten Tor Einar Olof
    Gusten Assar Egil Elof Erik Frej Truls Viggo Gunnar Eskil 
  • snowflinga

Hej

Vi väntar tvillingar, vet inte kön. Storebrors namn Ivar kom vi inte på förrän efter han var född men har varit så väldigt nöjda med det. Därför känns det supersvårt att försöka "hitta rätt" två gånger till. 
    Vill inte ha tvillingnamn som passar "för" bra ihop med varandra, i stil med samma bokstav eller tjej och killnamn som matchar. Det känns viktigt att storebror inte blir utanför mer än nödvändigt. Viktigast är att varje namn för sig känns bra men tänker ganska mycket på hur olika stil det kan bli på namn beroende på vilka de kombineras tillsammans med. Har inte egentligen något emot äldre namn men två till för mycket 30-40 tal kan ju riskera att bli en pensionärsgrupp snarare än våra tre barn.

Gunnar är ett sådant exempel som min sambo gillar men som jag känner är lite på gränsen till för tidigt liksom. Sen har min sambo svårt för alltför fina och vanliga tjejnamn och pratar om Kerstin och Majlis typ. Jag i min tur skulle vilja hamna någonstans däremellan, vad det nu är?
    Några jag föreslagit är Hedvig, Matilda/Mathilde, Clara, Hilde och Esther. Är själv inte säker på dem och inte fått mycket gensvar, förutom möjligen Hedvig.

Ett pojknamn vi båda gillar är i alla fall Olof. Finns även i släkten precis som Ivar gör. 

Efternamnet är tyskklingande tvåstavig med sje-ljud så därför föredrar jag inte för långa och komplicerade namn.

Har du några tankar att tillföra detta långa utlägg..? Tack på förhand i sådana fall

• Yilla
    spöke skrev 2016-09-13 21:09:17 följande:
    Vad sägs om Vidar? Som Arvid fast stavelserna är tvärtom.

Fler förslag:
    Alvar Gustav Harald Hjalmar Ivar Joar Sixten Tor Einar Olof
    Gusten Assar Egil Elof Erik Frej Truls Viggo Gunnar Eskil 

Tack! 

Missade att du svarat :) 

Vidar är fint, men låter lite för "snällt" för min smak.

Ivar gillar jag skarpt, passar bra med de andra namnen men också med efternamnet.Tor, Erik, Gustav också! 

• Kallepappa1

Hej jag gillar dessa namn Leo neo Nemo Nero

Vet att de är ganska lika men det är nog därför jag gillar dem. Skulle gärna vilja veta mer om namnen

Tex betydelse population och vad du tycker om dem. Tack på förhand.

Svar på tråden Spökes namn(t)råd