• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • Det kommer bli bra
    spöke skrev 2016-10-08 19:05:29 följande:
    Hej! Och tack för de fina orden.

Det är snyggt att matcha namn med olika ändelser, tycker jag. Marta passar både in i facket internationella namn, och i facket klassiska damnamn. Här kommer några fler förslag på såna namn.

Doris Rut(h) Edit(h) Judit(h) Miriam Iris Ester Ines 
    Jättefina namförslag allihopa, och flera av dessa har (iaf jag) funderat på. 
  • Aniiee

Hörrö Spöket! Har du några namnförslag åt oss? Inte för att vi ska ha barn just nu, men kanske om 2 år eller så. Kanske. Hade vi tänkt oss. 

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
  • HallonH
    HallonH skrev 2016-10-09 16:11:28 följande:

Tack för feedbacken!

Jag gillar Isa, Alice och Leah.

Andra namn som jag gillar är: Freja, Hedda och Nike (men just Nike heter en nära kusin till mig så det tycker inte jag att jag kan ha som tilltalsnamn).

Hur tycker du dessa passar, och har du några fler förslag på namn?

Tack på förhand!

Jag glömde säga att jag gärna vill ha namn som funkar bra på engelska också... :) Förlåt att jag är så virrig ;)
  • Fjällsippa

Vad funkar som namn till Elias syskon? Dvs intresserad av både flicknamn och pojknamn. Inte för "modernt" typ Vilja och inte för 40-50-talister typ Sven. Det får inte börja på E eller M.

Tack på förhand!

• Sajli

Hej!

Vi har helt kört fast när det gäller lillasysters namn! Vilket namn tycker du passar bäst till storebrors namn Edvin? Vi står mellan Tyra och Elise just nu. Tacksam för lite input vilket som matchar bäst till Edvin både stilmässigt och uttalsmässigt ihop.? ??

• Ellenssyskon

Hej spöket! Jag är mycket imponerad av dina namnkunskaper och förslag och hoppas du kan hjälpa oss.

Vi har en dotter som heter Ellen, och vi bor i ett engelsktalande land. Ellens pappa är brittisk men hon pratar svenska.

Nu ska vi strax få vårt andra barn och är helt fast! Inget känns rätt. Ellen uttalas ju i princip exakt lika på svenska och engelska och jag älskar namnet, dock har vi upptäckt att med den lokala dialekten är det många som tror hon heter Allan och är en pojke...

Vi vet inte om tvåan är pojke eller flicka. Länge var jag rätt säker på Bo till en pojke (nära släkting så betydelsefullt också!) men tyvärr verkar det som om flera tjejer kallas Bo och killar stavas Beau vilket jag inte alls gillar. Mitt nuvarande förslag är att istället välja Benjamin Oscar och då kalla honom för bo ändå... Men det känns inte helt hundra. Jag vill gärna ha med Bo också så kanske Benjamin Oscar bo och kalla honom Bobo? Ellen skulle hetat Oscar eller Benjamin om hon var en kille så det är namn vi alltid gillat.

Tjejnamn är nästan ännu svårare. När vi valde Ellen var jag lite inne på Elsie men tycker det är lite för likt Ellen. Vi har även tänkt på mira men det känns liksom lite som ett nytt namn för mig. Mellannamn för en tjej är vi ganska säkra på Frida Victoria.

Jag kan fortsätta i en evighet hur vi velat fram och tillbaka, men hoppas verkligen du kan komma med några förslag som funkar på svenska och engelska och som passar till Ellen men inte är alltför likt :)

Tack på förhand!

• spöke
    HallonH skrev 2016-10-09 16:11:28 följande:
    Tack för feedbacken!
    Jag gillar Isa, Alice och Leah.
    Andra namn som jag gillar är: Freja, Hedda och Nike (men just Nike heter en nära kusin till mig så det tycker inte jag att jag kan ha som tilltalsnamn).
    Hur tycker du dessa passar, och har du några fler förslag på namn?

Tack på förhand!

Jag funderade på att föreslå Nike, men sen tänkte jag att eftersom de övriga barnens namn även kan ha ett engelskt uttal så kanske folk tror att det är en Najk(i) (som klädmärket). Vad tänker du om det? Andra fina namn från den grekiska mytologin (precis som Nike) är Theia och Gaia.

Freja och Hedda är också fina namn, men de är inte så internationella som syskonens namn. Är det viktigt för er att namnen är i samma kategori? 

Till sist några fler förslag: Vera, Mia, Alexa, Alexia, Celia, Leona, Thea, Amelia, Ines, Vega
  • spöke
    Aniiee skrev 2016-10-09 19:58:57 följande:
    Hörrö Spöket! Har du några namnförslag åt oss? Inte för att vi ska ha barn just nu, men kanske om 2 år eller så. Kanske. Hade vi tänkt oss. 
    Jadå, det kan jag säkert klämma fram några ... men det blir lättare att pricka in namn som ni gillar om du ger mig en spec eller nämner några namn ni gillar.

Men här får du lite random fina namn så länge:

Beata Nancy Sigrid Anaïs Elin Kristina Klara Sonja Tove Agnes Cecilia Märta Anna Ellinor 

Arvid Nikolai Gustav Martin Henning David Jonatan Olof Samuel August Bruno Julius Valter
  • spöke
    Fjällsippa skrev 2016-10-10 19:04:31 följande:
    Vad funkar som namn till Elias syskon? Dvs intresserad av både flicknamn och pojknamn. Inte för "modernt" typ Vilja och inte för 40-50-talister typ Sven. Det får inte börja på E eller M.

Tack på förhand!
    Elias passar bra med klassiska namn som ...

David Aron Gabriel Jakob Oskar Alexander Filip Adam Simon John Kasper Teodor
    Samuel Ruben Valter Henry Jonatan Joel Fabian Adrian Vilhelm Benjamin Viktor

Hanna Josefin Klara Judit Linnéa Laura Stella Amanda Annie Lovisa Alma Naomi
    Laura Nora Rebecka Sofia Sara Amelia Filippa Julia Thea Vilma Cornelia Sally 

Skulle nog försöka undvika andra namn som slutar på S. 
  • spöke
    Sajli skrev 2016-10-14 22:30:32 följande:
    Hej!

Vi har helt kört fast när det gäller lillasysters namn! Vilket namn tycker du passar bäst till storebrors namn Edvin? Vi står mellan Tyra och Elise just nu. Tacksam för lite input vilket som matchar bäst till Edvin både stilmässigt och uttalsmässigt ihop.? ??
    Hej! Två fina namn – så jag förstår att det är svårt att välja. Själv föredrar jag Tyra tillsammans med Edvin. Jag tycker att de är lättare att säga ihop. Kanske för att Edvin och Tyra har betoning på första stavelsen (medan Elise har betoning på sista).

När det gäller ursprung är ju Edvin och Tyra från germanska språk, medan Elise är en fransk form av ett hebreiskt namn.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd