• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • Wooden

Hej! Gud vilken rolig tråd! Glad att jag hittade den! Vi ska inte få vårt andra barn förrän till sommaren och vet inte kön än, så vi har inte pratat så mycket om namn. Men storebror som är 16 månader hade vi inte så många alternativ till. Han heter Vincent och vi är väldigt nöjda med det (som de flesta föräldrar kanske, haha). 

Vi gillar inte "gamla" namn såsom Nils, Elsa, Greta, Knut. 

Skulle vilja få några förslag på vad du tycker skulle passa till ett syskon till vår Vincent. Gärna både kill- och tjejnamn. 

Jag är insnöad på Bianca just nu och tycker Stella är såå fint! Men det tyckte inte sambon var intressant till ett barn så det fick vår hund heta istället, haha. 
    Förslag till Vincent var Maximilian men vi gillade inte tanken på att han skulle kallas Max. Vi gillar Alexander (risk för smeknamn...) och Enzo (han är ju en gorilla i Kolmården...)

Tacksam för tips :)

• spöke
    Wooden skrev 2017-01-19 12:48:00 följande:
    Hej! Gud vilken rolig tråd! Glad att jag hittade den! Vi ska inte få vårt andra barn förrän till sommaren och vet inte kön än, så vi har inte pratat så mycket om namn. Men storebror som är 16 månader hade vi inte så många alternativ till. Han heter Vincent och vi är väldigt nöjda med det (som de flesta föräldrar kanske, haha). 

Vi gillar inte "gamla" namn såsom Nils, Elsa, Greta, Knut. 

Skulle vilja få några förslag på vad du tycker skulle passa till ett syskon till vår Vincent. Gärna både kill- och tjejnamn. 

Jag är insnöad på Bianca just nu och tycker Stella är såå fint! Men det tyckte inte sambon var intressant till ett barn så det fick vår hund heta istället, haha. 
    Förslag till Vincent var Maximilian men vi gillade inte tanken på att han skulle kallas Max. Vi gillar Alexander (risk för smeknamn...) och Enzo (han är ju en gorilla i Kolmården...)

Tacksam för tips :)
    Hej! 

Här kommer lite förslag på namn med en mer internationell och modern känsla:

Adrian Casper Louis Matteo Jack Lucas Emanuel Felix Marvin
    Noam Rufus Sander Zack Bastian Jonah Levi Caesar Dante
    Florian Samuel Isak Julian Caspian Elton Gabriel Julius

Alba Leona Juno Alice Leia Junie Amy Ellie Laura Alicia Jill
    Cleo Milla Eden Elicia Julie Leah Lilly Luna Tilly Mira Noomi
    Tilde Amelia Annie Theia Nancy Joline Nea Lucy Sally Nike 
  • Wooden
    spöke skrev 2017-01-19 13:15:26 följande:
    Hej! 

Här kommer lite förslag på namn med en mer internationell och modern känsla:

Adrian Casper Louis Matteo Jack Lucas Emanuel Felix Marvin
    Noam Rufus Sander Zack Bastian Jonah Levi Caesar Dante
    Florian Samuel Isak Julian Caspian Elton Gabriel Julius

Alba Leona Juno Alice Leia Junie Amy Ellie Laura Alicia Jill
    Cleo Milla Eden Elicia Julie Leah Lilly Luna Tilly Mira Noomi
    Tilde Amelia Annie Theia Nancy Joline Nea Lucy Sally Nike 
    Tack så jättemycket! Var flera där jag verkligen gillade! Framför allt av tjejnamnen! Sparar definitivt dessa listor! Tack igen!
  • spöke
    Wooden skrev 2017-01-19 13:47:48 följande:
    Tack så jättemycket! Var flera där jag verkligen gillade! Framför allt av tjejnamnen! Sparar definitivt dessa listor! Tack igen!
    Härligt! Lycka till med bebisen.
  • Tigermamma
    spöke skrev 2017-01-19 12:33:13 följande:

Lucia  / Lucy ? ljus

Klara / Clara ? klar, ljus

Alba ? den vita, den ljusa

Phoebe ? den strålande, den lysande

Blanka / Blanche ? blank, glänsande, vit

Phoebe ? strålande

Helena / Ellen / Elin / Ellie / Ella / Ilona? fackla

Tack! Jag gillar alba, phoebe och lucy ? hoppas att mannen tycker om någon av dem.
  • Sommarnatt10

Hej!

Väntar tvillingar, troligtvis är det en av varje, men de var lite osäkra vid RUL. Eftersom det eventuellt är en av varje, vill jag gärna att namnen hör ihop (det kanske jag hade velat ändå Glad men det är inte säkert) med tex samma begynnelse bokstav eller på annat sätt klingar bra ihop...
    Tyckte även att det är lite fint när namnen är vändbara tex Aron och Nora (har inte helt 100 fastnat för just den kombon än dock, därför letar jag vidare)
    Vi har ett långt efternamn så vill gärna ha korta namn...

Syskonen heter Olle och Knut

Tack på förhand!

• HallonH

Hej igen spöke!

Jag har ju bett dig om förslag för någon månad sedan, och här har nu tittat ut en lite tjej :). Vi har dock fortfarande inte kommit någonstans med namn... Hon är nu en vecka gammal.

Syskonen heter Lily, Harry och Oliver.

Tack på förhand!

• snowflinga
    spöke skrev 2016-10-08 16:16:49 följande:

Hej!

Hedvig är ett jättebra förslag. Klassiskt och inte för gulligt. Dessutom innehåller det V precis som storebrors namn. 

Det finns många fina namn med V i. Skulle kunna vara en röd tråd för syskonens namn. Det låter som de hör ihop, men inte som en kull med kennelvalpar. Gustav Ludvig Valter Svante Arvid Edvin Evald Love Sven Vilgot

Liv Svea Tove Vera Alva Elvira Lovisa Vanja Viola

Olof är också ett bra förslag, tycker jag. Jag tycker att namn på vokaler passar väldigt bra ihop.

Ivar, Olof & Astrid

Ivar, Olof & Ellen

För att undvika att det låter för mycket PRO kan du blanda in mer klassiska och tidlösa namn ...

Erik Oskar Nils Karl Henry August Johan Samuel Adrian

Anna Beata Johanna Sofia Ellinor Frida Josefin Linnéa Nora

Hej igen

Nu har tvillingarna kommit tillslut. Det blev en flicka och en pojke.

Just nu är det Hedvig och Olof som är i bruk. Olof känns helt å hållet rätt. Vill bara känna mig övertygad om att även Hedvig kommer bli det rätta valet. Självklart är det ju viktigast vad vi själva tycker, men namnet kom upp som förslag från ingenstans, faktiskt från mig själv, men vet egentligen inte vad jag fick det från. Vad ger det för intryck egentligen, hur låter det i andras öron liksom? Undrar nästan ibland varför det inte är med bland 100-topp, är det "konstigt" på något sätt?

Har väl inte med generation att göra för det har väl aldrig varit så "inne"? Kan liksom inte placera det i något "fack" direkt (tantnamn, modenamn, fulfina, gulliga..)

Sambon är nog ganska nöjd med båda namnen så när jag testar alternativ, tex spåret med vokaler på alla namn så får jag inte något napp. Har testat Ester, Estrid, Astrid men med nej. Namn på I har jag tänkt var uteslutet men kanske inte är det.. Det är alltså OM det skulle segla upp nåt solklart jättebra alternativ. Annars skulle jag nog oclså vilja bli lika säker som sambon att det är rätt med Hedvig????.

Tack i förväg
  • Gerillapudel

Hej Spöket!

Barnen Bo (Bobo) och Noomi ska få ett syskon, en pojke.
    Pappan vill absolut att det ska vara ett, typ, fornnordiskt namn.
    Jag är "fonetiskt känslig" och vill av familjeskäl egentligen helst att det ska vara ett gammaltestamentligt namn, men har redan fått döpa två så nu är det vikingapappan som får bestämma spår.

Namn han gillar:
    Arild
    Arvid
    kanske Tore
    kanske Torkel

Jag gillar:
    Arvid
    Viggo
    Tore (kanske)
    Eskil 
    kanske Torkel
    Bore
    Skoge 
    Björn! Men pappan har tydligen känt en och annan Björn i sina dagar...

Ingen av oss vill att det ska låta för fantasy alternativt e-type döpt barnet... Vad nu det betyder. Många vikinganamn är ljudmässigt styltiga som Tyrkelgröt eller liknande och det skär i mina öron. Torkel är på gränsen.

Hade det varit en tjej hade vi nästan redan enats om Hedvig...

Hjälp!Glad

• spöke

Hej alla!

Jag har haft lite ont om tid på sistone pga jobb och studier, men jag har läst era inlägg och går och funderar på förslag. Återkommer snart!

Spöke

Svar på tråden Spökes namn(t)råd