• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    201405 skrev 2016-12-18 14:20:34 följande:
    Åh vad bra att jag hittade hit! Väntar första barnet, en tjej men vi har så svårt att komma på namn! Det enda jag egentligen fastnat lite för är Denise. Vad vet du om namnet Denise och kan du komma på några fler i liknande kanske? smile1.gif
    Denise är inte så vanligt bland nyfödda flickor. Och antalet nyfödda Denise-flickor har minskat de senaste tio åren. Namnet är en fransk kortform av det grekiska gudanamnet Dionysos. 

Andra namn som slutar på -ise är Louise, Elise och Thelise.
  • SOS

Hej där namnexpert!

Fick en son häromdagen och trots att vi har vetat om det sedan UL så har vi inte enats om något namn ännu. Jag har fastnat för Jacob och min man för Max. Han tycker att Jacob är lite mjäkigt och för bibliskt (!?) och jag vill inte ta Max eftersom det kan associeras och rimmas med mycket och så föredrar jag lite längre namn. Status quo. Vi vill gärna ha ett namn som är internationellt gångbart, helst inte för vanligt och inte för trendigt, eller för gammaldags. Namn som försvinner är alltså William (för vanligt), Charlie (för trendigt) och Nils (för gammeldags). Systrarna heter Stella och Julie. Har du några förslag? Inte helt lätt det här!

Tusen tack på förhand!

• spöke
    SOS skrev 2017-01-01 22:58:37 följande:
    Hej där namnexpert! smile1.gif

Fick en son häromdagen och trots att vi har vetat om det sedan UL så har vi inte enats om något namn ännu. Jag har fastnat för Jacob och min man för Max. Han tycker att Jacob är lite mjäkigt och för bibliskt (!?) och jag vill inte ta Max eftersom det kan associeras och rimmas med mycket och så föredrar jag lite längre namn. Status quo. Vi vill gärna ha ett namn som är internationellt gångbart, helst inte för vanligt och inte för trendigt, eller för gammaldags. Namn som försvinner är alltså William (för vanligt), Charlie (för trendigt) och Nils (för gammeldags). Systrarna heter Stella och Julie. Har du några förslag? Inte helt lätt det här!

Tusen tack på förhand!
    Hej!

Här kommer några förslag ...

Aron Vincent Adrian Elias Gabriel Florian Leonard Benjamin
    Samuel Kasper Edward Felix Jonathan Malcolm Simon Roman
  • Marrein

Hej där!

Vi går i funderingar om namn till vår ena tvillingtjej. Hennes tvillingsyster ska heta Alma och storasyster heter Astrid. Vi har ingen idé om att alla namn ska börja på A, gillar bara Alma helt enkelt. Våra egna funderingar går kring Stina, Tyra, Siri men inget känns klockrent än. Nyfiken att höra vad du skulle ha för förslag. Vill ju främst ha ett namn vi tycker om men ingen nackdel om namnen passar bra ihop ????

• spöke
    Marrein skrev 2017-01-05 22:06:35 följande:
    Hej där!
    Vi går i funderingar om namn till vår ena tvillingtjej. Hennes tvillingsyster ska heta Alma och storasyster heter Astrid. Vi har ingen idé om att alla namn ska börja på A, gillar bara Alma helt enkelt. Våra egna funderingar går kring Stina, Tyra, Siri men inget känns klockrent än. Nyfiken att höra vad du skulle ha för förslag. Vill ju främst ha ett namn vi tycker om men ingen nackdel om namnen passar bra ihop ????
    Hej! 

Jag tycker nog att det blir för mycket med tre A-namn. Det kan bli svårt nog ändå för folk att komma ihåg vem som är vem. När det gäller vokalnamn kan man dock tjusigt allitterera dem med alla de andra vokalerna. Det är ett gammalt namngivarknep.

Astrid, Alma & Elin
    Astrid, Alma & Ellen
    Astrid, Alma & Edit
    Astrid, Alma & Elvira
    Astrid, Alma & Ida
    Astrid, Alma & Idun
    Astrid, Alma & Ines
    Astrid, Alma & Iris
  • Fruhögstadius

Hej Spöket!

Jag hoppas kunna få lite namnförslag till vår lilla i magen. Enligt ultraljudet väntar vi en liten son och då en lillebror till vår dotter Linnéa.

Vi har väl egentligen ett namn som vi har fastnat för: Gustav. Men skulle vilja smaka på några fler innan han kommer till världen och vi bestämmer oss helt. Och just nu står det rätt still i tankebanorna. Skulle lillebror visa sig vara en lillasyster har vi i princip bestämt oss för att det blir en Lilly eller Ellinor.

Vad föredrar vi för namn då? Svårt! Men vi gillar nog främst namn som funnit under en längre tid, ganska väletablerade namn. Och kanske namn som inte riktigt går att sätta en viss "generation" på. En Linnéa har säkert de flesta stött på i olika åldrar (även om det såklart varit mer populärt under vissa tidsperioder).

Andra namn som vi varit inne på är: Axel, Anton, Emil, Viktor, Oskar, Leon, Marcus men de har inte riktigt känts rätt även om de inte är helt borträknade. Du kanske har några fina pojknamn på lager som vi inte har tänkt på och som lätt glöms bort?

• Tigermamma

Hej.

Jag har två barn sen tidigare som heter Alicia och Neo. Nu väntar vi en till flicka och vill gärna att hennes namn ska betyda ljus. Har du några förslag på namn efter dessa premisser?

• spöke
    Fruhögstadius skrev 2017-01-17 10:57:56 följande:
    Hej Spöket!

Jag hoppas kunna få lite namnförslag till vår lilla i magen. Enligt ultraljudet väntar vi en liten son och då en lillebror till vår dotter Linnéa.

Vi har väl egentligen ett namn som vi har fastnat för: Gustav. Men skulle vilja smaka på några fler innan han kommer till världen och vi bestämmer oss helt. Och just nu står det rätt still i tankebanorna. Skulle lillebror visa sig vara en lillasyster har vi i princip bestämt oss för att det blir en Lilly eller Ellinor.

Vad föredrar vi för namn då? Svårt! Men vi gillar nog främst namn som funnit under en längre tid, ganska väletablerade namn. Och kanske namn som inte riktigt går att sätta en viss "generation" på. En Linnéa har säkert de flesta stött på i olika åldrar (även om det såklart varit mer populärt under vissa tidsperioder).

Andra namn som vi varit inne på är: Axel, Anton, Emil, Viktor, Oskar, Leon, Marcus men de har inte riktigt känts rätt även om de inte är helt borträknade. Du kanske har några fina pojknamn på lager som vi inte har tänkt på och som lätt glöms bort?
    Hej!
    Gustav är en riktig klassiker. Det är ett namn som alltid känns rätt. Tycker att det passar bra med Linnéa också.

Andra pojknamn som inte är så generationstypiska:
    Erik David Samuel Jakob Karl Ludvig Nils Olof Vilhelm Arvid
  • spöke
    Tigermamma skrev 2017-01-18 11:53:17 följande:
    Hej.
    Jag har två barn sen tidigare som heter Alicia och Neo. Nu väntar vi en till flicka och vill gärna att hennes namn ska betyda ljus. Har du några förslag på namn efter dessa premisser?
    Lucia  / Lucy – ljus
    Klara / Clara – klar, ljus
    Alba – den vita, den ljusa
    Phoebe – den strålande, den lysande
    Blanka / Blanche – blank, glänsande, vit
    Phoebe – strålande
    Helena / Ellen / Elin / Ellie / Ella / Ilona– fackla
  • spöke
    spöke skrev 2017-01-19 12:33:13 följande:
    Lucia  / Lucy ? ljus
    Klara / Clara ? klar, ljus
    Alba ? den vita, den ljusa