• Hamnkrumelur

Är du för eller emot dödsstraff?

Jag var för dödstraff men sen såg jag en dokumentär som handlade om dödstraffet i Texas. Det var så vidrigt. Det var fruktansvärt. Är mord förbjudet så är det. Det är inte okej att det finns ett lagligt sätt att mörda. Mördar man en mördare så är man ju inte bättre själv.

Jag är numera EMOT

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?
  • de Robespierre
    Tigerkattan skrev 2011-02-28 06:57:29 följande:
    I vissa fall så ja, då ser jag ingen anledning att låta människan leva, visst ett livstidstraff i hålan kan oxå duga, bara personen aldrig sätter sin fot på fri mark igen.
    De jag tänker på är inte en mördare, utan en seriemördare som njuter av alla lik han lämnat efter sig,

Men i övrigt så är jag så hemsk så jag tycker att en serievåldtäksman skulle få tillfälle att vara ensam i duschen med lite mindre glada intagna, eller att pedofilen som gett sig på en massa barn ska få sitta inlåst i den tunga delen av kåken, så han verkligen får känna vad rädsla är!

I vårt land så daltas det för mycket med återkommande, tunga brottslingar. 
    Men det där är en helt annan diskussion för den handlar om kriminalvården i sverige och hur pass hårda straffen skall kännas för de inlåsta.

Att ta livet av en dömd är lite som att säjfa att han/hon inte kommer lindrigt undan. 
  • Johan75
    spunge skrev 2011-02-28 07:38:54 följande:
    www.svd.se/nyheter/inrikes/atalad-for-mord-pa...

Thomas Quick..inga kommentarer..

www.aftonbladet.se/nyheter/article1752579.ab ..sätter en tusing på att han kommer mörda igen!
    Intressant att du väljer att nämna Quick! Mycket talar ju för att flera av de mord som man tidigare misstänkte Quick för inte har begåtts av honom. Hur skulle ett dödsstraff eller ett avrättande av Quick förbättra den situation som vi har idag?
    Behold, i come as a thief.
  • Tigerkattan
    de Robespierre skrev 2011-02-28 07:41:34 följande:
    Men det där är en helt annan diskussion för den handlar om kriminalvården i sverige och hur pass hårda straffen skall kännas för de inlåsta.

Att ta livet av en dömd är lite som att säjfa att han/hon inte kommer lindrigt undan. 
    Jag är inte emot dödstraff av seriemördare, vare sig det beror på för milt eller inte för milt straff!
  • de Robespierre
    Tigerkattan skrev 2011-02-28 08:34:58 följande:
    Jag är inte emot dödstraff av seriemördare, vare sig det beror på för milt eller inte för milt straff!
    Men man kan inte utforma en straffordning baserat på vilken typ av brottsling det är. Dvs en vanlig mördare får X medans en seriemördare får XX. Lagen säger vad som är straffbart och vilket straff som ett brott mot lagen kan medföra. Det finns ingen definition på skillnaden mellan att döda en person eller flera. Så om man vill ha dödsstraff för seriemördare så måste man även ha detta straff för mördare också. Det är väldigt tydlig i de länder som har dödsstraff. Vilket gör att vi resonemanget kommer tillbaka till ruta ett igen.

Att man sedan själv önskar att det var så är en annan sak. Det står en alla fritt att önska eller ha sin egen åsikt. Men om man vill driva igenom den som den sanna vägen får man vara beredd på motstånd för då handlar det om en diskussion.
  • Plutteli
    jovisst skrev 2011-02-28 07:19:53 följande:
    Men om hämd som du kallar det gör att livet känns bättre för den 5 åriga flicka som förlorat sin mor eller far ,så är det väl bra.
    Det var en mördare på Tv som sa exakt så här
    -Att mörda någon är som att köra bil,det är svårt första gången,men sen går det på rutin!
    Nej det är det inte. Punkt.
  • Plutteli
    spunge skrev 2011-02-27 18:59:47 följande:
    nä, jag pratade bara om mig, vad jag tycker när jag drog in anhörig.

ja, ok, dom 95% kanske inte mördar igen.. men de 5 % då?? vad tycker du vi ska göra med dom? om pelle mördar din mamma, syster, morfar, barn?

såklart att jag som anhörig, har förlorat en dåvarande sambo, kanske har en annorlunda syn, men hämd är det inte!
    De 5% som mördar upprepade gånger skall låsas in utan permisioner och möjlighet till tidsbestämda straff. Så enkelt är det. Att sanktionera för staten att mörda kommer bara leda till fler fall av grov misshandel, mord m.m
    Jag tycker helt enkelt inte det är värt FLER offer för att få skjuta av de 5% som mördar flera gånger.
  • Plutteli
    spunge skrev 2011-02-28 06:39:12 följande:
    ja, det tycker ja!

nu är det ju en massa spionage-grejer som man också får livstid för, men det tycker jag absolut inte behöver straffas med döden. däremot grova våldtäkter, speciellt då mot barn, dom kan oxå få en kula i pallet!
    De som våldtar (även de som våldtar barn) kan ju i de flesta fall botas, så hur blir saker bättre av att avrätta dem?
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?