• Hamnkrumelur

Är du för eller emot dödsstraff?

Jag var för dödstraff men sen såg jag en dokumentär som handlade om dödstraffet i Texas. Det var så vidrigt. Det var fruktansvärt. Är mord förbjudet så är det. Det är inte okej att det finns ett lagligt sätt att mörda. Mördar man en mördare så är man ju inte bättre själv.

Jag är numera EMOT

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?
  • giftfri
    Johan75 skrev 2011-02-28 23:59:03 följande:
    Men han blev ju dömd? Det måste ha funnits bevis.
    Indicier..., inte fakta bevisning..
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • giftfri
    jovisst skrev 2011-02-28 22:17:48 följande:
    Han är ingen seriemördare,men han är skyldig till att flera av dom går lösa...så häng honom med!
    Inte Quick, utan Polisen å åklagare är skyldiga till att mördarna gör lösa, det var dom som försåg Quick med tidningar å tv-nyheter om morden, så att han kunde "bevisa" att han var mördare.., Sveriges största rättsskandal någonsin, möjligen undantaget Palme-mordet..
  • Johan75
    giftfri skrev 2011-03-01 00:22:24 följande:
    Det är det som händer i praktiken när det finns ett dödsstraff.., finns många exempel på det i länder som har dödsstraff., i.o.m med att en dödsdom är verkställd så är mördaren fri att mörda igen.., ingen söker ju efter en mördare som inte finns..
    My point exactly.
    giftfri skrev 2011-03-01 00:24:20 följande:
    Och där kommer problematiken. Ska vi börja släppa brottsligar fria? Idag måste det inte finnas dna för att du ska kunna bli dömd för mord i Sverige. Dödsstrafförespråkarna säger att vi bara ska döda om det finns bevis som är 100 % (vilket det inte gör, men vi kan låsats som om dna är 100 %). Vad gör vi då med alla fall där det inte finns dna? Ska vi ha olika bestraffning beroende på hur bevisningen ser ut?
    Behold, i come as a thief.
  • giftfri
    Johan75 skrev 2011-03-01 00:32:18 följande:
    My point exactly.
    giftfri skrev 2011-03-01 00:24:20 följande:
    Och där kommer problematiken. Ska vi börja släppa brottsligar fria? Idag måste det inte finnas dna för att du ska kunna bli dömd för mord i Sverige. Dödsstrafförespråkarna säger att vi bara ska döda om det finns bevis som är 100 % (vilket det inte gör, men vi kan låsats som om dna är 100 %). Vad gör vi då med alla fall där det inte finns dna? Ska vi ha olika bestraffning beroende på hur bevisningen ser ut?
    Än värre är övertron på DNA bevisning.., smarta brottslingar planterar ut falskt DNA, vilket lätt hittas på varenda offenlig plats.., det är redan ett problem, å värre kommer det att bli, när brottslingarna lär sig hur dom effektivt förhindrar att eget DNA lämnas på brottsplatsen..
    Tyvärr har det åxå lett till att vanlig gammeldags brottsplatsundersökning faller i glömska.., med andra ord, dom slarvar med undersökningenav brottsplatsen, å bevisningen kontamineras, som det så fint heter..
  • spunge
    Plutteli skrev 2011-02-28 22:04:02 följande:
    Är det värt att ta livet av någon som är oskyldig för möjligheten att sätta ditt de fåtal "monster" som finns?
    stor anledning till att oskyldiga har avrättats är för att det var då. inte nu!
    då hade man inte den teknik man har idag.. så självklart ska man inte bara avrätta folk hipp som happ!
    det hade vart en vanlig dag om vi inte hade slagit vad om vem som kunde visa arslet för flest dagisbarn
  • Ramborg

Även om brottsplatsundersökningen är korrekt och dna inte är kontaminerad så är det människor som jobbar på labbet också. Människor gör misstag. "oups, jag förväxlade visst provrören... "

• trollkarl

Eller tex det uppmärksammade friandet där det var mord o ett handavtryck fanns på plats tillsammans med DNA.

Eller när polisen planterar DNA för att styrka upp bevisningen.

Eller när förövaren planterar för att leda spåren nån annanstans.

Eller när det INTE finns nån bevisning alls.

• Sven Erik Johansson
    spunge skrev 2011-02-28 22:00:45 följande:
    Jag återkommer om detta.
  • Sven Erik Johansson
    Johan75 skrev 2011-02-28 18:27:08 följande:
    Om du använder din andra länk och skrollar ner kommer du att se det:

Dödstraff -
    Protestanter - 71 % för, 24 % mot
    Katoliker - 66% för, 30 % mot.
    Icke-religiösa - 57 % för, 38 % mot.

Du läser statistik som religiösa läser Bibeln!
    Stopp en aning.

Jag vet att jag har sett andra siffror men kommer inte ihåg var nu. Jag skall leta
    under dagen.
    Frågan är om man för just siffrorna ovan har skiljt på de som bara är medlemmar
    och de som är aktiva medlemmar. Har man för gruppen icke-religiösa räknat de som varit
    samfundslösa eller har man räknat in de som är medlemmar i tex kyrkor men
    inte delar sina samfunds tro.

Enligt den andra länken är åtmonstone kyrkoledningarna i både
    de flesta protestantiska kyrkrna och i katolska kyrkan dödsstraffskritiska
  • Sven Erik Johansson
    Johan75 skrev 2011-02-28 18:27:08 följande:
    Om du använder din andra länk och skrollar ner kommer du att se det:

Dödstraff -
    Protestanter - 71 % för, 24 % mot
    Katoliker - 66% för, 30 % mot.
    Icke-religiösa - 57 % för, 38 % mot.

Du läser statistik som religiösa läser Bibeln!
    NU DU! NU HITTADE JAG SIFFRORNA!Skrattande

Om man jämför de som går i kyrkan varje vecka o de som går sällan eller aldrig
    så var stödet 65% bland de frekventa kyrkobesökarna och 71% bland de som gick sällan eller
    aldrig. ALLTSÅ torde protestnat och katolikgrupperna du nämner ovan inkludera även
    "passiva" medlemmar.

http://www.deathpenaltyinfo.org/gallup-poll-who-supports-death-penalty
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?