• Hamnkrumelur

Är du för eller emot dödsstraff?

Jag var för dödstraff men sen såg jag en dokumentär som handlade om dödstraffet i Texas. Det var så vidrigt. Det var fruktansvärt. Är mord förbjudet så är det. Det är inte okej att det finns ett lagligt sätt att mörda. Mördar man en mördare så är man ju inte bättre själv.

Jag är numera EMOT

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?
  • Sven Erik Johansson
    spunge skrev 2011-02-28 22:00:45 följande:
    Jag har hittat siffrorna nu. Det är skilnad på praktiserande o passiva
    kyrkomedlemamr. Jag har redovisat länken.
  • Johan75
    Sven Erik Johansson skrev 2011-03-01 09:36:55 följande:
    NU DU! NU HITTADE JAG SIFFRORNA!Skrattande

Om man jämför de som går i kyrkan varje vecka o de som går sällan eller aldrig
    så var stödet 65% bland de frekventa kyrkobesökarna och 71% bland de som gick sällan eller
    aldrig. ALLTSÅ torde protestnat och katolikgrupperna du nämner ovan inkludera även
    "passiva" medlemmar.

www.deathpenaltyinfo.org/gallup-poll-who-supp...
    Att det finns kristna som är mer mot dödsstraffet än andra kristna är väl en ganska stor skillnad från det du sa? Sluta nu för guds skull (hoppsan!) att feltolka statistiken och sprida dina felslut på nätet!

Fortfarnade kvarstår att icke-religiösa människor är mindre för, och mer mot, dödsstraff än kristna.

Praktiserande katoliker (de som går i kyrkan minst en gång i veckan) - 59 % för och 37 % mot.
    Praktiserande protestanter (samma som ovan) - 68 % för och 28 % mot.
    Icke-religiösa - 57 % för och 38 % mot.

Dina siffror på 65 % bygger alltså på att katolikerna drar ner det lite. Protestanter ligger högt över både katoliker och icke-religiösa.

Slutsats: Kristna är mer för dödsstraff än icke-religiösa. Protestanter är mer för dödsstraff än katoliker.
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    Johan75 skrev 2011-03-01 10:03:40 följande:
    Slutsats: Kristna är mer för dödsstraff än icke-religiösa. Protestanter är mer för dödsstraff än katoliker.
    i USA. (bör tilläggas!)
  • Sven Erik Johansson
    Johan75 skrev 2011-03-01 10:03:40 följande:
    Att det finns kristna som är mer mot dödsstraffet än andra kristna är väl en ganska stor skillnad från det du sa? Sluta nu för guds skull (hoppsan!) att feltolka statistiken och sprida dina felslut på nätet!

Fortfarnade kvarstår att icke-religiösa människor är mindre för, och mer mot, dödsstraff än kristna.

Praktiserande katoliker (de som går i kyrkan minst en gång i veckan) - 59 % för och 37 % mot.
    Praktiserande protestanter (samma som ovan) - 68 % för och 28 % mot.
    Icke-religiösa - 57 % för och 38 % mot.

Dina siffror på 65 % bygger alltså på att katolikerna drar ner det lite. Protestanter ligger högt över både katoliker och icke-religiösa.

Kanske inte riktigt så DÄRFÖR ATT i gruppen "icke troende" så kunde vi lägga in icke praktiserande
    som visserligen  angett religiös preferens vilket skulle dra upp procenten bland icke troende
    eller skulle vi kanske kalla gruppen icke traditionellt troende.
  • Johan75
    Sven Erik Johansson skrev 2011-03-01 10:59:55 följande:
    Kanske inte riktigt så DÄRFÖR ATT i gruppen "icke troende" så kunde vi lägga in icke praktiserande
    som visserligen  angett religiös preferens vilket skulle dra upp procenten bland icke troende
    eller skulle vi kanske kalla gruppen icke traditionellt troende.
    Vi kanske kan kalla gruppen "inte kristna på riktigt enligt Sven Erik Johansson"? De är protestanter och kristna enligt dem själva - alltså är de inte "icke-troende"!

Statistiken visar inte det du vill - ska du verkligen fortsätta att använda dig av den? Du vrider och  vänder på varje sten - men det går inte att komma ifrån fatum. Jag citerar från din egen länk:

"Protestants are somewhat more likely to endorse capital punishment than are Catholics and far more likely than those with no religious preference. More than 7 in 10 Protestants (71%) support the death penalty, while 66% of Catholics support it."
  • Sven Erik Johansson
    Johan75 skrev 2011-03-01 11:11:03 följande:
    Vi kanske kan kalla gruppen "inte kristna på riktigt enligt Sven Erik Johansson"? De är protestanter och kristna enligt dem själva - alltså är de inte "icke-troende"!Statistiken visar inte det du vill - ska du verkligen fortsätta att använda dig av den? Du vrider och  vänder på varje sten - men det går inte att komma ifrån fatum. Jag citerar från din egen länk:"Protestants are somewhat more likely to endorse capital punishment than are Catholics and far more likely than those with no religious preference. More than 7 in 10 Protestants (71%) support the death penalty, while 66% of Catholics support it."

Naturligtvis har du rätt i den meningen att jag skulle vara gladare om det var 0 % och i den meningen så visar den förståss inte vad jag vill MEN hur många av dem som anger religiös preferens men som kanske aldrig eller sällan går i kyrkan som vi skall räkna som protestanter eller katoliker i egentlig mening är svårt att säga. Man kan jämföra med tex en tjej med jugoslaviskt ursprung som var korridorkompis med mig i Lund en gång i tiden. Hon sade att hon o hennes familj var ortodoxa, men hon kunde också säga att de var jätteateister. Jag tror att åtminstone en del av de som angivit religiös preferens borde räknas till gruppen icke troende.
  • Johan75
    Sven Erik Johansson skrev 2011-03-01 13:08:41 följande:
    Naturligtvis har du rätt i den meningen att jag skulle vara gladare om det var 0 % och i den meningen så visar den förståss inte vad jag vill MEN hur många av dem som anger religiös preferens men som kanske aldrig eller sällan går i kyrkan som vi skall räkna som protestanter eller katoliker i egentlig mening är svårt att säga. Man kan jämföra med tex en tjej med jugoslaviskt ursprung som var korridorkompis med mig i Lund en gång i tiden. Hon sade att hon o hennes familj var ortodoxa, men hon kunde också säga att de var jätteateister. Jag tror att åtminstone en del av de som angivit religiös preferens borde räknas till gruppen icke troende.
    Måste säga att jag imponeras över din förmåga att aldrig säga "-jag hade fel!", för det är det du har haft när du i tråden skrivit att du läst statistik över att icke-religiösa människor skulle vara mer för dödsstraff än kristna. Det är fel, alla undersökningar talar emot detta.

Chansen är väl att de som du pratar om faktiskt är bland de ca 20 % som är mot dödsstraffet i den kategorin och därför skulle ge icke-religiösa en ännu lägre siffra. Men detta är trams och känns som ett sista desperat försök att skönmåla troende och misskreditera icke-religiösa - trots att dina egna källor visar motsatsen.
  • Sven Erik Johansson
    Johan75 skrev 2011-03-01 13:21:53 följande:
    Måste säga att jag imponeras över din förmåga att aldrig säga "-jag hade fel!", för det är det du har haft när du i tråden skrivit att du läst statistik över att icke-religiösa människor skulle vara mer för dödsstraff än kristna. Det är fel, alla undersökningar talar emot detta. Chansen är väl att de som du pratar om faktiskt är bland de ca 20 % som är mot dödsstraffet i den kategorin och därför skulle ge icke-religiösa en ännu lägre siffra. Men detta är trams och känns som ett sista desperat försök att skönmåla troende och misskreditera icke-religiösa - trots att dina egna källor visar motsatsen.

Jag kan visst säga "jag hade fel" och faktum är att JAG TAR TILLBAKA påsåtåendet och säger att det KAN vara som du skriver MEN då vill jag i stället säga att jag anser det oevangeliskt att avrätta och att många ledande både protestanter och katoliker anser det samma även om det i ett land som tex USA, där dödsstraffet ingår i kulturmönstret ,finns många enskillda kyrkomedlemmar som är för. Flertalet protestantiska kyrkor där är som samfund räknat liksom katolska kyrkan kritiska till användningen av dödsstraff i USA. Jag vill då göra så här att jag lyfter fram en protestant och två katoliker som gjort betydlsefulla insatser i dödsstraffsfrågan och jag vill säga att jag inte får ihop avrättningsprincipen med evangeliet. Det blir ju fel teologiskt som jag ser det vem man än avrättar. Om man avrättar en som ångrat sina synder o lärt känna Kristus avrättar man ju en kristen broder/syster som börjat ett nytt liv och tjänar Kristus-en ny människa. OM man avrättar en som inte lärt känna Kristus hindrar man personens omvändelse och det står i NT att Gud vill att alla skall bli frälsta. Följande vill jag lyfta fram: 1) PROTESTANTEN pastor Joe Ingle har lagt ned ett stort arbete mot dödsstraffet och jag hörde honom tala i Stockhol 89 då vi ahde en stor manifestation mot dödsstraffet och sedan gick till olika länders ambassader med brev. www.flickr.com/photos/softwaredesigner/489156510/ 2) KATOLIKEN förre påven Johannses Paulus II som vädjade personligen för dödsdömda i USA och som åtminstone muntligt uttalade att han ville se ett upphörande av dödsstraffet i världen. www.deathpenaltyinfo.org/node/1403 3) KATOLIKEN nuvarande påven Benediktus XVI (vet dock ej om han muntligt eller skriftligt uttalat sig generellt om dödsstraffet) som också varit med o vädjat i dödsstraffsfall i USA. savannahnow.com/troy-davis/2007-07-20/Pope-makes-plea-Spare-life-troy davis Jag kommer också att via mina kristna facebookkontakter i USA söka delta i opinonspåverkan också där.
  • Johan75
    Sven Erik Johansson skrev 2011-03-01 13:46:35 följande:
     ...JAG TAR TILLBAKA påsåtåendet...
    Bra!
  • Sven Erik Johansson
    Johan75 skrev 2011-03-01 13:54:18 följande:
    Bra!
    Men jag tar inte tillbaka att jag anser det oevangeliskt att avrätta människor och att
    många ledare både inom protestantiska kyrkor och inom katolska kyrkan
    anser det samma och att pastor Joe Ingle lagt ned mycket arbete i USA mot dödsstraffet och att både förre
    påven  och nuvarande  påven vädjat personligen i dödsstraffsfall i USA.

Jag tar inte heller tillbaka att jag anser att det blir fel vem man än avrättar sett ur ett teologiskt perspektiv ,
    för om den man avrättar ångrat sig och lärt känna Jesus avrättar man ju en kristen broder eller syster
    som nu är en efterföljare till Jesus och har börjat ett nytt liv och om man avrättar en som inte har gjort det
    hindrar man ju en eventuell omvändelse och det står att Gud söker alla människor,att Gud vill att alla
    skall bli frälsta.
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?