• Hamnkrumelur

Är du för eller emot dödsstraff?

Jag var för dödstraff men sen såg jag en dokumentär som handlade om dödstraffet i Texas. Det var så vidrigt. Det var fruktansvärt. Är mord förbjudet så är det. Det är inte okej att det finns ett lagligt sätt att mörda. Mördar man en mördare så är man ju inte bättre själv.

Jag är numera EMOT

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?
  • jovisst
    Johan75 skrev 2011-03-01 23:21:07 följande:
    vållande till annans död = olycka.
    dråp = ihjälslagen?
    En ihjälslagen människa är alltså inte mördad...utan bara ihjälslagen...ursäkte men jag ser ingen skillnad för den döde!
  • Plutteli
    jovisst skrev 2011-03-01 21:27:59 följande:
    Nej men nu menar jag att man ska avrätta skyldiga personer,inte oskyldiga....förstår du inte skillnaden?

Det finns så mycket teknisk bevisning idag att det är så gott som vattentätt,när nåhon döms.

Och varför tycker du att det är okey att låsa in folk på livstid om det nu är så många oskyldiga som sitter inne för mord!
    Tekniska bevisningen går att lura, det kan bli missar osv. så nej det är verkligen inte vattentätt.
    Att det är mer okey att låsa in på livstid än att avrätta borde väll säga sig självt? Om någon är oskyldigt dömd kan denne kompenseras och sättas på fri fot, om någon avrättats av misstag går det aldrig att kompensera.
    Ska man vänta ut morddömda innan de kan avrättas för att vara mer säker på att de är skyldiga så kommer de i vilket fall få sitta inne tills de självdör mer eller mindre varav dödsstraff bara blir meningslöst.
  • giftfri
    jovisst skrev 2011-03-01 23:08:58 följande:
    Dom som dör där,blir inte mördade då eller,säger man att dom har självdött!??
    Per definition är det inte mord..
    Mord är sätt att döda, har alltså inte en direkt koppling till att någon avlider.
    För att det ska kallas mord, så måste det finnas ett uppsåt att döda, att man planerat mordet, eller att du sticker en kniv i offret flera ggr.., det ska vara uppenbart att syftet är att döda.., hoppas du förstår nu..

Det kan kallas, vållande till annans död eller dråp. Dråp är det grövre av dom två, då råkar du ha ihjäl nån i t,ex vredesmod, som det heter, eller på ren svenska, att du slår ihjäl nån som du bråkar med..
    Vållande till annans död, kan t.ex vara, att du slår ner nån som inte dör av skadorna du tillfogat offret, men offret kanske fryser ihjäl, för att du slagit denne medvetslös..

Sen finns en hel gråskala som får benas ut vid varje enskillt fall i rätten, å det är så omfattande att det säkert finns 1000-tals sidor skrivna om det.., alltså en massa om å men som alltid måste vägas in, för att sätta rätt etikett på dödandet..

Ännu krångligare blir det när definitionerna skiljer mellan länder, så disskutera inte det här med nån från ett annat land, då blir det garanterat en enda röra i argumenteringen..
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • panna cotta

Självklart emot. Allt annat är barbari. 

• jovisst
    Plutteli skrev 2011-03-01 23:27:56 följande:
    Tekniska bevisningen går att lura, det kan bli missar osv. så nej det är verkligen inte vattentätt.
    Att det är mer okey att låsa in på livstid än att avrätta borde väll säga sig självt? Om någon är oskyldigt dömd kan denne kompenseras och sättas på fri fot, om någon avrättats av misstag går det aldrig att kompensera.
    Ska man vänta ut morddömda innan de kan avrättas för att vara mer säker på att de är skyldiga så kommer de i vilket fall få sitta inne tills de självdör mer eller mindre varav dödsstraff bara blir meningslöst.
    Idag är det mycket svårt att manipulera teknisk bevisning eftersom det inte räcker med ett test,så det köper jag inte alls.
  • Johan75
    jovisst skrev 2011-03-01 23:26:54 följande:
    En ihjälslagen människa är alltså inte mördad...utan bara ihjälslagen...ursäkte men jag ser ingen skillnad för den döde!
    Nej den döda är dödad.
    Behold, i come as a thief.
  • jovisst
    Johan75 skrev 2011-03-01 23:34:12 följande:
    Nej den döda är dödad.
    Ja och det för att någon annan mördat personen...i annat fall hade den döde levt!
  • giftfri
    Plutteli skrev 2011-03-01 23:27:56 följande:
    Dessutom är mördare ofta en bra källa för infomation ang andra mord..
    Många avrättade har man behövt senare, men då är det ju försent..
    Det gäller speciellt massmördare, dom har vi massvis att lära från, för att kunna förhindra framtida massmördare så tidigt det bara går
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • jovisst
    giftfri skrev 2011-03-01 23:35:50 följande:
    Dessutom är mördare ofta en bra källa för infomation ang andra mord..
    Många avrättade har man behövt senare, men då är det ju försent..
    Det gäller speciellt massmördare, dom har vi massvis att lära från, för att kunna förhindra framtida massmördare så tidigt det bara går
    Men nu har du sett Hannibal the cannibal....
  • Johan75
    jovisst skrev 2011-03-01 23:35:45 följande:
    Ja och det för att någon annan mördat personen...i annat fall hade den döde levt!
    Ja - om någon har blivit mördad finns det en mördare. Men mord är en juridisk term, men jag tror jag förstår vad du vill säga - att man använder ordet "mord" i vardagligt språk med lite lösare definitioner?
    Behold, i come as a thief.
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?