• Hamnkrumelur

Är du för eller emot dödsstraff?

Jag var för dödstraff men sen såg jag en dokumentär som handlade om dödstraffet i Texas. Det var så vidrigt. Det var fruktansvärt. Är mord förbjudet så är det. Det är inte okej att det finns ett lagligt sätt att mörda. Mördar man en mördare så är man ju inte bättre själv.

Jag är numera EMOT

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?
  • jovisst
    Johan75 skrev 2011-03-01 23:37:48 följande:
    Ja - om någon har blivit mördad finns det en mördare. Men mord är en juridisk term, men jag tror jag förstår vad du vill säga - att man använder ordet "mord" i vardagligt språk med lite lösare definitioner?
    Om jag dör för att någon dödaroavsett om det är för att någon blir förbannad eller planerar det i två dagar mig så anser jag att jag är mördad och då anser jag att den personen försuttit sin chans till att leva vidare,han gav inte sitt offer den chansen!
  • Plutteli
    giftfri skrev 2011-03-01 23:35:50 följande:
    Dessutom är mördare ofta en bra källa för infomation ang andra mord..
    Många avrättade har man behövt senare, men då är det ju försent..
    Det gäller speciellt massmördare, dom har vi massvis att lära från, för att kunna förhindra framtida massmördare så tidigt det bara går
    Precis, om inte annat kan man ju ha lite nytta av dem för att stoppa andra från att göra samma sak. Tex har det ju funnits ett och annat att lära i USA ang alla skolskjutningar, men många av de som genomfört dem har tagit livet av sig innan polisen nått dem...
  • jovisst
    Plutteli skrev 2011-03-01 23:49:29 följande:
    Precis, om inte annat kan man ju ha lite nytta av dem för att stoppa andra från att göra samma sak. Tex har det ju funnits ett och annat att lära i USA ang alla skolskjutningar, men många av de som genomfört dem har tagit livet av sig innan polisen nått dem...
    Vad har som lärt sig av alla dödsskjutningar,alltså vad har mördarna bidragit med och har det förhindrat skjutningarna från att böi värre o värre
  • giftfri
    jovisst skrev 2011-03-01 23:32:33 följande:
    Idag är det mycket svårt att manipulera teknisk bevisning eftersom det inte räcker med ett test,så det köper jag inte alls.
    Men vad hjälper det, om det är fel persons DNA på platsen.., just det är redan ett problem, så vi får med alla säkerhet återgå till "vanlig" bevisning, naturligvis tillsammans med DNA..  
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • giftfri
    jovisst skrev 2011-03-01 23:37:42 följande:
    Men nu har du sett Hannibal the cannibal....
    Jag följer dokumentärerna om massmördare på tv nu, minns inte kanalen, tror dom går på flera olika förresten.
    Har sett intervjuer med rätt många massmördare från både Europa å Amerika, väldigt intressant faktiskt..
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • Sven Erik Johansson

Jag anser dödsstraffet onödigt och ovärdigt. Här är en länk med rak samhällskritik
    vad gäller dödsstraffet i  ett samhälle där än så länge en majoritet
    stöder dödsstraff. Länken är visserligen katolsk och jag är protestant
    men det som står om dödsstraffet här kan jag verkligen ställa mig bakom.

http://www.usccb.org/sdwp/national/deathpenalty/holyfather.shtml

• Lincon

Emot: varje mordfall är så specifikt, vem har rätt att leka pöbel och välja vem som ska få leva och vem som ska dö? Och hur får man upprättelse i de fall där nya bevis kommer fram, att den dömde mördaren visade sig vara oskyldig och en annan kan styrkas som gärningsman om den dömde redan är död?

Däremot är jag för en ordentlig förhöjning av straffen vi har i Sverige! Det är så kränkande för alla offer. Även en höjning av skadestånd.

Jag vet att jag vet, men jag vet det inte just nu
  • Sven Erik Johansson

Bra citat ur länken ovan: "Modern society has the means of protecting itself whithout definitely denying criminals the chance to reform". Ett modernt samhälle kan skydda sig självt utan att förvägra brottslingar att ändras.
    Jag föredrar långa fängelsedomar framför dödsstraff.

• Auctoritas
    jovisst skrev 2011-03-01 21:20:07 följande:
    Nej inte ett enda...dom tog hans erkännande så slapp dom jobba vidare på det
    BS!
    Argumentum ad rem
  • Auctoritas
    jovisst skrev 2011-03-01 23:35:45 följande:
    Ja och det för att någon annan mördat personen...i annat fall hade den döde levt!
    Sluta nu svänga dig med en massa du inte begriper. Kriteriet för att något skall klassas som mord, är att det är överlagt, d v s att man planerat ha ihjäl någon. Dråp är när man har ihjäl någon oplanerat, t e x i vredesmod, slagsmål eller annat. Vållande till annans död blir det om man råkar köra över någon på ett övergångsställe, av misstag. Fattar du nu, eller skall jag rita en teckning till dig? Tomte
    Argumentum ad rem
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?