• Hamnkrumelur

Är du för eller emot dödsstraff?

Jag var för dödstraff men sen såg jag en dokumentär som handlade om dödstraffet i Texas. Det var så vidrigt. Det var fruktansvärt. Är mord förbjudet så är det. Det är inte okej att det finns ett lagligt sätt att mörda. Mördar man en mördare så är man ju inte bättre själv.

Jag är numera EMOT

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?
  • Happyness
    trollkarl skrev 2010-11-04 14:34:23 följande:
    fjuttiga? till skillnad från dig har jag belagt alla mina påståenden.
    har det för bra? spendera ett par veckor så skall vi se efteråt.. tror att du knäcka inom 48 timmar faktiskt.
    du kanske ska ta över mitt nick här inne? med tanke på dina utspel utan faktabas?
    skriver saker bara för att så att säga.
    Men jag har väl rätt till min åsikt eller? Herregud... Bara för du suttit inne och tycker att det är orättvist? Uppenbarligen fick ju du inte den hjälp du behövde, för du låter en smula galen.
    MIN ÅSIKT ÄR MIN ÅSIKT! Okej? :)

Har inga planer på att göra ngt dumt o sitta inne, men skulle jag nu snubbla in i din branch så får jag väl ta det då. Man väljer ju själv.
    Ditt val var ju uppenbarligen inte helt genomtänkt. Likaså dina fjuttiga ord som ploppar upp på datorn. Läs mina inlägg så ser du att detta är min ÅSIKT. Och vad jag får tycka preciiiiis vad jag vill. Det är en av fördelarna med vårt land serru! :D
  • Plutteli
    Siri29 skrev 2010-11-04 13:24:55 följande:
    Precis, jag har varit tillsammans med en fd missbrukare.
    Min bakgrund: Medelklass, akademiikerföräldrar, villa, trygghet, aldrig sett mina föräldrar fulla
    Mitt ex: Mamman missbrukare, pappan missbrukare, föräldrarna festade medan barnen fick vara inne på sitt rum, föräldrarna drog....

Så jag valde att inte bli missbrukare och mitt ex valde att bli missbrukare. Eller? Ärligt talat, det här med att välja är rätt beroende av en massa saker...
    Mitt ena ex är missbrukare (och var under tiden vi var tillsammans)
    Hans bakgrund: Ett av de värsta barnmisshandelsfallen i USAs historia, flyttat från familjehem till familjehem innan han som tonnåring blev kvar hos den familj han räknar som sin. År av utanförskap och problem. Han blev missbrukare redan som 15 åring för att fly sin verklighet...
  • Isanje

Jag är väl lite splittrad. När jag läser om barnamord (tex Bobby,Baby P och baby Brianna) så hade jag inte klagat om de dog faktiskt. MEN jag är ändå emot det,för vem är Nisse för att dömma barnamördaren Lasse till mord,och vem är tant Agda för att dömma Lasse till döden ?

Många vill spela Gud eller jultomten eller vad man än tror på,men JAG hade inte velat ha ett yrke som går ut på att jag ska döda folk i lagens namn...

• Happyness

Yada yada. Ni är så nöjda med hela systemet. Good for you. Jag tycker att det är alldeles för slappt.

Sedan får ni tycka ditten och datten, bryr mig faktiskt inte. Detta ger mig inte mkt heller... Och att inte acceptera att jag är av en annan åsikt, ptja det säger ju endel om okunskapen som flödar.

Hårdare straff! Det tycker jag.

• trollkarl
    Happyness skrev 2010-11-04 14:40:38 följande:
    Men jag har väl rätt till min åsikt eller? Herregud... Bara för du suttit inne och tycker att det är orättvist? Uppenbarligen fick ju du inte den hjälp du behövde, för du låter en smula galen.
    MIN ÅSIKT ÄR MIN ÅSIKT! Okej? :)

Har inga planer på att göra ngt dumt o sitta inne, men skulle jag nu snubbla in i din branch så får jag väl ta det då. Man väljer ju själv.
    Ditt val var ju uppenbarligen inte helt genomtänkt. Likaså dina fjuttiga ord som ploppar upp på datorn. Läs mina inlägg så ser du att detta är min ÅSIKT. Och vad jag får tycka preciiiiis vad jag vill. Det är en av fördelarna med vårt land serru! :D
    skön retorik man har när argumenten tar slut.
    galen? nej inte alls. snarare över medel i intelligensen.
    hjälp som jag behövde? behövde ingen, har inte gjort nåt annat brott än det jag gjorde vid det tillfället för MÅNGA år sen.
    tycker det är orättvist? inte alls, snarare rättsvidrigt i dagens läge inom KVV.
    din åsikt är din åsikt, självklart. jag delar den inte och anser att den är totalt ovidkommande samt snedvriden i sammanhanget, det är min åsikt.
    sen att man går till personangrepp med att jag är galen, fjuttigt etc gör att din trovärdighet som redan innan var gravt decimerad blev helt bortblåst.
    initalt sett har jag alltid stått fast vid att man kan göra saker bättre, vilket många idag försöker lobba för. men till ditt stora förtret, då man lobbar för helt andra saker som faktiskt är på god väg at genomföras inom kort inom KVV.
  • trollkarl
    Happyness skrev 2010-11-04 14:42:58 följande:
    Yada yada. Ni är så nöjda med hela systemet. Good for you. Jag tycker att det är alldeles för slappt.

Sedan får ni tycka ditten och datten, bryr mig faktiskt inte. Detta ger mig inte mkt heller... Och att inte acceptera att jag är av en annan åsikt, ptja det säger ju endel om okunskapen som flödar.

vilket du i dina argument har sagt och med det även slår bort tonvis av fakta som är presenterad samt finns att tillgå över nätet, att det INTE alls är bevisat at hårdare straff ger lägre brottslighet. snarare tvärtom.
    vilket du inte vill se med skygglapparna som i sin tur gör att du heller inte ser alla dom utslagna vi har i samhället.
    jag beklagar o det djupaste att du har blivit så ärrad under ALLA dina år att du har blivit så cynisk och hatisk.
  • Happyness
    trollkarl skrev 2010-11-04 14:47:02 följande:
    vilket du i dina argument har sagt och med det även slår bort tonvis av fakta som är presenterad samt finns att tillgå över nätet, att det INTE alls är bevisat at hårdare straff ger lägre brottslighet. snarare tvärtom.
    vilket du inte vill se med skygglapparna som i sin tur gör att du heller inte ser alla dom utslagna vi har i samhället.
    jag beklagar o det djupaste att du har blivit så ärrad under ALLA dina år att du har blivit så cynisk och hatisk.
    Jag har aldrig sakt att det är BEVISAT att hårdare straff är bättre. Men jag tycker personligen att straffen skulle skärpas radikalt. Så du kan sluta och hitta på att jag någonsin försökt komma med fakta att hårdare straff är bättre.
    Jag TYCKER PERSONLIGEN att straffen ska vara hårdare!
    Och livstid ska vara just livstid.

Är varken cynisk eller hatisk. Tycker att rätt ska vara rätt bara. Och enligt mig är det rätt att man ska få avtjäna sitt straff ORDENTLIGT om man skadar eller utsätter en annan människa för fara. Kommer jag alltid att stå fast vid.
    Och du tycker tvärtom.

Orkar inte lägga ngn energi på dig. Du ger mig inget. Kan likaväl banka huvudet i väggen. Då får man väl iaf en bula som rseultat.

Ha en bra dag hörru. Och håll dig inom lagens gränser min vän. Vill ju inte att du kostar mig mer i skattepengar? Eller hur var ditt argument nu igen? :O
  • Isanje

Istället för att avliva mördare på löpande band så vore det något att satsa ännu MER på kriminalvård och kanske skärpa Sveriges lagar. Jag tycker personligen inte att man ska kunna komma ut efter en grovmisshandel efter 7 månader, och sedan 10 månder senare åka in 1 år för ännu en grovmisshandel.

Sedan borde Sverige tänka igenom varflr det läggs ner så många anmälningar per år,och det kanske finns ett visst sammanhang att Lisa 19 år blev våldtagen,anmälan lades ner och sedan hittas gärningsmannen (som släpptes) grovtmisshandlad i skogen en vecka senare.

Finns ju en liten anledning till varför så många struntar i att anmäla,och hämnas själva istället.

• Isanje
    trollkarl skrev 2010-11-04 14:44:47 följande:
    skön retorik man har när argumenten tar slut.
    galen? nej inte alls. snarare över medel i intelligensen.
    hjälp som jag behövde? behövde ingen, har inte gjort nåt annat brott än det jag gjorde vid det tillfället för MÅNGA år sen.
    tycker det är orättvist? inte alls, snarare rättsvidrigt i dagens läge inom KVV.
    din åsikt är din åsikt, självklart. jag delar den inte och anser att den är totalt ovidkommande samt snedvriden i sammanhanget, det är min åsikt.
    sen att man går till personangrepp med att jag är galen, fjuttigt etc gör att din trovärdighet som redan innan var gravt decimerad blev helt bortblåst.
    initalt sett har jag alltid stått fast vid att man kan göra saker bättre, vilket många idag försöker lobba för. men till ditt stora förtret, då man lobbar för helt andra saker som faktiskt är på god väg at genomföras inom kort inom KVV.
    Då är du en av de smarta som inser att det är inte värt att kasta bort sitt liv och framtid för att ha en yrkestitel som är Kriminell

Men jag tycker som så att om du fortsätter din karriär som kriminell och åker in igen,igen och igen så ska straffet skärpas.
  • Plutteli
    Happyness skrev 2010-11-04 14:42:58 följande:

Att du är för hårdare straff trots att alla forskning visar att det är totalt lönlöst och bara resulterar i MER brottslighet, GRÖVRE brott och STÖRRE återfall i brott har vi fattat.

Jag är inte ett dugg nöjd med systemet, jag vill att våra internet ska ha det bättre än de har idag, att kriminalvården skall bli inriktad på vård igen som det var förr, att vi ska få ner återfallen i brott och att fångarna när de kommer ut skall vara bättre individer än de var när de åkte in, istället för tvärt om som det skulle bli med ditt förslag.

Jag accepterar att du har en annan åsikt, men detta är ett diskussionsforum som går ut på att stöta och blöta frågor, att ifrågasätta tänkanden och åsikter, kan du inte ta det är det en bra grej att helt enkelt skita i att yttra sin åsikt om du inte är beredd att tänka om när du blir ifrågasatt.

(By the way, MINA åsikter i detta har faktiskt inte ett dugg att göra med att jag har suttit inne, jag har utsatts för brott men aldrig gjort något brott själv )
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?