trollkarl skrev 2010-11-04 10:01:04 följande:
kommer du efter du blev dömd o säger att att du var sjuk så "SYND". inte vårt problem säger KVV. det du kommer att åstakomma med din tanke är ett samhälle byggt på hat. det kommer inte göra nån skillnad för brottslingen att få ett hårdare straff vilket är bevisat i flera andra länder. heller inte att man går in o nästan torterar dom.
att först göra behandling, sen tiden. när man inom kvv har regleringsbrev på att utföra behandling samt tiden samtidigt? det är gött bakvänt i din tanke uppenbarligen...
Nej, min åsikt är min åsikt. Tycker inte att man ska få ha det bra när man skadat ngn annan människa. Med hårdare straffskalor vad gäller ALLA brott så tror jag att vissa brott skulle minska radikalt.
T ex i dagsläget. Säg att jag är missbrukare, påverkad så rånar jag en person. Jag åker då dit för personrån, inte för mitt missbruk. Dvs jag får ingen behandlimg för mitt missbruk. Jag får ett straff för rånet jag utförde.
Och det är helt fel! Först ska jag få behandling för mitt missbruk som i detta fall ledde till att jag begick brottet, efter det ska jag sitta av straffet.
"Don't do the crime if you can't do the time".
Det ska inte löna sig att begå brott, det måste avskräckas. Tycker man borde få vård och fängelse vid all användning av droger. Förespråkar inte alkohol heller, men tyvärr är det ju lagligt.
Mördar jag ngn förtjänar jag inte att ha det bra när personens anhöriga är straffade resten av livet. Det ska även straffa mig för resten av livet.
Tyck du som du vill, det gör nog de flesta brottslingar oxå. Skicka alla som begår brott till ett semesterparadis och gulla med dom, det hjälper nog.