• Hamnkrumelur

Är du för eller emot dödsstraff?

Jag var för dödstraff men sen såg jag en dokumentär som handlade om dödstraffet i Texas. Det var så vidrigt. Det var fruktansvärt. Är mord förbjudet så är det. Det är inte okej att det finns ett lagligt sätt att mörda. Mördar man en mördare så är man ju inte bättre själv.

Jag är numera EMOT

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?
  • Blind Urmakare

Det finns en fascinerande inkonsekvens hos de som förespråkar dödsstraff. Å ena sidan fördöma brutala handlingar men i samma andetag propagera för den mest brutala handlingen av dem alla, att ta någons liv. Jag har aldrig riktigt förstått hur det går ihop.

Man kan argumentera att de som avrättas är skyldiga. Men den dagen, och den dagen är ofrånkomlig, där en oskyldig blir dömd till döden är vi alla skyldiga. Vem ska dömas oss då? Vem ska besluta om vem som ska dö och vem som ska leva? Vem har en sådan auktoritet? Döden är absolut, det finns inget rum för misstag eller felbedömningar.

Jag ser egentligen dödsstraff som en icke-diskussion, det är helt enkelt ovärdigt en civiliserad och demokratisk stat. 

millus.se | Ateist | Humanist | Politisk frilansare
  • Siri29
    Happyness skrev 2010-11-04 13:45:23 följande:
    Nej jag förstår hur du ser på det. Och det är många som delar din åsikt. Och det är nog många som delar min oxå. Jag skulle aldrig förlåta ngn som skadat mig, min familj eller mina vänner. Men för dig kanske det skulle vara enklare?

Tycker att man ska sona sitt straff resten av livet. Visst, undantag för skitsaker.
    Men man kan ju inte ha ett rättssystem som utgår ifrån ens egna känslor!
    Om någon hade skadat min sambo hade jag förmodligen velat skjuta sönder den jäveln med 100 skott.
    Men det betyder ju inte att det är det straff som en domstol bör utdöma.
  • Happyness
    Mad as snow skrev 2010-11-04 13:52:19 följande:
    Nej, det hade inte varit enklare för mig. Men jag ser en stor skillnad på individen och rättsstaten. Att jag som individ förmodligen skulle vilja mörda den som skadar min familj är inte samma sak som att staten går in och gör det samma, eller grundar sitt dömande på emotioner. Ser du skillnaden?

Jag är glad över att leva i ett samhälle som ger människor nya chanser, där man just inte sonar sitt straff resten av livet. Det betyder inte att jag är nöjd med vare sig kriminalvården eller vården i allmänhet, utan att motsatsen är fullständigt fasansfullt att föreställa sig. Man måste tänka tre steg längre hela tiden, vad blir det för sorts samhälle om människor sonar sina brott för resten av livet, om staten agerar på individernas emotioner, om anhöriga får bestämma straff baserat på sitt eget lidande, om man som brottsling ska lida av princip för att man har fått andra att lida. Och så vidare. Jag skulle kunna räkna upp en rad platser i världen där det fungerar på just detta vis och jag är helt övertygad om att du inte skulle vilja leva där.

Ja fast igen. Vi tycker uppenbarligen olika. Och har förklarat vad och varför jag tycker som jag gör. Tycker inte att man har rätt till fler chanser när man förstört en annan människas liv.

Är inte för dödsstraff, är för ett livsstraff.
  • Happyness
    Siri29 skrev 2010-11-04 13:55:28 följande:
    Men man kan ju inte ha ett rättssystem som utgår ifrån ens egna känslor!
    Om någon hade skadat min sambo hade jag förmodligen velat skjuta sönder den jäveln med 100 skott.
    Men det betyder ju inte att det är det straff som en domstol bör utdöma.
    Nej det ska dömas utifrån handlingen. Är väl lika illa vilken människa ngn skadar/dödar? Om Kalle 49 fd bankrånare i skara blir mördad så anser jag att hans mördare ska ha samma straff som om Pelle 5 år blir mördad.
  • Mad as snow
    Happyness skrev 2010-11-04 13:56:34 följande:
    Ja fast igen. Vi tycker uppenbarligen olika. Och har förklarat vad och varför jag tycker som jag gör. Tycker inte att man har rätt till fler chanser när man förstört en annan människas liv.

Är inte för dödsstraff, är för ett livsstraff.
    Ja, vi tycker olika. Men jag är inte riktigt säker på vad du tycker faktiskt, trots att du säger att du har förklarat det. Jag tvivlar på att du verkligen hade velat leva i ett land där du pläderar för är en realitet, med tanke på att det innebär helt och hållet antidemokratiska värderingar. Men jag tvivlar lika mycket på att du själv inser det och det är därför jag försöker diskutera det med dig. Dock lär jag inte komma längre än såhär, så jag får önska dig en bra dag. 

• trollkarl
    Happyness skrev 2010-11-04 13:43:23 följande:
    Haha, du är för rolig du. :) Vet tillräckligt om detta för att säga att det svenska rättsammhället är ett stort skämt, och ngn vård att prata om finns det inte!
    Nej har inte jobbat inom kvv eller suttit inne heller. Men har ändå en väldigt god relation till just detta ämne.

Det enda du skrivit är en massa svammel. :) Du har inget konkret att komma med what so ever.

Känns som att sitta i en sandlåda och kasta sand på dig...
    ja det kan jag förstå med retorik argument som en treåring så är säkerligen sandlådan är trygg miljö för dig.
    Jag vet också att vården inom kvv idag inte är helt hundra, långt ifrån. det finns MYCKET kvar att göra. men att med ditt argument, "först vård, sen straffet" kommer innebära att vi får ut personer i samhället med ett starkt samhällsförakt som i förlångning kommer innebära mer brott.
    Bättre att vända på det och göra om KVV istället, så det blir som tex norge som har väldigt låg återfallsfrekvens som tidigare nämnts i tråden. Jag har erfarenhet själv från KVV då jag har gjort tid. men jag kan även peka på vilka delar som är bra. men visst, vi kan göra såhär, du kan få spendera en vecka inom en sluten ansalt med allt vad det innebär så kommer du efteråt att säga "shit va fel jag hade". för vet man inte hur det är att i dagens läge inom KVV leva under total press och sova med ett öga öppet, då man kan åka på helkroppsvisitationer, UP, cellvisitation etc etc mitt i natten kan knäcka den starkaste. att inte få tillgång till grundlagsskyddade rättigheter såsom medicin etc är rättsvidrigt.
    Jag säger inte att man skall dalta med internerna, men det är människor man har att göra med som på ett eller annat sätt har kommit snett i samhället etc. kan man vända tillbaka KVV igen till rätt spår och ge mer individanpassad vård där fokus ligger på att få ut individerna på rätt spår igen, så varför inte?
    för det är inte bara KV som har ett snsvar i detta. det är hela samhällets ansvar.
    ta tex ett fall jag själv upplevde. vi hade två stycken uteliggare som sov under mitt gamla jobb förr i tiden, på vår, sommar och höst var det helt okej för dom att sova ute tyckte dom själva. dom fick lite kaffe, smörgåasar etc av oss. men till vintern gjorde dom butiksrån där dom sa till kassörskan att ta det lungt bara, hon/han tryckte på larmet, polisen kom o dom fick en varm säng att sova i över vintern. detta är för mig ett gravt systemfel! vilket hela samhället bär ansvar för. samhället blundar gärna för uteliggaren som tigger utanför butiken. man går genom samhället med skygglappar och ser inte dom utsatta tyvärr.
    detta problem får KVV många gånger stå pall för tyvärr vilket jag precis gav exempel på.

Nej internerna har inget hotell, dom har inte bättre mat än skolan, nej till det mesta av den mytbildning som har blivit runt interner på fängelset pga den massmediala bevakningen som har varit dom sista åren.
    förr i tiden så hade vi lägre återfallsfrekvens, men med en GD för KVV som är fd polis innebär det en kulturkrock. tyvärr fick han förlängt mandat trots att han ligger under utredning för en mutskandal.
    ja nepotismen tycks inte finna några gränser i samhällets alla skikt.

Inom KVV idag jobbar det många människor som stångar sig blodiga var dag för dom problem som uppstår på vägen när dom faktiskt vill hjälpa mäniskor tillbaka till livet igen. men pga KVV som står som en mur framför dom, slutar det tyvärr oftast med att dom som är bra inom KVV och är riktiga eldsjälar, dom säger upp sig och kvar blir dom bittra, cyniska, hycklande och självföraktande stridspittarna som inte har nån människosyn alls! för trots allt oavsett vad man har gjort är det människor vi har att göra med, inga djur!
  • Happyness
    Mad as snow skrev 2010-11-04 14:01:23 följande:
    Ja, vi tycker olika. Men jag är inte riktigt säker på vad du tycker faktiskt, trots att du säger att du har förklarat det. Jag tvivlar på att du verkligen hade velat leva i ett land där du pläderar för är en realitet, med tanke på att det innebär helt och hållet antidemokratiska värderingar. Men jag tvivlar lika mycket på att du själv inser det och det är därför jag försöker diskutera det med dig. Dock lär jag inte komma längre än såhär, så jag får önska dig en bra dag. 

Skulle sova mkt bättre om jag visste att det var högre & hårdare straff i vårt land.

Ha en bra dag du med.
  • monica84
    Mad as snow skrev 2010-11-04 13:43:18 följande:
    Fast nu handlar inte den här tråden om dödshjälp.
    haha tittat helt fel... haha dödsstraff handlar de ju om ... sorry...

Dödsstraff vet jag faktiskt inte vad jag tycker om...

Tycker att inte ens våldtäcksmän eller likande är värt dödsstraff då de är lindrigt för deras del...
    Tycker däremot att dem ska plågas på samma sätt som dem plågat sina offer... samma straff för dem för som vad dem utsatt sina offer för....

*känner mig sadistisk nu*

hmm  
  • trollkarl
    Happyness skrev 2010-11-04 14:02:50 följande:
    Skulle sova mkt bättre om jag visste att det var högre & hårdare straff i vårt land.

Ha en bra dag du med.
    högre och hårdare straff ger i förlängningen mer brott i samhället, vilket i sin tur kostar mer pengar, vilket i sin tur blir en sämre välfärd, vilket i sin tur blir högre skatt etc etc etc.. det är en ekvation som inte på nåt sätt är förankrad i verkligheten. det finns forskning och åter forskning som du tyvärr förnekar, men som talar för att hårdare straff är inte ett bra system.
  • Ramborg

Vilken lång tråd, hinner inte läsa hela just nu. Men min åsikt är självklart EMOT dödsstraff. Och det är av ett enda, mycket enkelt skäl:

Domstolar består av människor. Människor gör fel ibland. Felaktigt dömd till livstids fängelse kan släppas ut. Felaktigt avrättad... Nej just det. Går inte att rätta till.

Sen kan man tycka precis vad man vill om vem som förtjänar att dö för vad han gjort, hämnd, prevention osv. Men RISKEN för misstag räcker för att jag ska ta ställning.

Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?