• Hamnkrumelur

Är du för eller emot dödsstraff?

Jag var för dödstraff men sen såg jag en dokumentär som handlade om dödstraffet i Texas. Det var så vidrigt. Det var fruktansvärt. Är mord förbjudet så är det. Det är inte okej att det finns ett lagligt sätt att mörda. Mördar man en mördare så är man ju inte bättre själv.

Jag är numera EMOT

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?
  • Siri29
    trollkarl skrev 2010-11-04 13:12:42 följande:
    en missbrukare får idag behandling på kåken. men det vet ju inte du, för du har ingen insikt i hur det fungerar inom KVV. NEJ! inga brott minskar pga hårdare straff, finns en hel del forskning på just detta område.
    nej det lönar sig inte att begå brott i dagens läge, det är missuppfattning av gemene lekman som tror att dom vet nåt om hur det inom KVV.
    semesterparadis och gulla med dom? vilken vanföreställning lever du i?
    word
  • Happyness
    Mad as snow skrev 2010-11-04 12:28:41 följande:
    Jag är lite osäker på vad det är du argumenterar för egentligen, eller hur du hade önskat att det såg ut. Å ena sidan vill du att människor ska få vård för sitt missbruk, du verkar alltså vilja gå till botten med problematiken. Å andra sidan vill du att människor som begår brott ska straffas hela livet, eftersom brottsoffer och anhöriga gör det. 

Å ena sidan ge människor en chans till ett nytt liv - där man just går till botten med allt, inte bara den brottsliga handlingen i sig. Å andra sidan ingen ny chans utan livstids lidande som kompensation för lidandet man utsatt andra för. Jag får inte riktigt ihop det hela. 
    Vård för sitt missbruk/sjukdom. Sedan straffet som en "frisk" person skulle fått. En person som är psykiskt sjuk och inte kan stå för sina handlingar är en sak. Dom kommer kanske aldrig ifrån vården. Men en person som friskförklaras efter något/några år ska minsann få ta sitt straff enligt mig. Det är självvalt att börja med droger t ex. Ingen som tvingar ngn att börja punda för att sedan behöva råna osv för att få tag i mer. Därför ska det även följas av ett straff. Enligt mig.
  • trollkarl
    Happyness skrev 2010-11-04 13:15:46 följande:
    Vård för sitt missbruk/sjukdom. Sedan straffet som en "frisk" person skulle fått. En person som är psykiskt sjuk och inte kan stå för sina handlingar är en sak. Dom kommer kanske aldrig ifrån vården. Men en person som friskförklaras efter något/några år ska minsann få ta sitt straff enligt mig. Det är självvalt att börja med droger t ex. Ingen som tvingar ngn att börja punda för att sedan behöva råna osv för att få tag i mer. Därför ska det även följas av ett straff. Enligt mig.
    men du är så bakvänd i tankegången.
    i dagens läge får du vård inom KVV på kåken/fängelse kalla det vad du vill. inte RPK alltså.
    vård för ditt missbruk samtidigt som du avtjänar straffet. två flugor i en smäll.
    dom inom RPK däremot är där dom är så att säga.
    självvalt att börja med droger? nja, det vete katten. du har uppenbarligen inte levt längs ner på den sociala stegen i samhället där drogerna är en flykt in i din egna trygga tillvaro? där drogerna är en flykt från känslorna, ångesten etc? jag försvarar dom inte, men att bara tänka att det är självförvållat är cyniskt.
  • nelli08

Det beror på vad det handlar om för brott.. gäller det nakotika, rån där ingen kommer till skada så tycker jag inte att det ska vara dödsstraff. Inte heller på misshandel..
    Däremot.. mord, våldtäkter, pedofiler, grövre brott alltså..då tycker jag verkligen det borde finnas dödsstraff..

• snorkan
    trollkarl skrev 2010-11-04 13:14:45 följande:
    det är just det som är problemet i dagens samhälle. vi har en kriminalvård med inriktning på att förvara folk.
    hade man omarbetat hela kriminalvården med bakgrundsinfon från norge tex så hade vi utan problem fått ner återfallsfrekvensen. då man i norge satsar mer kapital per klient för att återanpassa dom. vilket faller ut väl om man tittar på statestiken..
    Man kanske snart kommer till insikt här i Sverige åxå och kan ta åt sig av andra länders framsteg?

den som lever får se! 
  • Siri29
    men du är så bakvänd i tankegången.
    i dagens läge får du vård inom KVV på kåken/fängelse kalla det vad du vill. inte RPK alltså.
    vård för ditt missbruk samtidigt som du avtjänar straffet. två flugor i en smäll.
    dom inom RPK däremot är där dom är så att säga.
    självvalt att börja med droger? nja, det vete katten. du har uppenbarligen inte levt längs ner på den sociala stegen i samhället där drogerna är en flykt in i din egna trygga tillvaro? där drogerna är en flykt från känslorna, ångesten etc? jag försvarar dom inte, men att bara tänka att det är självförvållat är cyniskt.
    Precis, jag har varit tillsammans med en fd missbrukare.
    Min bakgrund: Medelklass, akademiikerföräldrar, villa, trygghet, aldrig sett mina föräldrar fulla
    Mitt ex: Mamman missbrukare, pappan missbrukare, föräldrarna festade medan barnen fick vara inne på sitt rum, föräldrarna drog....

Så jag valde att inte bli missbrukare och mitt ex valde att bli missbrukare. Eller? Ärligt talat, det här med att välja är rätt beroende av en massa saker...
  • trollkarl
    Siri29 skrev 2010-11-04 13:24:55 följande:
    Min bakgrund: Medelklass, akademiikerföräldrar, villa, trygghet, aldrig sett mina föräldrar fulla
    Mitt ex: Mamman missbrukare, pappan missbrukare, föräldrarna festade medan barnen fick vara inne på sitt rum, föräldrarna drog....

Så jag valde att inte bli missbrukare och mitt ex valde att bli missbrukare. Eller? Ärligt talat, det här med att välja är rätt beroende av en massa saker...
    det är många faktorer som spelar in, när man står längst ner på samhällets botten så är drogerna flykten från verkligheten, där man kan vara trygg och vara sig själv så att säga. det är inget fösvar dock för missbrukarna. men det är jävligt lätt som lattjolajbansvensson att hyckla på ett cyniskt sätt när man inte själv har upplevt det.
  • Happyness
    trollkarl skrev 2010-11-04 13:12:42 följande:
    en missbrukare får idag behandling på kåken. men det vet ju inte du, för du har ingen insikt i hur det fungerar inom KVV. NEJ! inga brott minskar pga hårdare straff, finns en hel del forskning på just detta område.
    nej det lönar sig inte att begå brott i dagens läge, det är missuppfattning av gemene lekman som tror att dom vet nåt om hur det inom KVV.
    semesterparadis och gulla med dom? vilken vanföreställning lever du i?
    Har väldigt mkt insikt i just detta. Och nej dom får inte vård för sitt missbruk om det inte är pga det dom döms.

Skulle vara intressant att veta vad du tycker istället för att bara komma med falska påståenden. :)

Vi tycker olika, men dagens "vård" är bara att skratta åt.
  • snorkan
    Siri29 skrev 2010-11-04 13:24:55 följande:

nä ingen väljer väl frivilligt att bli missbrukare, men är man uppväxt med skiten så kan det ju vara så att det är det normala i ens liv, och så mycket lättare att hamna i,  än om man jämnför med en vanlig "svensson" med sina 7-16 jobb, middag vid 17, binglotto på söndagar, gran canaria vart annat år. 
  • Siri29
    snorkan skrev 2010-11-04 13:30:08 följande:
    nä ingen väljer väl frivilligt att bli missbrukare, men är man uppväxt med skiten så kan det ju vara så att det är det normala i ens liv, och så mycket lättare att hamna i,  än om man jämnför med en vanlig "svensson" med sina 7-16 jobb, middag vid 17, binglotto på söndagar, gran canaria vart annat år. 
    Jo, men det var ju det som var min poäng. Och det blir så lätt att skälla på folk för att de gjort det ena och det andra. Och jag menar inte att man inte ska ta ansvar för sina handlingar , självklart ska man det.
    Men man måste också förstå  varför en människa gör de val den gör - och att alla val inte är lika fria.
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?