Vård för sitt missbruk/sjukdom. Sedan straffet som en "frisk" person skulle fått. En person som är psykiskt sjuk och inte kan stå för sina handlingar är en sak. Dom kommer kanske aldrig ifrån vården. Men en person som friskförklaras efter något/några år ska minsann få ta sitt straff enligt mig. Det är självvalt att börja med droger t ex. Ingen som tvingar ngn att börja punda för att sedan behöva råna osv för att få tag i mer. Därför ska det även följas av ett straff. Enligt mig.
men du är så bakvänd i tankegången.
i dagens läge får du vård inom KVV på kåken/fängelse kalla det vad du vill. inte RPK alltså.
vård för ditt missbruk samtidigt som du avtjänar straffet. två flugor i en smäll.
dom inom RPK däremot är där dom är så att säga.
självvalt att börja med droger? nja, det vete katten. du har uppenbarligen inte levt längs ner på den sociala stegen i samhället där drogerna är en flykt in i din egna trygga tillvaro? där drogerna är en flykt från känslorna, ångesten etc? jag försvarar dom inte, men att bara tänka att det är självförvållat är cyniskt.
Precis, jag har varit tillsammans med en fd missbrukare.
Min bakgrund: Medelklass, akademiikerföräldrar, villa, trygghet, aldrig sett mina föräldrar fulla
Mitt ex: Mamman missbrukare, pappan missbrukare, föräldrarna festade medan barnen fick vara inne på sitt rum, föräldrarna drog....
Så jag valde att inte bli missbrukare och mitt ex valde att bli missbrukare. Eller? Ärligt talat, det här med att välja är rätt beroende av en massa saker...