• lillabebben

Byta kläder när man kommer hem från dagis

Svärmor var här igår och blev aldeles förskräkt när jag inte bytte kläder på dottern, 1år och 10 månader, när hon kom hem från dagis. Hon var inte smutsig eller så utan hade bara samma kläder som hon haft under dagen på dagis. Svärmor tyckte att jag ju självklart måste byta  när hon kommer hem så jag får bort all smuts och baciller ( har en liten bebis hemma också och hon kan ju bli smittad...). Hur gör ni? Byter ni alltid till hemmakläder efter dagis? Jag byter om hon är smutsig och skulle det gå kräksjuka eller så skulle jag också byta men annars ser jag ingen anledning att byta bara för att???

• Svar på tråden Byta kläder när man kommer hem från dagis
  • Smörblomman78

Har aldrig ens tänkt tanken att byta kläder på tjejerna efter dagis utan speciell anledning..... Jisses,....

Stolt Mamma till två Prinsessor på jorden och en liten Prins i himlen.
  • Elvipa

Jag byter kläder efter dagis även om de är rena. Bara för att jag vet att nåågon annan har tagit i de för att kramas eller så. Konstigt kasnke med sån är jag. Men jag kan lägga undan rena kläder för att ta på honom dem igen om ett par dagar.

• Villimey

Vi brukar sätta på oss myskläder tillsammans Är så härligt att mysa i tights eller i mjukisbyxor och t-shirt. Kalla små fötter brukar jag sätta på tofflor eller strumpor.

• logg81

Nej jag byter inte. Är kläderna skitiga så tar jag av henne det smutsiga plagget. Eller om vi ska iväg så byter jag...
    Men inte byter jag bara för hon kommer hem från dagis. Det har jag inte ork, lust, tid, kläder till...

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Tjohalia

Jag byter när kläderna är smutsiga! Oftast är dom inte så smutsiga att det är något akut behov av att byta direkt efter dagis, dom ska ju ändå på med pyjamaserna om några timmar så dom får ha sina kläder dagen ut, sen åker dom i tvätten om dom är fläckiga/smutsiga.

Flicka 050414 * Pojke 070309
  • Jennifer69

Verkligen inte... vadå baciller... det finns inga skadliga baciller på dagis. Tvärtom är det väl så att vi är alldeles för renliga och petiga av oss i Sverige som gör att barnen inte utvecklar sitt immunförsvar som de ska.

Min dotter får vara hur skitig hon vill... inte tar jag en kamp om det.

Dagismiljön är säkert renare än mitt eget hem även om jag är super noga med städning, men på dagis har de jätte ordentliga städ och tvätt rutiner.

Tror att svärmor tillhör en förlegad generation, som tror att barn mår bra om de är hela och rena och det är viktigast. När det egentligen handlar om annat... som närvaro, engagemang, kärlek och omsorg...

Smitta bebisen... det är ju nästan roligt...

Näe, mitt råd är att slappna av och skit i svärmor...

• Finesse

Vi byter kläder på dottern och tvättar av henne när hon varit på förskolan.. men det är för att jag har sån fruktansvärd fobi för magsjuka så jag vill inte ha in det i huset.. Även fast jag vet att vi kommer att få det ändå men just då känns det bättre att göra så.. för mitt psyke

Men nu jobbar jag bara halvtid så hon går bara mån och fre 15.30-17.15 å då är dom mest bara ute så då behöver hon inte byta kläder..

Kan oxå säga att en stor anledning till att hon inte får gå på förskola när bebis kommer är just att j*vla smittor som finns där..

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Girlinthecity

Vi brukar byta kläder när de kommer hem. Ofast villöde bada eller duscha själva, så då faller det ju sig naturligt. Kläderna behöver ju inte vara synligt smutsiga, men jag tänker på hur många med otvättade händer som har varit i kontakt med kläderna, hur många som har nyst och hostat, legat och suttit på golv där massvis av folk har gått. Skulle aldrig någonsin läggs dem i sängen med de kläderna som någon skrev!

Däremot kan vi använad de kläderna nästa dag på dagis, eller att de har de kläder de byter till på eftermiddagen, dagen därpå. Så det bli ju inte mer tvätt än de som skriver att nej, de byter absolut inte, men kläderna slängs i tvätten vid dagens slut?

• Ami755

Alltså ärligt- tror ni verkligen att bacillerna bara sitter i kläderna.. Jag har nojjat med nr 1 för han var öronbarn. Kokade nappar,flaskor o annat hela tiden när han var liten. Var förkyld konstant. Sov inne på dagis.

Nr 2 har jag inte haft tid att nojja över-han fick hänga med efter de första 10 dagarna på dagislämning.
    Flaskorna kokade jag inte lika ofta som storebrors. Ingen babysim, inget öronbarn och sover ute på dagis.
    Visst blir han förkyld- men de nyser inne på ICA också...

Nä jag tror på att man inte ska vara för nitisk..Mina barn kan inte bada/duscha så ofta- vattnet torkar ut dem trots insmörjning med både olja o krämer.

Lagom är bäst men såklart inga smutsiga ungar- är tröjan/byxorna hemskt nersmutsade ok då kan jag byta

Svar på tråden Byta kläder när man kommer hem från dagis