• lillabebben

Byta kläder när man kommer hem från dagis

Svärmor var här igår och blev aldeles förskräkt när jag inte bytte kläder på dottern, 1år och 10 månader, när hon kom hem från dagis. Hon var inte smutsig eller så utan hade bara samma kläder som hon haft under dagen på dagis. Svärmor tyckte att jag ju självklart måste byta  när hon kommer hem så jag får bort all smuts och baciller ( har en liten bebis hemma också och hon kan ju bli smittad...). Hur gör ni? Byter ni alltid till hemmakläder efter dagis? Jag byter om hon är smutsig och skulle det gå kräksjuka eller så skulle jag också byta men annars ser jag ingen anledning att byta bara för att???

• Svar på tråden Byta kläder när man kommer hem från dagis
  • frk Carlsson

men ORKA! då skulle man ju inte få göra annat. de tvättar och spritar händerna så fort de kommer in,oavsett om det går magsjuka el ej. men det är det enda.

Tuva 060524 ,Vilda 080422 ,Sigge 100609
  • frk Carlsson
    Catti41 skrev 2010-11-11 12:15:15 följande:
    Det är nog en Sthlms-grej tror jag. blöjorna ingår hursomhelst. Inga dyr-blöjor direkt...
    OT igen: här har alla fsk pampers el libero, och ibland både och, ifall att man som förälder önskar ngt särskilt märke.
    Tuva 060524 ,Vilda 080422 ,Sigge 100609
  • CathrinLarsson

Nej, jag byter inte om på min son i normala fall, möjligen gör jag det om vi ska iväg någonstans och kläderna är väldigt skitiga, annars byter jag vid ombytet till pyjamas!

Smittorna sitte rju inte bara i kläderna, hostar barnet så kan det ju smitta också. Eller om ni torkar smor och inte tvättar händerna innan ni tar i lillasyskonet... Kläderna är nog ett av de mindre problemen...

• anja1661
    frk Carlsson skrev 2010-11-11 17:49:04 följande:
    OT igen: här har alla fsk pampers el libero, och ibland både och, ifall att man som förälder önskar ngt särskilt märke.
    samma här...
  • Jeans

Ibland, men jag hämtar honom kl 14, och när vi kommer hem
    Så badar han och får nya kläder.. Inte varje dag men ofta.

• Winterfresh

Har nog aldrig bytt kläder på min son när han kommit hem från dagis, om vi inte åkt iväg någonstans efter dagis men det har nog heller aldrig hänt.
    Har även en 5 månaders hemma och anser att det är bättre att de får bakterierna på sig nu så de går igenom det antal förkylningar som de skall gå igenom

• Woodgrove

Alla i familjen byter kläder när vi kommer hem, de använda kläderna hängs ut på balkongen eller stoppas i tvätten om de är smutsiga eller luktar illa. Händerna tvättas efter att ytterkläderna åkt av. Samma rutin sommar som vinter.

• AW76

Nej. Det enda är väl att sonens byxor åker av för att han har långkallingar under så här års. Och strumpor brukar de ta av sig. Annars får de gå i sina fläckiga tröjor Flört  Undantaget är om de badar på eftermiddagen (vi badar på lite olika tider i det här huset..ibland vid 16 ibland strax innan läggdags) DÅ får de givetvis rena kläder sen. Annars inte.

• Butterscotch
    frk Carlsson skrev 2010-11-11 17:49:04 följande:
    På vårt dagis också (Stockholm)
Svar på tråden Byta kläder när man kommer hem från dagis