• lillabebben

Byta kläder när man kommer hem från dagis

Svärmor var här igår och blev aldeles förskräkt när jag inte bytte kläder på dottern, 1år och 10 månader, när hon kom hem från dagis. Hon var inte smutsig eller så utan hade bara samma kläder som hon haft under dagen på dagis. Svärmor tyckte att jag ju självklart måste byta  när hon kommer hem så jag får bort all smuts och baciller ( har en liten bebis hemma också och hon kan ju bli smittad...). Hur gör ni? Byter ni alltid till hemmakläder efter dagis? Jag byter om hon är smutsig och skulle det gå kräksjuka eller så skulle jag också byta men annars ser jag ingen anledning att byta bara för att???

• Svar på tråden Byta kläder när man kommer hem från dagis
  • Tant Green

Nej. Hon brukar vilja ta av byxor och strumpor när hon kommer hem, men tröjan är på tills hon byter till pyjamas. Fast allt brukar vara smutsigt efter en dag på dagis, så det åker i tvätten på kvällen.

• pigglet

Nej, det har aldrig fallit mig in! Vi tvättar inte händerna heller. Kläderna byts var 3-4:e dag om de inte är fläckiga, händerna tvättas efter maten, har vi varit ute utan vantar så tvättas de även innan.

• Mylla

Jag tvättar deras händer och byter strumpor (för de är alltid smutsiga). Kläderna byter jag inte alltid. Tvätta händerna tycker jag är viktigast. Vi äter ju när vi kommer hem.

• Mylla
    Mylla skrev 2010-11-10 20:20:31 följande:
    Jag tvättar deras händer och byter strumpor (för de är alltid smutsiga). Kläderna byter jag inte alltid. Tvätta händerna tycker jag är viktigast. Vi äter ju när vi kommer hem.
    Rättar mig själv, jag byter inte strumpor, jag tar av dem. Nya blir inte förrän vi ska ut igen. hemma har de inte strumpor.
  • FruSen

Nej, hon äter lunch direkt hon kommer hem från dagis. Och då brukar det ofta landa endel mat på kläderna. Efter lunchen sover hon ju och då oftast bara i t-hirt och långkalsongerna eller strumpbyxorna hon haft under. Om kläderna är allt för matiga efter sovning får hon nya men annars använder hon samma.
    Hon började i sept och hon har bara varit snorig två dagar samt haft tredagarsfeber. Hon är inte så infektionskänslig av sig (verkar det som), hon hanterar feber och förkylningar bra mycket bättre än både mig och sambon så jag ser det bara som positivt att hon får utsättas för endel "skit"

• GrönaDruvan

Byter inte kläder. Inte ens om dom är lite skitiga. Däremot tar jag oftast av långärmade tröjan, så det bara är tshirt på, och har han haft jeans på dagis så åker oftast mysbrallorna på hemma. Tröjor går sällan att använda två dagar i rad, men byxor ibland. Här åker det mesta i tvätten efter en dag...

• Fru  Grön

Oj, det har aldrig fallit mig in att byta om på barnen efter dagis, de har ju mjuka myskläder även där :) Tvättar händerna av hygienskäl gör vi dock när vi kommer hem. Intressant tanke iallafall, att kläderna skulle funka som smittbärare.

• Sarah84

Nej vi byter inte kläder. Jag tycker det finns roligare saker & göra än & tvätta =)

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Snova

Tvättar alltid händerna och bytte kläder första året, sen har det fallerat. Bytte inte för smittspridningsriksen utan för att det känns fräschare. Nu byter vi bara under den tid på året då byxorna är "utesmutsiga". Myskläderna används flera dagar. Byter alltid kläder själv också, skulle aldrig falla mig in att gå omkring hemma i byxor jag suttit på t-banan i.

Förstår mig inte på er som inte tvättar händer eller låter ungarna ha kvar byxor de haft ute, vidrigt enligt mig men såklart helt upp till er! 

snovas.blogspot.com 

• lillasmilla

Byter oftast kläder efter dagis, då på med vanish och in i tvättmaskinen. (oftast smutsig när hon kommer hem)
    Är hon ren, byter vi inte.
    Har dock aldrig samma kläder två dagar. Sååå mycket tvätt blir det väl inte?
    Hennes kläder är ju så små. =) 

Svar på tråden Byta kläder när man kommer hem från dagis