• lillabebben

Byta kläder när man kommer hem från dagis

Svärmor var här igår och blev aldeles förskräkt när jag inte bytte kläder på dottern, 1år och 10 månader, när hon kom hem från dagis. Hon var inte smutsig eller så utan hade bara samma kläder som hon haft under dagen på dagis. Svärmor tyckte att jag ju självklart måste byta  när hon kommer hem så jag får bort all smuts och baciller ( har en liten bebis hemma också och hon kan ju bli smittad...). Hur gör ni? Byter ni alltid till hemmakläder efter dagis? Jag byter om hon är smutsig och skulle det gå kräksjuka eller så skulle jag också byta men annars ser jag ingen anledning att byta bara för att???

• Svar på tråden Byta kläder när man kommer hem från dagis
  • lillabebben

Kan tillägga att strumpor alltid åker av men det är mer pga. att dottern drar av dem själv. Jag har inte heller strumpor inomhus. Ofta åker byxorna också av men det är mest för att jag brukar ta av blöjan och lufta hennes rumpa lite. Angående att bebis skulle bli smittad av kläderna tror jag inte är någon större risk, storasyster drar nog hem tillräckligt med baciller ändå så det är oundvikligt oavsett om jag skulle byta kläder eller inte. Bebis följer ju även med och hämtar på dagis varje dag och följer då oftast med in på avdelningen så hon får nog sin beskärda del av dagisbaciller då, inte så farligt tror jag men RS-virus ska man ju helst undvika.

Kul att höra att alla gör lite olika. Jag har tyvärr en tendens att motsätta mig det svärmor säger då vi inte kommer så bra överens och ibland kanske jag sätter mig på tvären fast hon har rätt, men i det här fallet kommer jag fortsätta göra på mitt sätt...

• Jungblom

Nej, vi byter inte kläder! Hon byter om till pyjamas på kvällen och får nya kläder på sig nästa dag om kläderna nu skulle vara smutsiga.

Hon har redan fått på sig alla bakterier och på förskolan håller de en god hygien. Dottern är i princip nästan aldrig sjuk.

• Finesse
    AnnikaR skrev 2010-11-12 13:29:40 följande:
    Kanske dax att ta tag i din fobi? För det låter som du hindrar ditt barn....
    Har själv en kräkfobi som jag nu försöker jobba bort eftersom jag inser att jag skulle
    kunna hindra mitt barn från att vara just barn med vad det innebär, som tex hålla det hemma
    osv.
    Hon är inte ens tre år ännu så jag tycker inte heller hon har sånt stort behov att behöva vara på förskolan jämt å ständigt.. jag väljer att ha båda mina barn hemma.. sen att en anledning är att jag inte vill ha hem massa sjukdomar är ju en anledning.. men det finns många fler.
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Vila

Sonen går på en förskola, dotter går i skola, jag jobbar på förskola och min man jobbar som taxichafför och den enda som byter kläder efter "jobbet" är min man eftersom han har speciella taxikläder.

• made in USA

Har aldrig bytt på våran 2,5 åring inte har dottern på 10 månader blivit sjuk! Man behöver ju inte överdriva. Vi tvättat händer och spritar dom när vi kommer hem.

• AnnikaR
    Finesse skrev 2010-11-12 20:05:46 följande:
    Hon är inte ens tre år ännu så jag tycker inte heller hon har sånt stort behov att behöva vara på förskolan jämt å ständigt.. jag väljer att ha båda mina barn hemma.. sen att en anledning är att jag inte vill ha hem massa sjukdomar är ju en anledning.. men det finns många fler.
    Ok jag förstår!

Jag håller med om att de inte behöver vara på dagis länge osv när de är så små. Dock lät det som om anledningen att hon inte var där var pga av magsjukan och det var därför jag "reagerade".
    Jag har inte sonen där långa dagar och kan hålla honom hemma vid 12 dagar osv, men tänker mig för så att jag inte håller honom hemma pga av min fobi eftersom det då går ut över honom.... 
  • Lussekatten87

Ja, vi byter kläder på barnen när de kommer hem. De brukar ha kladdat ner sig/ målat på sig /smutsat ner sig allt som oftast, så det är bäst att tvätta innan fläckarna går in på djupet i tyget.

• Lussekatten87

Glömde...de luktar ju av mat också..

• Yosa

Byter alltid byxor och strumpor på barnen när vi kommer hem. Jobbar själv på förskola och jag har sett hur mycket barnen sitter/kryper/ligger på golven och vad mycket smuts det är på golven. Tex på badrumsgolven där ju barnen trampar runt. Sen är det så att mycket av virus/bakterier "ramlar neråt" så golven är bland de västa ställena.

Svar på tråden Byta kläder när man kommer hem från dagis