• lillabebben

Byta kläder när man kommer hem från dagis

Svärmor var här igår och blev aldeles förskräkt när jag inte bytte kläder på dottern, 1år och 10 månader, när hon kom hem från dagis. Hon var inte smutsig eller så utan hade bara samma kläder som hon haft under dagen på dagis. Svärmor tyckte att jag ju självklart måste byta  när hon kommer hem så jag får bort all smuts och baciller ( har en liten bebis hemma också och hon kan ju bli smittad...). Hur gör ni? Byter ni alltid till hemmakläder efter dagis? Jag byter om hon är smutsig och skulle det gå kräksjuka eller så skulle jag också byta men annars ser jag ingen anledning att byta bara för att???

• Svar på tråden Byta kläder när man kommer hem från dagis
  • lillabebben
    idipidi77 skrev 2010-11-10 14:22:04 följande:
    Vi byter oftast, samt tvättar händerna noga. Vi har iof väldigt infektionskänsliga barn som aldrig någonsin haft en "vanlig" förkylning utan alltid utvecklar mer allvarliga saker. 

Jag tycker man ska göra som man vill!  
    Jo men då skulle jag också byta men mina barn är än så länge väldigt friska av sig. Tvättar händerna gör vi dock alltid, tycker det är en bra rutin att få in. Smutsiga kläder åker så klart alltid av.
  • Miss Lau

Här har vi tillräckligt med tvätt utan att byta rena kläder.  Samma kläder under en dag om det inte händer något "extra".

Inte tvättar vi händerna direkt vi kommer innanför dörren heller.

• föttra

Bara på våren och sommaren när hon har varit ute i de kläderna som hon sen ska ha inne. Vill inte ha in sand och smuts i huset så därför har vi dagis/hemmakläder när det är den säsongen.

• Pickeli

Följdfrågor:

Ni som byter, använder ni de kläderna ni byter till dagen efter? Om inte, hur fan ofta tvättar ni egentligen?!?

Google it!
  • sarsparis
    Pickeli skrev 2010-11-10 14:35:16 följande:
    Följdfrågor:

Ni som byter, använder ni de kläderna ni byter till dagen efter? Om inte, hur fan ofta tvättar ni egentligen?!?
    Om de är rena eller bara nån liten fläck används det dagen efter. men oftast är det smutsigt. vi tvättar en 40 tvätt ca 2 ggr/v och en 60 tvätt. Men lillen har rätt mycket kläder så det behövs inte tvättas så ofta.
  • idipidi77
    Pickeli skrev 2010-11-10 14:35:16 följande:
    Följdfrågor:

Vi byter oftast till mysisar, onepiece eller pyjamas. Ibland så väljer barnen någon prinsessklänning eller  andra maskeradkläder (har två teaterapor) så de används inte på dagis dagen efter.  Däremot kan de användas när man kommer hem dagen efter.  Jag har två tvättmaskiner för att underlätta vardagen här hemma. 
  • Nilliz2008

nää du int!!e byter vi kläder efter att vår dotter har kommit hem från dagis, är man rik på tvättmedel eller dyligt åh älskar att tvätta så kan man byta om man vill. Men är kläderna rena så får hon ha på sig dom under eftermiddagen åh kvällen. Kanske sen samma byxor nästa dag men en annan tröja till.

• amalie79

Men man måste ju inte tvätta det bara för att man byter, man kan ju använda det nästa dag igen?

Nu har jag inga barn, men byter alltid om till myskläder så fort jag kommer hem. Det betyder ju inte att jag kastar kläderna i tvätten, jag viker ofta ihop dem på byrån och använder dem igen nästa dag.

• viseversa

ha,ha har nog aldrig hänt.. Vi har nog med tvätt och tycker det är extremt onödigt att få ännu mer i onödan. Gillar inte att tvätta=)

Och går det kräksjukan på dagis så åker dom på det oavsätt om vi skulle byta kläder eller inte. Sen ahr dom ju lekt i dessa "baciller" och smuts hela dagen iallafall så dom har nog redan fått i sig en redig dos så att byta kläder hjälper nog knappast.

Sen är varken jag eller sambon det minsta rädd för baciller. tvättar inte händerna hysteriskt vaken på oss själva och barnen. Våra ungar är trot eller ej väldigt friska av sig=) 

Svar på tråden Byta kläder när man kommer hem från dagis