• lillabebben

Byta kläder när man kommer hem från dagis

Svärmor var här igår och blev aldeles förskräkt när jag inte bytte kläder på dottern, 1år och 10 månader, när hon kom hem från dagis. Hon var inte smutsig eller så utan hade bara samma kläder som hon haft under dagen på dagis. Svärmor tyckte att jag ju självklart måste byta  när hon kommer hem så jag får bort all smuts och baciller ( har en liten bebis hemma också och hon kan ju bli smittad...). Hur gör ni? Byter ni alltid till hemmakläder efter dagis? Jag byter om hon är smutsig och skulle det gå kräksjuka eller så skulle jag också byta men annars ser jag ingen anledning att byta bara för att???

• Svar på tråden Byta kläder när man kommer hem från dagis
  • beccagranen

Ja jag byter alltid kläder på min tre åring. Och ännu nogare hade jag vart om jag hade haft en liten bebis hemma,
    Jag tycker inte om tanken att han sitter i soffan med kläder som snoriga ungar dragit sig emot, dessutom luktar kläderna dagis (unket/smuts).

Så dagiskläderna åker av, granskas efter smuts är det ovanligt nog rena så skakar jag av dom och hänger i hallen så får han ha dom dagen efter på dagis igen.

• Najs

jag byter just för att min dotter är expert på att sulla på kläderna vid maten tex men
    om kläderna är rena o frächa så byter jag ändå , och hon får på sig dom kläderna til dagis igen nästa dag o nya kläder hemma ist. men detta inte för bacillskräck utan för det känns mysigare med "hemmakläder".

men alla gör olika, finns inget fel eller rätt  

• Atamon

Jo, vi byter kläder efter att ha varit på ÖF eller kyrkis, likväl som jag byter om till hemmakläder efter att ha jobbat en dag. Men kläderna som användes under dagen, används ju igen någon annan dag senare (om de inte måste tvättas pga smuts och söl)  Tvättar inte många maskiner i veckan

• pojkens

gud, varför skulle man byta kläder?? ok, om de är blöta eller leriga/sandiga. är det fläckar på tröjan skiter jag i, då gör det ju mindre när han käkar middag. sen när det är läggdags åker kläderna i tvättkorgen isåfall, inte innan dess.

och till inlägget om att någon skulle kunna tagit på kläderna: klart att någon tar på kläderna! de busar, kramas, pussas och snorar och hostar på varandra. Men barnet har ju redan fått alla bacillusker av att bara vara där, inte av att någonting fastnat på tröjan och sedan hoppar upp i munnen!  

det blir ju bara en massa extraarbete att byta kläder, smittan kommer man inte undan för det!  

• Jennifer69
    beccagranen skrev 2010-11-12 10:58:39 följande:
    Ja jag byter alltid kläder på min tre åring. Och ännu nogare hade jag vart om jag hade haft en liten bebis hemma,
    Jag tycker inte om tanken att han sitter i soffan med kläder som snoriga ungar dragit sig emot, dessutom luktar kläderna dagis (unket/smuts).

Så dagiskläderna åker av, granskas efter smuts är det ovanligt nog rena så skakar jag av dom och hänger i hallen så får han ha dom dagen efter på dagis igen.
    Du kanske ska ta en diskussion med dagis om varför barnet luktar unket och smuts efter en vanlig dag på dagis?

Det låter ju inte normalt.
    Min dotter luktar helt vanligt efter även en lång dag på dagis. ..
  • Carniwhore

Både jag och pappan byter när vi kommer hem så lilleman kommer nog också få byta när han börjat dagis.
    Jag byter även strumpor flera gånger om dagen :)

• pojkens
    Carniwhore skrev 2010-11-12 12:27:51 följande:
    Både jag och pappan byter när vi kommer hem så lilleman kommer nog också få byta när han börjat dagis.
    Jag byter även strumpor flera gånger om dagen :)
    du har inte funderat på att det kanske är lite over the top att byta strumpor flera gånger om dagen? ;) 
  • AnnikaR
    Finesse skrev 2010-11-12 08:57:21 följande:
    Vi byter kläder på dottern och tvättar av henne när hon varit på förskolan.. men det är för att jag har sån fruktansvärd fobi för magsjuka så jag vill inte ha in det i huset.. Även fast jag vet att vi kommer att få det ändå men just då känns det bättre att göra så.. för mitt psyke

Men nu jobbar jag bara halvtid så hon går bara mån och fre 15.30-17.15 å då är dom mest bara ute så då behöver hon inte byta kläder..

Kan oxå säga att en stor anledning till att hon inte får gå på förskola när bebis kommer är just att j*vla smittor som finns där..
    Kanske dax att ta tag i din fobi? För det låter som du hindrar ditt barn....
    Har själv en kräkfobi som jag nu försöker jobba bort eftersom jag inser att jag skulle
    kunna hindra mitt barn från att vara just barn med vad det innebär, som tex hålla det hemma
    osv.
  • AnnikaR
    AnnikaR skrev 2010-11-12 13:29:40 följande:
    Kanske dax att ta tag i din fobi? För det låter som du hindrar ditt barn....
    Har själv en kräkfobi som jag nu försöker jobba bort eftersom jag inser att jag skulle
    kunna hindra mitt barn från att vara just barn med vad det innebär, som tex hålla det hemma
    osv.
    Finess, jag hoppas att du inte tror att jag anklagar dig utan det var mer menat som ett tips/råd.....
  • Ragnar

Har aldrig kommit på tanken att byta kläder efter dagis. Min son har aldrig kommit hem från dagis med så smutsiga kläder att det har behövts.
    Om man är så rädd för att dagisbarnet ska smitta bebisen är det nog bäst att hålla dagisbarnet hemma istället. Tror största risken för smitta är om dagisbarnet blir sjukt och det går inte att undvika med att byta kläder.

Svar på tråden Byta kläder när man kommer hem från dagis