• Milkev

¨¨Tråden för oss med diskbråck¨¨

Jag saknade en ordentlig tråd för oss med diskbråck, den jag hittade var flera månader gammal och saknade skribenter.
    Jag känenr att det är stort det här med diskbråck, många frågor som saknar svar alla gånger.
    Så välkommen in hit, här kan vi diskutera behandlingar, vardagslivet, motgångar och framgångar...ja allt som rör oss med diskbråck.

Det här är jag:

Kvinna i 30 årsåldern, har två barn. Levt med mina diskbråck i (troligtvis) 13 år. Jag har diskbråck mellan L3, L4, L5 alltså 3 bråck. Dessa uppstod troligtvis genom en olycka jag var med om i yngre dagar. Varför jag skriver troligtvis på allting är för att ingen kan veta helt hundra, jag har slagits i många år och bollats mellan läkare sjukgymnaster och gått på tok för många mediciner. Jag har testat att gå in i väggen och ingen tog min smärta på allvar, tills jag en vacker dag då jag kom till min nuvarande läkare som Äntligen fick upp ögonen för mig och tog allt jag sa på allvar, så efter (då) 12 år med grym smärta så fick jag en magnet röntgen som visade 3 otäcka diskbråck. Jag fick en remiss till ortopeden som bestämde sig med en gång att detta ej skulle åtgärdas då jag ej har benstrålningar eller urinproblem. Jag skrek rakt ut vilket resulterade i en second opinion i en annan kommun. Där man också kände att det ej skulle opereras pga av risken att göra det värre... Så nu sitter jag där jag sitter och klurar på nästa steg. Det jag har kollat upp är smärtrehab och sjukgymnastik på hästryggen, men vet ej om det kan gå igenom där jag bor.
    Vardagen är aldrig enkel med diskbråck, bara en sån basal sak som att torka sig när man varit på toaletten är ibland en utmaning. Många rekommenderar promenader, och fortsatt sjukgymnastik. Något som för min del bara gjort allt värre genom åren.
    En sak som slog mig är hur pass passiva läkarna är där jag bor, de rycker på axlarna skriver ut mer läkemedel och sedan är saken ur världen för deras del. Medans problemen inte på länga vägar har blivit lösta för patienten (läs: jag) Att få remisser hit och dit, genom att själv tjata, bli arg och uppgiven för att sedan få vänta i månader för att få komma till det stället där de åter igen rycker på axlarna. Känslan av att det inte finns något att göra, känslan att vara oviktig, känslan att känna sig värdelös på så många sätt genom att inte klara det normala för åldern klarar av. 
    Biverkningarna som kommer till av smärtan i mina fall viktuppgång, trasigt knä (som opererades men aldrig blev bra) depressioner, med mera......

Välkommen hit. 

• Svar på tråden ¨¨Tråden för oss med diskbråck¨¨
  • Smultronhjärtat

Benni:
    Så tänker jag med, fast jag gör ju sjukgymnastik. Men jag tänker alltid på bålmusklerna. Hela tiden. Aldrig släppa magspännet som min sjukgymnast kallar det.
    Har du fortfarande ont?

• pindile

Idag fick jag nog.....
    hade så ont när jag vaknade att jag inte visste vad jag skulle ta mig till...
    Åkte in till akuten, ringde inte ens in först.
    Efter att fått träffa en ortopedläkare så har jag nu en remiss som väntar min VCläkare om att få komma till en MR.
    han verkade ganska övertygad om att jag förmodligen har ett diskbråck.
    Så nu får vi se hur långsamma dom är på VC med att skicka vidare remissen.....

• Benni
    Smultronhjärtat skrev 2011-04-09 17:40:41 följande:
    Benni:
    Så tänker jag med, fast jag gör ju sjukgymnastik. Men jag tänker alltid på bålmusklerna. Hela tiden. Aldrig släppa magspännet som min sjukgymnast kallar det.
    Har du fortfarande ont?
    Det har blivi mycket bättre sen jag började gymma. Dock så har man ju alltid dåliga dagar.
    Något som jag aldrig lyckats komma ifrån dock är domningar i benen...
    pindile skrev 2011-04-10 20:12:55 följande:
    Idag fick jag nog.....
    Efter att fått träffa en ortopedläkare så har jag nu en remiss som väntar min VCläkare om att få komma till en MR.
    För din skull så hoppas jag att det går fort!!! Tycker själv att dom kan vara helt okej så länge man ligger på dem.
    När jag fick min första remiss på MR så hoppades jag på att det var diskbråck, då skulle jag iaf veta vad det var. Så kan man gå vidare från det! Jag hatar att inte veta vad man "lider"av...
  • pindile
    Benni skrev 2011-04-10 20:49:46 följande:
    Det har blivi mycket bättre sen jag började gymma. Dock så har man ju alltid dåliga dagar.
    Idag fick jag nog.....
    För din skull så hoppas jag att det går fort!!! Tycker själv att dom kan vara helt okej så länge man ligger på dem.
    När jag fick min första remiss på MR så hoppades jag på att det var diskbråck, då skulle jag iaf veta vad det var. Så kan man gå vidare från det! Jag hatar att inte veta vad man "lider"av...
    Jag känner likadant, vill hellre veta vad som är fel, så jag vet vad jag har att handskas med.
    Jag är mer rädd att MR inte kommer visa något fel än tvärtom, låter det knäppt?
  • pindile

Alltså jag fattar inte hur ja ska kunna ha det så här?
    jag är extremt envis och har jobbat i princip hela tiden med mina ryggproblem och in´flammationer. Men  nu ha det gått för långt. Jag försökt komma iigång imorse, men smärtan blev värre för varje liten rörelse. Jag fick ringa gråtande av smärta till jobbet och stanna hemma.....hatar att behöva ge upp sådär....:(

Det känns som om hela benet ska explodera så fort jag gör något. Jag sov knappt en blund inatt och försöker ligga blixt stilla nu för att det inté ska göra lika ont......Ska man verkligen vänta på en MR när man har såhär ont.....domningarna har nu spridit sig upp poå baksidan av låret också, inte lika illa som vaden o fotn, men jag känner att det känns annorlunda...

Jag börjar bli rädd nu, så här kan jag ju inte leva.......hur ska jag klara av att ta hand om barnen, jag kan ju inte ens ta hand om mig själv knappt.....:(

• Benni
    pindile skrev 2011-04-11 13:31:11 följande:
    Jag känner likadant, vill hellre veta vad som är fel, så jag vet vad jag har att handskas med.
    Jag förstår precis vad du menar och håller med! Smärtan försvinner ju inte bara för att man får reda på att man inte har diskbråck, då börjar man ju bara undrar vad det kan vara.
    Bättre att få reda på vad det är som är fel, för då kan man börja ta hand om det både fysiskt men ännu viktigare phsykiskt. Så jag hoppas att du får det svarat du är ute efter!
    Vet du när du ska få göra MR?
  • Smultronhjärtat
    Benni skrev 2011-04-10 20:49:46 följande:
    Idag fick jag nog.....
    Nä domningarna kan man få leva med sa de. Hur länge sedan gjorde du din MR. För det kan bli värre. Men samtidigt kan det ju gå tillbaka oxå.Vilka övningar kör du nu med styrketräningen? Jag skulle vilja veta för att kunna träna om 6-9 månader när jag får börja med styrketräningen.
    pindile skrev 2011-04-11 13:31:11 följande:
    pindile skrev 2011-04-11 13:48:21 följande:
    Alltså jag fattar inte hur ja ska kunna ha det så här?
    jag är extremt envis och har jobbat i princip hela tiden med mina ryggproblem och in´flammationer. Men  nu ha det gått för långt. Jag försökt komma iigång imorse, men smärtan blev värre för varje liten rörelse. Jag fick ringa gråtande av smärta till jobbet och stanna hemma.....hatar att behöva ge upp sådär....:(

Det känns som om hela benet ska explodera så fort jag gör något. Jag sov knappt en blund inatt och försöker ligga blixt stilla nu för att det inté ska göra lika ont......Ska man verkligen vänta på en MR när man har såhär ont.....domningarna har nu spridit sig upp poå baksidan av låret också, inte lika illa som vaden o fotn, men jag känner att det känns annorlunda...

Jag börjar bli rädd nu, så här kan jag ju inte leva.......hur ska jag klara av att ta hand om barnen, jag kan ju inte ens ta hand om mig själv knappt.....:(
    Pindile: Du ska ju inte behöva ha det så här. Ett tag kanske men inte i längden.
    Jag ska vara med och stötta dig nu. Jag menar jag har ju gått igenom det redan. Så jag vet nitlotterna.Nu gör vi en plan tycker jag.
     1.  I morgon ringer du VC. Du berättar precis som det är att du har så ont så du inte kan leva så här längre och att du vill veta att de har skickat iväg din remiss.
    2. Byt läkare.
     3. Om de redan har skickat remissen ringer du röntgen i din stad och frågar och grinar och säger att du har så ont och du kan komma närsomhelst ställa dig i återbesökskön och fråga när du ska få komma?
    4. Besök din läkare, be han om att sjukskriva dig. Har du så ont så du inte kan sova och inte kan gå för att det känns som knivar i fötterna och domningarna har kommit ännu högre upp på benet så kan ditt "förmodade" diskbråck ha blivit ännu värre. Då kan det vara skönt att vila.
    5. Be din doktor att skriva ut Naproxen eller pronaxen och Alvedon. Gå på maxdos alvedon och Pronaxen det hjälper faktiskt mot nervsmärta tro mig.
    6. Dina barn är större och klarar mer än vad du tror. be din familj och dina vänner om hjälp.
    7. jag ska ge dig några hemsidor så du får titta lite på. Jag är här och stöttar jag vet hur överdjävulskt ont det gör.

Jag vill inte att du ska bli mer skadad. Åk in igen om det behövs. Be dem om en akut tid på MR. För det är verkligen inte roligt med diskbråck.

Kram och du MR kommer att visa något. Din ortopedläkare på akuten misstänkte det. De jobbar med det varje dag och de känner igen tecknena.
  • Benni
    Smultronhjärtat skrev 2011-04-11 21:52:15 följande:
    Nä domningarna kan man få leva med sa de. Hur länge sedan gjorde du din MR. För det kan bli värre. Men samtidigt kan det ju gå tillbaka oxå.Vilka övningar kör du nu med styrketräningen? Jag skulle vilja veta för att kunna träna om 6-9 månader när jag får börja med styrketräningen.
    Oj det minns jag faktiskt inte ens, det var nog 1,5 - 2 år sedan. Försöker få en MR för halsryggen nu oxå då jag börjar känna symptom där med (vill mest utesluta DB så att jag kan gå på "full" träning igen) dock så fick jag bara en slätröntgen till att börja med. Har bett min sjukgymnast att ringa och försöka fixa MR då hon tror att det rör sig om en diskbuktning och det är ganska lätt att förebygga DB i det här stadiet.

Du vet säkert redan om detta men om det är andra som läser så måste jag bara säga, få först riktigt stark bålmuskulatur innan man börjar med styrketräning.
    När jag började gyma så vart det med ganska lätt vikter, men jag gjorde egentligen allt som finns att göra.
    Men aldrig någon belastning på ryggen!!!

Lite exempel på övningar

Biceps:    rak skivstångscurl        sittande hantelcurl              precher curls      kabelcurl (maskin)
    Triceps:   liggande tricepspress      dips        pushdowns (maskin) bådemed rep och stång
    Bröst:       bänkpress  (tänk på att ta upp benen på bänken för att förhindra svankning)        hantelpress         pec dec (maskin)
    Axlar:        Stående hantellyft åt sidan            stående hantellyft framifrån
    Rygg:       latsdrag         sittande kabelrodd          hantelrodd      
    Ben:         sittande benpress       utfall            benspark

Du kan hitta beskrivning på all (tror jag) på denna sida http://www.ast-ss.se/html/page.asp?id=28

Hoppas det kan vara till någon hjälp i framtiden.

Obs: viktigt i all övningar är att vara stabil och känna sig start i bålen. Minimalt med svank i alla övningar. Ochr man gör t.ex rak skivstångscurl, gunga inte med kroppen. Tyvärr kan vi inte träna exakt likadant som en "vanlig" person. Dock så funkar nästan alla övningar, man måste göra små modifikationer bara. 
  • pindile

Är hemma igen. Åkte in med ambulans i tisdags morse. Kunde inte stå på benet och hade inga reflexer kvar i ändtarmen. Det blev MR som jag knappt tog mig igenom och fort därefter op.
    Det handlade om timmar tills jag hade bkivit förlamad och inkontinent för livet......
    Mitt diskbråck var stort som ett lillfinger, alla läkare var chockade att jag som är så ung och så liten kunde ha det så....Det var ovanligt allvarligt sa dom....

Nu känns det bra att jag fått hjälp. Jag hoppas att jag ska ta mig igenom rahbiliteringen bra nu bara, känner mig nervös för det.
    Är extremt svag och orkar inte sitta o stå alls långa stunder, hur länge brukar man känna det så?
    Jag har kvar domningarna i ben och fot, dom är lika som innan. Samma med reflexerna i fötterna.

Tips och råd på hur man blir frisk nu på bästa sätt?

• Smultronhjärtat

Benni: Tack för tipsen, ja en utbuktning går att arbeta bort så det inte blir db. Har du fått diagnosen en ryggdegenerativ sjukdom? Eller, den har jag fått nu efter 4 db. Det är därför man får utbuktningar av diskarna.
    Har du fortfarande kontakt med ortopeden? Eller hur fungerar det där?

Pindile: Vad skönt för dig att du blev opererad. Jag förstår att du är nervös och alla är olika men det kommer gå bra. Nu har du fått förutsättningarna genom din operation att bli bättre. Har du fått ett sjukgymnastikprogram. Hur ser det ut? Man blir extremt svag efter en db operation. Dels har man inte använt musklerna rätt innan operationen och på så sätt blivit svag i musklerna sen har db tryckt på nerverna som inte har kunnat skicka ut signaler till musklerna så de arbetar rätt.
    Du får helt enkelt göra som vi andra som opererat eller har db. Börja från början. I liten skala. Har du kommit i kontakt med en sjukgymnast som visat dig övningarna. Sitt inte för länge så du får ont. Utan vila ofta.

träna, träna, träna, ta det lugnt, gör inte några lyft alls vila ryggen, träna inre muskler i rygg och mage. Tänk på dig själv. Träna inte med vikter utan spänn bara musklerna.
    ´Lita på att din omgivning gör allt. Ta hand om dig själv nu. För att bli frisk måste du lära dig din nya kropp för den kommer aldrig vara som förut igen. Det är det som suger mest att man alltid kommer vara ryggsjuk och i risk för att få nya db.

Jag har inte några reflexer i knäna och i ena foten. Vilken sida gick de in på? Har du haft i båda fötterna? domningar och så? eller tog de från båda sidorna?

Svar på tråden ¨¨Tråden för oss med diskbråck¨¨