• Milkev

¨¨Tråden för oss med diskbråck¨¨

Jag saknade en ordentlig tråd för oss med diskbråck, den jag hittade var flera månader gammal och saknade skribenter.
    Jag känenr att det är stort det här med diskbråck, många frågor som saknar svar alla gånger.
    Så välkommen in hit, här kan vi diskutera behandlingar, vardagslivet, motgångar och framgångar...ja allt som rör oss med diskbråck.

Det här är jag:

Kvinna i 30 årsåldern, har två barn. Levt med mina diskbråck i (troligtvis) 13 år. Jag har diskbråck mellan L3, L4, L5 alltså 3 bråck. Dessa uppstod troligtvis genom en olycka jag var med om i yngre dagar. Varför jag skriver troligtvis på allting är för att ingen kan veta helt hundra, jag har slagits i många år och bollats mellan läkare sjukgymnaster och gått på tok för många mediciner. Jag har testat att gå in i väggen och ingen tog min smärta på allvar, tills jag en vacker dag då jag kom till min nuvarande läkare som Äntligen fick upp ögonen för mig och tog allt jag sa på allvar, så efter (då) 12 år med grym smärta så fick jag en magnet röntgen som visade 3 otäcka diskbråck. Jag fick en remiss till ortopeden som bestämde sig med en gång att detta ej skulle åtgärdas då jag ej har benstrålningar eller urinproblem. Jag skrek rakt ut vilket resulterade i en second opinion i en annan kommun. Där man också kände att det ej skulle opereras pga av risken att göra det värre... Så nu sitter jag där jag sitter och klurar på nästa steg. Det jag har kollat upp är smärtrehab och sjukgymnastik på hästryggen, men vet ej om det kan gå igenom där jag bor.
    Vardagen är aldrig enkel med diskbråck, bara en sån basal sak som att torka sig när man varit på toaletten är ibland en utmaning. Många rekommenderar promenader, och fortsatt sjukgymnastik. Något som för min del bara gjort allt värre genom åren.
    En sak som slog mig är hur pass passiva läkarna är där jag bor, de rycker på axlarna skriver ut mer läkemedel och sedan är saken ur världen för deras del. Medans problemen inte på länga vägar har blivit lösta för patienten (läs: jag) Att få remisser hit och dit, genom att själv tjata, bli arg och uppgiven för att sedan få vänta i månader för att få komma till det stället där de åter igen rycker på axlarna. Känslan av att det inte finns något att göra, känslan att vara oviktig, känslan att känna sig värdelös på så många sätt genom att inte klara det normala för åldern klarar av. 
    Biverkningarna som kommer till av smärtan i mina fall viktuppgång, trasigt knä (som opererades men aldrig blev bra) depressioner, med mera......

Välkommen hit. 

• Svar på tråden ¨¨Tråden för oss med diskbråck¨¨
  • Benni
    Smultronhjärtat skrev 2011-04-18 10:31:23 följande:
    Benni: Tack för tipsen, ja en utbuktning går att arbeta bort så det inte blir db. Har du fått diagnosen en ryggdegenerativ sjukdom? Eller, den har jag fått nu efter 4 db. Det är därför man får utbuktningar av diskarna.
    Har du fortfarande kontakt med ortopeden? Eller hur fungerar det där?
    Nej jag har inte fått diagnosen, dock så misstänker dem det.
    Min ortoped är ju som sagt på Spine Center, första gången jag gick dit, trots förtur (inte dubbel dock) tog det 1 år... Så jag försöker att ha närmare kontakt med andra personer, som t.ex sjukgymnast på Spine, har även möjlighet, och gjort det, att ringa min gamla sjukgymnast på Bosön. Så jag är haft tur och fått den hjälp man ska få! Som sagt att träffa ortopeden tar tid och det är inget som jag "orkar" vänta på om det inte är kris.
    Sammanlagt så är det 4st sjukgymnaster, 2st ortopeder och 3 husläkare som jag kan vända mig till och alla är "insatta" i min rygg. Så som sagt, jag har tur, enligt mig själv iaf. Har fått väldigt mycket hjälp av min mamma som sammanlagt har 3 DB i halsryggen och 2 i ländryggen.

Dock så känner jag själv att stödet man får från familj, vänner och "samhället" inte räcker.
    Låter kanske lite konstigt, men detta är en kamp som jag anser man måste vinna själv, ja man kan få hjälp med alla vardagssysslor och liknande, men det finns ingen som kan hjälpa dig att hantera smärtan etc. lika bra som en själv, ja man kan få stödet och styrkan från diverse forum (tycker det är enomrt bra!!) men i slut ändan sitter man där själv.

Till Pindile vill jag bara säga, lycka till och jag hoppas verkligen att du blir bättre snart!
    Kom ihåg att jobba mycket med de "inre" musklerna som Smultronhjärtat säger, det kommer bli bättre!
  • Belle of St Mark

Jag har lidit av diskbråck i 15-20 år. Men sista 3 åren har jag varit riktigt hyfsad och t o m börjat tävlingsspela i tennis igen. Förklarar förbättringen med 1) cyklar till jobbet ca 10 km varje dag 2) går på yoga 1-2 ggr/veckan 3) stressar mindre 4) går på coregympa en gång i veckan. Jag rör mig så mycket jag bara kan. I början när jag gick på yoga gjorde många positioner väldigt ont men inte längre. För mig har rörelse varit den absolua nyckeln, plus mindre stress=lägre vardagstempo.

• Smultronhjärtat
    Benni skrev 2011-04-18 16:53:43 följande:
    Nej jag har inte fått diagnosen, dock så misstänker dem det.
    Min ortoped är ju som sagt på Spine Center, första gången jag gick dit, trots förtur (inte dubbel dock) tog det 1 år... Så jag försöker att ha närmare kontakt med andra personer, som t.ex sjukgymnast på Spine, har även möjlighet, och gjort det, att ringa min gamla sjukgymnast på Bosön. Så jag är haft tur och fått den hjälp man ska få! Som sagt att träffa ortopeden tar tid och det är inget som jag "orkar" vänta på om det inte är kris.
    Sammanlagt så är det 4st sjukgymnaster, 2st ortopeder och 3 husläkare som jag kan vända mig till och alla är "insatta" i min rygg. Så som sagt, jag har tur, enligt mig själv iaf. Har fått väldigt mycket hjälp av min mamma som sammanlagt har 3 DB i halsryggen och 2 i ländryggen.

Dock så känner jag själv att stödet man får från familj, vänner och "samhället" inte räcker.
    Låter kanske lite konstigt, men detta är en kamp som jag anser man måste vinna själv, ja man kan få hjälp med alla vardagssysslor och liknande, men det finns ingen som kan hjälpa dig att hantera smärtan etc. lika bra som en själv, ja man kan få stödet och styrkan från diverse forum (tycker det är enomrt bra!!) men i slut ändan sitter man där själv.

Till Pindile vill jag bara säga, lycka till och jag hoppas verkligen att du blir bättre snart!
    Kom ihåg att jobba mycket med de "inre" musklerna som Smultronhjärtat säger, det kommer bli bättre!
    Du har verkligen tur vilken otrolig backup du har. Själv får man slåss för en återbesökstid.  Det är inte mycket till återuppföljning alls. Jag ska till en sjukgymnast som är inriktad på ryggar den 28e april. Sen har jag min sjukgymnast på VC men thats it.
    Sen är det upp till mig hur bra jag vill /kan bli. Jag hoppas verkligen att jag ska bli bättre.
    Jag ska kolla in övningarna när det börjar bli dags för mig att börja styrketräna.
    Jag tror det handlar om mycket muskler  som gäller. Att alltid hålla sig i fysisk form.
    Belle of St Mark skrev 2011-04-18 16:59:51 följande:
    Jag har lidit av diskbråck i 15-20 år. Men sista 3 åren har jag varit riktigt hyfsad och t o m börjat tävlingsspela i tennis igen. Förklarar förbättringen med 1) cyklar till jobbet ca 10 km varje dag 2) går på yoga 1-2 ggr/veckan 3) stressar mindre 4) går på coregympa en gång i veckan. Jag rör mig så mycket jag bara kan. I början när jag gick på yoga gjorde många positioner väldigt ont men inte längre. För mig har rörelse varit den absolua nyckeln, plus mindre stress=lägre vardagstempo.
    Hej Belle of st Mark.
    Otroligt att du kan börja tävlingspela tennis igen. Bra jobbat. Har du opererat diskbråcket? Hur många nivåer har du?
    Jag har fått tipset att börja med Yoga/ qigong/thaichi 3-6 månaderr efter min andra operation. Vilken sorts Yoga gör du? Vilka symtom hade du från början ?
    hur är det nu?

Själv längtar jag till den 20e då ska jag till vårdcentralen och gå på sjukgymnastik. De vill även att jag ska gå ett "lär känna din nya kropp program. Vilket jag kommer göra. Den 28e ska jag till ortopedens rygg avdelnings sjukgymnaster för att se vad de kan hjälpa mig. Jag vill bli bättre så bra det går.

Nu har det gått tre veckor efter min andra operation.
    Jag har fått tillbaka lite känsel i höger häl men inte restrerande foten. Jag har hel känsel  i vänstra benet.
    Jag har inte längre ont mellan skulderbladen. Men det bränner och värker i svanken.
    Mina sårskorpor håller på att trilla av ärr nr 2. Jag är mycket piggare  i huvudet och har inte längre lika ont även om jag har ont så är det inte på samma sätt längre.
    Jag har dock börjat få lite kramp känsla i ryggen, någon som vet hur man blir av med det?
    olssonskrypin.blogspot.com , skriver om diskbråck, livet och allt emellan
  • pindile

Ni som opererat er för diskbråck:
    försvann era bensmärtor direkt efter op? kom dom tillbaka?
    Har ni haft kramp i ben/fot, före ocj eller efter op?

Jag gjorde ju en op för 1 1/2 veck sedan. De första dagarna hade jag ingen bensmärta alls, den försvann genast med op. Men nu har det smugit sig tillbaka igen, mera dag för dag....
    Nu börjar det kännas som dagarna innan det blev som värst igen...
    Jag har kramp under fötterna och nu i vaden också.
    Kan inte göra sjukgymnastiken alls som jag fått lära mig för benet krampar så fort jag lyfter upp vaden......

pust.....jag är så rädd nu att jag fått skador som inte kommer att kunna läka....:(

• Smultronhjärtat

Vid första operationen fick jag väldigt ont i höften på vänster sida i 3 dagar sen försvann smärtan i det benet. Men inte i mitt högra ben. I högerbenet fick jag mer kramp i tåna som gick upp i hela benet och gjorde skitont. Nervsmärtan försvan inte utan jag var i en dimma konstant av värk.
    Vid andra operationen fick jag jätteont i höften på höger sida och sen försvan smärtan i det benet. Åtminstone nervsmärtan. Ibland kan jag få kramp och ischiastjongar fortfarande på högersida kroppen när jag har anstränkt mig för mycket. Och nervsmärtan som påverkar huvudet är borta. Även om jag inte orkar lika mycket och den kommer tillbaka om jag anstränger mig för mycket så är det betydligt mycket bättre.

Men jag har fortfarande ingen känsel i min högra fot och i rumpan. Jag kan få en brännande och smärtsam känsla i ryggen/höfterna.

Ring ortopedmottagningen och om de inte hjälper dig, ring avdelningssk som hade hand om dig på ortopedakutavdelningen.

Kram och glad påsk

• Mamma20022005

Hejsan!

Jag hittade hit. Jag har 3 st diskbråck, fick jag veta för 4 år sedan. Men har haft besvär sen 17 års ålder, är 32 år nu. Men har aldrig fått någon hjälp från vc. För 4 år sen fick jag så ont att jag inte kunde gå så jag gick
    till företagshälsovården och där fick jag snabb hjälp.
    Jag har tränat varje dag och det har varit hyffsat. Ont varje dag har jag ju haft ändå, ont ner i benet och benet och foten har domnat bort.

Min rygg brukar "krascha" några ggr per år. Alltså jag blir helt sne och kan inte gå. I nov 10 blev det så illa så mannen fick komma hem och klä på mig. Jag fick låna kryckor av vc för och kunna ta mig till toa iaf. Men kunde knappt ta mig upp ur sängen. Usch...
    Jag fick en ny MR tid men fick då veta 2 dagar före att jag är gravid.
    Jag har 2 barn och vid bägge graviditeterna har ryggproblemen blivit bra. Likaså nu, lite ont har jag allt.
    Men inte sån värk som jag har varje dag annars.

Nu till min fråga är det någon som fött barn med diskbråck? Jag gjorde ju det med mina 2 barn men då hade jag ju inte på papper att jag har diskbråck. Nu ska jag få träffa läkare om 2 veckor och diskutera mina diskbråck och förlossningen. Funderar på snitt.

Stolt mamma till älsklingarna Simon & Tyra!
  • Smultronhjärtat

Det är nog bra att både prata med ortoped och med förlossningsläkare. En del säger att det är bättre för ryggraden att föda vanligt. ( men fråga mig inte vad jag har hört det någonstans för det kommer jag inte ihåg)
    Jag har aldrig fött barn så jag ska inte uttala mig. Men du får gärna säga vad de sa på förlossningen så jag får veta.

Skönt att du har mindre ont nu. Du får helt enkelt göra MR efter du har fått bebisen.
    Det kan ju vara hormonerna som gör att du stänger av db smärtan. ta kontakt med ortopedens sjukgymnaster så du får experthjälp under din graviditet.
    Vårdcentraler brukar inte ha så stor koll när det kommer till db.

Vad jobbigt att ryggen krashar för dig. Hur känns det när den krachar?

• Mamma20022005
    Smultronhjärtat skrev 2011-05-04 11:37:54 följande:
    Det är nog bra att både prata med ortoped och med förlossningsläkare. En del säger att det är bättre för ryggraden att föda vanligt. ( men fråga mig inte vad jag har hört det någonstans för det kommer jag inte ihåg)
    Jag har aldrig fött barn så jag ska inte uttala mig. Men du får gärna säga vad de sa på förlossningen så jag får veta.

Skönt att du har mindre ont nu. Du får helt enkelt göra MR efter du har fått bebisen.
    Det kan ju vara hormonerna som gör att du stänger av db smärtan. ta kontakt med ortopedens sjukgymnaster så du får experthjälp under din graviditet.
    Vårdcentraler brukar inte ha så stor koll när det kommer till db.

Vad jobbigt att ryggen krashar för dig. Hur känns det när den krachar?
    Kan det ha något med att de magmusklerna och göra? Men de skär ju inte genom dem vid ett snitt.
    Jag tror ju inte mvc läkaren kommer veta så mycket men hon kan väl remittera mig vidare.

Jag födde mina 2 barn med diskbråcken och hade så himla ont vid diskbråcken så ingen bedövning hjälpte mot det. Det var hemskt. Nu vet jag ju inte hur ryggen kan bli efter en förlossning till. Tänk om jag får ett till db.
    Min värk brukar komma tillbaka med dunder och brak vid förlossningarna och sen när bebisen är ca 4-5 mån, beroende på hur stor bebisen är då. Man lyfter ju mkt och så.

Jag menar när den "kraschar" så blir jag alldeles sne, magen har jag typ på sidan. Och jag har så ont så jag inte kommer upp ur sängen ens, det hugger och hugger hela tiden och jag kan inte röra mig. Sist jag blev såhär var i nov 10, mannen fick då komma hem från jobbet och hjälpa mig och klä på mig och hjälpa mig in på toa.
    Stolt mamma till älsklingarna Simon & Tyra!
  • pindile

var och träffade en läkare idag på ortopeden.
    Han misstänkte att jag fått ett nytt bråck på samma ställe. Pga att jag får mer och mer ont i benet och även ryggen har börjat värka igen nu. Har ont när dom undersöker(lyfter benet uppåt) och så så han trodde att det kunde vara det.
    Jag ska få en MR tid så fort som möjligt, nästa vecka förmodligen, för svaret ska vara klart till 25:e maj när jag ska in på nästa läkarbesök.

Pust och stön!!!
    jag som bara vill bli bra nu efter op och allt!!!!

tydligen är det 1 av 6 som får tillbaka bråcket efter en op , på samma ställe som innan

• Smultronhjärtat
    Mamma20022005 skrev 2011-05-04 17:19:13 följande:
    Kan det ha något med att de magmusklerna och göra? Men de skär ju inte genom dem vid ett snitt.
    Jag tror ju inte mvc läkaren kommer veta så mycket men hon kan väl remittera mig vidare.

Jag födde mina 2 barn med diskbråcken och hade så himla ont vid diskbråcken så ingen bedövning hjälpte mot det. Det var hemskt. Nu vet jag ju inte hur ryggen kan bli efter en förlossning till. Tänk om jag får ett till db.
    Min värk brukar komma tillbaka med dunder och brak vid förlossningarna och sen när bebisen är ca 4-5 mån, beroende på hur stor bebisen är då. Man lyfter ju mkt och så.

Jag menar när den "kraschar" så blir jag alldeles sne, magen har jag typ på sidan. Och jag har så ont så jag inte kommer upp ur sängen ens, det hugger och hugger hela tiden och jag kan inte röra mig. Sist jag blev såhär var i nov 10, mannen fick då komma hem från jobbet och hjälpa mig och klä på mig och hjälpa mig in på toa.
    Jobbigt att bli aldeles sne. Du bör kolla upp det noga så det inte blir värre. Går du hos sjukgymnast och så?
    pindile skrev 2011-05-04 17:46:51 följande:
    var och träffade en läkare idag på ortopeden.
    Han misstänkte att jag fått ett nytt bråck på samma ställe. Pga att jag får mer och mer ont i benet och även ryggen har börjat värka igen nu. Har ont när dom undersöker(lyfter benet uppåt) och så så han trodde att det kunde vara det.
    Jag ska få en MR tid så fort som möjligt, nästa vecka förmodligen, för svaret ska vara klart till 25:e maj när jag ska in på nästa läkarbesök.

Pust och stön!!!
    jag som bara vill bli bra nu efter op och allt!!!!

tydligen är det 1 av 6 som får tillbaka bråcket efter en op , på samma ställe som innan
    Ja jag har fått tillbaka halva mitt första opererade diskbråck. Ta det lugnt och Andas, ta det verkligen försiktigt och spänn magen i allt. Jag vet att det är jättejobbigt.

Jag hoppas nästa MR går bra. Hur är det nu sen du skrev sist?

Själv har jag fått komma till ortopedens egna sjukgymnaster. Vilken skillnad även om min på vårdcentralen är toppen så kan hon verkligen sina grejor. jag har fått börja på ryggvattengympa två gånger i veckan.

Men jag har fått problem med bröstryggen nu. Den nya sjukgymnasten sa att ofta när man har opererat diskbråck får man ont i bröstryggen efteråt. Thank you very much. Suck och stön...
Svar på tråden ¨¨Tråden för oss med diskbråck¨¨