• Milkev

¨¨Tråden för oss med diskbråck¨¨

Jag saknade en ordentlig tråd för oss med diskbråck, den jag hittade var flera månader gammal och saknade skribenter.
    Jag känenr att det är stort det här med diskbråck, många frågor som saknar svar alla gånger.
    Så välkommen in hit, här kan vi diskutera behandlingar, vardagslivet, motgångar och framgångar...ja allt som rör oss med diskbråck.

Det här är jag:

Kvinna i 30 årsåldern, har två barn. Levt med mina diskbråck i (troligtvis) 13 år. Jag har diskbråck mellan L3, L4, L5 alltså 3 bråck. Dessa uppstod troligtvis genom en olycka jag var med om i yngre dagar. Varför jag skriver troligtvis på allting är för att ingen kan veta helt hundra, jag har slagits i många år och bollats mellan läkare sjukgymnaster och gått på tok för många mediciner. Jag har testat att gå in i väggen och ingen tog min smärta på allvar, tills jag en vacker dag då jag kom till min nuvarande läkare som Äntligen fick upp ögonen för mig och tog allt jag sa på allvar, så efter (då) 12 år med grym smärta så fick jag en magnet röntgen som visade 3 otäcka diskbråck. Jag fick en remiss till ortopeden som bestämde sig med en gång att detta ej skulle åtgärdas då jag ej har benstrålningar eller urinproblem. Jag skrek rakt ut vilket resulterade i en second opinion i en annan kommun. Där man också kände att det ej skulle opereras pga av risken att göra det värre... Så nu sitter jag där jag sitter och klurar på nästa steg. Det jag har kollat upp är smärtrehab och sjukgymnastik på hästryggen, men vet ej om det kan gå igenom där jag bor.
    Vardagen är aldrig enkel med diskbråck, bara en sån basal sak som att torka sig när man varit på toaletten är ibland en utmaning. Många rekommenderar promenader, och fortsatt sjukgymnastik. Något som för min del bara gjort allt värre genom åren.
    En sak som slog mig är hur pass passiva läkarna är där jag bor, de rycker på axlarna skriver ut mer läkemedel och sedan är saken ur världen för deras del. Medans problemen inte på länga vägar har blivit lösta för patienten (läs: jag) Att få remisser hit och dit, genom att själv tjata, bli arg och uppgiven för att sedan få vänta i månader för att få komma till det stället där de åter igen rycker på axlarna. Känslan av att det inte finns något att göra, känslan att vara oviktig, känslan att känna sig värdelös på så många sätt genom att inte klara det normala för åldern klarar av. 
    Biverkningarna som kommer till av smärtan i mina fall viktuppgång, trasigt knä (som opererades men aldrig blev bra) depressioner, med mera......

Välkommen hit. 

• Svar på tråden ¨¨Tråden för oss med diskbråck¨¨
  • pindile
    Ja jag har fått tillbaka halva mitt första opererade diskbråck. Ta det lugnt och Andas, ta det verkligen försiktigt och spänn magen i allt. Jag vet att det är jättejobbigt.

Jag hoppas nästa MR går bra. Hur är det nu sen du skrev sist?

Själv har jag fått komma till ortopedens egna sjukgymnaster. Vilken skillnad även om min på vårdcentralen är toppen så kan hon verkligen sina grejor. jag har fått börja på ryggvattengympa två gånger i veckan.

Men jag har fått problem med bröstryggen nu. Den nya sjukgymnasten sa att ofta när man har opererat diskbråck får man ont i bröstryggen efteråt. Thank you very much. Suck och stön...
    Jag har fått en tid hos sjukgymnasten på fredag, får väl se hur mkt dom kan och vågar göra med tanke på hur läget är just nu. Jag kan inte göra benövningarna jag lärt mig, för dom förvärrar nervsmärtan avsevärt.
    Jag är så grymt trött nu på att bara ligga här hemma och inte kunna göra ngt. Är vanligen extremt aktiv, jobbar som en galning, städar, bakar, busar med barnen osv osv.....
    Jag hade tänkt att börja simma en ggn i veckan nu 4 veckor efter op. Men jag vågar inte göra ngt alls nu innan jag vet om bråcket äör tillbaka.
    Jag har ont i benet, och även i ryggen nu. Smärtan är inter lika illa som sista dagarna innan op när det var akut. Men den är såpass besvärlig att jag bara kan stå upp kortare stunder och sover dåligt pga att det känns som senan under foten är för kort, med det menar jag att det känns som den är nära till kramp hela tiden.
    Jag har även haft lit muskelryckningar i benet igen, det hade jag sista också, i början. Allt det där som jag känner igen skrämmer mig, jag vill inte mer.......vill bara få gå vidare nu och bli frisk....
    Vi har beställt resa 31 juli, jag är nu så rädd att jag inte blir bra tills dess.

Om det nu är ett nytt bråck så hoppas jag att det självläker och att jag slipper opereras igen, men hur troligt är det då?
    Vad ska man helst göra om det är ett nytt bråck egentligen? ska jag hålla mig stilla så mkt som möjligt eller är det bra att hålla igång?

Va jobbigt att du fått smärta i bröstryggen, hur känns det? hoppas det går över snart, du behöver ju verlkigen inget mer sånt nu.......hur är det för dig annars nu? orkar du mer? sitta? stå? gå?
  • Mamma20022005
    Smultronhjärtat skrev 2011-05-07 21:37:14 följande:
    Jobbigt att bli aldeles sne. Du bör kolla upp det noga så det inte blir värre. Går du hos sjukgymnast och så?
    pindile skrev 2011-05-04 17:46:51 följande:
    var och träffade en läkare idag på ortopeden.
    Han misstänkte att jag fått ett nytt bråck på samma ställe. Pga att jag får mer och mer ont i benet och även ryggen har börjat värka igen nu. Har ont när dom undersöker(lyfter benet uppåt) och så så han trodde att det kunde vara det.
    Jag ska få en MR tid så fort som möjligt, nästa vecka förmodligen, för svaret ska vara klart till 25:e maj när jag ska in på nästa läkarbesök.

Pust och stön!!!
    jag som bara vill bli bra nu efter op och allt!!!!

tydligen är det 1 av 6 som får tillbaka bråcket efter en op , på samma ställe som innan
    Ja jag har fått tillbaka halva mitt första opererade diskbråck. Ta det lugnt och Andas, ta det verkligen försiktigt och spänn magen i allt. Jag vet att det är jättejobbigt.

Jag hoppas nästa MR går bra. Hur är det nu sen du skrev sist?

Själv har jag fått komma till ortopedens egna sjukgymnaster. Vilken skillnad även om min på vårdcentralen är toppen så kan hon verkligen sina grejor. jag har fått börja på ryggvattengympa två gånger i veckan.

Men jag har fått problem med bröstryggen nu. Den nya sjukgymnasten sa att ofta när man har opererat diskbråck får man ont i bröstryggen efteråt. Thank you very much. Suck och stön...
    Inte nu när jag är gravid. Annars tränar jag varje dag med ett program jag har fått av sjukgymast. Det funkade bra i 3 år. Sen blev jag sådär dålig igen. Har ju haft ont ner i benet och foten varje dag ändå och i ryggen då.
    Skulle iväg och göra MR igen och det var tal om op. Men fick veta att jag var gravid då.
    Får ta tag i det efter graviditeten.
    Stolt mamma till älsklingarna Simon & Tyra!
  • Muminski

Hej,
    Jag opererades för 3 diskbråck i februari 2009. Allt har gått jättebra och jag blev snabbt återställd. OP fick jag då en disk gick sönder...min historia liknar många av de jag läst..valsat i vården och varit så sned i ryggen inte fått adekvat hjälp. Mina symptom var inte klassiska DB besvär så det togs inte på allvar. Jag är så otroligt glad över att jag blev opererad.

Dock har jag alltid problem med ryggen, måste tänka på hur jag använder kroppen, får jättelätt ryggskott och blir sned ibland. Misstänker att det kommit tillbaka nåt rackartyg då jag har liknande benstrålningar och ont i höften. Någonstans läste jag att många kvinnor med diskbråck får detta pga delade magmuskler och att det kan åtgärdas via bukplastik. Men hey..säg att det inte är en våt dröm bara! Isåfall går jag och bokar en tid direkt, kosta vad det kosta vill! Tungan ute

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • pindile

Åh.....skit!
    är så trött nu på allt det här!!
    Min op var för snart 5 veckor sedan, har 3 veckor sjukskrivning kvar....
    jag mådde ju bättre ett par dagar för nån vecka sedan, men nu går det utför igen...
    Har fått komma igång med mer sjukgymnastik, men märker att den nog gör mer skada än nytta......
    Jag har ont i hela benet, höfterna värker och jag har t.o.m börjat halta igen.......
    sover knappt alls på nätterna och vanliga värktabletter hjälper inte ett dugg

ska på en ny MR imorgon så får jag veta den 25:e vad den visar........

• pindile

Jaha......då fick jag ett brev idag om att mitt återbesök har blivit framflyttat en vecka. Nu ska jag inte dit föränn den 31:e maj. Och ska nu träffa överläkare som var med och opererade mig och inte den underläkaren som utförde själva ingreppet (hans första mikroop föressten) och som hade hand om mig på akuten.
    Pust, jag vill ju så gärna veta vad röntgen visade.....:(

Hur ska jag tänka nu då?
    Visde inte röntgen något alls så dom tyckte jag kunde komma en vecka senare?
    Betyder det att något var fel, eftersom jag nu får träffa överläkaren istället?
    Eller är det bara nåt som kommit ivägen för det första besöket och att dom bara behövde byta tid?
    Har dock aldrig varit med om att man ändrar ett återbesök bara så där.......

Vad tror ni? 
    Pratade med sjukgymnasten igår och jag ska sluta med makenzie övningarna , det verkar ju som att dom bara förvärrar mina nervsmärtor i benet.......
    Har ni blivit hjälpta av makenzie?

hoppas nån e inne o läser ibland, verkar som ttråden dött lite.........vill byta tankar lite.....

• Once upon a time

Använder en makenzieövning där jag ligger på rygg och har en rulle under bröstryggen. Mår bättre i bröstryggen av den övningen men sämre i ländryggen. Har hört att samma övning ska gå att göra när man lägger upp benen på en stol och tänker gå över till det. Då jag har svankat alldeles för mycket under min graviditet ska jag absolut inte göra övningarna där man svankar mycket. Hade tur att jag köpte en bok om makenzieövningarna innan jag testade och där stod det att det är vanligt att man har svankat för mycket som gravid och då inte ska göra de traditionella övningarna. Bara en tanke, vet inte om det stämmer för dig.

• Smultronhjärtat
    Muminski skrev 2011-05-11 14:41:07 följande:

Hej,
    Jag opererades för 3 diskbråck i februari 2009. Allt har gått jättebra och jag blev snabbt återställd. OP fick jag då en disk gick sönder...min historia liknar många av de jag läst..valsat i vården och varit så sned i ryggen inte fått adekvat hjälp. Mina symptom var inte klassiska DB besvär så det togs inte på allvar. Jag är så otroligt glad över att jag blev opererad.

Dock har jag alltid problem med ryggen, måste tänka på hur jag använder kroppen, får jättelätt ryggskott och blir sned ibland. Misstänker att det kommit tillbaka nåt rackartyg då jag har liknande benstrålningar och ont i höften. Någonstans läste jag att många kvinnor med diskbråck får detta pga delade magmuskler och att det kan åtgärdas via bukplastik. Men hey..säg att det inte är en våt dröm bara! Isåfall går jag och bokar en tid direkt, kosta vad det kosta vill! Tungan ute

Hej Kaiza! Mina symtom var inte heller klassiska db från början. Det beror på att db går rakt bakåt in i ryggraden har min ortoped talat om för mig.
    Du är det sant då kommer jag också boka tid så fort som möjligt=)

Gör du daglig sjukgymanstik som oss andra?
    Tog du bort alla db vid din operation?
    pindile skrev 2011-05-20 12:41:27 följande:
    Jaha......då fick jag ett brev idag om att mitt återbesök har blivit framflyttat en vecka. Nu ska jag inte dit föränn den 31:e maj. Och ska nu träffa överläkare som var med och opererade mig och inte den underläkaren som utförde själva ingreppet (hans första mikroop föressten) och som hade hand om mig på akuten.

Hur ska jag tänka nu då?
    Eller är det bara nåt som kommit ivägen för det första besöket och att dom bara behövde byta tid?

Vad tror ni? 
    Pratade med sjukgymnasten igår och jag ska sluta med makenzie övningarna , det verkar ju som att dom bara förvärrar mina nervsmärtor i benet.......

hoppas nån e inne o läser ibland, verkar som ttråden dött lite.........vill byta tankar lite.....
    Jag tycker inte du ska tänka alls utan bara ta en dag i taget. Du kan ju ringa och fråga vad röntgen visade.
    om jag fick spekulera fritt skulle jag vara mer orolig om det var huvudoperatören som skulle prata med mig eftersom de bokade om till en ny tid. Men det är jag och jag oroar mig för allt.
    Jag har inte varit med om att de ändrar återbesöket så där heller.

Jag har aldrig gjort makenzie alls. Jag spänner mest magmuskler och tränar det sjukgymnastikprogram som de har gett mig. Vad är makenziövningar för något`?

Tråden har inte dött, jag har bara haft fullt upp med sjukgymnastik. Jag har fått börja med ryggvattengympa nu på terapibadet på sjukhuset två dagar i veckan. Fullt upp pjuh!
    Once upon a time skrev 2011-05-20 13:21:13 följande:

Använder en makenzieövning där jag ligger på rygg och har en rulle under bröstryggen. Mår bättre i bröstryggen av den övningen men sämre i ländryggen. Har hört att samma övning ska gå att göra när man lägger upp benen på en stol och tänker gå över till det. Då jag har svankat alldeles för mycket under min graviditet ska jag absolut inte göra övningarna där man svankar mycket. Hade tur att jag köpte en bok om makenzieövningarna innan jag testade och där stod det att det är vanligt att man har svankat för mycket som gravid och då inte ska göra de traditionella övningarna. Bara en tanke, vet inte om det stämmer för dig.

Vad är Makensie övningarna?

Jag har blivit sjukskriven till i höst och går på full rehab nu med ryggvattengympa två dar i veckan och lite utökat program när det kommer till träningen.

Men jag har fått ont i alla leder och i bröstryggen nu med. Det känns inte så kul när man redan har ont i ryggen i övrigt. Jag försöker träna så mycket det går.
    Fast det gör ont och är jobbigt.

Jag har varit på det första rehabmötet med fk och arbg nu. Det kändes som fk gick på läkarna och sjukgymnastens råd och det är ju bra.

Hur går det för er andra?
  • Once upon a time

Oj, jag stavade visst fel McKenziemetoden heter det. En länk: http://www.mckenzie.se/patient/

Jag är inte säker på att man kan använda denna metod om man har diskbråck. Viktigt att bli undersökt innan man gör detta själv hemma. Många gånger ett bra sätt att få ordning på buktande diskar däremot.

Det som är så bra är att man faktiskt kan göra detta själv varje dag för att bli frisk eller bättre snabbare. Men som sagt viktigt med undersökning innan tror jag.

McKenziemetoden
  • pindile
    Smultronhjärtat skrev 2011-05-23 12:21:44 följande:
    pindile skrev 2011-05-20 12:41:27 följande:

Hur ska jag tänka nu då?

Vad tror ni?

Jag tycker inte du ska tänka alls utan bara ta en dag i taget. Du kan ju ringa och fråga vad röntgen visade.
    om jag fick spekulera fritt skulle jag vara mer orolig om det var huvudoperatören som skulle prata med mig eftersom de bokade om till en ny tid. Men det är jag och jag oroar mig för allt.
    Jag har inte varit med om att de ändrar återbesöket så där heller.

Jag har aldrig gjort makenzie alls. Jag spänner mest magmuskler och tränar det sjukgymnastikprogram som de har gett mig. Vad är makenziövningar för något`?

Tråden har inte dött, jag har bara haft fullt upp med sjukgymnastik. Jag har fått börja med ryggvattengympa nu på terapibadet på sjukhuset två dagar i veckan. Fullt upp pjuh!Vad är Makensie övningarna?

Jag har blivit sjukskriven till i höst och går på full rehab nu med ryggvattengympa två dar i veckan och lite utökat program när det kommer till träningen.

Men jag har fått ont i alla leder och i bröstryggen nu med. Det känns inte så kul när man redan har ont i ryggen i övrigt. Jag försöker träna så mycket det går.
    Fast det gör ont och är jobbigt.

Jag har varit på det första rehabmötet med fk och arbg nu. Det kändes som fk gick på läkarna och sjukgymnastens råd och det är ju bra.

Hur går det för er andra?

Hej:)

Jag oroar mig också för allt, är helt paranoid ju.....haha men kan man bli annat efter vad man gått igenom??!! Jag tänker ju på att överläkaren som var med var ju den ytterst ansvariga för själva ingreppet , han som opererade mig var nybörjare och det var hans första mikrooperation. Därför oroar jag mig för att det finns någon orsak till varför jag ska behöva träffa just överläkaren istället......

Känner mig lite bättre i benet sen ett par dagar igen, men det har ju kommit och gått hela tiden.

Däremot är jag sämre i ryggen och höften nu och det är ju inte särskilt roligt...Vi har haft fullt upp här hemma det sista och jag har haft massor att göra. Har målare som målar om huset, hade kalas för lille pojken igår...osv osv....Det tär på krafterna, men jag orkar inte vara sängbunden mer nu.....vill börja leva igen....

Får väldigt ont i ryggen när jag är uppe för mkt och står/går för länge...men det funkar ju betydligt längre stunder nu än det gjort hittills efter op. Det har gått 6 veckor nu så enligt många ska man ju nu vara "återställd" och vid mindre tunga jobb vara tillbaka på arbetet. Jag skulle absolut inte kunna börja jobba än, det skulle ryggen aldrig tåla.

Makenzie är en övning som ska enligt sjukgymnasten kunna utföra mirakel på diskbråck. Man ligger på gagen och lyfter huvudet och övre delen av torson uppåt. på det sättet trycker man tydligen in disken där den ska vara. Detta gör i de flesta fall att man får en jättebra smärtlindring mot bråcket och i längden kan det hjäälpa till o läka bråcket också. Så fick jag det förklarat för mig iaf. Men det funkade inte alls på mig, vet ite varför....

Jag gör mina andra övningar även om jag känner obehag och bensmärtan blir ngt värre. Enligt sjukgymnasten är det inget farligt utan jag behöver sträcka ut nerven som varit klämd (eller är klämd) och ifall det är en blödning i ryggen är det viktigt att sträcka ut och röra sig så att inte blodet koagulerar och skapar ärrbildning som inte går bort sen......

Åh va jobbigt för dig att du fått nya besvär nu, som om du inte haft nog liksom??!! Jag har haft mkt besvär med mina händer länge, dom domnar, värker och blir blå vid kyla och ansträngning....konstigt nog så försvann alla dessa problem efter op, men nu är det lite domnngar igen......vet inte om nerverna så långt ner i ryggen kan påverka så långt bort i kroppen, men det verkar ju kunna hänga ihop på ngt sätt....

Hur är det med dig annars, orkar du gå längre nu / stå /sitta? Vad säger läkarna om framtiden, när ska du börja jobba är det tänkt?

kram på dig

• Smultronhjärtat
    Once upon a time skrev 2011-05-23 12:48:08 följande:
    Oj, jag stavade visst fel McKenziemetoden heter det. En länk: www.mckenzie.se/patient/

Jag är inte säker på att man kan använda denna metod om man har diskbråck. Viktigt att bli undersökt innan man gör detta själv hemma. Många gånger ett bra sätt att få ordning på buktande diskar däremot.

Det som är så bra är att man faktiskt kan göra detta själv varje dag för att bli frisk eller bättre snabbare. Men som sagt viktigt med undersökning innan tror jag.
    Hm det kanske man ska prata med ortopedens sjukgymnast om. Jag är villig att pröva allt som gör mig bättre.
    Hur länge har du hållt på med det?
    pindile skrev 2011-05-23 13:56:39 följande:

Hej:)

Jag oroar mig också för allt, är helt paranoid ju.....haha men kan man bli annat efter vad man gått igenom??!! Jag tänker ju på att överläkaren som var med var ju den ytterst ansvariga för själva ingreppet , han som opererade mig var nybörjare och det var hans första mikrooperation. Därför oroar jag mig för att det finns någon orsak till varför jag ska behöva träffa just överläkaren istället......

Känner mig lite bättre i benet sen ett par dagar igen, men det har ju kommit och gått hela tiden.

Däremot är jag sämre i ryggen och höften nu och det är ju inte särskilt roligt...Vi har haft fullt upp här hemma det sista och jag har haft massor att göra. Har målare som målar om huset, hade kalas för lille pojken igår...osv osv....Det tär på krafterna, men jag orkar inte vara sängbunden mer nu.....vill börja leva igen....

Får väldigt ont i ryggen när jag är uppe för mkt och står/går för länge...men det funkar ju betydligt längre stunder nu än det gjort hittills efter op. Det har gått 6 veckor nu så enligt många ska man ju nu vara "återställd" och vid mindre tunga jobb vara tillbaka på arbetet. Jag skulle absolut inte kunna börja jobba än, det skulle ryggen aldrig tåla.

Makenzie är en övning som ska enligt sjukgymnasten kunna utföra mirakel på diskbråck. Man ligger på gagen och lyfter huvudet och övre delen av torson uppåt. på det sättet trycker man tydligen in disken där den ska vara. Detta gör i de flesta fall att man får en jättebra smärtlindring mot bråcket och i längden kan det hjäälpa till o läka bråcket också. Så fick jag det förklarat för mig iaf. Men det funkade inte alls på mig, vet ite varför....

Jag gör mina andra övningar även om jag känner obehag och bensmärtan blir ngt värre. Enligt sjukgymnasten är det inget farligt utan jag behöver sträcka ut nerven som varit klämd (eller är klämd) och ifall det är en blödning i ryggen är det viktigt att sträcka ut och röra sig så att inte blodet koagulerar och skapar ärrbildning som inte går bort sen......

Åh va jobbigt för dig att du fått nya besvär nu, som om du inte haft nog liksom??!! Jag har haft mkt besvär med mina händer länge, dom domnar, värker och blir blå vid kyla och ansträngning....konstigt nog så försvann alla dessa problem efter op, men nu är det lite domnngar igen......vet inte om nerverna så långt ner i ryggen kan påverka så långt bort i kroppen, men det verkar ju kunna hänga ihop på ngt sätt....

Hur är det med dig annars, orkar du gå längre nu / stå /sitta? Vad säger läkarna om framtiden, när ska du börja jobba är det tänkt?

kram på dig

Jag ska hålla tummarna för dig med ditt läkarbesök. Jag behöver också göra nervtöjning men det är läskigt när foten försvinner på det viset.

Jag orkar mer och mer men jag har blivit sjukskriven till slutet av sommaren för att jag har ett tungt jobb och min rygg har två operationer att läka ifrån och det gör att det tar extra lång tid. Jag ligger rätt mycket på dagarna. Men jag spelar spel och läser böcker i liggande ställning. Har fått tv på sovrummet av maken och laptopen går att ha i sängen så jag roar mig på det viset.

Läkarna säger inte så mycket om framtiden för jag har inte fått träffa en läkare från ortopeden än och de på vårdcentralen litar jag inte ett dugg på.

Jag trodde jag skulle vara betydligt bättre än vad jag är idag. Jag trodde jag skulle kunna börja jobba men nu har jag himla ont igen. Det är typiskt. Men jag försöker göra så mycket sjukgymnastik som det bara går.

Hur går det för dig? Hur länge är du sjukskriven?

Jag förstår mig inte på läkare som säger att man kan vara återställd efter 8a veckor det är som att bli skrattad rakt i ansiktet när man inte blir det.

Kram på dig och krya krya krya på dig
    olssonskrypin.blogspot.com , skriver om diskbråck, livet och allt emellan
Svar på tråden ¨¨Tråden för oss med diskbråck¨¨