• Milkev

¨¨Tråden för oss med diskbråck¨¨

Jag saknade en ordentlig tråd för oss med diskbråck, den jag hittade var flera månader gammal och saknade skribenter.
    Jag känenr att det är stort det här med diskbråck, många frågor som saknar svar alla gånger.
    Så välkommen in hit, här kan vi diskutera behandlingar, vardagslivet, motgångar och framgångar...ja allt som rör oss med diskbråck.

Det här är jag:

Kvinna i 30 årsåldern, har två barn. Levt med mina diskbråck i (troligtvis) 13 år. Jag har diskbråck mellan L3, L4, L5 alltså 3 bråck. Dessa uppstod troligtvis genom en olycka jag var med om i yngre dagar. Varför jag skriver troligtvis på allting är för att ingen kan veta helt hundra, jag har slagits i många år och bollats mellan läkare sjukgymnaster och gått på tok för många mediciner. Jag har testat att gå in i väggen och ingen tog min smärta på allvar, tills jag en vacker dag då jag kom till min nuvarande läkare som Äntligen fick upp ögonen för mig och tog allt jag sa på allvar, så efter (då) 12 år med grym smärta så fick jag en magnet röntgen som visade 3 otäcka diskbråck. Jag fick en remiss till ortopeden som bestämde sig med en gång att detta ej skulle åtgärdas då jag ej har benstrålningar eller urinproblem. Jag skrek rakt ut vilket resulterade i en second opinion i en annan kommun. Där man också kände att det ej skulle opereras pga av risken att göra det värre... Så nu sitter jag där jag sitter och klurar på nästa steg. Det jag har kollat upp är smärtrehab och sjukgymnastik på hästryggen, men vet ej om det kan gå igenom där jag bor.
    Vardagen är aldrig enkel med diskbråck, bara en sån basal sak som att torka sig när man varit på toaletten är ibland en utmaning. Många rekommenderar promenader, och fortsatt sjukgymnastik. Något som för min del bara gjort allt värre genom åren.
    En sak som slog mig är hur pass passiva läkarna är där jag bor, de rycker på axlarna skriver ut mer läkemedel och sedan är saken ur världen för deras del. Medans problemen inte på länga vägar har blivit lösta för patienten (läs: jag) Att få remisser hit och dit, genom att själv tjata, bli arg och uppgiven för att sedan få vänta i månader för att få komma till det stället där de åter igen rycker på axlarna. Känslan av att det inte finns något att göra, känslan att vara oviktig, känslan att känna sig värdelös på så många sätt genom att inte klara det normala för åldern klarar av. 
    Biverkningarna som kommer till av smärtan i mina fall viktuppgång, trasigt knä (som opererades men aldrig blev bra) depressioner, med mera......

Välkommen hit. 

• Svar på tråden ¨¨Tråden för oss med diskbråck¨¨
  • Muminski
    Smultronhjärtat skrev 2011-05-23 12:21:44 följande:
    Hej Kaiza! Mina symtom var inte heller klassiska db från början. Det beror på att db går rakt bakåt in i ryggraden har min ortoped talat om för mig.
    Du är det sant då kommer jag också boka tid så fort som möjligt=)

Gör du daglig sjukgymanstik som oss andra?
    Tog du bort alla db vid din operation?
    pindile skrev 2011-05-20 12:41:27 följande:
    Jaha......då fick jag ett brev idag om att mitt återbesök har blivit framflyttat en vecka. Nu ska jag inte dit föränn den 31:e maj. Och ska nu träffa överläkare som var med och opererade mig och inte den underläkaren som utförde själva ingreppet (hans första mikroop föressten) och som hade hand om mig på akuten.
    Pust, jag vill ju så gärna veta vad röntgen visade.....:(

Hur ska jag tänka nu då?
    Visde inte röntgen något alls så dom tyckte jag kunde komma en vecka senare?
    Betyder det att något var fel, eftersom jag nu får träffa överläkaren istället?
    Eller är det bara nåt som kommit ivägen för det första besöket och att dom bara behövde byta tid?
    Har dock aldrig varit med om att man ändrar ett återbesök bara så där.......

Vad tror ni?
    Pratade med sjukgymnasten igår och jag ska sluta med makenzie övningarna , det verkar ju som att dom bara förvärrar mina nervsmärtor i benet.......
    Har ni blivit hjälpta av makenzie?

hoppas nån e inne o läser ibland, verkar som ttråden dött lite.........vill byta tankar lite.....
    Jag tycker inte du ska tänka alls utan bara ta en dag i taget. Du kan ju ringa och fråga vad röntgen visade.
    om jag fick spekulera fritt skulle jag vara mer orolig om det var huvudoperatören som skulle prata med mig eftersom de bokade om till en ny tid. Men det är jag och jag oroar mig för allt.
    Jag har inte varit med om att de ändrar återbesöket så där heller.

Jag har aldrig gjort makenzie alls. Jag spänner mest magmuskler och tränar det sjukgymnastikprogram som de har gett mig. Vad är makenziövningar för något`?

Tråden har inte dött, jag har bara haft fullt upp med sjukgymnastik. Jag har fått börja med ryggvattengympa nu på terapibadet på sjukhuset två dagar i veckan. Fullt upp pjuh!Vad är Makensie övningarna?

Jag har blivit sjukskriven till i höst och går på full rehab nu med ryggvattengympa två dar i veckan och lite utökat program när det kommer till träningen.

Men jag har fått ont i alla leder och i bröstryggen nu med. Det känns inte så kul när man redan har ont i ryggen i övrigt. Jag försöker träna så mycket det går.
    Fast det gör ont och är jobbigt.

Jag har varit på det första rehabmötet med fk och arbg nu. Det kändes som fk gick på läkarna och sjukgymnastens råd och det är ju bra.

Hur går det för er andra?

Hej, Jag hade sk para-laterala diskbråck så därför var inte mina symptom "vanliga". Ja alla diskbråck togs bort. Jag tränar inte sjukgymnastik längre men måste träna för att inte få problem. Zumba funkar jättebra för att motverka stelhet och ryggont som jag ofta har. Jag får tänka mig för hur jag använder kroppen och det går hyfsat men helt bra blir det ju aldrig Jag hade en förhoppning om att magmuskulaturen spelar in, gör mycket statiska magövningar och tycker att det blir bättre.

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Smultronhjärtat
    Muminski skrev 2011-05-23 20:19:06 följande:

Hej, Jag hade sk para-laterala diskbråck så därför var inte mina symptom "vanliga". Ja alla diskbråck togs bort. Jag tränar inte sjukgymnastik längre men måste träna för att inte få problem. Zumba funkar jättebra för att motverka stelhet och ryggont som jag ofta har. Jag får tänka mig för hur jag använder kroppen och det går hyfsat men helt bra blir det ju aldrig Jag hade en förhoppning om att magmuskulaturen spelar in, gör mycket statiska magövningar och tycker att det blir bättre.

Det tror jag med. Bra magmuskler hjälper verkligen till att må bättre. Jag är ju under rehabiliteringsfasen fortfarande 2 månader efter 2a operationen.
    Hur tycker du vardagslivet fungerar nu?
  • pindile

ååååååå ska till läkaren inorgon och få svar på MR!!!

är så nervös och är mest rädd att röntgen inte visat ngt och att dom inte kan förklara varför jag har ont....

Är det ngn här inne som blivit värre av sjukgymnastik? fått mer nervsmärta i benet tex?

jag märker att jag får betydligt mer ont av mina övningar men sjukgymnasten sa att jag m¨åste göra dom ändå för att reta nerven så den inte stelnar osv......

har även börjat få tillbaka mina ryckningar i musklerna i benet. Det smårycker iblend både i vaden, låret och rumpan.....pust!!!!

• Smultronhjärtat

Jag tänker på dig. Hur gick det?

Kram!

• Jaynie

Hej!
    Vet att det här är en gammal tråd, men jag har letat runt överallt på nätet och har svårt att hitta någon vettig information! Jag hoppas kunna få prata med andra i liknande situatiuoner.
    Jag började få domningar i höger hand i Juni 2010. Domningarna blev allt värre så jag uppsökte läkare som först diagnosticerade mig med Karpaltunnelsyndrom. Jag fick gå på undersökning som visade att det INTE var det. Problemen förvärrades allt mer, jag fick kraftig smärta, stickningar och domningar i höger hand, fingrar och handled och senare också hela högerarmen. Jag har besvär att kunna hålla i pennor, klippa med en sax, köra bil..ja allt som kräver att jag använder handen och ofta har jag haft så ont så att jag gråtit.
    Till slut, efter närmare 1,5 år av smärtor och domningar fick jag göra MR som visade förslitningsskador och ett cervikalt diskbråck.
    Jag har fått en övning hos sjukgymnasten som jag ska göra, har kört ett par veckor nu, tyckte först att det blev bättre men nu sämre igen. Min läkare sa att det inte går att operera.
    Jag jobbar inom vården också, men är f.n sjukskriven ett par veckor. Jag har ingen aning om hur länge detta kommer att ta?
    Finns det någon i liknande situation? Vad kan jag vänta mig, och vad ska jag göra?
    Hur länge tror ni jag kommer behöva vara sjukskriven? Eller ska jag jobba som vanligt?

• pindile

finns det nån kvar som läser här i tråden tro? kanske nån som favoritat den?

är 10 månader sen min op och jag har mått ganska bra hela hösten och vintern. det varierar ju lite från dag till dag, men jag har klarat av mitt arbete för det mesta och så.

Men härom kvällen så låg jag i söngen och när jag vände mig small det till i ryggen......blev helt kallsvettig och livrädd. Vågade knappt röra mig först. Men det va inte så farligt, bleb inget "ryggskott" av det. Däremot så har jag nu en molande djup värk i ryggslutet. jag känner igen värken allt för väl och är nu rädd att det blir/blev ett nytt bråck i ländryggen..........

Jag vill inte, jag vill inte........har mått så bra nu när jag kunnat jobba och leva mitt liv som en normal människa igen..............      

• paprikapizza
    pindile skrev 2012-02-08 11:02:22 följande:
    finns det nån kvar som läser här i tråden tro? kanske nån som favoritat den?

är 10 månader sen min op och jag har mått ganska bra hela hösten och vintern. det varierar ju lite från dag till dag, men jag har klarat av mitt arbete för det mesta och så.

Men härom kvällen så låg jag i söngen och när jag vände mig small det till i ryggen......blev helt kallsvettig och livrädd. Vågade knappt röra mig först. Men det va inte så farligt, bleb inget "ryggskott" av det. Däremot så har jag nu en molande djup värk i ryggslutet. jag känner igen värken allt för väl och är nu rädd att det blir/blev ett nytt bråck i ländryggen..........

Jag vill inte, jag vill inte........har mått så bra nu när jag kunnat jobba och leva mitt liv som en normal människa igen..............      
    Oj haller tummarna att det inte ar ett nytt brack!

Jag ar ocksa opad for 10 manader sen (April-11) och sa radd for aterfall. Har varit kanon sen op men radslan finns ju dar...

Uppdatera garna hur du mar!
  • peppe75

Har nyligen fått diagnos diskbråck i korsryggen. Tänkte kolla med er om ni haft liknande symtom som jag. Har molande värk i benen och korsryggen dessutom små nervryckningar i ben när jag ligger el sitter, någon som känner igen detta?

• Meus Veritas

Hej!
    Ja det känns igen, är ju ischiasnerven som bråkar och då kan man få nervryckningar ner i benet tyvärr.

• peppe75

Trodde jag var ensam om det o blev lite hypokondrisk, jag brukar även gå värk i fötterna speciellt om jag promenerat typ mollande värk

• Meus Veritas
    peppe75 skrev 2016-09-06 17:27:38 följande:

Trodde jag var ensam om det o blev lite hypokondrisk, jag brukar även gå värk i fötterna speciellt om jag promenerat typ mollande värk

Nej du är långt ifrån ensam det är bara svårt att hitta nån att prata med. Jag har gjort op för att ta bort diskbråcket men har nu istället nerver i kläm så jag har oxå värk ner i foten, lite som att gå på en stor sten.
    Har din läkare sagt nått om åtgärd så du kan bli av med diskbråcket?
  • Frankie33

Jag har också nervryckningar i benet. Det sitter i främre sidan av vaden, under och på foten. Det är mycket obehagligt och känns som det ska bli kramp vilken sekund som helst. Har haft värsta ångest för detta då jag inte kunde relatera det till diskbråck. Såg i denna tråd att detta konstiga symptom finns hos andra. Jag har inte ont av diskbråcket, mina diskar har sjunkit ihop pgr av att jag har haft diskbråck 3 gånger nu. Troligtvis hålls det inflammatoriska tillståndet nere på grund av att jag intar väldigt mycket omega 3 sedan några år. Det är min teori i alla fall.

• Meckie

(Förstoppning)
    Hej Allesamman! tråkigt att höra att ni inte (heller) mår bra, men tack för all inspiration och för att ni delar med er :) jag upplever att varje gång jag och fekalier i tarmslutet, så blir ryggproblemen värre. Fråga:
    - upplever ni att förstoppning trycker på nere i ländryggen? och att värken blir värre vid förstoppning?

Förstoppning, diskbråck, ryggproblem, ryggont,
  • Scruffy

Hej, 

Vet inte hur pass aktiv den här tråden är längre.
    Jag har inget diskbråck men däremot en fraktur på L5-S1 samt kotglidning
    efter att ha blivit påkörd bakifrån i början av nov 22.

Jag kommer att stelopereras i slutet på januari. 

Om det finns folk här som har gjort en steloperation så tar jag tacksamt emot 
    alla tips om vad som kan vara bra att tänka på innan.

Just nu håller jag på att fylla frysen med matlådor till första tiden efteråt.

Svar på tråden ¨¨Tråden för oss med diskbråck¨¨