• Melan86

Skulle du behålla?

Om du via fosterdiagnostik upptäckte att ditt barn har en obotlig sjukdom som kräver regelbunden medicinering, läkarvård och sjukgymnastik från tre års ålder, skulle du då behålla barnet?

Sjukdomen innebär även att han/hon blir rullstolsbunden i tonåren, få hjärt och andningssvårigheter samt sannolikt inte kommer att leva längre än 20-30 år.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-18 14:26
    Vår historia:
    Vår son var väldigt medtagen och "slapp" i kroppen när han föddes. Men det hade varit en tuff förlossning för honom som slutade i akutsnitt så vi tänkte inte så mycket på det då. Läkarna verkade inte heller oroade men han fick ändå ligga på neonatalen i två dagar och sondmatas för att piggna till.

Som bebis gick vi sedan på regelbundna kontroller hos sjukgymnast och neurolog med honom då hans motoriska utveckling var lite långsam. Han stod, kröp och gick och allt sådant men lite senare än andra barn. Inte heller det oroade oss särskilt just då. Han låg ju inom normalkurvan fortfarande och neurologiskt var det inget fel på honom, han var bara lite muskelsvag.

Vid senaste kontrollen i oktober så tittade man på honom igen och frågade mig som vanligt om vad han kunde och inte kunde. Jag svarade att han var väldigt aktiv men att han inte sprang eller hoppade som andra barn i hans ålder. Läkaren verkade inte tycka att det var något särskilt med det men hon ville ändå ta blodprov för att utesluta muskelsjukdom. De tog proven på en gång och efter en vecka fick vi svaren som visade tecken på muskelförtvining. Efter det togs nya prover som analyserades och då upptäcktes det genetiska felet som ger Duchennes.

• Svar på tråden Skulle du behålla?
  • Pickeli

Det beror på hur långt in i graviditeten jag kommit är min första tanke. Jag vet såklart inte vad jag skulle göra i en sådan situation men spontant så skulle jag INTE behålla barnet nej.

Google it!
  • Kyanita

Ja, jag tror det. Jag hade satt mitt hopp till att de hittat ett botemedel innan det gick så långt.

• Patetiskanka

Hur hemsk jag än hade känt mig så hade jag ej behållt det.
    P.g.a barnets eget bästa. Att leva ett sånt liv är inte bra, för varken barnet eller föräldrarna.

• AngoStura

Åh, vilken svår fråga. Jag tror att detta är en av de frågor som man egentligen inte kan svara på förrän man står inför denna situation. Fast vissa vet nog med en gång att detta inte är något de skulle göra, och det tar nog lite längre tid att överväga om detta är något man klarar av eller ej.

Är detta något du eller någon du känner står inför?

• sophiebjornberg

Jag skulle inte det för att jag jobbar med sådana personer o det är fruktansvärt ansvar, o mycket sorg i det eftersom, dom är så pass sjuk. så befria barnet från det.

Svar på tråden Skulle du behålla?