• Forumvärd

    Ställ dina frågor till Lotta och Stefan.



    Här kan du ställa dina frågor till Lotta Abrahamsson och Stefan Görson. Solig
    De kommer att finnas på plats och besvara era frågor på Söndag mellan klockan 14:00-15:00






    Lotta Abrahamsson-


    Handledare, föreläsare, bloggare och författare!
    Expert på social- och emotionell utveckling och tydliggörande pedagogik vid  AS/ADHD. Har själv diagnoserna ADHD/AS vilket ger en unik förmåga att dela med sig om hur personer med ADHD/AS kan tänka och reagera.
    Lotta har nyligen kommit ut med sin första bok " Tänk om"

    http://www.epago.se
    lotta-abrahamsson.blogspot.com/



    Stefan Görsson-

    Rektor för Jag Kan skolan.
    Skolan bedriver en undervisning som är speciellt anpassad för elever i årskurs 1-6 med diagnoser som ADHD eller Asperger.
    Skolverksamheten är välstrukturerad och lösningsfokuserad och arbetar bl.a. utifrån inspiration från psykiater  Ben Furman.
    www.jagkan.se/
    http://www.jagkan.se/ben.htm


    Välkomna med era frågor!Solig
  • Svar på tråden Ställ dina frågor till Lotta och Stefan.
  • Jobb Lotta Abrahamsson
    Forumvärd skrev 2010-11-21 08:51:19 följande:
    Hej hej Lotta och Stefan!

    Vad roligt att ni ville komma hit och svara på frågor! Solig

    Jag har läst Lottas blogg och jag tycker den är underbar!
    Tack Lotta för att du delar med dig av din vardag och dina tankar.
    Jag blir också väldigt nyfiken på dina föreläsningar. Hur mycket föreläser du på ett år och vilken respons tycker du att du får på det?
    Du har också alldeles nyss kommit ut med en bok!
    Grattis! Solig
    Kan du berätta lite kort om din bok?
    Vad handlar den om och vilka riktar den sig till?

    Stefan:
    Jag Kan skolan verkar ha ett bra upplägg och jag undrar hur många skolor med likvärdig pedagogik det finns i Sverige
    För det måste finnas behov för skolor med er typ av pedagogik och tillvägagångssätt!

    I en annan tråd framkom det att många barn med NPF har problem i skolan och att det kanske inte finns ett tillräckligt stabilt skyddsnät för dessa barn.
    En mamma beskriver i en av helgens trådar att hennes barn har setts som en bråkstake och att barnet blivit dåligt bemött i den "vanliga" skolan och att föräldrar inte får det stöd de behöver. Hon beskriver bl.a. att uppgjorda handlingsplaner inte har följts t.ex lärare har inte ringt hem direkt när barnet inte dykt upp i skolan utan istället hört av sig flera dagar senare.
    Ser du detta som ett vanligt förekommande problem i ordinarie skolform?
    Vilka andra problem ser du för dessa barn i den ordinarie skolformen och hur har ni undvikit att det uppstår på Ja Kan skolan?
    www.familjeliv.se/Forum-5-397/m55720177.html

    Kan du också berätta lite kort om Ben Furman och vad som är specifikt för hans pedagogik?

    Hej!


    Om man vill se ett smakprov på boken kan man gå till www.smakprov.se och söka på "Lotta Abrahamsson, Tänk om". Där får man svar på mycket. Den riktar sig till främst skolpersonal men många kan nog ha glädje att läsa den. Den är redan antagen som kurslitteratur på universitet så den är kanske bredare än jag trodde? Boken föläggs av
    Boken ges ut av www.epago.se och finns även på många nätbokhandlar.Tips!  Jämför priserna för det är STORA skillnader på dessa. Billigast är om man som företag/org kan köpa den på www.epago.se.

    Jag föreläser under vår och hösttermin. Sammantaget över året arbetar jag betydligt mindre än halvtid men vissa perioder är hektiska. mars och april samt oktober och november är sådana. Mina föreläsningar ser man på www.medalgon.se där man även bokar uppdragsutbildningar och handledning.  www.biljettplatsen.se och www.bokautbildning.se arrangrar en del också.

    Mvh
    Lotta

  • Jobb Lotta Abrahamsson
    Forumvärd skrev 2010-11-21 13:36:46 följande:
    Hej och välkommen Lotta och Stefan! {#emotions_dlg.flower}

    Om det är något som krånglar så är det bara att hojta till!
    Tack...vi svarar för fullt..:)

    Lotta
  • Jobb Lotta Abrahamsson
    Forumvärd skrev 2010-11-21 14:04:29 följande:
    Lotta och Stefan: Jag har tittat igenom en del av de trådar som finns här på sajten som då rör barn med olika former av NPF.
    En intressant tråd där åsikterna var stundtals riktigt heta handlade om det var bra att informera andra föräldrar om att ens barn har diagnos eller inte.
    En del ansåg att det var att stigmatisera barnet och göra det till någon "annorlunda" medans andra ansåg att det nog var bra att informera för att skapa förståelse för barnets beteende.
    Vad anser ni?
    Jag har bara goda erfarenheter av detta att informera och tvärtom av att inte informera.
    Mvh
    Lotta
  • Forumvärd
    Jobb Lotta Abrahamsson skrev 2010-11-21 14:09:42 följande:
    Jag har bara goda erfarenheter av detta att informera och tvärtom av att inte informera.
    Mvh
    Lotta
    Vilka fördelar ser du med att informera och hur tycker du att man går tillväga på bäst sätt?
    Jag har även snappat upp att det kan vara ett svårt kapitel att ta itu med och att en del föräldrar möts av oförstående och t.om skepsisism från bl.a. de närmast anhöriga.
  • Lotta och Stefan
    Soffpotaten skrev 2010-11-20 20:05:09 följande:
    Jag skrev det här i en annan tråd också men jag vill gärna ställa frågan här med.

    Vi och skolan misstänker att en av våra söner kan ha adhd. Skolan klagar att han har svårt att sitta still. Han är oengagerad ibland och vill inte göra det dem andra gör utan blir ofta arg och tjurig istället och då låser det sig för honom och han vägrar. Han är också rädd för att göra bort sig och kan därför vägra att vara med på t.ex gymnastiken.
    Har du några råd hur vi ska göra. Hur får vi hjälp från skolan och hur kan vi hjälpa honom?
    Det känns som om vi inte får någon hjälp och jag är förtvivlad för jag ser vad det gör med grabben.
    Soffpotaten skrev 2010-11-20 20:05:09 följande:
    Jag skrev det här i en annan tråd också men jag vill gärna ställa frågan här med.

    Vi och skolan misstänker att en av våra söner kan ha adhd. Skolan klagar att han har svårt att sitta still. Han är oengagerad ibland och vill inte göra det dem andra gör utan blir ofta arg och tjurig istället och då låser det sig för honom och han vägrar. Han är också rädd för att göra bort sig och kan därför vägra att vara med på t.ex gymnastiken.
    Har du några råd hur vi ska göra. Hur får vi hjälp från skolan och hur kan vi hjälpa honom?
    Det känns som om vi inte får någon hjälp och jag är förtvivlad för jag ser vad det gör med grabben.
    Ni bör kontakta BUP för att göra en utredning men även rektorn har ansvarar för att genomföra en utredning om det finns signaler om att eleven kan vara i behov av särskilda stödåtgärder. Om utredningen visar att eleven är i behov av stödåtgärder för att kunna nå målen skall ett sådant stöd ges. Utredningen kan ta tid och när så krävs skall stödinsatser sättas in under tiden som utredningen pågår. Som förälder måste man oftast stå på sig för att få hjälp i skolan men eleven har rätten att få.
  • Jobb Lotta Abrahamsson
    Soffpotaten skrev 2010-11-21 13:49:29 följande:
    vad är rebounds?
    Rebound är den effekten du får när medicinen går ur kroppen. För mig var det som att ha ADHD-symptom gånger 5 eller också somnade jag. Detta kan se olika ut för olika personer men en del blir värre än normalt alltså när medicinen går ut och för en del går den ut snabbare än andra...det tråkiga är att det kan vara så att man inte tror att medicien hjälper då då det kanske är så att man måste fylla på istället. Människor är så olika och så också medicindoser. Jag vet en STOR man med kraftig ADHD som klarar sig på 18 mg Concerta per dag och mår jättebra på det. Själv låg jag på max-dos som var tvungen att pytsas ut under dagen dessutom och jag väger 48 kg....Det kan också finnas det motsatta problemet att du får för MYCKET medicin och reagerar på det (fast då pratar vi inte om en reboundeffekt).
    Vi är olika, alla människor. Både med och utan diagnos. Tur är väl det, dessutom...;)

    Mvh
    Lotta
  • Jobb Lotta Abrahamsson
    Forumvärd skrev 2010-11-21 12:47:41 följande:
    Kan du förklara vad det innebär?
    På vilket sätt kommer kriterierna att ändras?
    Man talar om att alla autismspektrumtillstånd kommer heta just det. Autismspektrumtillstånd (AST). För det är precis vad de är. Samma svårigheter inom samma områden. Vi har bara olika förutsättningar att kompensera dessa. Intelligenskvoten är en skillnad men det finns många skyddsfaktorer som kan göra att en del kompenserar bättre än andra.

    Svårigheterna är dock i mina ögon i princip identiska.

    Mvh
    Lotta
  • Soffpotaten
    Lotta och Stefan skrev 2010-11-21 14:15:57 följande:
    Soffpotaten skrev 2010-11-20 20:05:09 följande:
    Jag skrev det här i en annan tråd också men jag vill gärna ställa frågan här med.

    Vi och skolan misstänker att en av våra söner kan ha adhd. Skolan klagar att han har svårt att sitta still. Han är oengagerad ibland och vill inte göra det dem andra gör utan blir ofta arg och tjurig istället och då låser det sig för honom och han vägrar. Han är också rädd för att göra bort sig och kan därför vägra att vara med på t.ex gymnastiken.
    Har du några råd hur vi ska göra. Hur får vi hjälp från skolan och hur kan vi hjälpa honom?
    Det känns som om vi inte får någon hjälp och jag är förtvivlad för jag ser vad det gör med grabben.
    Ni bör kontakta BUP för att göra en utredning men även rektorn har ansvarar för att genomföra en utredning om det finns signaler om att eleven kan vara i behov av särskilda stödåtgärder. Om utredningen visar att eleven är i behov av stödåtgärder för att kunna nå målen skall ett sådant stöd ges. Utredningen kan ta tid och när så krävs skall stödinsatser sättas in under tiden som utredningen pågår. Som förälder måste man oftast stå på sig för att få hjälp i skolan men eleven har rätten att få.
    tack för svaret
    Det känns som om vi stångar mot en vägg och det känns skönt att få bra tips.
  • Sharleene

    Halloj halloj, trevligt att nu kunna ha möjlighet att ställa dessa frågor direkt till er

    Jag har nog kanske en liten svår fråga, men när på ett ungefär brukar man kunna ha skäliga misstankar om adhd? För just när marnen är yngre än 6 år är det ju vanligt med trotsperioder av olika slag, och hur kan man på bästa sätt avgöra som förälder om detta rör sig om vanlig trots eller något annat?
    Sedan undrar jag även, språkstörningar av olika slag är detta även något som kan ses som ett sammanband till adhd?
    Är jätte dålig på dessa diagnoser så uppskattar svar :)


Svar på tråden Ställ dina frågor till Lotta och Stefan.