• Netteplette

Spelberoende hjälp!!

Hej!

Jag är en spelberoende tjej (ja, det finns såna också...) som skriver av mig på bloggen www.enspelberoendetjejs.blogg.se

Jag kämpar med mitt beroende sedan 5 månader tillbaka då jag kraschade ekonomiskt och var tvungen att berätta för min sambo och mina föräldrar att jag spelat bort i princip allt. Jag vet att det finns fler som har stora problem med spelberoende, både män och kvinnor - både anhöriga och spelare. Besök gärna min blogg där jag skriver av mig och diskuterar allt som rör spelberoende.

T.ex. anhörigproblematiken, varför man blir beroende, vad man kan göra för att komma från beroendet, var spelarens problematik sitter o.s.v. o.s.v.

Tillsammans hoppas jag att vi ska kunna klara kampen mot "speldjävulen"! ;)

Skriv gärna i tråden om ni vill eller besök min blogg. Jag söker andra spelberoende kvinnor då jag känner mig ganska ensam med den här problematiken, de flesta man hör talas om som är spelberoende är män. Min stackars sambo kanske också skulle behöva en manlig anhörig att känna lite samhörighet med då han ju har motsatt problem då de flesta anhöriga är kvinnor.

Spelberoende är en förrädisk och förgörande sjukdom men det finns hopp om framtiden för mig/oss. Söker andra i samma sits.

• Svar på tråden Spelberoende hjälp!!
  • Anonym (tjej)

Hej! Min sambo är spelberoende och bra på att manipulera...så flera gånger har han spelat bort hela hans lön för att sen ta sms lån till räkningar och sen har han även spelat bort mina pengar. Jag bara grät och grät för att inte veta hur vi skulle klara oss. Och han säger alltid att det löser sig. Men det har blivit lite bättre. Förra månaden spelade han bara för 2000 kr. Men det är 2000 för mycket tycker jag. Och jag har sagt att han borde börja gå på möten men han har ingen motivation för det nu. Han mår inte tillräckligt bra. Varje gång lönen kommer så blir jag så orolig och rädd. Vet inte alls hur länge lönen kommer räcka. Oftast brukar den va slut innan vi har fått den :(

• Netteplette

Hej Anonym (tjej) !

Tack för ditt inlägg! Jag är ju på "motsatta" sidan men känner igen mig mycket i det du skriver. Jag vill gärna hjälpa dig med råd om vad som funkat för mig/oss.

Jag var också bra på att manipulera och hitta på lögner till varför räkningarna betalades sent eller jag inte tog med mig min plånbok ut när vi var och handlade o.s.v. Det kom betalningspåminnelser som jag förklarade bort med alla möjliga och omöjliga lögner. Var det inte strul med löneutbetalningar, så var det slut på batteriet i bankdosan, eller så hade banken strulat med sina betalningar o.s.v. o.s.v.  Den ena bortförklaringen var värre än den andra, men det var förskräckligt att leva det där dubbellivet med alla lögner. Jag lånade pengar av mina föräldrar som helt ovetandes trodde att vi hade det kärvt ekonomiskt av andra skäl än mitt spelberoende. Varje dag när jag kom hem från jobbet var jag orolig att min sambo skulle fått reda på hur det verkligen låg till på något sätt. Jag sov extremt dåligt och varje natt låg jag vaken i timmar för att fundera ut hur jag skulle få mer pengar för att täcka upp för mina förluster. Och givetvis lovade jag mig själv att IDAG är sista gången jag spelar men bröt det löftet gång på gång på gång. Dit vill jag aldrig tillbaka igen - varken för min egen eller mina anhörigas skull.

För min del tog mina tillgångar helt enkelt slut. Det fanns inte mer att spela för, inte mer att låna på, inget mer att sälja för att få in mer pengar till spel. Att sjunka så fullständigt till botten och dessutom behöva berätta allt för min sambo och mina föräldrar var utan tvekan det absolut värsta jag varit med om i mitt liv någonsin - och jag hoppas innerligt att jag aldrig någonsin kommer att utsätta varken dem eller mig själv för något liknande igen.

Det enda som hjälper är att ställa krav och ultimatum på spelaren. Jag talar av erfarenhet till vad som hjälpte mig/oss. Om din sambo vägrar att sluta spela, då måste du måste trygga DIN tillvaro så gott du kan ändå, att din sambo sedan spelar bort sina egna pengar - ja det är fruktansvärt, men det drabbar främst honom själv. Visserligen kanske du blir lidande på så vis att ni inte kan spara till en gemensam resa, nya möbler o.s.v. men ändå. Som spelare är man oerhört självisk och egoistisk när det gäller just spelandet (man behöver däremot inte alls vara det när det gäller andra saker!). Därför måste du som anhörig vara lika självisk och egoistisk när det kommer till att skydda dig själv och din ekonomi och visa att det inte är OK att han spelar bort hela lönen och inte kan försörja sig själv utan förlitar sig på att andra ska rädda honom ur knipan.

Min rekommendation är att du tar hand om alla gemensamma räkningar och ser till att han har en stående överföring på ett visst belopp till ditt konto varje månad. Det ska vara MER än vad som täcker bara hans andel av era gemensamma räkningar, glöm inte att räkna in pengar för mat o.s.v. också - för det ska han också betala! Om han sen har låt oss säga 4000 kronor kvar på sitt konto efter det, ja då får han göra vad han vill med de pengarna. Spelar han bort dem så drabbar det enbart honom själv - vilket som sagt är hemskt nog. Skulle det någon gång strula med en automatisk inbetalning till ditt konto, så måste du ställa ytterligare ultimatum. Men inget som du inte menar och kan hålla. Men det kan t.ex. vara att du kommer att berätta för hans föräldrar hur mycket han spelat bort.

Din sambo verkar vara i den "nedåtgående spiralen" men inte kraschat fullständigt än. Tyvärr är det ofta en total krasch som krävs för att spelaren ska inse att det här funkar inte!! Jag lider med honom och med dig. men se till att trygga din egen vardag och ekonomi och gå på möten själv om du kan, så du kan få mer tips och råd från andra i samma situation.

Lycka till! (Det blev ett långt inlägg...) :)

• Anonym (pokerbruttan)

jag är en tjej som älskar poker och är bra på det. började spela när jag var 18 och är idag 24 år. när jag vinner så vinner jag mycket men när jag förlorar så förlorar jag mycket också. när jag förlorar så fick jag dåligt samvete för att jag spelade bort pengar, en gång spelade jag bort våra pengar till en resa så vi inte kunde åka.

jag är inte spelberoende idag men var det när jag var yngre, det gick inte en dag utan att jag spelade. Jag är fortfarande ihop med min kille och vi har snart 2 barn tillsammans. jag spelar inte poker längre då jag är rädd för att bli beroende igen.

• Anonym (tjej)

Saken är den att jag har under ett halvår betalat alla räkningar som är gemensamma, sen har han betalat hans egna och dom ligger väl på ca 7 i månaden...så skulle han betala hälften för boendet osv, så skulle han inte ha några pengar kvar och det tar på mitt psyke att vara den som alltid handlar och försörjer honom. Men det är ett bra förslag att göra så att han för över pengar...fast vi har egentligen gjort så redan....han har fört över iaf halva hyran, men sen när hans pengar är slut, så ber han mig föra över till hans konto osv för att han ska köpa luch på jobbet, cigg mm. Och jag vet att han har köpt lunch och inte spelat för pengarna, men han förtjänar ju inte de grejerna heller. Och jag är väl för snäll och vet inte hur man säger nej :( Så där har jag ett problem. Har du några tips på det kanske?? Han resonerar lite så också att jag har ju klarat mig innan att betala allt själv, men han inser ju inte att allt kostar dubbelt så mycket om jag ska försörja honom också. Och snart ska vi flytta och då har vi båda skrivit på kontraktet, så då kan jag ju iaf komma med den att lägenheten står också på honom. Och nu har han faktiskt börjat jobba svart så att han får in mer pengar och de delar vi på, men det känns också lite onödigt, för hade han inte spelat så hade vi haft de extra pengarna och kunnat ses mer, för när han jobbar så mycket så ses vi nästan bara då vi ska sova, då jag själv jobbar kväll :( Vet inte om jag skulle klara av att gå på möten, då det känns som att vad jag än säger så lyssnar han inte på mig. Och göra slut vill jag inte heller för älskar verkligen honom hur dumt det än låter....Hur blev du av med beroendet? Hur handskades din sambo med ditt beroende?

• Netteplette

Jag kan ärligt säga att jag har inte blivit av med mitt beroende, men jag har fått verktyg som hjälpt mig att hantera det. Jag gick ett program via Internet på www.slutaspela.nu som hjälpte mig enormt mycket. Det var helt gratis och är en slags nätbaserad KBT-behandling på 8 veckor tror jag det var. Men problemet för din sambo verkar snarare vara att han inte vill få hjälp och inte ser spelandet som det problem det är. Sen har jag gått regelbundet på möten också och det har också hjälpt mig mycket.

Men kämpa med tankarna måste man varje dag och jag har insett att precis som en nykter alkoholist aldrig mer kan dricka alkohol så kommer jag aldrig mer att kunna spela för pengar.  Jag är en spelfri spelberoende eller vad man ska säga! :)

Det som skapar ångest nu är mer att jag börjar inse vad jag faktiskt gjort. Hur mycket pengar jag förlorat och hur jag har sårat och oroat mina anhöriga. Det är det värsta av allt och tyvärr kan såna tankar i vissa perioder leda till att man tror att man kan vinna tillbaka pengarna. Men det kommer jag aldrig att göra, jag har förlorat så mycket och skulle jag vinna något, skulle de pengarna sättas in i spel igen. Det vet jag av erfarenhet, att jag aldrig kan behålla en vinst. Även om jag tar ut den så att säga så sätts den in i spel igen på ett kick.

Jag har en stående överföring till min sambo varje månad som ska täcka min andel av våra gemensamma räkningar, mat o.s.v. I början fick han kika på mitt konto också när han ville men det blev lite jobbigt för oss båda så nu har vi gjort så att min pappa har lite koll på det istället. Jag har ett lån till mina föräldrar som hjälpte oss ur den ekonomiska knipa jag försatt oss i och min pappa får utdrag från mitt konto regelbundet. Jag har också fått klart för mig att mina föräldrar kommer inte att hjälpa mig ekonomiskt en andra gång om jag försätter mig i samma situation igen d.v.s. spelar bort så mycket att jag inte kan betala mina räkningar eller tar lån med skyhög ränta överallt. Även om de har möjligheten till att hjälpa mig, så kommer de inte att göra det – det är den där ”egoismen” som anhöriga måste ha som jag skrev om i mitt tidigare inlägg. Det är det enda som hjälper faktiskt - att sätta hårt mot hårt.

Så som svar på din fråga om du är för snäll – JA, det är du! Alldeles för snäll! :) Ni bor tillsammans nu och du har det säkerligen sämre ekonomiskt nu än när du bodde själv. Det ska vara tvärtom ju när man bor ihop och delar på de gemensamma utgifterna! Han är din sambo, inte din son och du ska inte försörja honom när han faktiskt har ett jobb och en inkomst.

Du ska verkligen inte betala alla era gemensamma räkningar!  Om det nu är så att din sambo inte har några pengar kvar när han betalat sin del av era gemensamma räkningar, matkostnader m.m. så är det ju så. Han överlever, för han har tak över huvudet, mat på bordet och kläder på kroppen. Han kanske får försöka sluta röka och ta med lunch till jobbet istället för att spara några hundralappar. Går det inte av någon anledning så kanske han ska ha någon form av ”veckopeng” på säg 400 kronor i veckan och skulle de ta slut så får han inte mer, oavsett vad.

Att ett par tusen i månaden av hans pengar går till spel istället för till sin egen försörjning är så totalt fel som det kan bli. Tänk om han inte hade dig, hur skulle han klarat sig då?

Möten tycker jag att du ska gå på själv. Du behöver inte prata med din sambo om vad de säger där om han inte lyssnar, men prata av dig om hur din situation är och få råd och tips från de som går dit. Det är anhöriga och spelare som är motiverade till att sluta spela så du kommer få mycket värdefulla råd och tips därifrån på hur ni ska göra. Men A och O är att han börjar betala för sin försörjning med det han kan. Att han lägger pengar på spel istället för på sin egen mat, el, hyra o.s.v. är helt fel.

Är det en hyreslägenhet ni skrivit på kontraktet för? Du måste kräva att han betalar halva hyran på den i vilket fall och gör det direkt som en stående överföring. Annars kommer du att bli betalningsskyldig om det visar sig att han inte har råd att betala – även om ni båda står på kontraktet.

Du måste som sagt göra allt du kan för att skydda dig själv och din ekonomi. Vet någon av era föräldrar om det här?

Lycka till! (Ännu längre inlägg den här gången…) :)

• Anonym (tjej)

kostar de mötena något? Tack för dina tips :) Ja, det är hyres som vi har skrivit på. Det borde vara lag på att båda betalar hälften tycker jag, men så är det nog inte...hehe. Skulle han inte ha mig som stöd så skulle han bo hos sin mamma och där får han gratis mat osv. För hon är också för snäll :( Hans mamma vet om det och vi pratar om det ibland jag och hon. Men har inte vågat berätta för mina föräldrar för då skulle dom tycka illa om honom. Men det har varit så ibland att jag har fått låna lite av min pappa för att pengarna har varit slut direkt. Men han tror bara att vi har haft mycket med räkningar och så....men jag har sagt till min sambo att jag inte tänker låna av honom igen för då börjar ju han undra....2 vuxna där båda har inkomst och pengarna slut direkt efter första dagen. Fast min syster vet om det och jag har sagt till henne att hon inte ska låna ut pengar till mig eller honom, för jag vill inte ha fler skulder. Jepp, så sant...hade till o med sparade pengar när jag bodde själv.

• Anonym (hjärterkung)

TS det roligt att höra att du insett ditt missbuk. Jag är en fd. sambo till en spelmissbrukande
    mamma. Tyvärr har hon hamnat djupare ner på stegen än dej. Eftersom hon är inblandad
    i illegalt spel, så finns det lånehajar där som står vid spelborden och lånar ut pengar på
    plats vid spelbordet. Kan sedan den spelaren inte betala tillbaks, utnyttjas detta av lånehajen
    som ordnar med div. aktiviteter för att spelskulderna skall kunna regleras. Detta är väldigt tragiskt.

Jag ska följa din blogg, kanske något nyttigt kommer fram.

Det finns ju flera trådar utspritt här på FL som berör detta, kanske någon moderator
    kan plocka ihop dessa under ett o samma tak.

• Netteplette

Hej Anonym (hjärterkung)

Tack för ditt inlägg, det var väldigt intressant och givande för mig att läsa! Samtidigt som det känns sorgligt och tragiskt så känner jag mig som sagt ibland som den enda spelberoende kvinnan i världen så det känns "skönt" (hittar inte rätt ord) att jag inte är ensam.

Mycket tragiskt med din f.d. sambo, att det gick så långt för henne. Ni har barn ihop också som jag förstår det? Har du ensam vårdnad eller har ni delad? Vi har inga barn, jag vill gärna men först måste jag/vi komma på fötter både psykiskt och ekonomiskt. Det är prio ett och jag känner att jag är på rätt väg i alla fall.

Illegalt spel och lånehajar har jag lyckligtvis inte ägnat mig åt eller råkat ut för. Alltid något! Hade jag kommit i kontakt med den världen när det var som svartast vet jag inte alls hur det kunnat gå...
    Berätta gärna mer om din/er historia om du vill och orkar. Ni har gått skilda vägar idag som jag förstår det, gjorde ni det direkt efter att du fick reda på hennes beroende?

• Netteplette
    Anonym (tjej) skrev 2010-11-23 13:14:32 följande:
    Saken är den att jag har under ett halvår betalat alla räkningar som är gemensamma, sen har han betalat hans egna och dom ligger väl på ca 7 i månaden...så skulle han betala hälften för boendet osv, så skulle han inte ha några pengar kvar och det tar på mitt psyke att vara den som alltid handlar och försörjer honom. Men det är ett bra förslag att göra så att han för över pengar...fast vi har egentligen gjort så redan....han har fört över iaf halva hyran, men sen när hans pengar är slut, så ber han mig föra över till hans konto osv för att han ska köpa luch på jobbet, cigg mm. Och jag vet att han har köpt lunch och inte spelat för pengarna, men han förtjänar ju inte de grejerna heller. Och jag är väl för snäll och vet inte hur man säger nej :( Så där har jag ett problem. Har du några tips på det kanske?? Han resonerar lite så också att jag har ju klarat mig innan att betala allt själv, men han inser ju inte att allt kostar dubbelt så mycket om jag ska försörja honom också. Och snart ska vi flytta och då har vi båda skrivit på kontraktet, så då kan jag ju iaf komma med den att lägenheten står också på honom. Och nu har han faktiskt börjat jobba svart så att han får in mer pengar och de delar vi på, men det känns också lite onödigt, för hade han inte spelat så hade vi haft de extra pengarna och kunnat ses mer, för när han jobbar så mycket så ses vi nästan bara då vi ska sova, då jag själv jobbar kväll :( Vet inte om jag skulle klara av att gå på möten, då det känns som att vad jag än säger så lyssnar han inte på mig. Och göra slut vill jag inte heller för älskar verkligen honom hur dumt det än låter....Hur blev du av med beroendet? Hur handskades din sambo med ditt beroende?
    Mötena jag går på är gratis (eller rättare sagt medlemsavgift på 50,- på ett år) men det kanske är olika från ort till ort. Kika på www.spelberoende.se så hittar du mer info om vilken ort som är närmast dig och länkar till andra relevanta sidor.
  • Netteplette
    Anonym (pokerbruttan) skrev 2010-11-23 12:17:40 följande:
    jag är en tjej som älskar poker och är bra på det. började spela när jag var 18 och är idag 24 år. när jag vinner så vinner jag mycket men när jag förlorar så förlorar jag mycket också. när jag förlorar så fick jag dåligt samvete för att jag spelade bort pengar, en gång spelade jag bort våra pengar till en resa så vi inte kunde åka.

jag är inte spelberoende idag men var det när jag var yngre, det gick inte en dag utan att jag spelade. Jag är fortfarande ihop med min kille och vi har snart 2 barn tillsammans. jag spelar inte poker längre då jag är rädd för att bli beroende igen.
    Hej pokerbruttan, har missat ditt inlägg! :)
    Intressant att läsa om dig också och en till tjej som är/har varit spelberoende. Det är bra att du inte spelar mer poker. Det är inte värt insatsen och då menar jag inte bara pengarna utan också tilliten från anhöriga och allt annat man sätter på spel.
Svar på tråden Spelberoende hjälp!!