• bizzy

OK med kaffe till barn?

Vad tycker ni? Känns onödigt tycker jag, men minns själv att jag fick kaffe hemma när jag var väldigt liten.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden OK med kaffe till barn?
  • Halkatla

Jag ser faktiskt inga problem med det. Äldsta dotterns bästis dricker kaffe (svart), och har gjort det så länge jag känt henne. Det är inte så att jag aktivt frågar om hon vill ha kaffe när vi ska fika, men om jag har gjort kaffe åt mig själv och hon frågar om hon kan få så får hon det.  Och mammas kusin var en riktig kaffemoster när hon var liten.

Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • SaramedM

jag älskade kaffe som liten, i ett par år, sen gick det 25 år innan jag började dricka det igen

• Matillin

Så frågan är varför börjar ni ge era barn kaffe, vilka fördelar ser ni? Nu menar jag inte smaka några droppar under uppväxten, men regelbundet? Tycker ni det är bra att dom bli beroende av kaffe redan som 5 åringar?

• Pemmel

Vår tvååring har smakat och till vår förvåning gillat det. Men det är ingenting som vi bjuder henne på. Om hon i framtiden skulle säga sig ta det hellre än saft, läsk osv så ser jag dock ingen anledning att neka henne det. Tror inte att det kan vara sämre.

• Linda1976
    Matillin skrev 2010-11-25 08:01:55 följande:
    Så frågan är varför börjar ni ge era barn kaffe, vilka fördelar ser ni? Nu menar jag inte smaka några droppar under uppväxten, men regelbundet? Tycker ni det är bra att dom bli beroende av kaffe redan som 5 åringar?
    Det finns inte fördelar med godis, kakor, läsk, saft, tillsatser i mat, för mycket frukt, heller - men allt detta äter de flesta barn då och då för att det är gott (utom tillsatserna, dem får de på dagis)

En latte 1-2 gångerr i veckan (då pratar vi ½ dl kaffe, 1 dl mjölk, lite råsocker) skadar knappast en 5åring, och vill hon hellre ha latte än saft när vi fikar ute så fine. Det är knappast så att hon är beroende. 
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • goatess82

skulle aldrig lära honom dricka kaffe, men han har fått tag på muggar som det har varit kaffe i (kallt och lite i botten så klar) och det surplar han i sig.
    så nej jag skulle inte göra iordning en kopp åt honom men jag får inte heller panik om han får tag på eller får smaka en sked när det fikas!

• Lajkie

Ja smaka får de väl om de vill. Men vi dricker aldrig kaffe i princip så

• maddeemma

Min 4- åring vill ha kaffe ibland. Svart utan socker eller mjölk.
    Hon drack det första gången när hon var 2 år.

• Mrs Vader

Min dotter vill ha kaffe ibland när vi dricker, ser inget fel i det så länge det inte blir varje dag. En skvätt kaffe, massa mjölk och lite socker. Jag drack kaffe som barn och min sambo med.

Svar på tråden OK med kaffe till barn?