• PappaPelle

Ska han få LVU?

Vad krävs för att en 17-åring ska få LVU? Är detta tillräckligt.

BAKGRUNDSFAKTA
    • Bor ensam med sin mor och har halva tiden sin 4-årige halvbror hemma.
    • Har lättare ADHD.
    • Har varit ett ärende hos de sociala myndigheterna i snart två år
    • Går för andra gången första året i gymnasiet

FADÄSER
    • Har rökt cannabis sedan i slutet på högstadiet.
    • Röker cannabis flera ggr i veckan.
    • Vägrar lämna urinprov.
    • Har i årskurs 9 blivit dömd för snatteri och olaga vapeninnehav (knogjärn)
    • Misskötte årskurs ett i gymnasiet genom att helt enkelt inte gå dit.
    • Misssköter nu den nya gymnasieutbildningen genom att endast vara där mellan 40 och 50 procent.
    • Uppträder givetvis extremt dåligt och respektlöst mot sin mamma
    • Om möjligt stjäler han pengar eller alkohol av sin mor (Nu låses allt in)
    • Har nyligen blivit tagen av polisen vid två olika tillfällen p g a narkotiaköp samt uppträtt drogpåverkad
    • Har erkänt för polisen att han använt cannabis (ej fälld, i varje fall inte ännu)
    • Har nyligen varit i handgemäng med sin mamma inför halvbroderns ögon. Han skallade då även sin mamma, inte hårt men dock.
    • Har ständiga konflikter med sin mamma. Den fyraårige halvbrodern kommer i kläm.
    • Har en bekantskapskrets som också missbrukar och stjäl.
    • Har blivit rånad vid ett flertal tillfällen.

Räcker detta för LVU? Jag är inte ute efter allmänna åsikter utan era erfarenheter/kompetens som eventuellt kan avgöra om det är rimligt eller orimligt om 17-åringen bör få LVU. Som nu säkert har förstått så anser inte de sociala myndigheterna att han bör få LVU, dock anser hans mamma det, ibland.
  • Svar på tråden Ska han få LVU?
  • Birgitta2

Att han blivit rånad är ju inget som skall läggas HONOM till last. Att missköta gymnasiet, som ju faktiskt är frivilligt, är heller inte nåt som soc eller andra skall lägga sig i. Det är mellan honom och föräldrarna. Olaga vapenhinnehav är ju inte så lyckat dock. Misshandel av mamman är ju allvarligt dock.

Jag tycker han har typiska tonårsproblem fast lite värre. Dock bör han och mamman få hjälp i sin relation. Han agerar ut lite mer än vad som kan anses normalt.

Jag hade en ung vän som började knarka när han var 13. Han är nu 26 och kan inte sluta röka hasch. Dock har han faktiskt varit föremål för LVU. MEN - det var enbart för att han började langa. Det, i samband med sitt hårda haschrökande, gjorde att han blev omhändertagen.

Jag kan tänka mig att han ligger på gränsen. Men för att rädda ungen så anser jag att det borde bli ett LVU-omhändertagande. Vad lagen säger - och var gränsen går, vet jag inte.

Bara mina tankar.

• PappaPelle
    Birgitta2 skrev 2010-11-26 13:29:19 följande:
    Att han blivit rånad är ju inget som skall läggas HONOM till last. Att missköta gymnasiet, som ju faktiskt är frivilligt, är heller inte nåt som soc eller andra skall lägga sig i. Det är mellan honom och föräldrarna. Olaga vapenhinnehav är ju inte så lyckat dock. Misshandel av mamman är ju allvarligt dock.

Jag tycker han har typiska tonårsproblem fast lite värre. Dock bör han och mamman få hjälp i sin relation. Han agerar ut lite mer än vad som kan anses normalt.

Jag hade en ung vän som började knarka när han var 13. Han är nu 26 och kan inte sluta röka hasch. Dock har han faktiskt varit föremål för LVU. MEN - det var enbart för att han började langa. Det, i samband med sitt hårda haschrökande, gjorde att han blev omhändertagen.

Jag kan tänka mig att han ligger på gränsen. Men för att rädda ungen så anser jag att det borde bli ett LVU-omhändertagande. Vad lagen säger - och var gränsen går, vet jag inte.

Bara mina tankar.
    Tack för svar. Det var intressant med biten om langning. Har du någon aning om i vilken omfattning?
  • Birgitta2
    PappaPelle skrev 2010-11-26 13:41:37 följande:
    Tack för svar. Det var intressant med biten om langning. Har du någon aning om i vilken omfattning?
    Nja - han langade ingen "tung" narkotika, heroin och så. Men det var amfetamin och cannabis. LVU-lagen är oerhört komplex och jag vet att den ibland är lite godtycklig. En förälder kan också få sitt barn omhändertaget via LVU. Det finns ju faktiskt föräldrar som klarar av sitt barn och lyckas få honom/henne på rätt väg. Andra ungar glider iväg ordentligt. Det krävs en hel del för att bli omhändertagen enligt LVU-lagen. MEN - för att det överhuvudtaget skall ske så måste kommunikation med soc ske. Och det beror ju också vilken handläggare man har. Vissa tar hårdare på att ungdomar beter sig som er 17-åring, medan andra rycker lite på axlarna och inte gör någonting. Myndigheterna fungerar så. LVU är en kraftåtgärd, och som alla omhändertaganden så skall det ske med försiktighet.

Jag skulle föreslå att ni faktiskt polisanmäler misshandelshändelsen. Och att ni tar kontakt med drogmottagning som har massor av tips hur ni skall göra. De är vana att hantera sånt här.
  • PappaPelle
    Birgitta2 skrev 2010-11-26 13:38:38 följande:
    www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900052.htm

Här kan du TS läsa lite om lagen.
    Tack för svar. Jag har läst lagen. Samtidigt är det ju allt som oftast en skillnad på lagens bokstav och dess tillämpning. Som jag har förstått det finns det i praktiken ett generöst utrymme för godtyckliga beslut. Lite av vad jag är ute efter är om aktuell socialsekreterare kanske inte riktigt följer det genomsnittliga tänkandet inom svensk socialtjänst.

Jag har varit i kontakt med en socialsekreterare som dock var aktiv på annan ort och för tio år sedan. Hennes bedömning är att 17-åringen skulle ha fått LVU för länge sedan, om det varit för tio år sedan på en viss mellanstor ort.
  • Anonym
    PappaPelle skrev 2010-11-26 13:46:02 följande:
    Du är anmäld.
    För vad?

Jag förstår att pojken har problem. Men jag har på nära håll vid många tillfällen sett hur illa det alltför ofta går för ungdomar som får LVU, särskilt då de placeras i ungdomshem.

Det är därav mycket bättre om mamman får adekvat hjälp att ta hand om sitt barn i hemmiljön.

När det gäller det du skriver i ts så är chansen/risken att 17 åringen får LVU ungefär 50-50 enligt min erfarenhet.
    Det handlar väldigt mycket om att socialtjänsten arbetar godtyckligt, precis som någon annan skrev om tidigare. Har arbetat i flera år med just LVU-ärenden!
  • Kjell2

Problematiken du beskriver täcker in många äldre tonåringar. Sannolikheten för ett LVU  är nog rätt liten. Kan gå.

• Birgitta2
    PappaPelle skrev 2010-11-26 13:50:40 följande:
    Tack för svar. Jag har läst lagen. Samtidigt är det ju allt som oftast en skillnad på lagens bokstav och dess tillämpning. Som jag har förstått det finns det i praktiken ett generöst utrymme för godtyckliga beslut. Lite av vad jag är ute efter är om aktuell socialsekreterare kanske inte riktigt följer det genomsnittliga tänkandet inom svensk socialtjänst.

Jag har varit i kontakt med en socialsekreterare som dock var aktiv på annan ort och för tio år sedan. Hennes bedömning är att 17-åringen skulle ha fått LVU för länge sedan, om det varit för tio år sedan på en viss mellanstor ort.
    Precis - det är så godtyckligt. Precis som psyk. De kan i vissa fall tvångsomhänderta folk. I andra fall skriva ut folk som är klart suicidala - och som begår självmord ett dygn efter utskrivning. Det är ju tyvärr människor som sköter vårt samhälle. Människor som inte läser hur lagen skall tillämpas utan gör som de själva tycker.

Byt socialsekreterare - eller skriv till socialnämnden. Den här ungen måste ju ha hjälp. Det finns alltid en risk - beroende på vad det är för en tonåring. Ett LVU-omhändertagande kan göra en destruktiv unge farlig. Eller som i andra fall att han rättar upp sig. Svårt det där.
  • Anonym (soc)

Det krävs MYCKET för att få igenom ett LVU. Vilket är bra då det är en väldigt integritetskränkande åtgärd. Jag själv tror sällan att det hjälper, då de oftast skaffar ett större umgänge med samma problematik på behandlingshemmen. Det blir motsatt effekt helt enkelt.

De flesta sakerna du räknar upp är vanligt tonårsbeteende. Det som är anmärkningsvärt är hans drogmissbruk, men hash är en lindrig drog så det räcker inte.

Ett annat krav för att få LVU i liknande fall är att man provat alla andra insatser först. Det innebär tex frivillig öppenvård, eller SoL-placering (frivillig placering). Det finns även något som heter mellantvång, där man kan kräva att ungdomen måste gå på öppenvård, men i verkligheten fungerar det inte så bra då inget händer om ungdomen skiter i det.

• PappaPelle

Tack för alla svar. En sammantagen bedömning av era svar är att det verkar stå och väga mellan LVU eller ej. Jag som känner 17-åringen vet att det antingen blir LVU i dag eller senare om inget mirakel inträffar. Eller så blir det polisen som får ta hand om honom i framtiden. Just det senare alternativet tror jag är det sämsta för alla inblandade. Det första alternativet känns som det rimligaste men jag kan förstå att socialen prioriterar värre fall. Dock så har jag en känsla av att socialen väntar med LVU tills det är för sent.

Av underordnad betydelse men dock
    Jag kan även tillägga att de som skriver något i stil med att 17-åringen har ett vanligt tonårsbeteende, eller nästan ett vanligt tonårsbeteende, rimligen måste ha fel. Det är en mycket, mycket klar minioritet av Sveriges ungdomar som skallar sin mamma, röker cannabis flera gånger i veckan, blir tagen av polisen vid flera tillfällen och dessutom är på god väg att bli utslängd ur gymnasiet för andra gången.
    Nu är ord som "vanligt" eller "många" ibland kraftigt missvisande då de oftast återspeglar en uppfattning. För en del kan ju en av hundra vara många medan för andra går det åt 50 av hundra för att känna samma känsla av många. Så visst finns ett utrymme för diskussion om vad som är vanligt eller många. Dock så tror jag att vi alla är överens om att den aktuella 17-årings beteende är ovanligt i den bemärkelsen att det är en mycket liten minioritet som går så långt över en rad tydliga och allvarliga gränser. (Sorry för lång utläggning)

Svar på tråden Ska han få LVU?