• ELHU

"Måste" avliva min katt :(

I måndags fick jag veta att min 9-åriga hankatt har fått diabetes. De flesta tar bort sin katt sa veterinären.
    Men jag valde att försöka behandla, se hur dte går med tanke på behandlingen osv.

Det skulle innebära insulin morgon + kväll. Jätteviktigt att följa intervallet på 12 timmar.
    Såg det lite smått ljust då..

Idag ringde veterinären o gav mig svar på urinprovet. Det va ju redan bekräftat på blodprovet att värdet va för högt. 26.. En frisk MEN mkt stressad katt kan ha mellan 10-12.
    Han har massor av socker i urinet..

Vi pratade vidare om vad som komma skall, hur behandlingen kommer att se ut.. kostnader osv.
    Nu i början så kommer dte handla om MINST ett besök i veckan för att kollavärdena o få till rätt dos av insulin. Detta kan ta flera månader. Får han insulin mår han bättre.. men vi pratade även om riskerna. Att vissa djur har börjat producera insulin under behandling o kan då hamna i insulinchock. Då är det snabbt fram med sockerlösning i munnen. HUR ska vi fixa det om vi är på jobbet??

Priset för dessa besök varje vecka är ungefär 860kr.. PLUS insulin, sprutor, teststickor... ev spec foder.

Fy vilken jobbig sits!! Jag känner rent logiskt att det bästa vore för min fina kille att få somna in.. men jag får ju inte va ego o ha han kvar.
    Men han kan ju leva ett drägligt liv med behandling... men vägen dit..

Jag har hört om djur som kan återfå balansen i kroppen, få diabetesen på bra stadie där detn gr att kontrollera med enbart bra foder. Men min katt är inte tyvärr en av dom enl vet.

Ni utifrån som läser detta.. hur skulle ni ha gjort? Jag vet ju egentligen vad som är det bästa.
    Men så jobbigt att ta steget, ringa det där samtalet för att boka tiden.. Han är min lilla gullunge, såå snäll, så personlig, han pratar med mig, lyssnar när jag pratar med honom...

Sååå jäkla ledsen!!! Svider i ögonen av allt gråt.. Vill inte mista honom..

HJÄLP mig göra rätt val.. vi ska fundera över helgen o återkomma nästa vecka.
  • Svar på tråden "Måste" avliva min katt :(
  • Queenie70

Jag skulle råda dig att ta bort kissen faktiskt. Mina två kattor hade jag i 15 år. Den första försökte jag hålla liv i för länge, den läxan lärde jag mig och när lilleman sedan fick samma problem, njurpaj, så tog jag bort honom redan på ett tidigt stadie, så han skulle slippa bli så sjuk som tjejjen var. Jag tycker faktiskt inte att det är ett värdigt djurliv att behöva vara så pass medicinerad, då man ju inte kan förklara för ett djur varför de ibland mår dåligt, varför man måste ta sprutor etc. det blir bara oförståeligt för dem.

• Karspa

Lider verkligen med dig!! Det är otroligt jobbigt att få veta att en älskade katt (eller annat husdjur) är sjuk. Var tvungen att låta min goa, underbara katt somna in somras för det fanns inget att göra. Han var 10 år. Men även om det är otroligt tufft så skulle jag ha låtit honom somna in. Tror att din katt mår bättre av det än att ni ska hålla på i flera månader att försöka hitta rätt dos insulin. Om ni inte gör det då? Om han blir ännu sämre? Då har han ju lidit i onödan. Det är nog otroligt svårt att ha en katt med diabetes. Dom måste väl äta på lite särskilda tider för att upprätthålla insulinet kan jag tänka mig precis som en människa med diabetes. Ett svårt beslut och jag önskar att du slapp ta det. Skickar massor med styrkekramar till dig!!!

• hmcc

Jag är nog din motsats, när mina djur blivit gamla klarar jag inte ens att tänka på att dom ska lida en dag extra.(avlivade min cancersjuke hund direkt då provsvaret kom)

Jag tycker det är ett "lätt" beslut då hoppet är ute och djuret lider.

Självklart vill jag inte bli av med den oersättliga kompisen jag man levt med dygnet runt i många år men dom har varit shyssta mot mig och det är min tur att vara shysst tillbaka då dom blivit allvarligt sjuka och enligt mitt sätt och se på det så är det min uppgift att göra deras plåga så kort som möjligt och åsidorsätta det jag känner.

• April barn

Urs va tråkigt Gråter
    Förstår att du verkligen vill göra allt för din älskade katt, men jag måste nog tyvärr säga som de ovan att det skönaste för kissen är att få somna in :(
    Har nog inte så många andra ider. Men jag hoppas verkligen att det löser sig för er på ett sätt som känns bra för alla.
    Kram

• ELHU
    hmcc skrev 2010-11-26 21:04:57 följande:
    Jag är nog din motsats, när mina djur blivit gamla klarar jag inte ens att tänka på att dom ska lida en dag extra.(avlivade min cancersjuke hund direkt då provsvaret kom)

Jag tycker det är ett "lätt" beslut då hoppet är ute och djuret lider.

Självklart vill jag inte bli av med den oersättliga kompisen jag man levt med dygnet runt i många år men dom har varit shyssta mot mig och det är min tur att vara shysst tillbaka då dom blivit allvarligt sjuka och enligt mitt sätt och se på det så är det min uppgift att göra deras plåga så kort som möjligt och åsidorsätta det jag känner.
    Jag anser inte att min katt är gammal.. 9 år.. jag har just nu en som är 18 år.. Om han hade varit lite äldre så hade det varit "lättare".
    För 3 år sen fick jag ta bort min goaste.. han blev 15 år, njurarna hade lagt av..

I somras fick jag veta att mina 2 yngsta katter har varit i kontakt med Coronaviruset.. dvs att om det utvecklas så får de katthiv.. Det finns det ingen hjälp mot.

Jag vet ju vad som är rätt.. vill bara få en push att flera tycker som jag, ge min andra tankar, vill höra o känna att jag tar rätt beslut!

Jag skulle ALDRIG behålla för MIN skull. Min kisse ska aldrig behöva få lida!!

Du skriver att " hoppet " är ute.. riktigt så är det ju inte.. det finns behandling.. men vägen är lång dit. Mkt resor, prover..

Såå jobbigt att veta/känna att jag inte får leva med han längre..
  • ELHU
    Karspa skrev 2010-11-26 21:04:17 följande:
    Lider verkligen med dig!! Det är otroligt jobbigt att få veta att en älskade katt (eller annat husdjur) är sjuk. Var tvungen att låta min goa, underbara katt somna in somras för det fanns inget att göra. Han var 10 år. Men även om det är otroligt tufft så skulle jag ha låtit honom somna in. Tror att din katt mår bättre av det än att ni ska hålla på i flera månader att försöka hitta rätt dos insulin. Om ni inte gör det då? Om han blir ännu sämre? Då har han ju lidit i onödan. Det är nog otroligt svårt att ha en katt med diabetes. Dom måste väl äta på lite särskilda tider för att upprätthålla insulinet kan jag tänka mig precis som en människa med diabetes. Ett svårt beslut och jag önskar att du slapp ta det. Skickar massor med styrkekramar till dig!!!
    Ja de ska äta på samma tider.. samma behandling som människor.

Hade känts "bättre" om han va äldre.. eller om han hade fått cancer..Känns mer befogat att släcka hans liv..

Usch vad jobbigt det är. Inte ett torrt öga idag.. Barnen undrar hela tiden varför jag gråter.. 
  • mia A

Jag hade låtit han somna in, min katt fick allergi och blödande sår på huden så hon fick kortisonsprutor men efter ett tag vaknade jag och insåg att det inte var ett liv för en katt.

När du känner sen när du orkar så kan du kanske förgylla en katt som haft det svårt i livet, blivit utslängd kanske.

Många kramar till dig

• Fru U

Jag hade testat att behandla men det är jag det.

Blodproven kan ni fixa själv och BÖR fixa själv. Ingen katt ska få insulin utan att man kollat blodsockernivån först.

Men visst kräver det att ni lägger ner er själv i katten i några veckor för att få styr på det. Och ja, det kan innebära att ni aldrig kan åka iväg någon längre tid (inte ens ett dygn) och det är saker man måste tänka på.

har ont i handen o skriver därför som en kråka
  • Vestling

Det är aldrig lätt att ta bort en livskamrat.
    Tyvärr är det som du säger för hans del är det nog skönast att få somna in och slippa må dåligt, för din del är der självklart att man vill ha kvar sin kamrat.

Dilemmat är jätte jobbigt och jätte svårt.
    Jag beklagar verkligen att du behöver stå inför det svåra valet.
    Jag hoppas det löser sig till det bästa för din del!

massa styrke kramar

• Fru U

Kanske ska tillägga att vi har en katt med diabetes. Livslång behandling med sprutor var inte ett alternativ för oss men vi var villiga att ge det en chans och se om hon kunde bli friskare och det blev hon. Tre år extra kommer det att ha blivit (nu är hon sjuk i något annat som troligtvis ej går att behandla)

har ont i handen o skriver därför som en kråka
Svar på tråden "Måste" avliva min katt :(