"Måste" avliva min katt :(
I måndags fick jag veta att min 9-åriga hankatt har fått diabetes. De flesta tar bort sin katt sa veterinären.
Men jag valde att försöka behandla, se hur dte går med tanke på behandlingen osv.
Det skulle innebära insulin morgon + kväll. Jätteviktigt att följa intervallet på 12 timmar.
Såg det lite smått ljust då..
Idag ringde veterinären o gav mig svar på urinprovet. Det va ju redan bekräftat på blodprovet att värdet va för högt. 26.. En frisk MEN mkt stressad katt kan ha mellan 10-12.
Han har massor av socker i urinet..
Vi pratade vidare om vad som komma skall, hur behandlingen kommer att se ut.. kostnader osv.
Nu i början så kommer dte handla om MINST ett besök i veckan för att kollavärdena o få till rätt dos av insulin. Detta kan ta flera månader. Får han insulin mår han bättre.. men vi pratade även om riskerna. Att vissa djur har börjat producera insulin under behandling o kan då hamna i insulinchock. Då är det snabbt fram med sockerlösning i munnen. HUR ska vi fixa det om vi är på jobbet??
Priset för dessa besök varje vecka är ungefär 860kr.. PLUS insulin, sprutor, teststickor... ev spec foder.
Fy vilken jobbig sits!! Jag känner rent logiskt att det bästa vore för min fina kille att få somna in.. men jag får ju inte va ego o ha han kvar.
Men han kan ju leva ett drägligt liv med behandling... men vägen dit..
Jag har hört om djur som kan återfå balansen i kroppen, få diabetesen på bra stadie där detn gr att kontrollera med enbart bra foder. Men min katt är inte tyvärr en av dom enl vet.
Ni utifrån som läser detta.. hur skulle ni ha gjort? Jag vet ju egentligen vad som är det bästa.
Men så jobbigt att ta steget, ringa det där samtalet för att boka tiden.. Han är min lilla gullunge, såå snäll, så personlig, han pratar med mig, lyssnar när jag pratar med honom...
Sååå jäkla ledsen!!! Svider i ögonen av allt gråt.. Vill inte mista honom..
HJÄLP mig göra rätt val.. vi ska fundera över helgen o återkomma nästa vecka.