• ELHU

"Måste" avliva min katt :(

I måndags fick jag veta att min 9-åriga hankatt har fått diabetes. De flesta tar bort sin katt sa veterinären.
    Men jag valde att försöka behandla, se hur dte går med tanke på behandlingen osv.

Det skulle innebära insulin morgon + kväll. Jätteviktigt att följa intervallet på 12 timmar.
    Såg det lite smått ljust då..

Idag ringde veterinären o gav mig svar på urinprovet. Det va ju redan bekräftat på blodprovet att värdet va för högt. 26.. En frisk MEN mkt stressad katt kan ha mellan 10-12.
    Han har massor av socker i urinet..

Vi pratade vidare om vad som komma skall, hur behandlingen kommer att se ut.. kostnader osv.
    Nu i början så kommer dte handla om MINST ett besök i veckan för att kollavärdena o få till rätt dos av insulin. Detta kan ta flera månader. Får han insulin mår han bättre.. men vi pratade även om riskerna. Att vissa djur har börjat producera insulin under behandling o kan då hamna i insulinchock. Då är det snabbt fram med sockerlösning i munnen. HUR ska vi fixa det om vi är på jobbet??

Priset för dessa besök varje vecka är ungefär 860kr.. PLUS insulin, sprutor, teststickor... ev spec foder.

Fy vilken jobbig sits!! Jag känner rent logiskt att det bästa vore för min fina kille att få somna in.. men jag får ju inte va ego o ha han kvar.
    Men han kan ju leva ett drägligt liv med behandling... men vägen dit..

Jag har hört om djur som kan återfå balansen i kroppen, få diabetesen på bra stadie där detn gr att kontrollera med enbart bra foder. Men min katt är inte tyvärr en av dom enl vet.

Ni utifrån som läser detta.. hur skulle ni ha gjort? Jag vet ju egentligen vad som är det bästa.
    Men så jobbigt att ta steget, ringa det där samtalet för att boka tiden.. Han är min lilla gullunge, såå snäll, så personlig, han pratar med mig, lyssnar när jag pratar med honom...

Sååå jäkla ledsen!!! Svider i ögonen av allt gråt.. Vill inte mista honom..

HJÄLP mig göra rätt val.. vi ska fundera över helgen o återkomma nästa vecka.
  • Svar på tråden "Måste" avliva min katt :(
  • mia A

De låg med dropp hos vetrinären men sedan skulle vi ge med spruta teskedsvis men det kom bara upp hela tiden.

• Fru U
    mia A skrev 2010-11-27 19:17:40 följande:
    De låg med dropp hos vetrinären men sedan skulle vi ge med spruta teskedsvis men det kom bara upp hela tiden.
    Oki.

Funderade mest på hur vi gör livet drägligt de här sista dagarna (som jag räknar med att det är) och vår veterinär har tidigare nämnt subkutana vätskeinjektioner.

Men jag vet att hon inte lider, att hon inte har ont. Hon är bara trött och inget smakar *snyft*
    har ont i handen o skriver därför som en kråka
  • mia A

Fru U: Det är nog vätska som man ger innanför huden på katten som ni får då. Man lär sig mycket om kattens sjukdomar m.m när man jobbar med dem dagligen. Jag tror Kami o Mana som kissarna hette fick det med fast vi gav med i munnen.

Vad är det för sjukdom de har drabbats av?

• Registrerad

Tycker du ska försöka. Jag gjorde misstaget att ge upp utan att försöka... vilket jag alltid kommer ångra, usch... tänker ofta "tänk om han kunde bli frisk?" svårt det där... särskilt när djuret är som en familjemedlem.

Tänk efter noga.

• ELHU
    Registrerad skrev 2010-11-27 20:04:14 följande:
    Tycker du ska försöka. Jag gjorde misstaget att ge upp utan att försöka... vilket jag alltid kommer ångra, usch... tänker ofta "tänk om han kunde bli frisk?" svårt det där... särskilt när djuret är som en familjemedlem.

Tänk efter noga.
    Mmm det är ju just det.. att ta rätta beslutet.. Jag är ego o kommer sakna ihjäl mig efter han. Men mitt ego får ju inte styra här kanske..

Jag vill sååå gärna ha han kvar hos mig.. Jag har huvudvärk o tjuter dagarna igenom. Normalt att bete sig så här?? Folk tror väl jag är störd eller nåt..

När min farfar dog för ett tag sen så blev jag ledsen när jag fick veta + på begravningen.
    När jag fick ta bort min andra kattgubbe för 3 år sedan så kunde jag spontantjuta säkert 3 månader efter avlivningen.. Nu tjuter jag hela tiden, så fort jag tänker på både katt o beslut..

Mina djur betyder såå jäkla mycket för mig, fäster mig så hårt! Jag pratar o kelar med dom mååånga ggr varje dag.. de kommer o möter mig.. de ligger TÄTT mot mig i sängen, delar gärna kudde. Lägger sig brevid i soffan.. De följer efter en..

Jag funderar på att köpa det där spec fodret... låta det gå 2-3 veckor o se hur katten reagerar. Sedan gå till annan vet o ta samma prover o se vad det visar.. o sedan ta beslut på hur göra... låter det rimligt?

Att påbörja insulin behandling nu... i flera veckor upp till månader. Vet besök EN gång VARJE vecka med kostnader omkring 860 kr per gång!! Det är inte möjligt för vår ekonomi, då jag är delvis arbetlös/jobbar halvtid..

Nåt jag tänker på.. katten har förändrats.. gått ner i vikt (men ej underviktig, är en stor katt förövrigt) han är mer trött, sover o drickermkt. MEN han äter gärna o umgås med oss.
    Nästan varje dag kan jag möta på han jamandes efter uppmärksamhet för han går med en leksak i munnen.
    Om han mådde riktigt dåligt. skulle ha bete sig så där larvigt då?

Enligt blodprov o urinprov så har han höga värdne o mkt socker.. så nåt är ju fel.. men hans beteende visar ju att han är nöjd..

Eh jag vet inte.. skitjobbigt!!! Hade varit "lättare" om han va lite äldre,, så han hade mer åldern emot sig oxå.. men nu har han ju bara levt halva livet..
  • mia A

elhu: Katten får absolut inte gå ner för snabbt i vikt då slås njurarna ut som på de katterna vi hade. De mådde inget bra alls.

• ELHU
    mia A skrev 2010-11-27 21:51:06 följande:
    elhu: Katten får absolut inte gå ner för snabbt i vikt då slås njurarna ut som på de katterna vi hade. De mådde inget bra alls.
    Är medveten om att om njurarna lägger av så finns det inget att göra. Min 15-åring magra jättesnabbt o njurarna slogs ut.. vi kom i rättans tid.

Det började med att nån katt börja kissa inne.. vi har flera stycken o aldrig kissat inne tidigare. Sen börja denna katt magra av o vi anade att det va han. Men jag ville ej avliva förrän jag va säker på att det va han.

En dag när jag hade lämnat barnen på dagis.. kom hem.. katten mötte mig o va kelgosig.. följde efter mig in i vardagsrummet, gick framför mig, stanna upp o tittade på mig, kissa på golvet utan att böja benen.
    Då slog poletten ner.. han visa/tala om för mig att han inte mådde bra.

Jag gick raka vägen till telefonen o gjorde det fruktansvärda tele samtalet, bokade tid för avlivning.. Fick tid samma eftermiddag.

15 år ihop va nu över... 3 år sedan, kommer ihåg det som igår och kan fortfarande bli ledsen när jag ska prata/berätta om det.

Vill verkligen att det ska bli rätt beslut. Ska försöka få tag på veterinären på måndag... jag behöver prata av mig mer, få me rinfo.. man blir så ställd, mycket att ta in när man får beskedet..
  • ELHU
    tii skrev 2010-11-27 13:11:05 följande:

Har bara läst TS, och vill bara skicka en stor KRAM.
    När jag såg rubriken trodde jag att det var en "vanlig" tråd om folk som avlivar sina sk "älsklingar" hur lättvindigt som helst..

Det är verkligen jättesorgligt när man tvingast ta bort sina djur.

Tack!!! Jag är verkligen seriös.. hatar de där andra trådarna med. Har man åtagit sig en annans liv då ska man banne mig sköta om dom också!!

Jag tänker på detta varje vaken minut nu.. göra si eller så.. Ledsen o huvudvärk heeela tiden..
  • Fru U
    mia A skrev 2010-11-27 20:02:06 följande:

Fru U: Det är nog vätska som man ger innanför huden på katten som ni får då. Man lär sig mycket om kattens sjukdomar m.m när man jobbar med dem dagligen. Jag tror Kami o Mana som kissarna hette fick det med fast vi gav med i munnen.

Vad är det för sjukdom de har drabbats av?

Vi kommer inte att ge det. Det var mest en tanke om det var något vi kunde göra över helgen.

Vår äldsta katt har (symptomfri) diabetes och hypertyredoism, men nu verkar njurarna börja bli allt för skadade för hon är uttorkad och vi kan med nöd och näppe få henne att äta lite tuggor då och då. Vet var här (innan det blev så här illa, det gick på en dag eller två) och tog blodprov och vi får svaren på dem imorgon eller på måndag och då är det nog katthimlen som väntar (för jag tror tyvärr inte det finns något att göra men kissen har lurat döden förr, sisådär en tre fyra gånger så helt säker är jag inte)

• Fru U

Visst kan du byta foder. Sheba (om du har råd) är (var i alla fall sist jag kollade) helt utan kolhydrater (de burkar som är utan sås).

Mjau konserver (600gram i varje burk) är annars det bästa. Det finns pyttelite kolhydrater i och de kommer från sockerkulören man använt (så det är verkligen pyttelite).

Men det du bör göra först och främst är att köpa en blodsockermätare och lära dig ta blodprov. För det behöver du göra. En mätare kostar runt 110kr på apoteket och du bör börja testa omedelbart annars vet du inte om foderbytet gör någon skillnad (du behöver ett startvärde).

Du märker väldigt fort om det gör någon skillnad. Efter en vecka bör värdet ha börjat gå ner.

Svar på tråden "Måste" avliva min katt :(