• ELHU

"Måste" avliva min katt :(

I måndags fick jag veta att min 9-åriga hankatt har fått diabetes. De flesta tar bort sin katt sa veterinären.
    Men jag valde att försöka behandla, se hur dte går med tanke på behandlingen osv.

Det skulle innebära insulin morgon + kväll. Jätteviktigt att följa intervallet på 12 timmar.
    Såg det lite smått ljust då..

Idag ringde veterinären o gav mig svar på urinprovet. Det va ju redan bekräftat på blodprovet att värdet va för högt. 26.. En frisk MEN mkt stressad katt kan ha mellan 10-12.
    Han har massor av socker i urinet..

Vi pratade vidare om vad som komma skall, hur behandlingen kommer att se ut.. kostnader osv.
    Nu i början så kommer dte handla om MINST ett besök i veckan för att kollavärdena o få till rätt dos av insulin. Detta kan ta flera månader. Får han insulin mår han bättre.. men vi pratade även om riskerna. Att vissa djur har börjat producera insulin under behandling o kan då hamna i insulinchock. Då är det snabbt fram med sockerlösning i munnen. HUR ska vi fixa det om vi är på jobbet??

Priset för dessa besök varje vecka är ungefär 860kr.. PLUS insulin, sprutor, teststickor... ev spec foder.

Fy vilken jobbig sits!! Jag känner rent logiskt att det bästa vore för min fina kille att få somna in.. men jag får ju inte va ego o ha han kvar.
    Men han kan ju leva ett drägligt liv med behandling... men vägen dit..

Jag har hört om djur som kan återfå balansen i kroppen, få diabetesen på bra stadie där detn gr att kontrollera med enbart bra foder. Men min katt är inte tyvärr en av dom enl vet.

Ni utifrån som läser detta.. hur skulle ni ha gjort? Jag vet ju egentligen vad som är det bästa.
    Men så jobbigt att ta steget, ringa det där samtalet för att boka tiden.. Han är min lilla gullunge, såå snäll, så personlig, han pratar med mig, lyssnar när jag pratar med honom...

Sååå jäkla ledsen!!! Svider i ögonen av allt gråt.. Vill inte mista honom..

HJÄLP mig göra rätt val.. vi ska fundera över helgen o återkomma nästa vecka.
  • Svar på tråden "Måste" avliva min katt :(
  • fru2005

Vår hund fick diabetes för ca 4 år sedan och är idag 15 år. Han får spruta varje dag och äter diabetes foder. Men han har mått jättebra och vi ångrar INTE att vi "gav" honom en chans. Där var folk i vår närhet som tyckte att det bästa vi kunde göra var att avliva honom. Men vi blev bara förbannade och förolämpade för att vi skulle ta bort en familjemedlen för att han blir "dyr".
    Vår veterinär trodde vi kunde vänta några dagar med att ge honom insulin när vi kom på det. Och han höll på att dö pga detta beslut. Fick drop och spruta med vitaminer för att återhämta sig.
    Och man kan ta blodprov själv på hunden/katten. Finns en mätare på apoteket.
    Hör gärna av dig om du vill ha tips och råd från en som gått igenom det.

Hoppas du inte tolkar detta inläg fel och blir förolämpad. Inte min mening i så fall.

Lycka till!

• Fru U
    fru2005 skrev 2010-11-27 22:15:22 följande:
    Vår hund fick diabetes för ca 4 år sedan och är idag 15 år. Han får spruta varje dag och äter diabetes foder. Men han har mått jättebra och vi ångrar INTE att vi "gav" honom en chans. Där var folk i vår närhet som tyckte att det bästa vi kunde göra var att avliva honom. Men vi blev bara förbannade och förolämpade för att vi skulle ta bort en familjemedlen för att han blir "dyr".
    Vår veterinär trodde vi kunde vänta några dagar med att ge honom insulin när vi kom på det. Och han höll på att dö pga detta beslut. Fick drop och spruta med vitaminer för att återhämta sig.
    Och man kan ta blodprov själv på hunden/katten. Finns en mätare på apoteket.
    Hör gärna av dig om du vill ha tips och råd från en som gått igenom det.

Hoppas du inte tolkar detta inläg fel och blir förolämpad. Inte min mening i så fall.

Lycka till!
    Vilken glädjehistoria .

Ger ni en spruta om dagen? Hur löser ni sådant som att man måste ge mat på vissa tider, att det är svårt att resa bort (ens över dagen).

Visst är det enkelt att ta blodprov själv. Jag tycker det i varje fall
    har ont i handen o skriver därför som en kråka
  • ELHU
    Fru U skrev 2010-11-27 22:15:07 följande:
    Visst kan du byta foder. Sheba (om du har råd) är (var i alla fall sist jag kollade) helt utan kolhydrater (de burkar som är utan sås).

Mjau konserver (600gram i varje burk) är annars det bästa. Det finns pyttelite kolhydrater i och de kommer från sockerkulören man använt (så det är verkligen pyttelite).

Men det du bör göra först och främst är att köpa en blodsockermätare och lära dig ta blodprov. För det behöver du göra. En mätare kostar runt 110kr på apoteket och du bör börja testa omedelbart annars vet du inte om foderbytet gör någon skillnad (du behöver ett startvärde).

Du märker väldigt fort om det gör någon skillnad. Efter en vecka bör värdet ha börjat gå ner.
    Våra katter äter IAMS torrfoder. Varje kväll får de en portion på fatet av Mjau mjukmat.

Hur ofta ska han äta? Var 3 eller 4 timme?
    Om vi jobbar o inte kan passa just den dagen/de timmarna kan man ju stänga in han med mjukmat så han får ha den ifred o fri tillgång...?

Hur ofta ska jag ta blodprov? Tex imorrn måndag för att få ett startprov, köper det där spec vet foder.. eller enbart mjukmaten?? Om han får vet foder så har man ju verkligen inte "fuskat"..

Sen så tar vi ett blodprov nästa måndag..?

Vad behöver jag köpa? En glukosmätare? Teststickor? Även nåt till att kolla värdet i urinet?
    Är värdena samma som på människor? Kan man jämföra med människans?

Såå tacksam för alla svar!
  • Fru U

Mjau konserver på 600gram är det bästa du kan ge katten. Det är billigare och som sagt bättre än veterinärfodret.

Ja, han får på inga vilkor komma åt torrfoder så om du måste stänga in honom så gör det. Så länge man inte ger insulin så har vi helt enkelt gett vår katt mat när hon har sagt att hon är  hungrig (i början är de mer hungriga pga sockervärdet).

Jag hade tagit blodprov varje dag. Varannan dag hade jag nog tagit både före och efter mat (typ en timme efter mat och även gjort så startdagen)

Du behöver en glukosmätare och teststickorna i den. Det är bra om du kollar urinen också men det behöver inte ske så ofta för det värdet ändrar sig inte lika fort.

Ja värderna är samma som hos människor. Dvs det ska vara under 8 men helst inte gå under 4 och absolut inte under 3.

• fru2005
    Fru U skrev 2010-11-27 22:28:30 följande:
    Vilken glädjehistoria .

Ger ni en spruta om dagen? Hur löser ni sådant som att man måste ge mat på vissa tider, att det är svårt att resa bort (ens över dagen).

Visst är det enkelt att ta blodprov själv. Jag tycker det i varje fall
    Vi ger vår hund en spruta på morgonen samband med maten.
    Visst är det svårt att resa bort eller hitta på något över dagen för ingen kan passa honom. Men vi tar med honom överallt i stället. Vi bilar genom Europa varje gång vi ska på semester istället för att flyga osv. Vi har lärt oss att anpassa oss efter hans behov.

Vi ger vår hund torrfoder blandat med burkmat. Han har varit en VÄLDIGT bortskämd vovve innan och fått den mat han vill ha. Så vi har varit tvunga att ge burkmat fast det inte är det bästa för honom. Vägrar äta annars.

Håller med om att vet. torrfoder är dyrt men det är mycket enklare att få rätt på diabetesen med rätt mat.
  • Fru U
    fru2005 skrev 2010-11-29 10:33:21 följande:
    Vi ger vår hund en spruta på morgonen samband med maten.
    Visst är det svårt att resa bort eller hitta på något över dagen för ingen kan passa honom. Men vi tar med honom överallt i stället. Vi bilar genom Europa varje gång vi ska på semester istället för att flyga osv. Vi har lärt oss att anpassa oss efter hans behov.

Vi ger vår hund torrfoder blandat med burkmat. Han har varit en VÄLDIGT bortskämd vovve innan och fått den mat han vill ha. Så vi har varit tvunga att ge burkmat fast det inte är det bästa för honom. Vägrar äta annars.

Håller med om att vet. torrfoder är dyrt men det är mycket enklare att få rätt på diabetesen med rätt mat.
    Antar att det är lite lättare med en hund eftersom ni, som du säger, kan ta honom med sig. Skönt att ni bara behöver ge en spruta om dagen.

Burkmat är inte dåligt för diabetesdjur. Tvärtom så är torrfoder, som alltid innehåller mycket spannmål, ett sämre val. Bästa man kan ge både hund och katt är BARF (biologiskt anpassad rå föda) men det är överkurs för mig i alla fall. (jag läste massvis om kattens kropp och biologi när vår katt fick diagnosen, därav min övertygelse om att torrfoder är en styggelse för diabetskatter )
  • ELHU
    Fru U skrev 2010-11-28 12:56:03 följande:

Mjau konserver på 600gram är det bästa du kan ge katten. Det är billigare och som sagt bättre än veterinärfodret.

Ja, han får på inga vilkor komma åt torrfoder så om du måste stänga in honom så gör det. Så länge man inte ger insulin så har vi helt enkelt gett vår katt mat när hon har sagt att hon är  hungrig (i början är de mer hungriga pga sockervärdet).

Jag hade tagit blodprov varje dag. Varannan dag hade jag nog tagit både före och efter mat (typ en timme efter mat och även gjort så startdagen)

Du behöver en glukosmätare och teststickorna i den. Det är bra om du kollar urinen också men det behöver inte ske så ofta för det värdet ändrar sig inte lika fort.

Ja värderna är samma som hos människor. Dvs det ska vara under 8 men helst inte gå under 4 och absolut inte under 3.

Fick ej prata med Vet idag, bokade teletid till imorrn..
    Jag frågade om urinprovet, resultatet.. ph4 fick jag som svar.. Vet sa ju det va massa socker i..
    Fick jag fel svar?

kissen min går med leksak i munnen o jamar, han visar intresse, vill ut o snosa, äter, kelar osv.. MEN han är mkt trött o törstig. Endast 9 år o kan leva dubbelt upp. Har ju en 18-åring här hemma..
    Därför blir beslutet mkt svårare.. behandlingen skulle vi kunna TA oss tid till.. men det ekonomiskt med alla besök i början för att ställa in rätt dos stoppar..
  • Liniz77

Min kompis katt var riktigt illa däran för ett år sen i diabetes han är 12 år. Han fick flera enheter insulin o hon kollade hans socker hemma. Nu ett år senare har han inget insulin längre o är endast foderbehandlad. Så det finns hopp, ge inte upp för snabbt. Om du kollar sockret själv o skriver ner det kommer du verkligen behöva gå t vet varje vecka kan man inte ta det via telefon!?

• Fru U
    ELHU skrev 2010-11-29 11:44:56 följande:
    Fick ej prata med Vet idag, bokade teletid till imorrn..
    Jag frågade om urinprovet, resultatet.. ph4 fick jag som svar.. Vet sa ju det va massa socker i..
    Fick jag fel svar?

kissen min går med leksak i munnen o jamar, han visar intresse, vill ut o snosa, äter, kelar osv.. MEN han är mkt trött o törstig. Endast 9 år o kan leva dubbelt upp. Har ju en 18-åring här hemma..
    Därför blir beslutet mkt svårare.. behandlingen skulle vi kunna TA oss tid till.. men det ekonomiskt med alla besök i början för att ställa in rätt dos stoppar..
    Jag är inte jätteinsatt i just urinvärderna.

Ni behöver absolut inte springa till vet för att ställa in dosen rätt. Det gör ni bäst själv hemma. Dock bör ni efter någon månad (när ni sett förbättring) kolla långtidssockret hos veterinären, men som sagt den dagliga dosen ställer ni bäst in själv genom att läsa på, ta blodprov och  blodsockerkurvor och doserna insulinet efter det.

Hos veterinären blir blodsockervärdet alltid högre än hemma så den dos de kommer fram till stämmer ändå inte.
  • mimbo

Kanske någon redan skrivit detta men för katter (som enda djur) finns ju möjligheten att tablettbehandla diabetes. Min systerdotters (vuxen) katt fick diabetes, eller rättare sagt hon tog över en katt som hade diabetes men de tidigare ägarna "visste inte om det". Nu kom katten tyvärr lite sent iom detta till behandling men de provade med tabletter. Min systerdotter valde sedan att ta bort katten istället för att hålla på med sprutor då tabletterna visade sig inte fungera.
    Hon hann bara ha katten en knapp månad.
    Iallafall kan det ju vara värt att prova? Betydligt enklare och billigare än insulinbehandling, men man får ha i bakhuvudet att det kan bli aktuellt med det ändå. Sen ska man ge diabetesfoder är min åsikt, inte prova något annat.

Svar på tråden "Måste" avliva min katt :(