• ELHU

"Måste" avliva min katt :(

I måndags fick jag veta att min 9-åriga hankatt har fått diabetes. De flesta tar bort sin katt sa veterinären.
    Men jag valde att försöka behandla, se hur dte går med tanke på behandlingen osv.

Det skulle innebära insulin morgon + kväll. Jätteviktigt att följa intervallet på 12 timmar.
    Såg det lite smått ljust då..

Idag ringde veterinären o gav mig svar på urinprovet. Det va ju redan bekräftat på blodprovet att värdet va för högt. 26.. En frisk MEN mkt stressad katt kan ha mellan 10-12.
    Han har massor av socker i urinet..

Vi pratade vidare om vad som komma skall, hur behandlingen kommer att se ut.. kostnader osv.
    Nu i början så kommer dte handla om MINST ett besök i veckan för att kollavärdena o få till rätt dos av insulin. Detta kan ta flera månader. Får han insulin mår han bättre.. men vi pratade även om riskerna. Att vissa djur har börjat producera insulin under behandling o kan då hamna i insulinchock. Då är det snabbt fram med sockerlösning i munnen. HUR ska vi fixa det om vi är på jobbet??

Priset för dessa besök varje vecka är ungefär 860kr.. PLUS insulin, sprutor, teststickor... ev spec foder.

Fy vilken jobbig sits!! Jag känner rent logiskt att det bästa vore för min fina kille att få somna in.. men jag får ju inte va ego o ha han kvar.
    Men han kan ju leva ett drägligt liv med behandling... men vägen dit..

Jag har hört om djur som kan återfå balansen i kroppen, få diabetesen på bra stadie där detn gr att kontrollera med enbart bra foder. Men min katt är inte tyvärr en av dom enl vet.

Ni utifrån som läser detta.. hur skulle ni ha gjort? Jag vet ju egentligen vad som är det bästa.
    Men så jobbigt att ta steget, ringa det där samtalet för att boka tiden.. Han är min lilla gullunge, såå snäll, så personlig, han pratar med mig, lyssnar när jag pratar med honom...

Sååå jäkla ledsen!!! Svider i ögonen av allt gråt.. Vill inte mista honom..

HJÄLP mig göra rätt val.. vi ska fundera över helgen o återkomma nästa vecka.
  • Svar på tråden "Måste" avliva min katt :(
  • ELHU
    Fru U skrev 2010-11-26 21:23:21 följande:
    Jag hade testat att behandla men det är jag det.

Blodproven kan ni fixa själv och BÖR fixa själv. Ingen katt ska få insulin utan att man kollat blodsockernivån först.

Men visst kräver det att ni lägger ner er själv i katten i några veckor för att få styr på det. Och ja, det kan innebära att ni aldrig kan åka iväg någon längre tid (inte ens ett dygn) och det är saker man måste tänka på.
    Jo så tänkte jag med först.. ge det en chans.

Vi båda jobbar.. kan inte kolla katten så ofta, svårt att ge mat på tider osv.. allt pass.
    Och när vet sa att vissa djur kan börja producera insulin under behandling så kan de få insulinchock,, vad händer då när vi båda är på jobbet. Skrämmande tanke..

Fy är verkligen kluven.. känner sååå för min katt. tar hand om alla min katter som jag tar hand om mina barn.. Låter sjukt men jag älskar dom så mkt!
  • Styvmamma88

Låt han somna in Tänker på dig!

• Fru U
    ELHU skrev 2010-11-26 21:27:45 följande:
    Jo så tänkte jag med först.. ge det en chans.

Vi båda jobbar.. kan inte kolla katten så ofta, svårt att ge mat på tider osv.. allt pass.
    Och när vet sa att vissa djur kan börja producera insulin under behandling så kan de få insulinchock,, vad händer då när vi båda är på jobbet. Skrämmande tanke..

Fy är verkligen kluven.. känner sååå för min katt. tar hand om alla min katter som jag tar hand om mina barn.. Låter sjukt men jag älskar dom så mkt!
    Jag förstår fullständigt.

1) Vad gjorde att ni tog katten till veterinären?
    2) Har du testat att kolla blodsockret hemma utan insulinbehandling?

En del katter har faktiskt jätteskyhöga sockervärden hos veterinären (via vanligt blodsockerprov, inte långtidssocker) pga stressen utan att de har diabetes.

Ett foderbyte gör mycket. Ett foder helt utan kolhydrater (eller med så lite som möjligt) är det bästa och sänker också sockernivån

Bestämmer ni er för att behandla med insulin så bör du vara hemma i varje fall i en 3-4 dagar
    har ont i handen o skriver därför som en kråka
  • ELHU
    Fru U skrev 2010-11-26 21:27:17 följande:
    Kanske ska tillägga att vi har en katt med diabetes. Livslång behandling med sprutor var inte ett alternativ för oss men vi var villiga att ge det en chans och se om hon kunde bli friskare och det blev hon. Tre år extra kommer det att ha blivit (nu är hon sjuk i något annat som troligtvis ej går att behandla)
    Vad är hon sjuk i då?

Kommer ihåg när jag tog bort min 15-åring för 3 år.. kommer ihåg det som igår.. jag mådde dåligt o va sååå ledsen i säkert 2-3 månader efteråt.
    Kommer bli likadant nu.. orkar inte gå igenom det igen.. men man måste ju förr eller senare.

Jag frågade vet om det va chans att det kunde bli bra efter lite insulin o spec foder.. men min kisse har inte den typen av diabetes sa hon..

Han är så trött,, sover mkt, verkar frusen.. Känns som han söker mer kontakt o vill kela. Stora ögon/pupiller..
    Obland jättevarma öron, ibland iskalla..
  • pluvdo
    ELHU skrev 2010-11-26 21:15:05 följande:
    I somras fick jag veta att mina 2 yngsta katter har varit i kontakt med Coronaviruset.. dvs att om det utvecklas så får de katthiv.. Det finns det ingen hjälp mot.
    Måste bara säga att katter som blir smittade av coronavirus kan få FIP om viruset muterar sig så, men det är inte samma sak som FIV, katternas motsvarighet till HIV.

Det är däremot klart hemskt ändå ifall det hos någon av dina katter skulle utvecklas till FIP, men det är ganska vanligt att katter varit i kontakt med coronavirus. De allra flesta blir aldrig sjuka av coronavirus, bortsett att de får diarré.

Gällande din katt så tycker jag det är jättesvårt att avgöra. Det beror ju lite på er ekonomiska situation och så. Åtminstone för mig om jag varit i den situationen så hade det bara varit pengarna som fått mig att tveka. Att betala så mycket för att försöka få katten bättre eller att låta honom somna in för att inte betala massor ifall han ändå inte skulle bli bra.

Jag tycker inte man kan säga att man avlivar för att det är synd om katten att den får lida, för om han tar sig igenom behandlingen kanske han mår bra sedan och får ett bra liv resten av tiden. Det går han ju miste om ifall man inte ger honom chansen, så att säga.

Hatar att veterinärvård skall vara så dyr här i Sverige att man tvingas välja mellan att behandla och avliva på detta sättet. Usch.
  • ELHU
    Fru U skrev 2010-11-26 21:31:32 följande:
    Jag förstår fullständigt.

1) Vad gjorde att ni tog katten till veterinären?
    2) Har du testat att kolla blodsockret hemma utan insulinbehandling?

En del katter har faktiskt jätteskyhöga sockervärden hos veterinären (via vanligt blodsockerprov, inte långtidssocker) pga stressen utan att de har diabetes.

Ett foderbyte gör mycket. Ett foder helt utan kolhydrater (eller med så lite som möjligt) är det bästa och sänker också sockernivån

Bestämmer ni er för att behandla med insulin så bör du vara hemma i varje fall i en 3-4 dagar
    Under hösten har han gått ner i vikt.. dricker mera.

Har ej testat hemma.. endast hos vet i måndags.. Katten va superstressad på resan till vet..
    Provet/värdet visade 26... Vet sa att en frisk MEN stressad katt kan ha mellan 10-12... så 26 va ju inte i närheten ens..
    Lämnade kissprov igår.. fullt av socker sa vet idag..

Hur kollar jag hemma? Blodprov? Hur?
  • Fru U

Vår katt hade den typ av diabetes som kunde bli symptomfri (fast det fick vi inte veta).

Hon har hypertyredoism (eller hur det nu stavas) och den verkar ha blivit värre (tabletterna verkar inte fungera längre). Vi tog blodprov för några dagar sen (ringde så fort vi märkte det) och får svar på måndag.

Vi borde fått svar idag men jag misstänker att hon drar på det för att kunna komma så snabbt som möjligt och avsluta det hela så att vi slipper dra på det.

Detta året har varit tufft på många plan och det blir i så fall andra kissen som vandrar vidare i år, på bara några få månader. Men så är livet ibland.

Om du känner att du inte kan ge kissen den vård han behöver så ska du absolut inte känna att du gör fel om du avslutar hans liv.

När vi fick diabetesbeskedet så sa vi att vi behandlar ett tag och ser vad som händer men en livslång behandling med sprutor, blodprovstagning, att aldrig kunna åka bort ens över dagen, inte ens en halv dag - det är inte hållbart. Jag älskar mina katter och gör allt för dem men jag kan inte ta bort livets måsten och tyvärr tar samhället ingen hänsyn till att man har sjuka djur.

• ELHU
    pluvdo skrev 2010-11-26 21:38:26 följande:
    Måste bara säga att katter som blir smittade av coronavirus kan få FIP om viruset muterar sig så, men det är inte samma sak som FIV, katternas motsvarighet till HIV.

Det är däremot klart hemskt ändå ifall det hos någon av dina katter skulle utvecklas till FIP, men det är ganska vanligt att katter varit i kontakt med coronavirus. De allra flesta blir aldrig sjuka av coronavirus, bortsett att de får diarré.

Gällande din katt så tycker jag det är jättesvårt att avgöra. Det beror ju lite på er ekonomiska situation och så. Åtminstone för mig om jag varit i den situationen så hade det bara varit pengarna som fått mig att tveka. Att betala så mycket för att försöka få katten bättre eller att låta honom somna in för att inte betala massor ifall han ändå inte skulle bli bra.

Jag tycker inte man kan säga att man avlivar för att det är synd om katten att den får lida, för om han tar sig igenom behandlingen kanske han mår bra sedan och får ett bra liv resten av tiden. Det går han ju miste om ifall man inte ger honom chansen, så att säga.

Hatar att veterinärvård skall vara så dyr här i Sverige att man tvingas välja mellan att behandla och avliva på detta sättet. Usch.
    Ja precis,, lite det ekonomiska som styr i denna fråga med.. runt 1000-lappen i månaden på allt extra.. ok! Men i veckan??? Blir så dyrt och tänk OM det inte blir bättre..

Själva insulin givarna är väl kanske inte så farliga, fin nål, ta i samband när de äter så de inte känner så mkt..
  • Fru U

Själva behandlingen (insulinet + sprutor) är inte så dyr. Det är testerna veterinärerna vill att man gör som kostar.

Och man bör under första året kolla långtidssocker hos vet några gånger i varje fall men oftare än så nej, det fixar man bäst själv hemma.

• Fru U
    ELHU skrev 2010-11-26 21:38:47 följande:
    Under hösten har han gått ner i vikt.. dricker mera.

Har ej testat hemma.. endast hos vet i måndags.. Katten va superstressad på resan till vet..
    Provet/värdet visade 26... Vet sa att en frisk MEN stressad katt kan ha mellan 10-12... så 26 va ju inte i närheten ens..
    Lämnade kissprov igår.. fullt av socker sa vet idag..

Hur kollar jag hemma? Blodprov? Hur?
    Ketoner i urinen är en stark indikation på diabetes. Jo, jag vet vad de säger....

Man använder en vanlig blodsockermätare, samma som till människor. Man tar blodprov i örat (mest skonsamt tycker jag) eller i en trampdyna.

Men att påbörja en behandling kanske inte är det bästa i detta läget. Det är många år det handlar om och ni blir helt låsta och ni har barn, oförutsedda saker sker och att bli så låst vid hemmet är jobbigt.
Svar på tråden "Måste" avliva min katt :(