• ELHU

"Måste" avliva min katt :(

I måndags fick jag veta att min 9-åriga hankatt har fått diabetes. De flesta tar bort sin katt sa veterinären.
    Men jag valde att försöka behandla, se hur dte går med tanke på behandlingen osv.

Det skulle innebära insulin morgon + kväll. Jätteviktigt att följa intervallet på 12 timmar.
    Såg det lite smått ljust då..

Idag ringde veterinären o gav mig svar på urinprovet. Det va ju redan bekräftat på blodprovet att värdet va för högt. 26.. En frisk MEN mkt stressad katt kan ha mellan 10-12.
    Han har massor av socker i urinet..

Vi pratade vidare om vad som komma skall, hur behandlingen kommer att se ut.. kostnader osv.
    Nu i början så kommer dte handla om MINST ett besök i veckan för att kollavärdena o få till rätt dos av insulin. Detta kan ta flera månader. Får han insulin mår han bättre.. men vi pratade även om riskerna. Att vissa djur har börjat producera insulin under behandling o kan då hamna i insulinchock. Då är det snabbt fram med sockerlösning i munnen. HUR ska vi fixa det om vi är på jobbet??

Priset för dessa besök varje vecka är ungefär 860kr.. PLUS insulin, sprutor, teststickor... ev spec foder.

Fy vilken jobbig sits!! Jag känner rent logiskt att det bästa vore för min fina kille att få somna in.. men jag får ju inte va ego o ha han kvar.
    Men han kan ju leva ett drägligt liv med behandling... men vägen dit..

Jag har hört om djur som kan återfå balansen i kroppen, få diabetesen på bra stadie där detn gr att kontrollera med enbart bra foder. Men min katt är inte tyvärr en av dom enl vet.

Ni utifrån som läser detta.. hur skulle ni ha gjort? Jag vet ju egentligen vad som är det bästa.
    Men så jobbigt att ta steget, ringa det där samtalet för att boka tiden.. Han är min lilla gullunge, såå snäll, så personlig, han pratar med mig, lyssnar när jag pratar med honom...

Sååå jäkla ledsen!!! Svider i ögonen av allt gråt.. Vill inte mista honom..

HJÄLP mig göra rätt val.. vi ska fundera över helgen o återkomma nästa vecka.
  • Svar på tråden "Måste" avliva min katt :(
  • Fru U

Och sen så kan människor prata. Tala om var de har ont, hur det känns, hur de mår och man kan behandla därefter.

Med ett djur är det som bäst säkra gissningar

har ont i handen o skriver därför som en kråka
  • Jagsajudet
    Fru U skrev 2010-11-26 23:02:46 följande:
    Visst diabetes går att behandla. Men vi pratar också om att varje dag ta flera blodprov, ge medicin, se till att katten äter. Lämna regelbundna blodprov hos veterinär (man måste kolla långtidssockret också).

Man kan aldrig åka bort, inte ens över dagen eftersom det är skitsvårt att hitta någon som kan ta blodprov och ge rätt dos insulin.

Någonstans i vardagen mellan jobb, barn, förhållande ska man hinna med att ge katten denna tid och jag anser inte att någon som finner att de inte har tiden gör något fel.
    Jo jag förstår att det är ett sjujäkla jobb.. JAG hade försökt iaf.. Men har hon inte tid så har hon inte!.. Det sista jag skrev var inte riktat till TS.. Jag var lite oklar, ursäkta!
  • Fru U
    Jagsajudet skrev 2010-11-26 23:10:01 följande:
    Jo jag förstår att det är ett sjujäkla jobb.. JAG hade försökt iaf.. Men har hon inte tid så har hon inte!.. Det sista jag skrev var inte riktat till TS.. Jag var lite oklar, ursäkta!
    Det gjorde vi med, försökte. Och vi har fått ha henne tre år extra men nu verkar det vara slut (vilket stundom känns okej och stundom får mig att böla som en unge)

Jag vet bara att hade vi haft småbarn (barn öht) så hade vi inte gett oss på att behandla med sprutor. För vi hade inte kunnat ge henne rätt omsorg varje dag i längden (livet kommer som sagt imellan, ibland kommer man in te hem den tid det är tänkt och det kan vara livsfarligt för en diabeteskatt)
  • hmcc
    ELHU skrev 2010-11-26 21:15:05 följande:
    Jag anser inte att min katt är gammal.. 9 år.. jag har just nu en som är 18 år.. Om han hade varit lite äldre så hade det varit "lättare".
    För 3 år sen fick jag ta bort min goaste.. han blev 15 år, njurarna hade lagt av..

I somras fick jag veta att mina 2 yngsta katter har varit i kontakt med Coronaviruset.. dvs att om det utvecklas så får de katthiv.. Det finns det ingen hjälp mot.

Jag vet ju vad som är rätt.. vill bara få en push att flera tycker som jag, ge min andra tankar, vill höra o känna att jag tar rätt beslut!

Jag skulle ALDRIG behålla för MIN skull. Min kisse ska aldrig behöva få lida!!

Du skriver att " hoppet " är ute.. riktigt så är det ju inte.. det finns behandling.. men vägen är lång dit. Mkt resor, prover..

Såå jobbigt att veta/känna att jag inte får leva med han längre..
    Jag hade en hund med vcacer, där fanns också en massa man kunde göra...men för vem skull skulle jag hålla en hund vid liv som skulle behöva gå igenom det?

Jag anser att hoppet är ute då djuret inte kan leva ett gott liv.

Åldern har inget med det att göra, min jycke var 4 år och hundar lever tills dom är 11-12 det ger mig inte mer rätt att plåga honom genom mediciner täta besök hos vet och ett konstant lidnade.

Nu har din katt "bara" diabetes men så som du skriver det låter det som ett fall där livet för katten skulle tappa i kvalitet.

Du ville veta vad vi tycker, detta tycker jag...
  • LängtarLiten

Jag tycker att du ska kontakta en annan veterinär på en annan klinik för att få ett andra utlåtande.
    Testa att ändra kattens kost.

• TessieTupp

Jag va i samma sitts förra året med min hankatt, oxå 9 år gammal. Han hade  jätte dåliga värden precis som din. Hur mycket jag än ville ha honom hos mig så tog jag beslutet att det va bäst för honom att få somna. Han har haft ett toppen liv och jag vill inte att det skulle böhöva sluta med en massa sprutor och vetrinär besök. Det var det svåraste beslutet jag har behövt ta när det gäller mina djur och jag saknar honom enormt fortfarande. Han var en stor personlighet.  Jag beslutade mig för att vara med honom när han somnade och det va jätte tufft men jag ångrar det inte. Jag gjorde det för honom inte för mig själv.
    Jag känner med dig och hoppas att du kommer på hur du vill göra.

• mialee1

Jag har varit i en liknande sitts med en av mina katter som fick problem med njurarna. Hon var uttorkad och mager och enligt vetrinären så visst kunde hon leva i kanske nått åt till, men hon skulle bara bli sämre. Det var ett av de tyngsta beslut jag varit tvungen att ta. Jag var sjukskriven  i två dagar efteråt för jag bara grät. Hon finns fortfarande kvar i mitt hjärta och urnan med hennes aska står i bokhyllan tillsammans med hennes foto. Nån gång ska hon begravas, men jag vet inte var än.

Kram till dig TS och till din kisse!

• mia A

Jag jobbar på ett djurhem där vi fick in 2 katter som blev jättesjuka njurarna o diabetes tror ja.
    De slutade äta och gick ner i vikt. De som kom med dem berättade inte så de fick vanligt foder men hade man vetat så hade de kunnats behandlas.
    De kom till vetrinären o låg med dropp och sedan skulle vi ge dem vätska. De hade varit som mina där och jag vätskade dem men allt kom bara upp o upp så de fick åka in igen till vet. o de kunde tyvärr inget göra alls.

De var så goa o söta

• tii

Har bara läst TS, och vill bara skicka en stor KRAM.
    När jag såg rubriken trodde jag att det var en "vanlig" tråd om folk som avlivar sina sk "älsklingar" hur lättvindigt som helst..

Det är verkligen jättesorgligt när man tvingast ta bort sina djur.

• Fru U
    mia A skrev 2010-11-27 12:33:31 följande:
    Jag jobbar på ett djurhem där vi fick in 2 katter som blev jättesjuka njurarna o diabetes tror ja.
    De slutade äta och gick ner i vikt. De som kom med dem berättade inte så de fick vanligt foder men hade man vetat så hade de kunnats behandlas.
    De kom till vetrinären o låg med dropp och sedan skulle vi ge dem vätska. De hade varit som mina där och jag vätskade dem men allt kom bara upp o upp så de fick åka in igen till vet. o de kunde tyvärr inget göra alls.

De var så goa o söta
    När man ger vätska subkutant så måste det vara droppvätska, eller?
Svar på tråden "Måste" avliva min katt :(