• ELHU

"Måste" avliva min katt :(

I måndags fick jag veta att min 9-åriga hankatt har fått diabetes. De flesta tar bort sin katt sa veterinären.
    Men jag valde att försöka behandla, se hur dte går med tanke på behandlingen osv.

Det skulle innebära insulin morgon + kväll. Jätteviktigt att följa intervallet på 12 timmar.
    Såg det lite smått ljust då..

Idag ringde veterinären o gav mig svar på urinprovet. Det va ju redan bekräftat på blodprovet att värdet va för högt. 26.. En frisk MEN mkt stressad katt kan ha mellan 10-12.
    Han har massor av socker i urinet..

Vi pratade vidare om vad som komma skall, hur behandlingen kommer att se ut.. kostnader osv.
    Nu i början så kommer dte handla om MINST ett besök i veckan för att kollavärdena o få till rätt dos av insulin. Detta kan ta flera månader. Får han insulin mår han bättre.. men vi pratade även om riskerna. Att vissa djur har börjat producera insulin under behandling o kan då hamna i insulinchock. Då är det snabbt fram med sockerlösning i munnen. HUR ska vi fixa det om vi är på jobbet??

Priset för dessa besök varje vecka är ungefär 860kr.. PLUS insulin, sprutor, teststickor... ev spec foder.

Fy vilken jobbig sits!! Jag känner rent logiskt att det bästa vore för min fina kille att få somna in.. men jag får ju inte va ego o ha han kvar.
    Men han kan ju leva ett drägligt liv med behandling... men vägen dit..

Jag har hört om djur som kan återfå balansen i kroppen, få diabetesen på bra stadie där detn gr att kontrollera med enbart bra foder. Men min katt är inte tyvärr en av dom enl vet.

Ni utifrån som läser detta.. hur skulle ni ha gjort? Jag vet ju egentligen vad som är det bästa.
    Men så jobbigt att ta steget, ringa det där samtalet för att boka tiden.. Han är min lilla gullunge, såå snäll, så personlig, han pratar med mig, lyssnar när jag pratar med honom...

Sååå jäkla ledsen!!! Svider i ögonen av allt gråt.. Vill inte mista honom..

HJÄLP mig göra rätt val.. vi ska fundera över helgen o återkomma nästa vecka.
  • Svar på tråden "Måste" avliva min katt :(
  • ELHU
    Fru U skrev 2010-11-26 22:00:27 följande:
    Foderbyte sänker sockervärdet, helt klart. Men ni måste ändå ge insulin och då måste ni ta blodprov (jag vet att en del veterinärer säger att det inte behövs men man ger inte ens människor i nsulin i blindo) och finnas där när han äter för att se till att han äter.

Sen måste ni hålla koll i några timmar så att sockervärdet inte sjunker för lågt.

Och det tar några dagar, veckor. Sen är det ändå sprutor som gäller även om man inte måste hålla samma koll varenda minut.
    Vad är dte för värden i urinet? Vet sa aldrig det till mig förutom att det va massor..
  • ELHU
    pluvdo skrev 2010-11-26 22:28:09 följande:
    Och då har ni i alla fall gett det en chans...
    Ja precis, håller med!

Men om jag tänker ekonomisk så är dte inte hållbart med nästan bortåt en 1000-lapp varje vecka för besök o prover. Hur attans kan det va så dyrt.. om de vet att man MÅSTE komma vecka efter vecka, kan det inte bakas in i de andra priserna.

Som nån annan skrev ovanför.. att få välja mellan avlivning eller behandling om man har råd.
    Om man lägger tex 300 som kostar besöket på prover ist..
  • Fru U
    ELHU skrev 2010-11-26 22:32:44 följande:
    Vad är dte för värden i urinet? Vet sa aldrig det till mig förutom att det va massor..
    Jag har inte det framför mig men kolla på urinstickor (keton) eller nåt sånt på apoteket.se så borde du kunna få upp en skala
    har ont i handen o skriver därför som en kråka
  • astro
    ELHU skrev 2010-11-26 22:31:58 följande:
    Tack för svaret!

Det skulle va för j****t att komma hem från jobbet o upptäcka att katten ligger död nånstan. Min sista bild av honom skulle kunna va nåt helt annat. Men tack för omtanken iaf!

En till veterinär kanske vore vettigt. Men jag ser ju själv att katten rasat i vikt o dricker massvis.. det är ju de första tecknen på diabetes.. men även njurproblem o sånt kan ha dessa symtom fick jag höra.

Nånting har ju hänt/händer katten.. o diabetes låter logiskt... oh är såå kluven!!
    Njurproblem på den skalan brukar synas i form av blod i urinen och att katten ömmar över ryggen.
    Diabetes låter tyvärr troligare.

Du KAN ju chansa och egenbehandla. Om det inte är för långt gånget kan det eventuellt räcka med en "ren" kost, d v s köttfärs, tonfisk, kokt torsk och lax, kyckling. Du kan ju alltid sätta katten på sådan kost ett par veckor och se om det blir någon skillnad och i så fall åt vilket håll.

Djursjukvården är bra, men ofelbar är den inte. 
  • ELHU
    Fru U skrev 2010-11-26 22:36:33 följande:
    Jag har inte det framför mig men kolla på urinstickor (keton) eller nåt sånt på apoteket.se så borde du kunna få upp en skala
    Tack för dina svar o tips! Mkt som går runt i huvudet, vad är rätt o vad är fel..
  • ELHU
    astro skrev 2010-11-26 22:42:56 följande:
    Det är en oerhört fin katt du har, förresten.
    Tack! Han är jättefin o kommer fattas mig..

Ska försöka få tag i vet igen på måndag o höra om det kan va värt med annan kost o sen testa prover igen..
    Hör amer i detalj vilken slags diabetes han har..
    Undrar om det är värt att gå till en annan vet ist..
  • Fru U
    astro skrev 2010-11-26 22:42:09 följande:
    Djursjukvården är bra, men ofelbar är den inte. 
    Exakt! Vår första veterinär rekommenderade en standarddos baserat på sockervärdet. Så mycket insulin hade dödat katten men vi läste på tack o lov.

Men hittar man rätt veterinär så kan man faktiskt få väldigt bra djurvård (även i Sverige).
  • Jagsajudet

Jag tycker du ska försöka behandla katten.. Helt klart! Jag hade försökt iaf! Vad tror du kissen vill lixom? Försöka behandlas eller dö? 

Avskyr när folk avlivar djur för saker som går att fixa, eller för sånt dom ännu inte har ont av. Visst, djur ska inte lida längre än nödvändigt men lite kan dom ta om det är för en god sak (som att bli bra). Jag förstår inte att vissa kan tycka det är ett "lätt" beslut att avliva ett sjukt djur. Men det är väl för att jag värdesätter djur högre.. Människor skulle ju inte avlivas pga cancerdiagnos!

• Fru U
    Jagsajudet skrev 2010-11-26 22:55:04 följande:
    Jag tycker du ska försöka behandla katten.. Helt klart! Jag hade försökt iaf! Vad tror du kissen vill lixom? Försöka behandlas eller dö? 

Avskyr när folk avlivar djur för saker som går att fixa, eller för sånt dom ännu inte har ont av. Visst, djur ska inte lida längre än nödvändigt men lite kan dom ta om det är för en god sak (som att bli bra). Jag förstår inte att vissa kan tycka det är ett "lätt" beslut att avliva ett sjukt djur. Men det är väl för att jag värdesätter djur högre.. Människor skulle ju inte avlivas pga cancerdiagnos!
    Visst diabetes går att behandla. Men vi pratar också om att varje dag ta flera blodprov, ge medicin, se till att katten äter. Lämna regelbundna blodprov hos veterinär (man måste kolla långtidssockret också).

Man kan aldrig åka bort, inte ens över dagen eftersom det är skitsvårt att hitta någon som kan ta blodprov och ge rätt dos insulin.

Någonstans i vardagen mellan jobb, barn, förhållande ska man hinna med att ge katten denna tid och jag anser inte att någon som finner att de inte har tiden gör något fel.
Svar på tråden "Måste" avliva min katt :(