• ELHU

"Måste" avliva min katt :(

I måndags fick jag veta att min 9-åriga hankatt har fått diabetes. De flesta tar bort sin katt sa veterinären.
    Men jag valde att försöka behandla, se hur dte går med tanke på behandlingen osv.

Det skulle innebära insulin morgon + kväll. Jätteviktigt att följa intervallet på 12 timmar.
    Såg det lite smått ljust då..

Idag ringde veterinären o gav mig svar på urinprovet. Det va ju redan bekräftat på blodprovet att värdet va för högt. 26.. En frisk MEN mkt stressad katt kan ha mellan 10-12.
    Han har massor av socker i urinet..

Vi pratade vidare om vad som komma skall, hur behandlingen kommer att se ut.. kostnader osv.
    Nu i början så kommer dte handla om MINST ett besök i veckan för att kollavärdena o få till rätt dos av insulin. Detta kan ta flera månader. Får han insulin mår han bättre.. men vi pratade även om riskerna. Att vissa djur har börjat producera insulin under behandling o kan då hamna i insulinchock. Då är det snabbt fram med sockerlösning i munnen. HUR ska vi fixa det om vi är på jobbet??

Priset för dessa besök varje vecka är ungefär 860kr.. PLUS insulin, sprutor, teststickor... ev spec foder.

Fy vilken jobbig sits!! Jag känner rent logiskt att det bästa vore för min fina kille att få somna in.. men jag får ju inte va ego o ha han kvar.
    Men han kan ju leva ett drägligt liv med behandling... men vägen dit..

Jag har hört om djur som kan återfå balansen i kroppen, få diabetesen på bra stadie där detn gr att kontrollera med enbart bra foder. Men min katt är inte tyvärr en av dom enl vet.

Ni utifrån som läser detta.. hur skulle ni ha gjort? Jag vet ju egentligen vad som är det bästa.
    Men så jobbigt att ta steget, ringa det där samtalet för att boka tiden.. Han är min lilla gullunge, såå snäll, så personlig, han pratar med mig, lyssnar när jag pratar med honom...

Sååå jäkla ledsen!!! Svider i ögonen av allt gråt.. Vill inte mista honom..

HJÄLP mig göra rätt val.. vi ska fundera över helgen o återkomma nästa vecka.
  • Svar på tråden "Måste" avliva min katt :(
  • ELHU
    Fru U skrev 2010-11-26 21:42:04 följande:
    Vår katt hade den typ av diabetes som kunde bli symptomfri (fast det fick vi inte veta).

Hon har hypertyredoism (eller hur det nu stavas) och den verkar ha blivit värre (tabletterna verkar inte fungera längre). Vi tog blodprov för några dagar sen (ringde så fort vi märkte det) och får svar på måndag.

Vi borde fått svar idag men jag misstänker att hon drar på det för att kunna komma så snabbt som möjligt och avsluta det hela så att vi slipper dra på det.

Detta året har varit tufft på många plan och det blir i så fall andra kissen som vandrar vidare i år, på bara några få månader. Men så är livet ibland.

Om du känner att du inte kan ge kissen den vård han behöver så ska du absolut inte känna att du gör fel om du avslutar hans liv.

När vi fick diabetesbeskedet så sa vi att vi behandlar ett tag och ser vad som händer men en livslång behandling med sprutor, blodprovstagning, att aldrig kunna åka bort ens över dagen, inte ens en halv dag - det är inte hållbart. Jag älskar mina katter och gör allt för dem men jag kan inte ta bort livets måsten och tyvärr tar samhället ingen hänsyn till att man har sjuka djur.
    Vad är det för sjukdom? Hur märks den av?

Det verka ju som att vår katt inte har den diabetses som kan bli symtomfri.. eftersom han har höga värden på både blod o urin.. Och när jag nämnde om bra foder o om han kan bli bättre, så va det inte då..

Och jag måste nog säga nej.. jag kan nog inte ge katten den vård han behöver. Dels det ekonomiska, dels att vi jobbar o ej kan sköta mat-tider o annan pass..

Känns lite som att jag släcker hans liv i onödan pga ovanstående, men som jag sa till min man, kissen är ju heeelt ovetandes om  pengar osv..
  • Fru U
    ELHU skrev 2010-11-26 21:46:34 följande:
    Vad är det för sjukdom? Hur märks den av?

Det verka ju som att vår katt inte har den diabetses som kan bli symtomfri.. eftersom han har höga värden på både blod o urin.. Och när jag nämnde om bra foder o om han kan bli bättre, så va det inte då..

Och jag måste nog säga nej.. jag kan nog inte ge katten den vård han behöver. Dels det ekonomiska, dels att vi jobbar o ej kan sköta mat-tider o annan pass..

Känns lite som att jag släcker hans liv i onödan pga ovanstående, men som jag sa till min man, kissen är ju heeelt ovetandes om  pengar osv..
    Vi märkte det på att hon åt och åt och åt men blev smalare och smalare.

Men du, om du inte kan fylla kattens behov (vilket är nästintill omöjligt för någon med ett arbete) så är det inte i onödan. Om han inte mår bra så ska han ju inte leva bara för levandes skull, det är ju inte i hans bästa intresse.
    har ont i handen o skriver därför som en kråka
  • ELHU
    Fru U skrev 2010-11-26 21:53:37 följande:

Men du, om du inte kan fylla kattens behov (vilket är nästintill omöjligt för någon med ett arbete) så är det inte i onödan. Om han inte mår bra så ska han ju inte leva bara för levandes skull, det är ju inte i hans bästa intresse.
    Men med tanke på hans blodprov och urinprov... högt värde i båda.. Det kan ju inte funka med annat foder?
    Inte till en början..

För jag tänker på en människa.. om den upptäcker den har diabetes,, viss agår ju reglera med bättre mat direkt.. andra får ju börja med sprutor bums, för att sen reglera med maten..
  • April barn
    Fru U skrev 2010-11-26 21:53:37 följande:

Förvånad Vad var det för sjukdom som gjorde att hon åt och åt men bara gick ner, min mammas två katter fick så när de blev gamla nu (17 & 18) den yngsta fick de avliva på en gång. Skulle vara skönt att veta vad det är?
  • Fru U
    ELHU skrev 2010-11-26 21:56:02 följande:
    Men med tanke på hans blodprov och urinprov... högt värde i båda.. Det kan ju inte funka med annat foder?
    Inte till en början..

För jag tänker på en människa.. om den upptäcker den har diabetes,, viss agår ju reglera med bättre mat direkt.. andra får ju börja med sprutor bums, för att sen reglera med maten..
    Foderbyte sänker sockervärdet, helt klart. Men ni måste ändå ge insulin och då måste ni ta blodprov (jag vet att en del veterinärer säger att det inte behövs men man ger inte ens människor i nsulin i blindo) och finnas där när han äter för att se till att han äter.

Sen måste ni hålla koll i några timmar så att sockervärdet inte sjunker för lågt.

Och det tar några dagar, veckor. Sen är det ändå sprutor som gäller även om man inte måste hålla samma koll varenda minut.
  • Fru U
    Zeplien skrev 2010-11-26 21:57:42 följande:
    Förvånad Vad var det för sjukdom som gjorde att hon åt och åt men bara gick ner, min mammas två katter fick så när de blev gamla nu (17 & 18) den yngsta fick de avliva på en gång. Skulle vara skönt att veta vad det är?
    Hyptertyredoism (inte rättstavat tror jag). Människor får oftas den andra sorten, underproduktion av sköldkörtelhormon
  • April barn
    Fru U skrev 2010-11-26 22:03:07 följande:
    Hyptertyredoism (inte rättstavat tror jag). Människor får oftas den andra sorten, underproduktion av sköldkörtelhormon
    Okej tack så mycket, ska säga att hon kan kolla upp det.
  • astro

Jag skulle nog ta katten till ytterligare en veterinär, bara för att få lite mer kött på benen.

Jag är ingen vän av avlivning jag heller. Men jag har i och för sig aldrig varit i det läget att det har krävts så många behandlingar; jag har haft tur och sluppit kroniskt sjuka djur.

Vad fodret angår skulle jag råda att i gå över till kolhydratfritt foder, gärna med rejäla inslag av riktig mat som köttfärs, kokt lax, kokt torsk.

En sak till, ts, OM du behandlar och katten dör av en insulinchock så vore det hemskt, men ha i åtanke att det inte är en plågsam död. Den är snabb och inte värre än sprutan katten får hos veterinären.  

• pluvdo
    astro skrev 2010-11-26 22:12:18 följande:
    En sak till, ts, OM du behandlar och katten dör av en insulinchock så vore det hemskt, men ha i åtanke att det inte är en plågsam död. Den är snabb och inte värre än sprutan katten får hos veterinären.  
    Och då har ni i alla fall gett det en chans...
  • ELHU
    astro skrev 2010-11-26 22:12:18 följande:
    Jag skulle nog ta katten till ytterligare en veterinär, bara för att få lite mer kött på benen.

Jag är ingen vän av avlivning jag heller. Men jag har i och för sig aldrig varit i det läget att det har krävts så många behandlingar; jag har haft tur och sluppit kroniskt sjuka djur.

Vad fodret angår skulle jag råda att i gå över till kolhydratfritt foder, gärna med rejäla inslag av riktig mat som köttfärs, kokt lax, kokt torsk.

Tack för svaret!

Det skulle va för j****t att komma hem från jobbet o upptäcka att katten ligger död nånstan. Min sista bild av honom skulle kunna va nåt helt annat. Men tack för omtanken iaf!

En till veterinär kanske vore vettigt. Men jag ser ju själv att katten rasat i vikt o dricker massvis.. det är ju de första tecknen på diabetes.. men även njurproblem o sånt kan ha dessa symtom fick jag höra.

Nånting har ju hänt/händer katten.. o diabetes låter logiskt... oh är såå kluven!!
Svar på tråden "Måste" avliva min katt :(