Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

    Alla män är potentiella våldtäktsmän

    Du glömde nämna att vi lever i ett samhälle där man knappt har tillåtelse att försvara sig med mycket mera än om man lärt sig lite judo eller liknande. Att bära nåt slags vapen är förbjudet, och vem är alltid kapabel att kunna definiera vad som menas med att inte använda "mera våld än situationen kräver" i ett panikartat tillstånd och situation?

  • Tow2Mater
    Maggis skrev 2010-11-29 20:08:43 följande:
    Jag vet ärligt talat inte om jag någonsin klätt mig "i syfte att slippa bli våldtagen". Snarare utifrån vad jag trivs och känner mig fin i. Börjar man klä sig i syfte att slippa bli våldtagen så bekräftar man just exakt det ts skriver om. Att man ser varenda man som en potentiell våldtäktsman.
    Men med samma resonemang ser man ju varenda person som tjuv om man väljer att inte skylta med sina stora dyra guldsmycken och Rolexklockor etc då man går ensam hem. Precis som att man kanske gommer dem under jackan mitt i natten då man går hem från krogen, kan man ju minska risken att dra till sig personer av fel typ genom att t ex sätta på sig en kappa over "finkläderna" ifall de är av den lättklädda sorten. Speciellt vid resa utomlands ges man juofta rådet att inte oppet  typ visa hur mycket pengar man har genom att bära dyra smycken, men betyder det då att man klassar alla som bor i det landet/staden som tjuvar, fast allt man forsoker gora är att minimera risken for rån?
  • Tow2Mater
    Filoso Fisken skrev 2010-11-30 09:58:34 följande:
    en lättklädd och berusad kvinna blir våldtagen - får hon skylla sig själv? Oavsett vad lagen säger i det hela så är det tyvärr den synen som många har. Hon får skylla sig själv.

    Säger man samma sak till en man som blir misshandlad av andra män ute? "Du får skylla dig själv för du gick ensam ute och faktiskt så var du full".

    Säger man samma sak till en dam som råkar ut för ett rån? "Du får skylla dig själv när du gick med ditt äkta guldhalsband och din flashiga rolex-klocka - det bara lyser Östermalmstanta om dig!"

    Säger man samma sak till anhöriga till ett mordoffer? "Men nu var ju er son stupfull och gick ute ensam.. så kan det gå liksom!"

    Varför ÖVERHUVUDTAGET ifrågasätta ett offer - såvida man inte har allvarliga anledningar till det?
    Det är ju INTE den synen de flesta har, MEN kvinnor som män har faktist ett ansvar att minimera sina riskbeteenden. Om du går klädd på ett visst sätt och är stupfull en sen kväll ute - ja risken är större att bli våldtagen än den skulle behöva vara om du valde att bete dig på ett annat sätt. Och om du går med ditt äkta guldhalsband och din flashiga rolex-klocka fullt synliga är risken att du blir rånad större. Om du vill hävda din "rätt" att få göra det, gör du det på bekostnad av dumhet, och ökar MEDVETET riskerna för dig själv, kvinna som man.
  • Tow2Mater
    lennartsdotter skrev 2010-11-30 10:37:24 följande
     Systemet med nämndemän är skitdåligt. Det är politiker som saknar utbildning i hur bevis ska granskas och vägas som tyvärr styrs av sina politiska agendor och det är sannolikt inte lika självkritiska som de utbildade juristerna dvs. de faller mycket lättare dit för att döma någon efter sina egna fördomar.

    Amatörger ska inte ha något inflytande i en så oerhört viktig och känslig process som en rättegång. Det är av stor vikt att det är utbildade människor som kan sina områden som bedömer bevisen och avgör utgången.

    Det här är ju ingenting som bara påverkar våldtäktsoffer utan i princip alla människor som någonsin hamnar i en rättsal som offer eller gärningsman.

    Det illustrerades väl rätt bra hur "bra" systemet är när det visade sig att vi har sverigedemokrater som nämndemän i Migrationsdomstolen.remot har
    Jag håller med om delen om nämndemän, det borde helt klart skrotas. Men däremot har jag fått en helt motsatt uppfattninng om de du generellt kallar "amatörer". Jag bor sälv i USA, och efter att ha suttit en vecka i en jury, där rättegången faktist handlade dels om våldtäkt, har jag fått en mycket bra inblick i hur fint jurysystemet faktist fungerar där. Det är inte alls så att 'amatörer' får till uppgift att tolka lagen som de tycker och döma därefter, utan domaren gör lagtolkningen, med hjälp av advokater som presenterar bevis för och emot, sen tar jurymedlemmarna bevisen i beaktande för att döma om de är tillräckliga och hur de faller gentemot lagen. I vårt fall tog det inte länge att döma den klart skyldige till bl a våldtäkt, då bevisen fanns där. I det här fallet handlade det dessutom om en kvinna som tidigare ljugit i rätten för att skydda mannen och sagt att mannen inte våldtog henne, fast han gjort det). I andra fall, om bevisen inte finns, och det kanske är ord mot ord, blir det ju svårt. Vare sig man tror en person är skyldig eller inte, kan man ju inte döma någon skyldig bara på det, det måste ju kunna bevisas.
  • Tow2Mater
    lennartsdotter skrev 2010-11-30 13:36:15 följande:
    Det amerikanska systemet är väl helt irrelevant när jag diskuterar det svenska systemet där nämndemän (som är amatörer, de råkar bara vara politiker som tilldelats sina platser) har reell makt i rättsalarna.
    Jag ville bara ge dig en bild av hur bra det faktist kan fungera med "amatörer" i domstolarna, om det görs på rätt sätt.
  • Tow2Mater
    oOOo oOOo skrev 2010-11-30 14:01:45 följande:
    Men det är ju ingen ursäkt att fria snarare att fälla.

    Män blir ju friade pga kvinnan klädval.
    Kläder i sig ska väl varken fria eller fälla, men de är ju en del av hela pusslet. Det finns många fall där män blir falskt anklagade för våldtäkt, och allt som kan användas i bevisning för och emot ska väl kunna användas tycker jag. Och i slutändan ska vi väl ha ett system där man hellre friar än fäller om brottet inte kan bevisas. Man kan ju inte fälla bara för att en kvinna säger att hon blivit våldtagen.
  • Tow2Mater
    Plutteli skrev 2010-11-30 15:44:43 följande:
    Jag tycker bara det känns som att sila mygg och svälja kameler om man ska gå runt och inskränka på sitt liv på massor av sätt för att akta sig för de brott som är i marginalen medan man tydligen inte skall oroa sig alls över de brott som är i majoritet....
    Vilka brott menar du är i majoritet? Om du menar att statistiskt "de flesta" våldtäkter sker av närstående och vänner, kan man faktist vidta vissa åtgärder for att minimera den risken också. Eller menar du andra brott?
  • Tow2Mater
    Maggis skrev 2010-11-30 19:02:54 följande:
    Tolka det så, du.
    Jag ställde en fråga, du kan ju svara på den då.
  • Tow2Mater
    Selfish Geene skrev 2010-12-01 15:16:00 följande:
    Alla kvinnor som anser att män ska acceptera att behandlas som potentiella våldtäktsmän ska hålla käften när de blir behandlade som de potentiella horor de faktiskt är
    Ha ha ha! Den var bra! :)
  • Tow2Mater
    Plutteli skrev 2010-12-01 15:21:38 följande:
    ... det egna ansvaret när det kommer till våldsbrott eftersom man faktiskt sällan kan göra något alls för att förhindra att det händer. (Undantaget då möjligen att inte vara den som startar ett bråk)
    Men man kan ju också undvika situationskonflikter, t ex om nån tycker du gjort något fel mot dem, fast du kanske egentligen inte gjort det, kan man välja att bara snällt be om ursäkt istället för att driva för att få rätt. Man kan med sitt eget beteende bidra till att en andra part lugnar sig, istället för att göra dem mer upprörda, vilket i sin tur kan avvärja våld.
    Sen kan man ju, vilket i o f kan diskuteras om det är rätt eller fel agerande, undvika att på eget bevåg försöka avbryta om man ser ett pågående bråk (man kan istället t ex ringa Polisen).
    Överfall utan förvarning är sällsynt har jag läst, och när det förekommer är det oftast ungdomar inblandade. Så man kan lära sig att upptäcka olika varningssignaler, och man kan t ex undvika ungdomsgäng och alternativt gå runt dem istället om man tycker det känns säkrare än att hamna mitt ibland dem.

    Nu har man ingen större rätt i Sverige att försvara sig, så själv tycker jag annars det borde finnas större lagliga möjligheter till just det, men det är en annan fråga.
  • Tow2Mater
    Winnertaco skrev 2010-12-06 18:57:04 följande:
    Hur väljer barn fritt om de inte blir erbjudna alla sorters leksaker? Om pojken bara har bilar och verktyg, hur kan det då vara ett fritt val att tycka om just dessa leksaker?
    Om ett barn bara har bilar och verktyg kan han mycket väl visa att han inte gillar nåt av det, genom att ignorera dem och leka med andra saker som inte är leksaker. Så valet är ju då att antingen tycka om det han har, eller inte.
Svar på tråden Alla män är potentiella våldtäktsmän